تعداد بازدید: 5097

توصیه به دیگران 1

جمعه 27 آذر 1394-22:2

در دوازدهیمن دوره نمایشگاه کتاب مازندران؛

62 هزار عنوان کتاب ارائه شده است

گزارش روز پنجم نمایشگاه کتاب ساری/ دیدگاه های مدیرکل ارشاد مازندران+ مدیرکل برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه ریزی مازندران+ فرمانده سپاه کربلای مازندران+ مدیرکل روابط عمومی استانداری مازندران+ معاون فرهنگی ارشاد مازندران درباره کتاب و نمایشگاه کتاب


مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، محمداسماعیل بخشی سورکی: روز پنجم نمایشگاه بین المللی کتاب مازندران با استقبال خوب مردم روبرو شد.

احد جاودانی –مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران- با قدردانی از تلاش رسانه های مازندران در راستای پوشش خبری نمایشگاه کتاب مازندران اظهار داشت: تاکنون هر برنامه ای که ارشاد برگزار کرد، دوستان رسانه پوشش خوبی دادند.

وی با بیان اینکه در خصوص نمایشگاه هم تبلیغات محیطی خوبی انجام شد و هم پوشش رسانه ای مناسب است، افزود: استقبال هم با توجه به سرمای این فصل و دوری محل نمایشگاه خوب بوده است.

جاودانی کتاب را بنیان شکل گیری تمدن و فرهنگ دانست و ابراز داشت: مجموعه دانایی بشر در قالب کتاب خود را نشان می دهد چرا که هر جامعه ای که بیشتر به کتاب بپردازد از دنیای بهتر و راحت تری برخوردار است.

وی گفت: کشوری که اهمیت بیشتری به کتاب می دهد، جامعه توسعه یافته و همراه با آرامشی دارد.

این مسئول با اشاره به اینکه عقب ماندگی در مناسبات اجتماعی و تعاملات سیاسی به دلیل نبود مطالعه است افزود: با توجه به تاکیدی که در دین و فرهنگ ملی ما به کتاب شده و با عنایت به اثرگذاری آن، به دنبال بردن کتاب به خانه های مردم هستیم.

جاودانی برگزاری نمایشگاه کتاب را معرفی مولفه و این عنصر حیاتی به مردم و بردن این نعمت خوب خداوند به خانه های مردم دانست و تصریح کرد: مردم مازندران با توجه به صبغه فرهنگی، علاقه مندی خود را به کتاب نشان دادند و در دوره های قبل استقبال خوبی از نمایشگاه کتاب داشتند.

وی با بیان اینکه نبود مرکز نمایشگاهی خوب در مرکز استان یک معضل است، گفت: با این اوصاف درخواست برگزاری بین المللی نمایشگاه کتاب با استقبال ناشران خارجی همراه شد.

این مسئول ابراز داشت: سال آینده با تغییر در زمان و مکان نمایشگاه، تعداد غرفه ها و عناوین بیشتر و تعداد ناشران داخلی و خارجی نیز افزایش خواهد یافت.

وی گفت: نمایشگاه کتاب، فصل مشترک همه آدم ها با همه سلایق است، چپ و راست، اصولگرا و اصلاح طلب، زنان خانه دار و فعالان اجتماعی و...همه اشتراک نظر دارند که کتاب بهترین دوست انسان در گذشته، حال و آینده است.

جاودانی در خصوص سامان دهی خبرنگاران استان نیز اظهار داشت: همه کسانی که در حال فعالیت هستند، تشکلی دارند که نمایندگی آنها را بر عهده دارند.

وی با بیان اینکه خانه مطبوعات تشکلی است که رسانه های استان را نمایندگی می کند افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد خانه مطبوعات را به عنوان متولی رسانه در کنار معاون مطبوعاتی ارشاد می شناسد و سعی بر این داریم که برنامه ها را با مشورت آن ها انجام دهیم.

این مسئول با تاکید بر اینکه برای ما اهلی فرهنگ و رسانه دارای احترام هستند افزود: موضوع سامان دهی خبرنگاران مهم است که باید به آن پرداخت و باید بپذیریم که تعدادی که اکنون به عنوان خبرنگاران مازندران اعلام می شود، وجود خارجی ندارد.

وی با بیان اینکه با توجه به تعداد رسانه ها و خبرنگاران این واقعیت قابل کتمان نیست، افزود: این تعداد نشان می دهد که در این حوزه در ورودی، زیادی باز است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: این خوب است که مردم علاقه دارند رسانه ای و اهل خبر باشند اما این عرصه نیازمند تعهد، تخصص و سخت کوشی است.

وی با اشاره به اینکه باید پذیرفت که این قشر منشا اثر هستند و باید بیشتر به آنها بها داده شود، افزود: از تصمیم دوستان خانه مطبوعات در راستای سامان دهی اصحاب رسانه و خبرنگاران حمایت می کنیم.

جاودانی گفت: البته نظرات اصلاحی را هم لحاظ می کنیم و امیدواریم که امر سامان دهی به درستی تصمیم سازی و اجرا شود.

* تعامل خوب بین شهرداری ها و نهاد کتابخانه های عمومی

ایرج ولی پور-مدیرکل برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه ریزی مازندران- در گفتگو با مازندنومه با بیان اینکه اعتقاد داریم که یکی از مشکلات اساسی در کشور مشکل فرهنگی است افزود: درست است که مشکل اقتصادی در کشور وجود دارد اما مشکلات فرهنگی اثرات مخربی را به وجود آورده است.

وی با اشاره به فعالیت بسیار زیاد شبکه های اجتماعی گفت: به هر طریق ممکن باید جایگاه کتاب مشخص و حفظ شود چرا که شبکه های اجتماعی موجب کاهش مطالعه و استقبال از کتاب شده است.

ولی پور با بیان اینکه در سال های اخیر عمده اعتبارات به سمت فرهنگ سوق داده شده است، افزود: فرهنگ و ارشاد اسلامی با تدوین برنامه هایی که موجب جذب جوانان می شود سهم بسزایی در فرهنگ سازی دارد.

وی با اشاره به اعتبارات فرهنگی خاصی که در دوره دولت قبل تزریق می شد، ابراز داشت: چون این اعتبارات جهت دهی خاصی نداشت، فاقد اثرات مثبت بود.

ولی پور از تعامل خوب بین شهرداری ها و نهاد کتابخانه های عمومی در سال های اخیر خبر داد و ابراز داشت: در جلسات کارگروه فرهنگی هم با حضور نماینده سازمان، ارشاد و نماینده کتابخانه بررسی های لازم در خصوص مشکلاتی که در این راستا وجود دارد، پیگیری و توسط معاونت عمرانی استانداری هماهنگی لازم انجام خواهد شد.

مدیرکل برنامه ریزی و بودجه سازمان مدیریت و برنامه ریزی مازندران اظهار داشت: برگزاری نمایشگاه کتاب در تابستان و در کنار طرح های سالمسازی دریا نیز می تواند بسیار موثر باشد که مردم همزمان با تفریح در کنار ساحل از نمایشگاه کتاب نیز بازدید کنند.

* بسیج گسترده ترین امکانات خود را برای ترویج امر مطالعه فراهم کرده است

سردار محمدحسین بابایی-فرمانده سپاه کربلای مازندران- نیز در حاشیه بازدید از نمایشگاه کتاب مازندران در گفتگو با مازندرنومه اظهار داشت: برپایی نمایشگاه در مازندران به این علت که امکان دسترسی مناسبی برای مردم فراهم می کند، نکته مثبتی است.

وی گفت: البته به دلیل موقعیت مکانی و دیگر محدودیت ها شاید امکاناتی که مردم توقع داشتند در این نمایشگاه تجمیع نشده است اما در مجموع برگزاری نمایشگاه جهت ترویج امر مطالعه و فرهنگ کتابخوانی امری مثبت قلمداد می شود.

سردار بابایی با اشاره به دیدگاه اعتقادی اسلام در خصوص تاکید به آموختن و همچنین رویکرد رسول مکرم اسلام در غزوه های متعدد اظهار داشت: شرط آزادی اسیران جنگی باسواد کردن یک مسلمان عنوان شد و این نشان دهنده توجه اسلام به علم است.

وی گفت: انقلاب اسلامی نیز اعتقاد دارد که باید شرایطی فراهم شود که به سیره نبوی در آن عمل شود، بنابر این همه ما باید به دنبال آموختن باشیم.

فرمانده سپاه کربلای مازندران با بیان اینکه کتاب به عنوان غذای روح انسان شناخته می شود، افزود: اسلام احکام فقهی ما تاکید دارد که باید غذای انسان پاکیزه باشد چرا که بعضی از مطالب گمراه کننده است و تنها افرادی که قدرت تشخیص دارند می توانند آن را شناسایی کنند.

وی گفت: امروز با نشریات دیجیتال و شبکه های مجازی روبرو هستیم که علاقه جوان ها به استفاده از آن زیاد است.

سردار بابایی گفت: بسیج با استفاده از شبکه مجازی شباب یا اینترنت پاک و دردسترس قرار دادن این شبکه برای همه پایگاه های مقاومت به مطالعه و تامین نیازمندی های جوانان اقدام کرده است.

وی گفت: بسیج گسترده ترین امکانات خود را برای ترویج امر مطالعه فراهم کرده است.

*مسئولان وظیفه دارند زمینه های دسترسی آسان به کتاب را فراهم کنند

احمد مظفری-مدیرکل روابط عمومی استانداری مازندران-گفت: مسئولان وظیفه دارند زمینه های دسترسی آسان به کتاب را فراهم کنند و برگزاری نمایشگاه کتاب نیز در این راستا است.

وی با بیان اینکه نمایشگاه کتاب بستر مناسب برای معرفی بهترین کتاب های انتشارات مختلف را در معرض دید مخاطبان قرار می دهد، افزود: مردم نیز با حضور در نمایشگاه با کتاب های جدید حوزه نشر آشنا می شوند.

وی ابراز داشت: رسانه های گروهی و اجتماعی و صداو سیما در ترویج کتاب و کتابخوانی و افزایش سرانه مطالعه تاثیر بسزایی دارند و فرصت برگزاری نمایشگاه هم برای نهادینه کردن فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه است.

مدیرکل روابط عمومی استانداری مازندران با اشاره به پرداخت حق السهم نیم درصد اعتبارات عمرانی شهرداری ها به کتابخانه ها اظهار داشت: این اعتبارات در سال های اخیر رشد خوبی داشته است.

وی تخصیص اعتبار ویژه توسط استانداری مازندران در راستای برگزاری نمایشگاه کتاب را علی رغم محدودیت های اعتباری دلیل توجه دولت به مقوله مطالعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی دانست و تصریح کرد: شورای فرهنگ عمومی هم در این راستا باید نگاه جدی تری داشته باشد تا بتوانیم شاهد افزایش دانایی و آگاهی در جامعه باشیم.

مظفری گفت: هر چه دانایی و آگاهی جامعه افزایش یابد، شاهد کاهش آسیب های اجتماعی و ارتقای اخلاق در جامعه خواهیم بود.

وی همچین ابراز داشت: در کنار برگزاری نمایشگاه، معرفی کتاب خوب به مردم و انتخاب صحیح کتاب می تواند با توجه به نیازهای ضروری جامعه ، پاسخگوی مطالبات روز جامعه و ضرورت های اجتماعی باشد.

* نمایشگاه کتاب، ایستگاه آشتی مردم با کتاب است

عباس زارع اظهار کرد: نمایشگاه کتاب، ایستگاه آشتی مردم با کتاب است.

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران ادامه داد: برای ترویج فرهنگ کتابخوانی، برنامه‌های بسیاری داریم اما اجرای این برنامه‌ها، منوط به آماده بودن زیرساخت‌ها است.

وی با بیان اینکه 62 هزار عنوان کتاب در دوازدهمین نمایشگاه سراسری و بین‌المللی کتاب مازندران ارائه شده است، افزود: 320 غرفه در اختیار بیش از 510 ناشر قرار گرفته است.

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با اشاره به اینکه کتاب‌های این نمایشگاه در بخش‌های مختلف  از جمله عمومی، حقوق، کشاورزی، کودک و نوجوان، اقتصادی، مذهبی و ... در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است، گفت: حضور ناشران برتر را در غرفه انتشارات متمرکز هم شاهد هستیم که در یکی دو سال اخیر این اتفاق افتاده و ناشران برتر در نمایشگاه کتاب هم حضور می‌یابند.

وی با بیان اینکه وجود مرکز نمایشگاهی در ساری امری اجتناب‌ناپذیر است، تصریح کرد: فضای فعلی برگزاری نمایشگاه کتاب، پاسخگوی نیاز علاقه‌مندان نیست و باید مرکز دائمی نمایشگاه در ساری احداث شود.



    ©2013 APG.ir