تعداد بازدید: 3815

توصیه به دیگران 1

شنبه 16 آبان 1394-22:11

با سخنرانی دو روحانی اصلاح طلب؛

نخستین نشست معرفت‌افزایی عطر سیب سرخ برگزار شد

در اولین نشست از سلسله نشست های عطر سیب سرخ مطرح شد: دکتر بهاری: بسیاری از افراد در شب عاشورا تا ساعت‌ها سینه‌زنی می‌کنند در حالی که نماز نمی‌خوانند/ دکتر دیانی: قیام عاشورا، ماموریتی خصوصی برای امام حسین (ع) نبود.


مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، کلثوم فلاحی: حجت‌الاسلام عباسعلی بهاری در نشست معرفت‌افزایی با عطر سیب سرخ، اظهار کرد: جامعه ما هدف از برگزاری مراسم عزای امام حسین (ع) را فراموش کرده و این مسئله را بیشتر به رابطه فیزیکی تبدیل کرده است.

وی با بیان اینکه این روش، یک شیوه بین راهی است و عزاداری از ابتدا این گونه نبود، افزود: این شیوه در زمان آل‌بویه شروع شد و بعد دیلمیان به آن دامن زدند و مدتی راکد بود تا اینکه در زمان صفویان این موضوع را غیرمنطقی گسترش دادند.

این فعال اصلاح‌طلب با اشاره به اینکه بسیاری از افراد در شب عاشورا تا ساعت‌ها سینه‌زنی می‌کنند در حالی که نماز نمی‌خوانند، گفت: چه می‌شود ما را که در ایام عزای محرم، خودکشی می‌کنیم و میلیارد نفرساعت وقت، صرف می‌شود اما بهره‌گیری نمی‌کنیم، در صورتی که در عزاداری محرم، شور دینی باید با شعور دینی همراه شود.

بهاری با بیان اینکه تاریخ، قربانگاه اراده انسان‌هاست، تصریح کرد: اراده امام حسین (ع) و عاشورائیان هرگز قربانی تاریخ نشد.

*قیام عاشورا، ماموریتی خصوصی برای امام حسین (ع) نبود

در ادامه این نشست معاون فرهنگی دانشگاه مازندران در سخنانی اظهارکرد: محرم یک دهه اول دارد که تکلیف سخنران و ذاکر اهل بیت، مشخص است و این موضوع را مورد نقد قرار نمی‌دهم.

حجت‌الاسلام محمود دیانی با اشاره به اینکه باید برای بعد از دهه نخست محرم، برنامه‌ریزی شود، افزود: چون تکلیف دهه نخست مشخص است و نمی‌توان برنامه‌ریزی دیگری برای آن انجام داد.

وی با تاکید بر اینکه این سلسله نشست‌ها باید مستمر باشد، گفت: شاید برخی تصور کنند این جلسه، ابزار مصرفی برای امری گذرا است اما من با این گمان به اینجا نیامدم و نخواهم بخشید اگر به این منظور دعوت شده باشم.

این مسئول با بیان اینکه چنین برنامه‌ای را کاری از سر درد دین می‌دانم، تصریح کرد: اصل برگزاری این جلسات نباید فراموش شود.

دیانی با اشاره به اینکه بزرگ‌ترین آسیبی که می‌شود به فرهنگ امام حسین (ع) کارگر بیفتد این است که در ماهیت این نهضت، قلب کنیم و پای علمش سینه بزنیم، ادامه داد: شهید مطهری به اشکال مختلف این تحریف در هدف، اشاره کرده است.

وی با طرح این سوال که آیا کار امام حسین (ع) در نهضت عاشورا، اقدامی قابل اقتدا و تاسی است یعنی در گفتمان دینی ما شناخته شده و تعریف شده است یا اینکه این اقدام، ماموریتی ویژه برای آن حضرت بوده است، خاطرنشان کرد: اگر کسی تصور کند قیام عاشورا، ماموریتی خصوصی برای امام حسین (ع) بوده است بزرگ‌ترین آسیب را به این نهضت وارد کرده است و تعبیری برای عقیم‌سازی این نهضت است.

معاون فرهنگی دانشگاه مازندران با بیان اینکه دوگانه اینکه امام حسین (ع) برای حکومت، قیام کرد یا برای امر به معروف و نهی از منکر را بحثی انحرافی می‌دانم، اظهار کرد: اگر قیام عاشورا ماموریتی شخصی برای امام حسین (ع) بود پس چرا کسانی که به آن حضرت ملحق نشدند را ملامت می‌کنیم در حالی که معتقدیم آنها که ساکت ماندند و به یاری اما نشتافتند معلون هستند، ادای روشنفکرانه هم نداشته باشیم که شرایط فرق می‌کرد.

این مسئول گفت: اینکه امام حسین (ع) مکرر تاکید می‌کند کار من، کاری است مانند اقدام پدرم و جدم، بیانیه تکذیبی بر ماموریت خصوصی بودن عاشورا برای امام حسین (ع) است.

خاطرنشان می کنیم جلسه های معرفت افزایی عطر سیب سرخ از ساعت 18 تا 20 در ساری، بلوار طالقانی، روبروی شرکت گاز، سالن اجتماعات روزنامه بشیر برگزار می شود.

*مطلب مرتبط:

معرفت افزایی با عطر سیب سرخ


  • يکشنبه 17 آبان 1394-13:45

    این اقای بهاری داره برای خودش تبلیغات مجلس میکنه نه ...

    • يکشنبه 17 آبان 1394-10:11

      شما به سینه زنان شب عاشورا می تازی اما از جولان بی حجابها در ایام دسته روی چیزی نمی گویی

      • يکشنبه 17 آبان 1394-9:14

        1- دکتر دیانی انصافا فردی عالم و وارسته اند.
        2- مراسم خوبی بود.
        3- کمبود این نوع مراسمات در سطح شهر و استان حس می شد.
        4-مراسمات عام و ایینی جای خود ولی این نوع مراسمات که باعث عمق بخشی مسائل دینی می شود انشالله بیشتر مورد توجه قرارگیرد.
        5- تداوم این مراسمات را از حامیان برنامه خواستاریم.

        • يکشنبه 17 آبان 1394-8:53

          مهم ترین پیام عاشورا ازادی و تسلیم نشدن در مقابل ظلم است ور نه یزدیان در نماز خواندن و خواندن قران چیزی کم نداشته اند.
          بجای گرفتن مراسم انچنانی در محرم ها کاش به مردم بیاموزیم انسانیت و ازادمردی مهم ترین رکن زندگیست و گناه کوفیان جز سر تسلیم خم کردن جلوی ظلم چه بوده است؟

          • يکشنبه 17 آبان 1394-7:30

            نشوذ وكاري نكنيم از اون طرف بام بيوفتيم!!!!!

            اگر این جلسه، ابزار مصرفی برای امری گذرا نباشد بسياربسيارخوب است هرچند نشودكه با ايرادگرفتن بيش ازحداز مراسمهاي عزاداري ورسم رسومي كه از سالها پيش انجام ميشد هرچندايراداتي داشته باشداما نشودكاربكنيم مردم را ازاين محفل دوركنيم
            شايسته تراست كه مراسمهاوشورهاي حسيني توام باشعورحسيني باشداما نكنيم كاري كه ازاون طرف بوم بيوفتيم

            • سبا سارویپاسخ به این دیدگاه 1 0
              دوشنبه 18 آبان 1394-7:26

              با شناختی که از مجریان داریم این امر ادامه دار خواهد بود. سال گذشته یک شب برگزار شد. امسال 6 شب برگزار میشود. انشاالله سال آینده 10 شب.


            ©2013 APG.ir