تعداد بازدید: 4459

توصیه به دیگران 1

شنبه 27 تير 1383-0:0

با استفاده از برگ گياه جنگلي «انجيلي» ، پژوهشگران ايراني موفق به توليد يك تركيب «ضد تعريق» شدند

نتايج يك پژوهش نشان داد: برگ گياه انجيلي به علت داشتن تركيبات تانني، داراي خاصيت ضد التهابي ملايم بوده و در درمان بيش از ‌٨٠ درصد جراحت‌هاي خفيف ناشي از عرق‌سوز شدن در ناحيه زير بغل مفيد است.



 دكتر محمد آزاد بخت، دانشيار گروه فارماكوگنوزي، دكتر جعفر اكبري، استاديار گروه فارماسيوتيكس دانشگاه علوم پزشكي مازندران و دكتر سميه پاسندي متخصص داروسازي در تحقيقي با عنوان «فرمولاسيون فرآورده ضد عرق از گياه انجيلي» با استفاده از تانن‌ها موفق به ساخت تركيبي موثر در جلوگيري از تعريق بيش از حد شدند.
بر اساس نتايج مطالعه باليني ميزان تعريق در ‌٨٥ درصد داوطلبين كه فراورده را در زير بغل مصرف مي‌كردند كاهش يافت.
گفتني است، ‌يكي از گياهان غني از تانن، گياه همامليس مي‌باشد كه برگ آن حاوي ‌٣ تا ‌١٠ درصد تانن است. اين گياه داراي فراورده‌هايي دارويي و آرايشي متعددي در جهان است. گياه H.virginiana در ايران وجود ندارد ولي گونه ديگري با نام انجيلي از خانواده Hamamelidaceae به فراواني در جنگل‌هاي شمال ايران پراكندگي دارد.
انجيلي درختي است زيبا با قامتي بلند كه به ‌٢٥ متر مي‌رسد داراي تنه‌اي با فرورفتگي و برجستگي‌هاي زياد مي‌باشد. ميوه آن كپسول خشك چوبي و تخم مرغي با دو كارپول با داخلي صيقلي و خارجي خشن مي‌باشد كه درون هر يك دو دانه تخم مرغي نامتقارن و قهوه‌اي رنگ ديده مي‌شود.
محققان طي اين بررسي برگ گياه انجيلي را در ماههاي ارديبهشت، مرداد و مهر از جنگل‌هاي مازندران جمع‌آوري كردند. سپس از برگ گياه به روش پركولاسيون با استفاده از اتانل ‌٧٠ عصاره گيري شد.
براساس بررسيهاي انجام شده، تانن برگ گياه از دسته پيروگالل‌ها بوده و ميزان آن ‌١١/٦ درصد است.
همچنين تانن جهت مطالعه باليني به عنوان ضد عرق، شكل دارويي رولان از عصاره خشك تهيه شد. در فرمولاسيون رولان از گلسيرين، پروپيلن گليكول، اتانل، آب، كارباپول، آنتي اكسيدانت و پرزرواتيو به همراه ‌٥ درصد عصاره خشك برگ گياه استفاده شد و با ويسكوزيته مناسب فرآورده تهيه و پايداري فيزيكي و شيميايي فرآورده در مدت ‌٥ ماه مورد ارزيابي قرار گرفت. سپس فرآورده و دارونما به همراه پرسشنامه و به صورت دو سويه ناآگاهانه در اختيار داوطلبان قرارگرفت.
نتايج اين تحقيق حاكي پايداري مناسب اين فراورده و كارايي آن در كاهش تعريق در ‌٨٥ درصد داوطلبان بوده است.


    ©2013 APG.ir