تعداد بازدید: 2886

توصیه به دیگران 0

شنبه 16 آبان 1394-9:14

در بیانیه ستاد بزرگداشت روز مازندران تاکید شد:

بررسی وضعیت امروز، راهگشای نیازهای فرداست

متن کامل بیانیه ستاد بزرگداشت روز مازندران/ بی شک نقد و بررسی وضعیت موجود می تواند علاوه بر آگاهی از داشته های تاریخی و اجتماعی، راهگشای نیازهای فردا و تجلی بخش خواسته های آیندگان باشد....


 مازندنومه، سرویس فرهنگی و هنری: پس از برگزاری مجموعه برنامه های بزرگداشت روز مازندران، ستاد برگزاری بیانیه ای صادر کرد که متن کامل این به این شرح است:

چو ابرْ بر كرد سر ، ز كوهِ مازندران 

                         سياه كرد اين جهان ، همه كران تا كران
چو ديو با هم به كين ، شدند از بيشه ها

                        پيِ چه انديشه ها ، چه شكل هاي جهان
بكوفتند از نهان ، به نعره يِ پُر دلان

     به دست هاي وزين ، به كوس هاي گران
رها شد از پيشِ كوه ، هزار درياي آب

  كه از جهان بُرد تاب ، ز رهنوردان توان
رود مخوان ، اژدها ، دهان پر از نعره ها

  ز هر نشيبي جدا ، به پشتِ كوه كلان
باد مگو ، ناله اي ز جانِ گيتي به در

   شكسته بغضِ گلو ، غمي كند تا بيان
فكنده سرها به پيش ، به زيرِ باران و باد

كه داند آن را ، كسي كه ديده مازندران
تو گويي از ره به ما شده است نزديك تر

به بانگِ زنگ و جرس ، شتاب جو كاروان .
نیما یوشیج

مازندران سرزمين افسانه و افسون است . سرزمين كوهها و دره هاي مه آلود ، سرزمين ديوهاي دانا و سرزمين عدالت جويان برنا و آرش کمانگیر، خاستگاه تشيع علوي و بیداردلانی که در برابر ستمگري اعراب ايستادند و فرزندان امام علي (ع) را چراغ هدايت خود قرار دادند و به همین مناسبت روز 14 آبان بنام روز مازندران نامگذاری شده است.

همراهی و همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در پاسداشت این روز بزرگ که می تواند طلیعه ی شکوفایی فرهنگ، هنر، ارتقاء وضعیت زیستی و تمامی داشته های تاریخی این دیار باشد، با همت سازمان های مردم نهاد، تشکل های زیست محیطی و منابع طبیعی، گروه های فرهنگی و هنری و تمامی دلسوختگان با نام ستاد بزرگداشت روز مازندران بنا نهاده شد.

این ستاد در هفته ای که گذشت توانست با برپایی نمایشگاه کتاب و صنایع دستی، شب های شعر، پاکسازی طبیعت، برگزاری نشست های نقد و بررسی وضعیت آثار تاریخی و گردشگری، منابع طبیعی و محیط زیستی، اجرای مراسم آیینی و بازدید از موزه ها به بازخوانی و تجلیل از هنر مازندران بپردازد.

بی شک نقد و بررسی وضعیت موجود می تواند علاوه بر آگاهی از داشته های تاریخی و اجتماعی، راهگشای نیازهای فردا و تجلی بخش خواسته های آیندگان باشد. لذا برآنیم تا با طرح مشکلات امروز به فردایی روشن تر نائل آییم. لذا درخواست های تخصصی ستاد بزرگداشت روز مازندران را اعلام و از تمامی کارشناسان و مجریان امور درخواست می کنیم تا با هم اندیشی و دقتی دلسوزانه در رفع موانع موجود بکوشند تا مازندران در همه ی عرصه ها، بیش از پیش سرفراز و توانمند باشد.

 (بخش میراث فرهنگی و گردشگری)
1- با توجه به اقتصاد بومی مبتنی بر کشاورزی مازندران که دچار ضعف و عدم بهره وری علمی شده است، بهترین راه رشد استان استفاده از پتانسیل جنگل، دریا و آثار تاریخی ست تا رشد اقتصادی مبتنی بر صنعت گردشگری شکل بگیرد و حفظ پایدار این منابع می تواند بزرگترین ظرفیت رشد مازندران را به فعلیت برساند.

2- حفظ جنگل چهل میلیون ساله ی هیرکانی که خود موزه ای ارزشمند است نیازمند جلوگیری از جاده سازی غیرعلمی، قطع بی رویه درختان و عدم نظارت بر کاشت گونه های جایگزین، جلوگیری از دپوی زباله های شهری و روستایی و نفوذ شیرآبه های آلوده، حفظ گونه های جانوری و جلوگیری از شکار بی رویه و مراقبت دقیق و مسئولانه خواهد بود.

3- نقش بزرگترین دریاچه ی جهان در گسترش گردشگری مازندران غیرقابل انکار است و باید برای نگهداری و حفاظت از آن، به سلامت سرچشمه ها و رودخانه ها اندیشه کنیم.

4- طبیعت گردی در مازندران باید با نظارت و دقت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، از تخریب و آلودگی مسیرهای گردشگری جلوگیری نماید.

5- نقش بی بدیل کوه سترگ دماوند در گسترش گردشگری جهانی و ثبت جهانی این اثر ملی می باید با نظارت و حفاظت از منابع پیرامونی آن انجام یابد.

6- آثار برجای مانده ی نیاکانی و ثبت شده باید با تعیین و حفظ حریم تاریخی از دست اندازی، مرمت علمی آثار، جلوگیری از برداشت های بی رویه شن و ماسه، جلوگیری از تخریب منظری اثر و نظارت مستمر با حضور کارشناسان خبره و دلسوز انجام پذیرد.

7- جلوگیری از حفاری غیرمجاز و نابودی اشیای تاریخی که هر یک نشانگر دستکار فرهنگ و هنر اجدادی ماست باید علاوه بر فرهنگ سازی از طریق سازمان میراث فرهنگی و انجمن های میراث فرهنگی در شهرستان ها و انجمن های دوستدار میراث فرهنگی با جدیت انجام پذیرد.

8- ایجاد زیرساخت های گردشگری پایدار نیازمند جاده ای سالم و امن، خدمات بهداشتی جاده ای، شهرهای پاکیزه و راهنمایان خبره در اماکن تاریخی، طبیعی و فرهنگی است. سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری موظف است با ایجاد کارگروه های ویژه و پایدار ستادهای شهرستانی را نسبت به نظارت و کنترل بر شایستگی مسیرهای گردشگری فعال نماید.

9- ایجاد موزه های شایسته در هر شهرستان و ثبت آثار تاریخی، آیینه ی فرهنگ، تاریخ و تمدن مازندران است و نظارت بر آثار و ابنیه های تاریخی باید با دقت انجام شود. اداره اوقاف به عنوان متولی اماکن مذهبی موظف است با استفاده از نظرات کارشناسان سازمان میراث فرهنگی، هویت تاریخی متجلی در امام زاده ها و مساجد را حفظ نماید.

10- استفاده از متخصصین مردم شناس در ثبت و ضبط علمی و کارشناسانه ی آیین ها، باورها، فرهنگ و موسیقی بومی با حفظ و گسترش آن باید مورد توجه سازمان میراث فرهنگیٍ صنایع دستی و گردشگری قرار بگیرد.

11- جلوگیری از میراث خواری با واگذاری غیرمسئولانه و نقش سازمان میراث فرهنگی در حفاظت از آثار تاریخی نیازمند نظارت دقیق استانداری و ایجاد دادگاه ویژه ی میراث فرهنگی در دادگستری و محاکم قضایی است.

 (بخش منابع طبیعی و محیط زیست)
1- اکوسیستم های جانوری دریای مازندران به دلیل وجود پساب های صنعتی، کشاورزی و مسکونی، کاهش حقآبه، سدسازی، تغییر مسیر و انتقال بین حوضه ای رودخانه ها در معرض تهدید جدی است.

2- تالاب ها و اکوسیستم تالابی تقریبا از بین رفته و رودخانه ها آلوده شده اند و یا آخرین نفس های خود را می کشند. حفاظت از تالاب ها با گسترش تولید و تکثیر ماهیان، حفاظت از میانکاله و جلوگیری از دست اندازی و تخریب غیرمسئولانه در جزیره آشوراده با واگذاری غیراصولی، می تواند حیاتی دوباره به تولید ماهیان خاویاری و پایداری اقتصاد دریای مازندران دهد.

3- ساحل، جلگه و اراضی کشاورزی با پدیدیه ی اتصال فیزیکی بین شهری و روستایی مواجه شده و متاسفانه در آینده ای نه چندان دور تغییر کاربری خواهند یافت. مرزبندی مناطق مختلف و پایداری کاربری ها باید به حفظ جایگاه تاریخی و بومی هر یک مدد رساند.

4- بهره برداری بی رویه از آب و حفر هزاران چاه غیرمجاز موجب کاهش سطح ایستگاهی شده و خطر فرونشست و شور شدن اراضی مزروعی را به دنبال دارد و باید نسبت به حفظ این منابع اقدامات جدی و پایدار انجام پذیرد.

5- نیمی از جنگل های مازندران در پنجاه سال اخیر نابود شده و مابقی هم در معرض کاهش کمی و کیفی می باشد. جلوگیری از گسترش جاده های جنگلی، حفظ و گسترش گونه های گیاهی، جلوگیری از قطع غیرمسئولانه و بی رویه درختان، حیات بشری را به مخاطره خواهد انداخت و حضور سیل های پی در پی در سال های اخیر نیز بازتاب عدم نظارت متولیان امور می باشد.

6-ساخت و سازهای غیراصولی، کوهستان های ما را نابود کرده و در شهرها، با تشکیل کمیسیون توافقات و ماده 100 محیط زیست و فضای سبز قربانی شده است. تشکیل کارگروه های محیط زیستی و منابع طبیعی با متولیان ساخت و ساز می تواند به تعادل فضای حیاتی مدد رساند.

7- طرح غیرکارشناسی زباله سوزی و عدم اجرای طرح های تفکیک زباله و بازیافت آن در استان موجب خواهد شد تا علاوه بر هدر رفت بخش اعظمی از مواد قابل بازیافت، موجب الودگی های بیشتر زیست محیطی شود.

8- نسل جدیدی از سموم و آفت کش های غیراستاندارد و خطرناک هر روز روانه ی بازار کشاورزی مازندران شده و علاوه بر گسترش سموم در مسیرهای رودخانه ها و نابودگی حیات جانوری، سلامت اجتماعی را به مخاطره انداخته است. نظارت دقیق بر ورود سموم و آموزش عمومی می تواند به حیات سرسبز و طبیعی سرزمین ما منجر شود.

9- استفاده از مشارکت پذیری مردم و سازمان های مردم نهاد در جلوگیری از تخریب منایع زیستی مازندران می تواند به گسترش و نهادینه کردن فرهنگ زیستی مدد رساند.

(بخش فرهنگ و هنر)
1- به گواهی اسناد و تاریخ برجای مانده، مازندران از جایگاه شایسته ای برخوردار است. گسترش فرهنگ کتابخوانی و رشد سرانه ی مطالعه از طریق حمایت از ناشران و نویسندگان مرتبط با فرهنگ مازندران می تواند به آگاهی رسانی عمومی در مورد تاریخ و فرهنگ مازندران منجر شود.

 

2- ایجاد و گسترش کارگروه ها، انجمن ها و موسسات فرهنگی در جهت گسترش شعر، داستان و ادبیات بومی زمینه ساز حفظ و بازخوانی زبان، قصه و شعر تبری خواهد شد.

3-حضور فعال و جدی متولیان فرهنگی و رسانه ای جمعی در اشاعه و گسترش زبان تبری و تشویق استفاده از آن در مجامع مختلف علاوه برحفظ آن می تواند حیات خود را در نسل های آتی ادامه دهد و ماندگاری آن با چاپ آثار مکتوب و تدریس در مدارس امکان پذیر خواهد بود.

4- حفظ و اشاعه موسیقی، فرهنگ و آیین های بومی از طریق ثبت و ضبط در منابع مکتوب و ماندگار و اجرای مداوم آن موجب ماندگاری و بازآفرینی و زمینه های خلق آثار جدید خواهد بود.

ستاد بزرگداشت روز مازندران آمادگی خود را برای همراهی و همکاری مداوم با کلیه دستگاه های اجرایی، نظارتی و تقنینی مازندران اعلام کرده و انتظار دارد با تداوم و تعامل این همکاری و نقد و بررسی عملکردها، مسیری جدید در راه رشد و تعالی مازندران عزیز ایجاد شود.

 



    ©2013 APG.ir