تعداد بازدید: 6042

توصیه به دیگران 0

يکشنبه 1 شهريور 1394-8:14

باداب سورتِ دامغان؟!

این که باداب سورت را به نام سمنان می شناسند نه مازندران، نه می توان مسئولان یک شهر خاص را متهم به سوء استفاده کرد، نه مدیران و برنامه ریزان تورهای گردشگری را، نه کاربران اینترنت و نه شرکت گوگل را، بلکه همه این اتفاقات تنها و تنها در سایه غفلت مسئولان و متولیان ارشد یک شهرستان و استان رقم خورده است.


 مازندنومه؛ سرویس محیط زیست و گردشگری، محسن ذبیحی جامخانه، دانشجوی دکتری مدیریت دانشگاه تهران: چشمه باداب سورت واقع در جنوب شهرستان ساری، یکی از بدیع ترین عجایب آفرینش است. از این نمونه تنها سه مورد دیگر در جهان و در کشورهای آمریکا، ترکیه و نیوزلند وجود دارد، با این تفاوت که این کشورها توانسته اند با مدیریت و برنامه ریزی صحیح و هدفمند؛ ضمن حفظ این میراث خدادای، سالانه گردشگران بسیاری را از کشورهای مختلف به برای دیدن این شاهکار طبیعت به کشورشان هدایت کنند.

اما باداب سورت ایران، که حدود شش سال از ثبت آن به عنوان دومین اثر طبیعی ایران می گذرد؛ همچنان در گیرودار مدیریت نادرست و بی توجهی مرگبار مسئولان و بعضا زیر چکمه های بی مهر گردشگران و خلاء فرهنگی موجود، جان فرسایی می کند.

اثری که می تواند نام یک شهر، بلکه یک استان و کشور را در منطقه و حتی جهان برند کند و خود منشاء جذب سرمایه و اشتغال زایی باشد، این گونه فرسایش می یابد تا از همین حالا هم بتوان مرگ زودرس آن را پیش بینی کرد.

آیا شش سال برای ثبت، ساماندهی، سرمایه گذاری، تبلیغات و اطلاع رسانی صحیح برای یک اثر فوق ملی با این همه پتانسیل جذب سرمایه کافی نیست؟!.

مشکل تا جایی بیخ دارد که حتی متولیان امر نتوانسته اند در بحث تبلیغات و اطلاع رسانی صحیح هم خوب عمل کنند. شوربختانه کم کاری مسئولان استان مازندران و شهرستان ساری موجب شده است که در رسانه ها و فضای مجازی طوری القا شود که این مکان گردشگری متعلق به استان سمنان و شهر دامغان است.

به عنوان نمونه تصویر زیر که به تازگی توسط کانون گردشگری دانشگاه تهران برای بازدید از این شهر اطلاع رسانی شده خود گویای این مطلب است. البته این اولین باری نیست که در تورهای گردشگری، این مکان جزو اماکن دیدنی دامغان محسوب می شود، بلکه این موضوع برای همه برگزارکنندگان تورهای گردشگری تقریبا جا افتاده است!

برای اثبات این مدعا کافیست سری به گوگل بزنید. موتور جستجوگر گوگل عبارات را بر اساس تعداد دفعات جستجوی آنها توسط کاربران اینترنت رتبه بندی می کند. کافیست عبارت «چشمه باداب سورت» را در گوگل بنویسید. نام شهر و استانی که در ادامه این عبارت خواهد آمد، نشان خواهد داد که کاربران اینترنت این چشمه را در کدام شهر یا استان جستجو می کنند.

در این میان نه می توان مسئولان یک شهر خاص را متهم به سوء استفاده کرد، نه مدیران و برنامه ریزان تورهای گردشگری را، نه کاربران اینترنت و نه شرکت گوگل را، بلکه همه این اتفاقات تنها و تنها در سایه غفلت مسئولان و متولیان ارشد یک شهرستان و استان رقم خورده است.

زنجیره اقداماتی که باید در خدمت استفاده حداکثری از فرصت ها و ظرفیت های موجود در یک استان باشد، این گونه در بروکراسی ها و فرآیندهای دست و پاگیر اداری، جلسات تکراری و احیانا بازی های سیاسی تباه می شود.  


 


  • جمعه 13 شهريور 1394-11:46

    مسافران و مهمانان عزیر لطفا به مازندران نیایید از دستتان خسته شدیم ... ما مهمان نواز نیستیم ... اینجا خانه ماست ... خانه ما محل عیش و نوش شما نیست

    • دوستدار میراث فرهنگیپاسخ به این دیدگاه 5 0
      دوشنبه 2 شهريور 1394-1:37

      در این گزارش از سازمان متولی این اثر ملی نامی برده نشده است. سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که متولی و امانت دار آثار تاریخی می باشد با بی توجهی موجب شده است تا بخشی از دیواره ی طبیعی آن تخریب شود و بدون راهنما و مسئول یگان حفاظت به سرنوشت دیگر آثار تاریخی و طبیعی دچار شود. اثری که قابلیت ثبت جهانی را دارد در اثر همین غفلت ها حتی در سطح ملی مورد توجه و حفاظت قرار نمی گیرد. متاسفانه مسئولین و متولیان مازندران پس از تخریب آثار بیدار می شوند و جز ندبه بر آثار از دست رفته کاری انجام نمی دهند.

      • سوادکوهی پاسخ به این دیدگاه 3 0
        دوشنبه 2 شهريور 1394-16:49

        (( این دزد تک تک از این گله می برد ))

        نمیدانیم چه درد و مرضی ای که هر گوشه مازندران بنام یک شهر دیگر ثبت می شود
        ( دوا او ) یا وا او ) الان شده باد آب
        مازندرانیها دربهای خانه تان را قفل کنید نکند که یک روز بیایند خانه هایتان وارد شوند بگویند اینجا یک زمانی امپراطوری عثمانی بوده و یا در قلمرو بین النهرین بوده است
        و یا اینکه از سمنان بیایند بگویند ما سه من نان را از اینجا آردش را می بردیم و مازندرانی وجود نداشت
        سمنانی که زمانی یک چوپان برای تعلیف احشام با دادن سه من نان ( احتمالا 15 کیلو آرد ) خریداری کرده است وادی لم یزرع بوده و کسی بدان توجه نمی کرد امروز برای خودش علم و حشم بر افراشته وهر نقطه مازندران را چون دزد سر گردنه بنام خود ( خال و پرقال ) را باز می کند و نقب می کند یکجا آب سالم خطیر کوه و کویر نمودن باغات سوادکوه را در سر می پروراند و در جای دیگر وااورا باد آب می نویسند
        و شاید هم فردا منطقه هزار جریب و کیاسر که وصل به مهدی و شهر و شهمیرزاد می باشد را ببرند

      • يکشنبه 1 شهريور 1394-18:20

        غیر از وابستگی این مکان که همه وابستگی های محلی آن( اعم از زبان و فرهنگ محلی و بافت طبیعی و ...)نشان از تعلق آن به مازندران دارد نکته ای که به نظرم مغفول مانده اینست که کلمه باداب یک کلمه جعلی و فارسی شده آن می باشد و صحیح آن در واقع « وا او »می باشد، «وا» به معنعی باد و « او»به معنی آب ، و در مازندران «وااو» به چشمه های با شرایط دارویی و تسکینی اطلاق می شود .

        • يکشنبه 1 شهريور 1394-15:30

          سال قبل واحدی (فرماندار ساری) در یک اقدام احساسی که معلوم نبود سر منشا آن چه بود قول ترمیم جاده دسترسی به چشمه سورت ساری را داده بود که تاکنون هیچ اقدامی در این مورد انجام نگرفته است . احتمالا ازدستور کار فرماندار خارج شده است .البته مردم ساری امیدی به قولها ندارند

          • ساروی ریکاپاسخ به این دیدگاه 9 0
            يکشنبه 1 شهريور 1394-13:0

            درود بر تو درود

            • يکشنبه 1 شهريور 1394-12:59

              چشمه باداب سورت ساری(مازندران)

              • شروین روشن از بابلپاسخ به این دیدگاه 13 0
                يکشنبه 1 شهريور 1394-11:7

                باید مسئولان پیگیر باشن و آگاهی گسترده‌ای بشه. چون این حق ساری و مازندرانه.

                • يکشنبه 1 شهريور 1394-10:37

                  البته دامغان یا شهر صد دروازه خود نیز هر موهبتی دارد از برکت مازندرانیهای مقیم شهرش دارد و اطلاع از محل دقیق این چشمه نیز بواسطه همین مازندرانیها صورت گرفته است.باشه که انشاله مسئولان در اولین قدم، در جهت ثبت و مشخصه یابی دقیق مرزهای مازندران تلاش کنند تا دیگر منفذی برای چشمان حریص همسایگانمان باقی نماند.


                  ©2013 APG.ir