تعداد بازدید: 4251

توصیه به دیگران 4

سه شنبه 19 آبان 1394-20:33

با حضور سیامگ گلشیری؛

نشست تخصصی ادبیات داستانی برگزار شد

نشست تخصصی ادبیات داستانی با حضور سیامک گلشیری -داستان نویس مطرح کشور- در حوزه هنری مازندران برگزار شد.


 مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، کلثوم فلاحی: سیامک گلشیری در کارگاه داستان‌نویسی که عصر سه شنبه در سالن اجتماعات حوزه هنری مازندران برگزار شد، اظهار کرد: داستان کوتاه، برشی بسیار کوتاه از زندگی است که حرفی برای گفتن دارد.

وی با بیان اینکه عناصر مشترکی در هر داستان وجود دارد، افزود: داستان به شخصیت‌پردازی و جایگاه نیاز دارد و نمی‌توان شخصیت اضافه‌ای را وارد رمان کرد.

این رمان نویس با اشاره به اینکه هر شخصیتی که وارد داستان می‌کنیم باید به کاری گرفته شود، گفت: در هر موضوعی، دو نوع داستان کوتاه داریم که شامل داستان کوتاه موقعیت و حادثه‌ای می‌شود.

نویسنده رمان "اولین روز تابستان" با بیان اینکه در داستان از نوع موقعیت، با تحول یک شخصیت مواجه هستیم، تصریح کرد: لحظه‌ای که نویسنده، شخصیت را به تصویر می‌کشد دچار تحول می‌شود.

گلشیری با اشاره به اینکه این تحول را یا به وضوح شاهد هستیم و یا مانند مواردی می‌شود که داستانی مدرن می‌خوانیم و در آخر این سوال باقی می‌ماند که "چه شد"، ادامه داد: در داستان از نوع حادثه‌ای هم قرار است اتفاقی برجسته شود و پایان شگفت‌انگیز، ویژگی این نوع داستان است.

وی با بیان اینکه بعضی از داستان‌های کوتاه، زمانی طولانی را در بر می‌گیرند، خاطرنشان کرد: داستان ممکن است به زمان نیاز داشته باشد و نویسنده با استفاده از تکنیک، این زمان را در اختیار داستان کوتاه قرار می‌دهد.

این نویسنده با اشاره به اینکه در داستان‌های مدرن، توصیف نداریم چراکه توصیف مربوط به قرن نوزدهم است، اظهار کرد: در داستان کوتاه مدرن، قهرمان وجود ندارد به این معنا که نبردی بین خیر و شر نداریم.

نویسنده رمان "آخرین رویای فروغ" با بیان اینکه تفاوت اصلی داستان مدرن و کلاسیک در این است که در داستان کلاسیک، داستان‌نویس هر عملی که از شخصیت‌ها سر می‌زند را توضیح می‌دهد، افزود: در این نوع از داستان‌نویسی رد پای نویسنده از ابتدا تا انتها در داستان،قابل مشاهده است.

گلشیری با اشاره به اینکه در داستان مدرن این گونه نیست و نویسنده، هیچ رفتاری را توضیح نمی‌دهد، گفت: در داستان‌نویسی مدرن، قضاوت بر عهده خواننده گذاشته می‌شود.

وی با بیان اینکه نویسنده باید به خود مجال فکر کردن بدهد و این با کار هر روزه به دست می‌آید، یادآورشد: اگر نویسنده به خود، مجال تخیل دهد داستان رنگ واقعی‌تری به خود می‌گیرد.

 مطلب مرتبط:

نشست تخصصی سیامک گلشیری در ساری



    ©2013 APG.ir