تعداد بازدید: 3862

توصیه به دیگران 2

دوشنبه 13 مهر 1394-23:54

جشنواره ای بدون سخنرانی

برگزیدگان بیست‌وهفتمین جشنواره تئاتر استان مازندران معرفی شدند

از نقاط قوت این دوره از جشنواره تئاتر استان می‌توان به سطح بالای کیفی آثار راه یافته به بخش نهایی اشاره کرد. نکته‌ای که سبب شد داوران ناچار به انتخاب 3 نمایش برای مرحله بعد و پیش از نهایی جشنواره فجر باشند+اسامی برترین ها


مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، اشکان جهان آرای: بیست‌وهفتمین جشنواره تئاتر استان مازندران دوشنبه شب با برگزاری مراسم اختتامیه و معرفی برترین‌های این دوره، در آمفی‌تئاتر امام خمینی(ره) بابلسر به کار خود پایان داد.

این جشنواره که نسبت به سایر دوره‌ها روند اجرایی منظم‌تر و با کیفیت‌تری داشت، برای دومین بار در خارج از مرکز مازندران برگزار شد تا سیاست‌ تمرکززدایی در فعالیت‌های تئاتری به شکل گسترده‌تری ادامه داشته باشد.

* اعلام آمادگی 19 نمایش

 امسال 19 نمایش از شهرستان‌های مختلف مازندران برای حضور در مرحله نهایی جشنواره اعلام آمادگی کردند که پس از اجرای عموم این نمایش‌ها در هر شهرستان‌ و بازبینی زنده آثار توسط هیأت انتخاب متشکل از «یوسف فخرایی»، «داریوش شافی» و «مجتبی دهدار»، 6 نمایش مجوز حضور در مرحله نهایی را دریافت کردند.

در این دوره بابل با 2 نمایش از نظر تعداد حضور پررنگ‌تری در جشنواره داشت. این در حالی است که در مرحله بازبینی از نظر تعداد آثار قائم شهر با 5 نمایش در صدر قرار داشت و پس از نور و نوشهر که با 3 اثر وارد رقابت شده بودند، بابل در کنار تنکابن با 2 نمایش رتبه‌های بعدی جدول تعداد را در اختیار داشتند. محمودآباد، آمل، بابلسر و ساری نیز هر کدام با یک نمایش در بخش بازبینی این جشنواره حضور یافتند.

نمایش‌های «من، شیرین و آقای آلن» به نویسندگی «حسن میرزایی» و کارگردانی «علیرضا هنروی» از تنکابن، «شب هزار و یکم» به نویسندگی «بهرام بیضایی» و کارگردانی «میثم زندی» از نوشهر، «مالیخولیا» به نویسندگی و کارگردانی «مسعود حق‌پناه» از آمل،«تئاتروف» به نویسندگی و کارگردانی «حسن میرزایی» از بابل، «بی‌خواب در قفس» به نویسندگی «مجید دیندار» و کارگردانی مشترک«فرشته پیاده‌روحی» و «فروغ پیاده‌روحی» از بابل و «سلول» به نویسندگی و کارگردانی «حامد کریمی» از قائم شهرطی 2 روز نخست این هفته در سالن‌های بلک‌باکس تجربه میلاد، آمفی‌تئاتر باهنر و آمفی‌تئاتر امام خمینی(ره) بابلسر برای مخاطبان و هیأت داوران مرحله نهایی روی صحنه رفتند.

همچنین با نظر هیأت داوران مرحله بازبینی نمایش «نگین» به نویسندگی «حمید امجد» و کارگردانی «علیرضا دورافکن» از محمودآباد برای اجرا در بخش «نسل جدید» تئاتر استان خارج از بخش رقابتی جشنواره انتخاب شدکه صبح روز دوشنبه اجرا شد.



*3نمایش برگزیده شدند

پس از برگزار 3 روزه جشنواره در بابلسر، دیشب و در مراسم پایانی هیأت داوران بخش نهایی متشکل از «مهدی هاشمی»، «فردوس حاجیان» و «نادر برهانی‌مرند» نمایش‌های «مالیخولیا» به کارگردانی «مسعود حق‌پناه» از آمل و «سلول» به کارگردانی «حامد کریمی» از قائم شهر را به عنوان آثار راه یافته به مرحله بعد و پیش از نهایی جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر انتخاب کردند.

 همچنین با توجه به نزدیک بودن رقابت بین نمایش‌ها، هیأت داوران نمایش «تآتروف» به کارگردانی «حسن میرزایی» از بابل را به عنوان سومین اثر از مازندران به بخش بعدی معرفی کرد.

سهمیه مازندران در این مرحله 2 نمایش است، اما به خاطر سطح بالای کیفی اثر، هیأت داوران این پیشنهاد را مطرح کرد تا در نهایت پس از دریافت تأیید مسئولان برگزاری جشنواره بین‌المللی فجر در این زمینه تصمیم‌گیری شود.

دربخش«نسل نو»نمایش«نگین» به کارگردانی «علیرضا دورافکن»از محمودآباد برای کارگردانی این نمایش تقدیر شد.

«نیماکریمی» به خاطر آهنگسازی نمایش «سلول» از قائمشهر جایزه موسیقی این جشنواره را به خود اختصاص داد.
در بخش طراحی صحنه داوران جشنواره هیچ نمایشی را حائز کسب رتبه برتر ندانستند. رتبه دوم این بخش به «حامد کریمی» برای طراحی صحنه نمایش «سلول» رسید و جایزه سوم به طراحی صحنه نمایش «بی‌خواب در قفس» از بابل رسید. «حامد کریمی» تنها جایزه طراحی لباس جشنواره را نیز برای نمایش «سلول» به خود اختصاص داد.

*بازیگرانی که جایزه گرفتند

 اما در بخش مهم و حساس انتخاب برترین بازیگران، پس از اعلام «نیلوفر ترک» و «فاطمه زندی» برای بازی در نمایش «شب هزار و یکم» و «مینو طوسی» برای بازی در نمایش «تآتروف» به عنوان 3 هنرمندی که مشترکاً رتبه سوم را کسب کردند، «ملیحه بقایی» و «مهسا دادبود» برای بازی در نمایش «سلول» رتبه دوم را به خود اختصاص دادند. جایزه بازیگر زن برتر این دوره نیز به «نیلوفر نجف‌پور» از گروه تئاتر «صحنه» بابل برای بازی در نمایش «تآتروف» رسید.

 در بازیگری مرد هم هیأت داوران «اهورا گل‌عموپور» هنرپیشه نمایش «بی‌خواب در قفس» و «آرمان عبیری» بازیگر نمایش «من، شیرین و آقای آلن» را مشترکاً شایسته دریافت جایزه سوم بازیگری مرد دانستند. «پژمان حسینی» از نمایش «شب هزار و یکم» و «سینا آزاد» برای بازی در نمایش «سلول» نیز به طور مشترک رتبه دوم را به خود اختصاص دادند.

جایزه بازیگر برتر مرد در این دوره نیز عنوانی مشترک برای 2 هنرمند بود. «مسعودحق‌پناه»و«مرتضی قربانی» دو هنرپیشه نمایش «مالیخولیا» از آمل به عنوان بازیگران برتر مرد این دوره از جشنواره انتخاب شدند.

* قدردانی از نویسنده ها و کارگردان های برتر در بخش پایانی

هیأت داوران جایزه سوم نویسندگی را به «مسعودحق‌پناه» برای نمایشنامه «مالیخولیا» اختصاص داد و جایزه دوم نویسندگی به «حسن میرزایی» برای نویسندگی نمایشنامه «من، شیرین و آقای آلن» رسید. حاجیان، برهانی‌مرند و هاشمی، در این بخش نیز اثری را شایسته کسب عنوان نخست ندانستند.

در برترین‌های کارگردانی بیست‌وهفتمین جشنواره تئاتر استان مازندران، پس از اعلام نام «حسنمیرزایی» برای کارگردانی نمایش «تآتروف» و «حامد کریمی» برای نمایش «سلول»، «مسعودحق‌پناه» کارگردان نمایش «مالیخولیا» از آمل جایزه برتر را کسب کرد.



*میزبانی شایسته بابلسری ها

 از نقاط قوت این دوره از جشنواره تئاتر استان می‌توان به سطح بالای کیفی آثار راه یافته به بخش نهایی اشاره کرد. نکته‌ای که سبب شد داوران ناچار به انتخاب 3 نمایش برای مرحله بعد و پیش از نهایی جشنواره فجر باشند.

در برگزاری جشنواره نیز با وجود این‌که نخستین تجربه بابلسری‌ها در میزبانی از این رویداد فرهنگی و هنری بود، به گفته هنرمندان حاضر در جشنواره و بسیاری از حاضران، میزبانی بسیار شایسته‌ای از هنرمندان انجام شد.

علاوه بر میزبانی برنامه‌ریزی برای اجرای جشنواره و نوع و شکل برپایی این رویداد به اعتقاد بسیاری از هنرمندان حاضر، یک اتفاق مهم در حوزه فرهنگ و هنر مازندران تلقی می‌شود.

«نادر برهانی مرند» که از هنرمندان برجسته کشور در عرصه تئاتر بوده و تجربه داوری در جشنواره‌های متعدد را نیز دارد، در مراسم پایانی گفت: این تلاش و کوشش اعضای برگزاری جشنواره جای تقدیر دارد. بیست‌وهفتمین جشنواره تئاتر مازندران یکی از معدود جشنواره‌هایی است که در سراسر کشور از نظر نظم و شیوه برگزاری در این سطح برگزار شد. خوشحالم که در این جشنواره حضور داشتم و می‌بینم که هنرمندان این استان با این شور و علاقه برای فرهنگ و هنر تلاش می‌کنند.

  وی با اشاره به دکور طراحی شده برای مراسم پایانی جشنواره اظهار کرد: از دیدن این دکور لذت می‌برم. چینش برنامه‌ها و طراحی دکور این مراسم بسیار جذاب و زیباست. درخت ریشه در هوایی که برای این صحنه طراحی شد من را به یاد شعری از یکی از شاعران برجسته مازندرانی انداخت. شعری از «طالب آملی» که گفته است: «آن شوخ نهالم که گَرَم بر کَنی از جا / بر روی هوا بند کنم ریشه خود را.»

  خوانش این شعرِ کمتر شنیده شده از طالب آملی توسط داور آذری زبان جشنواره، مورد استقبال حاضران در سالن قرار گرفت.

* جشنواره ای بدون سخنرانی

کارگردانی مراسم پایانی جشنواره را «محمد شجاعی» کارگردان مازندرانی تئاتر بر عهده داشت. شکل برگزاری این مراسم که به گفته یکی از هنرمندان حاضر روی سن سالن کمی از نظر برگزاری بوی اسکار می‌داد، تفاوت این جشنواره را با سایر جشنواره‌ها و مراسم برگزار شده در استان مشهود کرد.

 از نکات قابل توجه دیگر در برگزاری این مراسم، حذف سخنرانی‌های مسئولان بود، کاری که در بسیاری از جشن های دیگر از جمله مراسم روز خبرنگار به شکل بسیار آزاردهنده ای اجرا می شود. جز «احد جاودانی» که برای لحظاتی کوتاه روی سن رفت و در جایگاه ویژه طراحی شده خسته نباشید و خوش‌آمد گفت، هیچ سخنرانی دیگری در این مراسم اجرا نشد.

 اجرای 2 بخش موسیقی با سازهای آسیای شرقی، اجرای یک نمایش مفهومی از هنرمندان مازندران و پخش چند فیلم و موشن‌گرافی کوتاه درباره جشنواره از بخش‌های دیگر این مراسم بود.



 «رحیم رستمی» -هنرمند تئاتر و مجری رادیو- نیز اجرای این مراسم را به عهده داشت. اما اعلام برگزیدگان جشنواره در هر بخش توسط هنرمندان مختلف استان انجام می‌شد و هنرمندان برگزیده جوایز خود را از دست هنرمندان می‌گرفتند.

 اجرای گروه کُر «سونات» به رهبری «محسن بافنده» در لابی آمفی‌تئاتر نیز از بخش‌های جذاب مراسم پایانی بود که نظر هنرمندان و مسئولان را پیش از آغاز رسمی این مراسم به خود جلب کرد.


  • سه شنبه 14 مهر 1394-14:40

    برای همه دوستان هنرمندم آرزوی موفقیت دارم
    از هنرمندان بابلسری که سنگ تمام گذاشتن هم ممنونم
    فقط سالنش خیلی کوچیک بود و خیلی از علامندان رو ره ندادن.
    ایکاش سالن بزرگتری رو انتخاب میکردن که همه هنرمندا در کنار هم باشن


    ©2013 APG.ir