تعداد بازدید: 6346

توصیه به دیگران 3

دوشنبه 10 مهر 1385-0:0

پل بالو، آخرين اثر تاريخي جاده ابريشم در حال نابودي است

اين پل تاريخي كه در بخش جنوبي شيرگاه قرار دارد در حال حاضر تنها از آن يك پايه بر جاي مانده است و بقيه قسمت‌هاي آن بر اثر عوارض طبيعي و بي‌توجهي نسبت به بازسازي از بين رفته است.


پل بالو در مسير شاخه فرعي تابستانه جاده ابريشم قرارداد. اين پل جاده قديمي و مهمي را از طريق لفور سوادكوه به غرب كشور متصل مي‌كرد.
جاده ابريشم در منطقه رادكان كردكوي به دو مسير زمستانه و تابستانه تقسيم مي‌شد كه جاده تابستانه آن پس از عبور از جنگل‌هاي عباس آباد بهشهر تا سوادكوه ادامه مي‌يافت و آن‌گاه با عبور از پل بالو تا مناطق مركزي غرب كشور امتداد مي‌يافت.
قسمت زمستانه جاده ابريشم نيز از كردكوي از مسير جنوب شهرستان دامغان و شهرهاي سمنان و گرم سار مي‌گذشت و به شاهراه بزرگ اقتصادي تجاري جاده ابريشم متصل مي‌شد.


از پل معروف و باستاني بالو در شيرگاه – سوادكوه كه روزگاري شاهد گذر كاروان‌ها و قافله‌هاي بزرگ و شتران حامل ابريشم ايران به چين و جنوب شرق آسيا بود امروز تنها پايه‌اي بيش باقي نمانده است. با توجه به اهميت حراست از ميراث فرهنگي و آثار تاريخي ضروري است سازمان ميراث فرهنگي استان مازندران با تمام مقدورات و فراهم كردن امكانات در حفظ و بازسازي اين اثر به‌جاي مانده از جاده ابريشم بكوشد.


ش- ب يكي از ساكنان قديمي شهرستان سوادكوه كه در شهر شيرگاه سكونت دارد با انتقاد از نهادهاي متولي حفظ و حراست از ابنيه تاريخي و آثار باستاني گفت: شهرستان سوادكوه به دليل قدمت بالاي تاريخي داراي آثار باستاني بسيار زيادي است كه تا به حال حتي شناسايي نشدند و اگر هم شناسايي شدند به دليل بي‌توجهي نهادهاي متولي در حال نابودي هستند.


وي با اشاره به نقش آثار باستاني و ابنيه تاريخي در جذب توريست و گردشگر خواستار توجه بيشتر مسئولان امر در حفظ و حراست از نمادهاي فرهنگ بومي اين شهرستان شد.
وي پل بالو را يكي از مهم‌ترين راه‌هاي ارتباطي و عبور و مرور كاروان‌هاي بزرگ ذكر كرد و افزود: متاسفانه اين پل كه زماني يكي از پل‌هاي پر تردد اين شهرستان به شمار مي‌رفت به كلي نابود شده و هيچ مسئولي توجهي به اين مسئله مهم ندارد.


سوادكوه يكي از شهرستان‌هاي 15 گانه استان مازندران است كه در البرز مركزي و در مجاورت استان تهران قرار گرفته است و شهر پل سفيد مركز آن با شهر ساري مركز استان مازندران 70 كيلومتر فاصله دارد. سوادكوه در دوران مختلف تاريخ محدوده ثابتي نداشته و مرزهاي آن بر اثر عوامل طبيعي، اقتصادي و سياسي تغيير يافته است.


يافته‌هاي باستان شناسي به همراه اسناد و نوشته‌هاي تاريخي حاكي از آن است كه سوادكوه از نواحي كهن طبرستان و ايران بوده و انسجام بافت اجتماعي و فرهنگي آن در دوران اساطيري ايران ريشه دارد. اين ناحيه همواره در تعيين مسير تاريخ طبرستان حضور داشته و مورد توجه حكام دولت مركزي بوده است.
به گفته برخي كارشناسان در شهرستان سوادكوه 17 آثار باستاني قبل از اسلام وجود دارد كه شناسايي شدند، ولي متاسفانه اين شهرستان با داشتن اين آثار مهم باستاني كه نشان از قدمت ديرينه آن است كمتر توجه مسئولان سازمان ميراث فرهنگي وگردشگري را به خود جلب مي‌كند.


شهرستان سوادكوه با 4/2 درصد جمعيت مازندران، در گذشته مقر حكومت اسپهبدان باوندي بوده و پادشاهان آنرا ملوك جبال مي‌ناميدند.
جاذبه‌هاي تاريخي - فرهنگي اين منطقه برج لاجيم، پل شيرگاه، پل ورسك و راه آهن سه خط طلا، قلعه كنگلو ، غار اسپهبد خورشيد، برج آرامگاهي آقا شاه بالو زاهد و كاروانسراي گدوك است.


سوادكوه تنها شهرستان فاقد اراضي جلگه‌اي و كم جمعيت مازندران است، اما با وجود گسترش خدمات شهري در شيرگاه، زيرآب، پل سفيد و برخورداري از معادن غني ذغال سنگ با مديريت شركت البرز مركزي و تأسيس پرديس دانشگاه شهيد بهشتي زيرآب و دانشگاه آزاد اسلامي در سواد كوه، روند توسعه صنعتي و گردشگري آن نيز در سال‌هاي اخير فزاينده است.(farsnews)



©2013 APG.ir