تعداد بازدید: 3846

توصیه به دیگران 0

پنجشنبه 26 آذر 1394-21:38

عضو شورای شهر ساری:

150 میلیون تومان به نمایشگاه کمک کردیم/کتاب های تخصصی کم است

گزارش روز چهارم نمایشگاه کتاب ساری/ دیدگاه های عضو شورای شهر ساری+ رییس اداره ارشاد نوشهر+ یک استاد دانشگاه+ امام جمعه هچیرود درباره کتاب و نمایشگاه کتاب


مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، محمداسماعیل بخشی سورکی: جمعی دیگر از مردم و چهره های سیاسی و فرهنگی، در چهارمین روز برپایی نمایشگاه کتاب مازندران به مکان نمایشگاهی در کیلومتر هفتم جاده ساری-میاندورود آمدند.

 نشست تخصصی کتاب گویا هم در حاشیه روز چهارم نمایشگاه برگزار شد.

*کتاب های دانشگاهی کم است

، سید مهدی احمدی -عضو شورای شهر ساری- در گفتگو با ما اظهار داشت: کتاب ها خیلی گران است و تنوع موضوعی کتاب هم مشاهده نمی شود.

وی گفت: خیلی از مردم به کتاب نگاه می کنند اما به دلیل گران بودن، آن را نمی خرند.

  عضو شورای شهر ساری با بیان اینکه کتاب های مرجع در حوزه فقهی مشاهده نکردم، افزود: شاید دلیلش این باشد که مراجعه کنندگان کم اند، اما در نمایشگاه بین المللی کتاب باید همه نیازهای افراد اعم از کودک تا فرهیخته ها و دانشگاهیان و حوزویان برآورده شود.

احمدی ابراز داشت: جایی که می تواند نیازهای علمی و مطالعاتی انسان را تامین کند نمایشگاه کتاب است و اگر قرار است نمایشگاهی برگزار شود و نیازهای افراد تامین نشود، این فرد سالهای آینده رغبتی برای آمدن نخواهد داشت.

وی تاکید کرد: پیشنهاد این است دولت ناشرانی را دعوت کند که کتاب های مرجع دانشگاهی را ارائه دهند، چراکه غالب کتاب های این نمایشگاه، عمومی است.

احمدی با بیان اینکه با تجمیع دانشگاه ها در ساری و وجود رشته های تحصیلات تکمیلی درمرکز استان اظهار داشت: با راه اندازی این رشته ها توقع آن است ناشرانی دعوت شوند که بتوانند خوراک علمی مورد نیاز دانشجویان را تامین کنند.

وی ادامه داد: نیاز است که تبلیغات خوبی هم در دانشگاه ها انجام شود که دانشجویان تحصیلات تکمیلی برای جمع آوری مطالب علمی پایان نامه های خود به نمایشگاه آمده و منابع مرجع خود را تهیه کنند.

احمدی تبلیغات کم و یا ضعف آموزش عالی را علت کمرنگ بودن استقبال دانشجویان از نمایشگاه کتاب عنوان کرد و گفت: باید این موضوع علت سنجی شود که چرا گرایش دانشجویان به کتاب و استقبال از نمایشگاه های کتاب کم شده است.

وی با بیان اینکه هر سال در مراسم افتتاحیه نمایشگاه کتاب وعده برگزاری نمایشگاه دائمی کتاب در مرکز استان داده اما عملی نمی شود، افزود: همه بر ضرورت وجود چنین مرکزی تاکید دارند اما هیچ اقدام عملی در این خصوص صورت نمی گیرد و امسال همان آش است و همان کاسه.

احمدی در خصوص مشارکت شورای شهر و شهرداری ساری در راستای برگزاری نمایشگاه کتاب استان نیز اظهار داشت: برای ترویج امر مطالعه و فرهنگ کتابخوانی وظیفه خود می دانیم که در این امر مشارکت کنیم.

وی گفت: رویکرد متفاوت شهرداری و شورای شهر موجب کاهش فاصله بین ارشاد و شهرداری شده و تعامل خوبی وجود دارد.

عضو شورای شهر ساری ادامه داد: 150 میلیون تومان برای این امر مصوب کردیم اگر چه مطمئنم هنوز ارشاد این مبلغ اندک را دریافت نکرده است، اما امیدواریم با تحقق این مبلغ سهم خود در راستای برگزاری و مشارکت در ترویج فرهنگ مطالعه را پرداخت کرده باشیم.

*قیمت کتاب ها مناسب است

بابک شمس ناتری -رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشهر- در گفتگو با ما با بیان اینکه به نظر بنده فضای متنوعی در نمایشگاه برای ذائقه های مختلف وجود دارد، ابراز داشت: از نقاط قوت نمایشگاه بحث تنوع غرفه ها و قیمت مناسب کتاب ها است.

وی با بیان این که نمایشگاه و اثر فرهنگی و هنری را باید با توجه به گستره فرهنگی در نظر گرفت، افزود: نمی توان این نمایشگاه را با نمایشگاه بین المللی کتاب تهران مقایسه کرد.

رئیس فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشهر با بیان اینکه برگزاری نمایشگاه کتاب اتفاق خوبی است افزود: در این نمایشگاه حضور ناشران فنی تر و تخصصی تر را در راستای کیفیت بخشی در حوزه طراحی جلد و نرم افزاری کتاب شاهد هستیم.

شمس ادامه داد: در حوزه چاپ، بسته بندی و پکیج کردن نیز شاهد تحول محسوسی هستیم و برای تقویت تولید محتوا هم نیاز است که مسئولان فرهنگی ارشاد به تقویت ناشران بومی هر شهرستان اقدام کنند.

وی گفت: جای رونمایی کتاب ها و ناشران بومی در استان خالی است و این نیاز به شدت احساس می شود که در این حوزه به شکل جدی وارد شویم.

رئیس فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشهر با اشاره به رونمایی از 35 کتاب ناشران نوشهری در هفته کتاب در نوشهر اظهار داشت: با تقویت حمایت از ناشران بومی می توان روی کتاب های با عرصه ملی نیز سرمایه گذاری کرد.

وی با بیان اینکه نوشهر در عرصه نشر نوپا است، اما اتفاقات خوبی در این حوزه رخ داده است افزود: باید در همین نمایشگاه غرفه ناشران بومی استانی تعبیه شود تا ناشران جهت حضور و مشارکت در نمایشگاه تشویق شوند.

شمس همچنین گفت: امیدوارم فرصتی ایجاد شود که فاصله بین مرکز تا غرب استان کمتر شود و در سال های آینده با برپایی نمایشگاه در دو نقطه از استان بتوان فرصت بهره برداری برای مردم غرب استان را نیز فراهم کرد.

این مسئول اظهار داشت: ارشاد امسال بخشی از کتاب های ناشران بومی را خریداری کرده که این کار موجب تشویق ناشران شده است.

*زمان نمایشگاه مناسب است

دکتر علی رمضانی پاجی در بازدید از نمایشگاه کتاب اظهار داشت: امسال با تدبیر مسئولان در راستای تغییر زمان برپایی نمایشگاه و رعایت اصول مدیریت زمان، شاهد فضای بهتری در نمایشگاه هستیم.

وی با بیان این که نسبت به سال های قبل تبلیغات بهتری نیز انجام شده است، ادامه داد: در سال های قبل نمایشگاه در زمان تعطیلی بین دو ترم دانشجویان برگزار می شد، ولی امسال نمایشگاه در زمان مناسبی برگزار شده است و دانشجویان هم می توانند از این فرصت مناسب بهره ببرند.

این استاد دانشگاه با اشاره به کمرنگ بودن حضور دانش آموزان در نمایشگاه امسال اظهار داشت: هنوز این امر در آموزش و پرورش مازندران جا نیفتاده است که دانش آموزان به کتاب علاقه مند شوند، در حالی که در نمایشگاه کتاب تهران بین 30 تا 40 درصد بازدید کنندگان را دانش آموزان تشکیل می دهند.

وی تاکید کرد: نیاز است که با نهادینه کردن مطالعه، فرهنگ بازدید از نمایشگاه ترویج شود، به نوعی که بنده امسال هم با فرزندان خود برای بازدید از نمایشگاه حضور یافتم.

رمضانی با بیان اینکه کتاب مانند پدر و مادر است و هیچ والدینی برای فرزند خود سرنوشت بدی را نمی خواهد، افزود: هیچ کتابی هم بد مخاطب و خواننده خود را نمی خواهد.

وی با تاکید بر موضوع حمایت از ناشران بومی اظهار داشت: نیاز است که در این زمینه اقدام عملی صورت پذیرد چرا که هیچ گونه حمایتی از ناشران و نویسندگان بومی نمی شود.

این نویسنده با بیان اینکه نسبت به سایر استان ها در صنعت چاپ عقب مانده هستیم، افزود: این در حالی است که در دهه های قبل از تهران برای چاپ کتاب ها به ساری می آمدند اما امروز برعکس است.

وی در خصوص قیمت کتاب و توزیع بن کتاب نیز ابراز داشت: کاش بن ها به درستی توزیع شود.

*مطالعه ثروت بسیار هنگفتی است

حجت الاسلام سید مجتبی رسولی جویباری نیز در بازدید از نمایشگاه کتاب در گفتگو با مازندنومه اظهار داشت: اگر به آیات و روایات مراجعه کنیم می بینیم که در موارد متعددی تاکید بر امر مطالعه می شود.

امام جمعه هچیرود چالوس با اشاره به اینکه کوچک و بزرگ باید به فراخور سن خود مطالعه کنند افزود: موقعیت شغلی، جایگاه سیاسی و اجتماعی، موقعیت اقلیمی، تاریخی و جغرافیایی در نوع و روش مطالعه بسیار تاثیرگذار است.

وی با تاکید بر اینکه مطالعه امری لازم و ضروری و به تعبیر دین، واجب است، گفت: انسان اگر اهل مطالعه نباشد راکد، خمود و خاموش است، چرا که زنده بودن انسان زمانی شکل می گیرد که  اهل مطالعه باشد تا از این راه به پویایی، تحرک و تغییر دست یابد.

حجت الاسلام رسولی مطالعه را علت تغییر در سبک زندگی، نگاه به زندگی و روش سیاسی انسان دانست و تصریح کرد: مطالعه می تواند در مسایل جغرافیایی و مبلمان شهری نیز تاثیرگذار باشد.

وی تاکید اسلام بر اصل مطالعه را در همه دوره ها واجب و لازم عنوان کرد و گفت: اسلام نسبت به همه ادیان و مذاهب وسیع و گسترده تر است و در همه دوره ها نیز این تاکید وجود داشته است.

امام جمعه هچیرود ابراز داشت: در جامعه امروزی که به تعبیری انفجار اطلاعات رخ داده و آثار مطالعات بیگانگان در آن مشاهده می شود، در شان مسلمان نیست که اهل مطالعه نباشد.

وی با بیان اینکه مطالعه ثروت بسیار هنگفتی است، افزود: کتابخوان یک ثروتمند بزرگ است که همانند آن را در جای دیگری مشاهده نمی کنیم چرا که انسان با مطالعه همواره در دل، ذهن و فکر خود کتاب را حمل می کند و این بزرگترین سرمایه همواره همراه اوست.

حجت الاسلام رسولی با بیان اینکه در نمایشگاه های دور قبل هم در افتتاحیه و هم در اختتامیه حضور داشتم، افزود: با جدا شدن از میاندورود، چند روز بعد از افتتاح نمایشگاه و دیروز از طریق شبکه های مجازی مطلع شدم.

وی ادامه داد: در این مدتی که بنده بازدید کردم جمعیت نسبت به سالهای قبل کمتر است، اما در مجموع استقبال بد نبود و بنده با همین یک ساعت بازدید نمی توانم در مورد کلیت آن اظهار نظر کنم.


  • يکشنبه 29 آذر 1394-20:55

    درود بر حاج آقا رسولی .روحانی واقعی

    • شنبه 28 آذر 1394-7:42

      صدوپنجاه ملیون تومان کمک شهرداری صرف آن می شود که عرضه کتاب درون شهری به بیرون شهر منتقل شود آن هم برای سالی یک یا دوبار تا از این راه مردم به خریدن کتاب کمتر عادت کنند . شهرداری ساری مانند اداره ارشاد ناخواسته در فکر تعطیلی کتاب و کتابفروشی داخل شهر ها و بیکار شدن کارکنان آن هستند .


      ©2013 APG.ir