تعداد بازدید: 3218

توصیه به دیگران 1

سه شنبه 12 آبان 1394-23:26

پژواکِ برترِ صدای سیاست

 اصلاح طلبان باید با اتخاذِ اخلاقِ روشی، برنامه های اصلاحات را به پیش ببرند و باید بپذیرند که اصلاحات، سه رویکردِ ویژه می ­خواهد: دموکراتیک، تدریجی و مسالمت آمیز باشد.


  مازندنومه؛ سرویس سیاسی، اسحاق کشاورز: در میان جابجایی اخیر مدیران ستادی در استانداری، تغییر در حوزه ­ی سیاست، پژواکی دیگر داشت و این البته دور از انتظار نبود.

  حسین حسن­ نژاد در اقدامی سنجیده، سخنی نگفت، لکن عزل او موجب واکنش های تند اصلاح گرایان شد؛ به گونه ای که امواج مخالفت ها ارتفاع گرفت و در چنین وضعی باید تصمیمی سنجیده از سوی مقامِ عالی سیاسی استان اتخاذ می ­شد که با نصبِ مهرداد ابراهیمی به سِمتِ مدیر کلِ سیاسی و انتخابات استان، چنین شد.

 این رویدادِ سیاسی، بهانه ­ای است تا بارِ دیگر از کانونِ توزیعِ قدرت در استان خواسته شود، برای تحکیمِ پایداری سیاسی و ایجادِ آرامشِ اجتماعی، ملاکهای علمی را در گزینشِ مدیران، لحاظ کنند.

 نگارنده پیشتر، دیدگاه های خود را طی مقالاتی اظهار کرده و این بار با تأکید بر همان اسلوب، به تشریحِ دیدگاهِ خود می­ پردازد. انتظار است صاحب نظران در این باره تأمل کرده، چنانچه حقیقتی در آن یافتند، بر این امر تأکید ورزند و به بهبودِ وضعیتِ مدیریت در استان مدد برسانند.

 به نظرم برای تعیین و نصبِ مدیران، ابتدا باید قابلیتهای آنان را در ترازوی خِردگرایی و معناگرایی گذارد. چنانچه با ملاکهای علمی روشن، حایزِ وزنِ لازم برای تصدی مناصب باشند، بر آن تکیه زنند، والا نتیجه زیان خواهد بود.

 ملاکهای عقلانیت: 1- دانش    2- قدرتِ تفکر   3- فهم    4- تجربه

 1- دانش: بدان وسیله، ندانسته به دانسته تبدیل می­شود. مراد از دانسته در اینجا، امورِ تخصصی مورد نیاز است.

 2- قدرتِ تفکر: قدرتِ تفکر را شش گونه برشمرده­ اند:

2-1- تفکرِ خلاقانه        2-2- تفکرِ تحقیقی         2-3- تفکرِ نقدی

2-4- تفکرِ مداخله انگارانه (دفاعی)        2-5- تفکرِ همکارانه        2-6- تفکرِ مذاکره­ای

 این انواع قدرتِ تفکر نیز باید دو خصوصیت داشته باشند:

الف: همه جانبه نگرانه باشد     ب: همراه با سعه ­ی صدر (گشودگی سینه) باشد.

 هر یک از انواعِ مذکور، کارکردهای خاص خود را دارد اما یکی در این میان، اهمیت ویژه ­ای دارد و آن تفکرِ نقدی است. با تکیه بر این نوع تفکر، انسان پس از شنیدنِ نظرِ دیگران بلافاصله تسلیم آن نمی­ شود بلکه آن را به نظامِ پردازشِ ذهنِ خود ارجاع داده، پس از تجزیه و تحلیل و عنداللزوم کشف و استخراجِ مغالطاطِ منطقی آن سخن، نظرِ خود را ارایه می ­دهد. نیز خود پیوسته آمادگی دارد دیدگاه هایش به محکِ نقد سپرده تا در صورتِ نیاز از کژی پیراسته شود.

 در این بخش، انسان به سه گونه شناخت، محتاج است:

1- جنبه وجودشناختی تفکر = antological

2- جنبه معرفت شناختی تفکر = epistemological

3- جنبه روش شناختی تفکر = methodological

 -جنبه نخست: به انسان در تصمیم گیریهای اساسی بویژه در حوزه­ ی مدیریت کمک می­ کند تا ذاتِ کارِ خود را بشناسد، محیطِ آن را بشناسد، روابطِ موجود در نظامِ مدیریتی را بشناسد و واقعیتهای پیرامون را بشناسد.

- جنبه دوم: موجبِ آگاهی بر مفاهیمِ مدیریتی،آگاهی بر مفاهیمِ تخصصی و درکِ مفاهیمِ اجتماعی و ... می­ شود.

- جنبه­ سوم: موجبِ شناختِ روابطِ معارف و مفاهیم و دسته بندی و تفکیک و تمایزِ آنها از یکدیگر و داد و ستدِ هر یک با دیگری می شود.

 توضیح و تبیینِ انواعِ دیگرِ تفکر، حوصله ­ای فراختر از یک مقاله­ ی مطبوعاتی می­ خواهد. پس این سخن بگذار تا وقتِ دگر.

 3- ملاک سوم، فهم یا درک مفاهیم است که تشریحِ آن در این مجال نمی­ گنجد، اگر چه توضیحاتِ پیشین به کارِ درکِ آن می­ آید.

4- ملاک چهارم تجربه است که خود شاملِ دو بخشِ نظری و عملی است.

تا اینجا به اختصار و البته با گزینش، اهمِ نکاتِ وجه عقلانیتِ توزیعِ قدرت تشریح شد اما وجه معنویت آن که بسیار هم مهم است، بحثی مستوفی دارد، لکن به جهتِ پرهیز از درازگویی، کوتاه اشاره می­ شود که انسانِ خردمند به حکمِ عقل، اعمال و رفتارِ خود را در ترازوی خِرد می­ گذارد و پیوسته به سود و زیانِ آن می­ اندیشد و می­ کوشد سودِ کارش بر هزینه ­اش بچربد.

 با این وصف، انسانِ عاقل به اخلاق می­ گراید و با تدبیر، خود را از فروغلطیدن به چاهِ بی­ اخلاقی برحذر می ­دارد. به عبارتی اخلاق، گاه مولودِ مبارکِ عقلانیت است و انسانِ خردمند، همان انسانِ اخلاقی و معنوی است.

  با شناختی که از مهرداد ابراهیمی دارم، بر این باورم که اولاً ایشان واجدِ ملاکهای مندرج در این نوشته است و در صورتِ حمایتِ هیأتِ حاکمه استان و اجماعِ گروههای سیاسی به ویژه اصلاح طلبان، می­ تواند با تکیه بر دانش، قدرتِ تفکر، فهم، تجربه و اخلاق در خورِ خود، حوزه سیاست را به نیکی راهبری کند.

 اصلاح طلبان باید با اتخاذِ اخلاقِ روشی، برنامه های اصلاحات را به پیش ببرند و باید بپذیرند که اصلاحات، سه رویکردِ ویژه می ­خواهد: 1- دموکراتیک باشد      2- تدریجی باشد       3-مسالمت آمیز باشد.

بنابراین مهرداد ابراهیمی را بیش از پیش به مِهرِ خویش بنوازند و در همان حال، از او بخواهند به روندِ اصلاحات در دولتِ اعتدال مدد برساند.


  • شنبه 16 آبان 1394-21:30

    جناب آقای کشاورز.به نظر من در برکناری آقای حسن نژاد هیچ یک از اصول سه گانه ی یک فرآیند اصلاح گرایانه دیده نشد.انتصاب آقای ابراهیمی هم با همه ی توانمندیشان محصول تصمیم گیری یک مدیریست که هیجانش بر تمام ارکان تصمیم گیری وی غالب است و برای مدیران پایین دستی خود کمترین حرمتی قایل نیست.دلخوش بودن به این انتصابات ساده انگاری است.

    • خطاب به دوست اندیشمند ما !پاسخ به این دیدگاه
      چهارشنبه 13 آبان 1394-9:26

      فرموده اید اصلاحات، سه رویکردِ ویژه می ­خواهد:
      - دموکراتیک باشد - تدریجی باشد -مسالمت آمیز باشد.
      ظاهراً اولین را ، اولین رویکرد ویژه را که هدف اصلی اصلاحات است از یاد برده اید ؟ لطفاً آن را بازگو کنید که بسیار با اهمیت است .
      به نظر حکیمانه شما احسنت می گویم اما هدف اصلاحات همه این نیست که یکی باید برود و اگر رفت آن یکی بیاید .

      • چهارشنبه 13 آبان 1394-8:0

        با سلام محضر استاد ارجمند جناب اقای کشاورز .انصافا دلم برای متن های شیوا و اخلاقمدارانه شما تنگ شده بود متن حاضر دوتا حسن داشت اول با تعقل وعمل به توصیه شما فضای سیاسی استان ارام خواهد شد دوم پشتوانه معقولی برای اقای ابراهیمی خواهد بود جهت ادامه فعالیت وکسب توفیقات روز افزون .امید است دوستان اصلاح طلب شما هم کمک کنند هم به ایشان هم اقای ابراهیمی.من بعنوان دوست شما در گرایش سیاسی مقابل تفکر و اخلاق ورفتار شما رو قبول دارم.وارج مینهم


        ©2013 APG.ir