تعداد بازدید: 3074

توصیه به دیگران 0

پنجشنبه 26 آذر 1394-7:52

نشان دادن توان سینمای مازندران در «یک روز معمولی»

«نادر مقدس» -کارگردان آملی سینمای ایران- از مدتی پیش بر اساس فیلمنامه‌ای به قلم خودش و همسرش «افسانه منادی»، در جنگل‌های مازندران فیلمی را با نام «یک روز معمولی» مقابل دوربین برد که همه هنرپیشگان آن هنرجویان کارگاه بازیگری‌اش در آمل هستند.


  مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، اشکان جهان آرای: «نادر مقدس» -کارگردان آملی سینمای ایران- که از 2 سال پیش در آمل فعالیت‌های آموزشی خود را به شکل جدی‌تری کلید زد، این روزها مراحل پس‌تولید جدیدترین اثر سینمایی خود را می‌گذراند.

او از مدتی پیش بر اساس فیلمنامه‌ای به قلم خودش و همسرش «افسانه منادی»، در جنگل‌های مازندران فیلمی را با نام «یک روز معمولی» مقابل دوربین برد که همه هنرپیشگان آن هنرجویان کارگاه بازیگری‌اش در آمل هستند.

مقدس قرار است این فیلم که مراحل فنی و مونتاژ آن در دست انجام است را برای حضور در بخش «هنر و تجربه» جشنواره فیلم فجر بفرستد. موسیقی فیلم هم قرار است پس از انجام مراحل فنی ساخته شود. کلِ فیلم در جنگل‌های مازندران تولید شد و روایتی از تعدادی جوان هنرجوی یک مرکز نمایشی است که می‌خواهند آموخته‌های خود را در یک سفر یک روزه در جنگل به تصویر بکشند.

 کارگردان این فیلم سینمایی در گفت‌وگو با ما اظهار کرد: همه هنرپیشگان این فیلم مازندرانی‌اند و هیچ‌کدام بازیگر حرفه‌ای نیستند. هیچ بازیگر حرفه‌ای هم در کنارشان حضور ندارد. البته نام آن‌ها را فعلا اعلام نمی‌کنم. چون همه به یک اندازه در تولید فیلم سهم دارند و ممکن است در شرایط کنونی تقدم و تأخر در بیان نام‌ها یا از ذهن جا ماندن نام برخی هنرپیشگان فیلم باعث برداشت‌هایی شود. اما قطعاً نام همه این هنرپیشگان در آینده اعلام می‌شود.

  «نادر مقدس» درباره دلیل انتخاب همه هنرپیشگان از استان مازندران اظهار کرد: هنرجویانی از شهرهای مختلف استان مانند ساری، بابل، بابلسر و آمل گرد هم آمدند و در این فیلم بازی کردند. ترکیبی از برخی شهرهای استان را دور هم جمع کردیم. ضمن این‌که تمام سعی خود را کردم که عوامل تولید هم اهل همین استان باشند.

«عباس قاسم‌نژاد» تصویربردار مازندرانی و باسابقه سینمای کشور در این پروژه حضور دارد. «محمودموسوی» هم از صدابرداران خوب مازندرانی و مطرح کشور است. در بخش‌های دیگر هم سعی کردم تا حد امکان نیروهای اهل استان را وارد کار کنم.

  وی افزود: نیت من و خانم منادی از این کار نشان دادن توان مجموعه موجود در استان برای تولید یک اثر سینمایی خوب بود. به همین دلیل با این شکل پیش رفتیم. در واقع ایده ان هم از حدود 2 سال پیش شکل گرفت. همیشه در ذهنم این موضوع را مرور می‌کردم که پس از مدت‌ها فیلمی کاملاً جوان‌گرایانه بسازم. تصمیم گرفتم این کار را با حضور جوانان استان خودم انجام دهم. با رییس سازمان سینمایی و تعدادی از دوستان حرفه‌ای هم این موضوع را در میان گذاشتم و نظرشان را جویا شدم.

  این کارگردان برجسته سینمای کشور خاطرنشان کرد: آن زمان هم به خاطر شرایط مالی و هم نیاز به آموزش هنرجو امکان آغاز کار نبود. تصمیم داشتم با هنرجوهای خودم این کار را انجام دهم. این برنامه‌ای بود که از پیش در ذهن داشتیم. با هنرپیشگان این فیلم از حدود 2 سال پیش در زمینه‌های مختلف فنی کار شد تا بتوانند به سطحی مناسب برای بازی در یک فیلم سینمایی در اندازه‌های کشوری برسند. امیدوارم در آینده فیلم دیگرم را هم با هنرجویان منطقه خودمان کار کنم. البته در فیلم بعدی احتمالا از عوامل حرفه‌ای‌ بیشتری استفاده خواهم کرد.

  مقدس اظهار کرد: این فیلم فقط لوکیشن و هنرپیشگان بومی دارد. اما موضوع آن فراگیر و همگانی است. یعنی با توانی در حد استانی از نظر نیروی انسانی سعی کردیم فیلمی فرااستانی بسازیم تا نشان دهیم که ظرفیت منطقه ما در چه سطحی است. امیدوارم این تجربه باعث شود سایر دوستان هم از هنرجویان استان در کارهای‌شان استفاده کنند.امیدواریم فیلم به جشنواره فجرراه یابد و در آن‌جا محک بخورد.

وی درباره توان هنرجویان استان نسبت به سایر استان‌ها با توجه به تجربه‌ای که در عرصه سینما دارد، گفت: نمی‌توان منکر شد که امکانات بیشتری در برخی استان‌ها به‌ویژه تهران وجود دارد. اما این‌که توان موجود در منطقه چقدر می‌تواند در سطح ملی و فراملی کارآیی داشته باشد به این برمی‌گردد که چقدر با این توانمندی‌ها کار کرده باشیم. البته دوستان هنرمندم در استان تلاش‌های زیادی کرده‌اند. اما فکر می‌نم خیلی جدی به این موضوع نگاه نشد که با جوان‌های استان می‌شود بهتر از این‌ها کار کرد و سطح‌شان را ارتقا داد.

  کارگردان فیلم سینمایی «شور عشق» افزود: خوشبختانه در عرصه تئاتر اتفاقات خوبی در حال رخ دادن است. برخی از هنرجویان من هم پیشینه اجرای نمایش دارند. این اتفاقات خوب در تئاتر را باید به بخش سینما هم تعمیم دهیم. یعنی نگاه به فضای تولیدات سینمایی استان را فرااستانی کنیم. کاری که من و خانم منادی در آموزشگاه خود کردیم بر همین پایه بود. آموزشگاه را بومی ندیدیم و نگاهی فراتر داشتیم. همه اساتید از دانشگاه های معتبر یا عوامل حرفه‌ای سینمای کشور انتخاب شدند. با این هدف که سطح کیفی کار هنرجویان استان ارتقا یابد و سینمای استان نسلی به‌روز و کارآمد در سطح فرااستانی داشته باشد. به همین خاطر نوع آموزش را متفاوت کردیم که صرفاً چیزهای ابتدایی آموزش داده نشود.

 مقدس اظهار کرد: مطمئنم در  تئاتری‌های استان بچه‌های خیلی خوب زیادی وجود دارد که توان‌شان برای حضور در سینما بسیار بالاست. اما در زمینه آموزش باید تلاش‌های بهتری در استان شود. خود ما هنرمندان هم باید وارد کار شویم. همان‌طور که من و دوستانی مانند «محمدعلی سجادی» از این شهر و استان رشد کردیم می‌توانیم به جوان‌ترها کمک کنیم که با درست یاد گرفتن بیشتر و بهتر دیده شوند.

 وی با اشاره به برگزاری دو جشنواره معتبر سینمایی در مازندران خاطرنشان کرد: ما در مازندران جشنواره معتبری مانند «وارش» را داریم که فرصت خیلی خوبی برای حضور تولیدات همین استان است. جشنواره «یاس» هم که 2 دوره آن با حضور هنرمندان حرفه‌ای کشور در آمل و رامسر برگزار شد ظرفیت مناسبی برای استان است. باید از خودمان فیلم داشته باشیم تا هنرمندان استان خودمان مدعیان اصلی کسب جوایز این جشنواره‌ها باشند. به نظرم هنرمندان و هنرجویان ما توان این را دارند که رقابتی سالم و حرفه‌ای با حرفه‌ای‌های سینمای ایران داشته باشند.

*این گفت و گو در روزنامه همشهری مازندران منتشر شد که برای بازنشر در اختیار ما قرار گرفت.



    ©2013 APG.ir