تعداد بازدید: 3773

توصیه به دیگران 0

چهارشنبه 18 شهريور 1394-22:45

انتقاد از 8 سال بی تدبیری دولت سابق؛

کشور را به کارگاهی متروکه تبدیل کردند

در نشست مشترک رئیس اتاق بازرگانی ایران با استاندار مازندران و فعالان اقتصادی استان مطرح شد: 55 درصد واحدهای صنعتی استان فعال یا نیمه فعال است و 45 درصد واحد ها نیز در تعطیلی مطلق به سر می برند/ 35 درصد واحدهای صنعتی استان دارای معوقات حاد هستند/مازندران در 12 محصول کشاورزی رتبه اول کشور را داراست/20 درصد مرغ کشور در مازندران تولید می شود/در وضعیتی که تورم نقطه به نقطه به 12 درصد رسیده است، واگذاری تسهیلات با سود 24 درصد نادرست است/منتظر آزادشدن 100 میلیارد دلار بعد از تحریم نباشیم، سیاست ها و مدیریت ها را عوض کرد/به هیچ مسئولی اجازه نمی دهیم برق کارگاهی را که در حال فعالیت است، قطع کند/کشور به یک کارگاه متروکه بدل شده است.


 مازندنومه؛ سرویس اقتصادی، محمداسماعیل بخشی سورکی: نشست مشترک رئیس اتاق بازرگانی ایران با استاندار مازندران و فعالان اقتصادی استان در سالن شماره یک استانداری مازندران برگزار شد.

عبدالله مهاجر-رئیس اتاق بازرگانی مازندران- در این نشست با بیان اینکه استان مازندران از نعمات خدادادی کوه و جنگل برخوردار است و بیش از سه میلیون نفر جمعیت دارد، افزود: مازندران 39 شهرک صنعتی و 1840هکتار ناحیه صنعتی دارد.

وی با بیان اینکه 3500 واحد صنعتی کوچک و بزرگ در استان داریم که 1450 واحد آن در شهرک های صنعتی مستقر هستند، گفت: 55 درصد واحدهای صنعتی استان فعال یا نیمه فعال است و 45 درصد واحد ها نیز در تعطیلی مطلق به سر می برند.

مهاجر ادامه داد: 35 درصد واحدهای صنعتی استان دارای معوقات حاد هستند.

وی با اشاره به تولید بیش از 6.5 میلیون تن محصولات کشاورزی در استان ابراز داشت: ارزش افزوده این محصولات بالغ بر60 هزار میلیارد ریال است.

این مسئول گفت: مازندران در 12 محصول کشاورزی رتبه اول کشور را داراست به گونه ای که از یک میلیون و 800 هزار تن تولید برنج کشور بیش از یک میلیون و 200هزار تن در مازندران تولید می شود.

مهاجر به تولید 2.5 میلیون تن مرکبات در استان اشاره کرد و گفت: 200هزار تن کیوی تولید شده در مازندران نیز قابلیت صادرات دارد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی مازندران از تولید 20درصد مرغ کشور در مازندران خبر داد و افزود: 50 درصد تولیدات ما در این حوزه مازاد استان است که برای صادرات آن باید تدبیر کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به یکی از مشکلات فعالان حوزه اقتصادی و بخش خصوصی در مازندران اشاره کرد و ابراز داشت: تنها مشکل فعالان اقتصادی سرمایه در گردش است که تقاضای ما تامین سرمایه در گردش و همچنین کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی است.

مهاجر با بیان اینکه مشکلات مالیاتی و ارزش افزوده از دیگر دغدغه های بخش خصوصی است، ادامه داد: باید هماهنگی بیشتر نیز بین بانک ها و تولیدکنندگان واقعی جهت دریافت سرمایه درگردش فراهم شود.

وی به لزوم شبانه روزی شدن گمرک در بندرامیرآباد اشاره کرد و ابراز داشت: بخش خصوصی نیازمند حمایت جدی در این بخش است و آمادگی لازم جهت توسعه صادرات با شبانه روزی شدن گمرک وجود دارد.

* باید به فکر صادرات بود

دلاور حیدرپور-رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران- نیز با بیان اینکه مازندران استان کشاورزی است که برای رونق آن نیازمند رونق بازار هستیم، گفت: محصولاتی که در مازندران تولید می شود بیش از نیاز کشور است و باید به فکر صادرات بود.

وی با بیان اینکه 285 میلیون قطعه جوجه یک روزه در استان داریم، افزود: بیش از 40 درصد نیاز کشور در استان تولید می شود که می تواند صادرات در این زمینه فعال شود، چرا که اگر بازار صادراتی ایجاد نشود دچار مشکل خواهیم شد.

*خط مستقیم پروازی به کشورهای همسایه نداریم

محمد محمدپور عمران- مدیرکل صنعت،معدن و تجارت مازندران- در این نشست با بیان اینکه 60 درصد منابع بانکی کشور به دلیل شرایط خاص تهران در پایتخت است، اظهار داشت: خواهش می کنیم که تمرکز زدایی و توزیع اعتبارات بانکی بر اساس آمایش و استفاده منطقه ای انجام شود.

وی گفت: در وضعیتی که تورم نقطه به نقطه به 12 درصد رسیده است، واگذاری تسهیلات با سود 24 درصد نادرست است.

محمدپور عمران ادامه داد: قراردادهای بین بخش خصوصی و بانک ها منجر به یک جانبه گرایی، برخورد نادرست و تعطیلی واحدهای تولیدی و صنعتی شده است.

وی با بیان اینکه مازندران دروازه شمالی کشور است اما خط مستقیم پروازی به کشورهای همسایه ندارد، گفت: پروازهای مستقیم به عشق آباد، اکتابو و آستراخان می تواند به توسعه صادرات کمک کند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت مازندرن گفت: در بازار روسیه روابط سیاسی صد و روابط اقتصادی به پنج هم نمی رسد و امیدواریم هماهنگی های لازم انجام شود تا دچار مشکل نشویم.

*باید سیاست ها و مدیریت ها را عوض کرد

محمد دامادی- نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی- با بیان اینکه در حوزه صنعت نداشتن نقدینگی یکی از مشکلات است، اظهار داشت: 700 میلیارد دلار در دولت قبل نقدینگی موجود بود اما وضعیت صنایع ما بهبود نیافت.

وی با بیان اینکه نقدینگی به تنهایی نمی تواند عامل توسعه نیافتگی باشد، افزود: باید پذیرفت که مدیریت ها نیز در کشور و مازندران دچار آسیب است.

دامادی گفت: در حال حاضر در مازندران در هر هکتار 5.5 تن برنج برداشت می شود در حالی که این رقم در کشور تایلند 9 تن در هکتار است.

وی با بیان اینکه بیش از 20 درصد برنج در شالیکوبی های مازندران به هدر می رود، گفت: 35 سال است که وضعیت کشور به همین شکل است، سد می سازیم آب ندارد یا بهره وری آن پایین است باید این اشتباهات را بپذیریم.

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس نهم با بیان اینکه پتانسیل های مازندران با کشورهایی مانند هلند قابل مقایسه است، افزود: میزان بهره وری در مازندران پایین است.

وی گفت: کشورهایی که رودخانه دارند از این ظرفیت استفاده می کنند اما در مازندران و شهرهای ما کثیف ترین مناطق حاشیه رودخانه ها هستند.

دامادی ضمن انتقاد از وضعیت گردشگری در مازندران نیز اظهار داشت: این چه گردشگری است که اجازه می دهیم مردم در گوشه و کنار چادر بزنند، آیا ما هتل داریم؟ یا زیرساخت های گردشگری آماده است؟ باید تلاش کنیم که بروز باشیم.

وی با بیان اینکه عصر توهم دلارهای نفتی گذشته است، افزود: نباید منتظر آزادشدن 100 میلیارد دلار بعد از تحریم بود بلکه باید سیاست ها و مدیریت ها را عوض کرد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: باید نگاه به اتاق بازرگانی عوض شود و آن را باور کنیم چرا که این اتاق در راستای احصای مشکلات و مشورت به نمایندگان در حوزه تقنین می تواند بسیار تاثیرگذار باشد.

* باید بپذیریم در جایی که باید باشیم نیستیم

ربیع فلاح جلودار- استاندار مازندران- در این نشست با بیان اینکه بزرگترین سرمایه استان همدلی و همزبانی بین مسئولان اجرایی و فعالان بخش خصوصی است، اظهار داشت: اگر نتوانیم این تعامل را تداوم بخشیم کاری از پیش نخواهیم برد.

استاندار مازندران با بیان اینکه در شرایط معلولیت به سر می بریم و باید خود را در این شرایط ببینیم، افزود: با مقایسه شرایط چند سال قبل و شرایط فعلی ما به آینده امیدوار می شویم.

وی گفت: تاکنون بیش از هزار و 300 میلیاردتومان تسهیلات بانک های استان به بخش تولید و صنعت پرداخت کرده است که البته موظف شدند اسامی افرادی را که تسهیلات دریافت کردند، اعلام کنند تا مشخص شود چه کسانی تهسیلات گرفتند.

نماینده عالی دولت تدبیر و امید در مازندران با بیان اینکه به هیچ مسئولی اجازه نمی دهیم برق کارگاهی را که در حال فعالیت است، قطع کند افزود: به دلیل اهمیت تولید و حمایت از تولید کننده اجازه چنین کاری را نخواهم داد.

استاندار مازندران با بیان اینکه تولید کنندگان ما در مازندران بهترین ها را تولید می کنند، گفت: هزینه تولید در مازندران بالا است و این مشکل اساسی باید حل شود.

فلاح جلودار همچنین با اشاره به موضوع گردشگری در مازندران و ظرفیت بالای سرمایه گذاری در این بخش اظهار داشت: همین حالا حجم درآمد ما از بخش گردشگری بسیار بیشتر از استان های دیگر است، اما این را باید بپذیریم در جایی که باید باشیم نیستیم.

استاندار مازندران ادامه داد: چند هتل چند ستاره در استان در دست ساخت است که با تکمیل آن زیرساخت مناسب در این امر نیز بهبود خواهد یافت.

وی با بیان اینکه استان هیچ مشکل سیاسی و امنیتی ندارد، افزود: تلاش خواهیم کرد که از ورود سرمایه گذار در استان با تمام توان دفاع کنیم.

استاندار مازندران در بخش پایانی سخنان خود به ابتکار و توانایی خارق العاده دکتر ظریف در ایستادگی و احقاق حق ملت ایران در برابر شش کشور قدرتمند دنیا اشاره کرد و گفت: وقتی یک نفر در کشور چنین توانایی دارد باید پذیرفت که ظرفیت و توانایی اتاق بازرگانی بسیار بیشتر از میزان فعلی است. (تشویق حضار)

*کشور به یک کارگاه متروکه بدل شده است

محسن جلایی پور-رئیس اتاق بازرگانی ایران- در این نشست با بیان اینکه دچار شرایط پیچیده ای هستیم، اظهار داشت: مسیر اقتصادی ما از یک جایی به غلط رفته است که همه این وقایع از آن روز نشات می گیرد.

وی گفت: نقطه امیدواری ما این است که با توجه به شرایطی که در منطقه به وجود آمده است امکان برگشت به شرایط قبلی وجود دارد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران ابراز داشت: در طول سال های گذشته به جای توسعه کشور و توسعه بخش خصوصی، به توسعه دولت پرداختیم.

وی ادامه داد: مجموع حقوق بگیران دولتی در کشور بین 4 تا 5 میلیون نفر است، در حالی که در کشورهای مشابه امور با یک سوم این تعداد اداره می شود.

جلایی پور با بیان اینکه تحریم ها و سوءتدبیرها هم مزید علت شده و مشکلات هم بیشتر شده است، افزود: هشت سال با 800 میلیارد دلار کار را به جایی رساندند که نه اشتغال افزایش یافت و نه بخش خصوصی تقویت شد، در عوض بخش خصوصی در این هشت سال تضعیف شد.

وی به برخی آمار و ارقام از زمان تحویل دولت اصلاحات به دولت نهم و زمان تحویل دولت دهم به یازدهم اشاره کرد و گفت: دولت یازدهم با چند هزار میلیارد تومان دولت را تحویل گرفت در حالی که بیش از 400 هزار میلیارد تومان اعتبار برای اتمام پروژه های نیمه تمام نیاز است، به عبارتی کشور به یک کارگاه متروکه بدل شده است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه مسیر رفته شده در قبل، اشتباه و به غلط بود، افزود: امروز نظام و حاکمیت به این نتیجه رسیده است که ادامه مسیر قبلی خطر امنیتی برای نظام دارد.

وی گفت: همه صد میلیارد دلار نفتی که بعد از تحریم وارد کشور می شود را هم اگر بفروشیم باز هم تنها حقوق بازنشسته های کشور را نمی توانیم بپردازیم.

جلایی پور با اشاره به تاکید رهبری به اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: مشارکت دولت با نهادها در این کشور جواب نمی دهد بلکه باید مسیر اصلاح شود.

وی با تاکید بر اینکه بازگشت نیازمند حوصله و طاقت پذیری است، گفت: این کار نیازمند تحمل است که باید در بنگاه های اقتصادی و نظام ایجاد شود.

این مسئول با بیان اینکه بیش از 25 درصد پول های مردم در صندوق های غیرمجاز سرمایه گذاری شده است که هیچ سپرده ای نزد بانک مرکزی ندارند، افزود: اگر تهسیلات با نرخ بهره کم هم پرداخت شود باز هم مردم از بانک وام گرفته و این تسهیلات به سپرده در این موسسات تبدیل خواهد شد و عملا 25 درصد سپرده این موسسات به 30 درصد تبدیل می شود.

وی گفت: برای مدیریت بنگاه های اقتصادی کوچک و متوسط بیش از 60 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

جلایی پور با بیان اینکه مشکلات سرمایه در گردش واحدهای تولیدی و صنعتی نیز در حال دنبال شدن است افزود: طی یکی دو ماه آینده برای این مشکل راه حلی را ارائه خواهیم کرد.

وی گفت: هیات های تجاری که از کشورهای مختلف به ایران می آیند سه روز در ایران اقامت دارند که یک روز در تهران و دو روز دیگر را به تفکیک در استان های دیگر حضور خواهند یافت.

این مسئول با بیان اینکه به دنبال اصفهان و شیراز و یا مرکز استان خاصی نیستیم، گفت: تلاش می کنیم سرمایه گذاری در تمام نقاط ایران انجام شود.

وی همچنین گفت: باید به دنبال ایجاد اشتغال مولد باشیم چرا که اشتغالی که بوسیله اصناف ایجاد می شود هزینه های سربار را افزایش می دهد.

در پایان این نشست هم از زحمات عشریه و وفاییان روسای سابق اتاق بازرگانی مازندران قدردانی شد.

 



    ©2013 APG.ir