تعداد بازدید: 3161

توصیه به دیگران 0

شنبه 28 آذر 1394-22:16

نماینده اسبق مردم ساری در مجلس:

ارزیابی مثبتی از نمایشگاه کتاب امسال دارم

گزارش روز ششم نمایشگاه کتاب ساری/ دیدگاه های  نماینده اسبق مجلس+ امام جمعه بابل+ رئیس جهاد دانشگاهی علامه طباطبایی+ رئیس اداره نظارت بر اماکن عمومی مازندران+ دبیر ستاد غدیر کشور+ عضو سابق شورای شهر ساری درباره کتاب و نمایشگاه کتاب


 مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، محمداسماعیل بخشی سورکی: حجت الاسلام عباسعلی بهاری اردشیری در بازدید از نمایشگاه کتاب در گفتگو با ما اظهار داشت: به دلیل اینکه دبیر کل هیات امنای کتابخانه های کشور بودم و چندین نمایشگاه برگزار کردم فضای نمایشگاهی را می شناسم و به اهمیت برگزاری آن هم واقف هستم.

وی با بیان اینکه برگزاری نمایشگاه یکی از بهترین و مفیدترین کارها برای ترویج مطالعه است، افزود: ارزش یک انسان به میزان دانش، فکر و بینش او است.

صاحب امتیاز روزنامه بشیر احترام هر کس را به اندازه میزان فهم و درک او دانست و اظهار داشت: بر این اساس ما به عنوان مسلمان وظیفه داریم در مسیر ترویج علم، ادب و فرهنگ تلاش کنیم.

حجت الاسلام بهاری از اسلام به عنوان دین علم یاد کرد و ابراز داشت: مسلمان موجودی عالم است و دلیل بنده هم معجزه قران پیامبر اکرم است که به معنای خواندنی است.

وی خواندن را اولین دستور دین عنوان کرد و گفت: عظمت علم در اسلام به اندازه ای است که خداوند به قلم قسم یاد کرده است، بنابر این وظیفه ماست که در ارتقای علم، فرهنگ و بهبود وضعیت فرهنگی مردم تلاش کنیم.

حجت الاسلام بهاری وضعیت ظاهری و فضای نمایشگاه را مناسب ارزیابی کرد و اظهار داشت: هدایت ها نیز به خوبی انجام می شود و غرفه داران نیز با احترام با مخاطبان برخورد می کنند که در مجموع ارزیابی مثبتی از نمایشگاه امسال دارم.

وی گفت: مازندران فضای دائمی نمایشگاهی ندارد و امیدواریم در آینده فضایی مناسب برای برگزاری چنین نمایشگاه هایی در اختیار داشته باشیم تا هم زحمات برگزارکنندگان کمتر و هم استقبال مردم بهتر شود.

*برای تشکر به نمایشگاه می آیم

حجت الاسلام حسن روحانی-امام جمعه بابل- در بازدید از نمایشگاه کتاب مازندران در گفتگو با مازندنومه اظهار داشت: هر سال که نمایشگاه برگزار می شود برای تشکر به بازدید نمایشگاه می آیم.

وی با بیان اینکه وظیفه خود می دانم که به دلیل ایجاد این رویکرد فرهنگی و نفس برگزاری نمایشگاه کتاب از مسئولان امر تشکر کنم، افزود: شایسته است که فرهیختگان و علاقه مندان به کتاب هم سری به نمایشگاه زده، از کتاب ها دیدن کنند.

امام جمعه بابل ابراز داشت: وقتی از برکت کتاب سخن می گوییم قبل از اینکه کتاب را عامل انتقال فرهنگ بدانیم، آن را تربیت کننده می دانیم که کمتر به این موضوع پرداخته می شود.

وی با بیان اینکه اگر بخواهیم موضوعات گذشته به حال و آینده انتقال یابد بهترین راه انتقال آن کتاب است، افزود: اما باید در این بین توجه داشت که اهالی مطالعه اهل ادب هستند.

حجت الاسلام روحانی از کتاب به عنوان عامل آرامش به انسان یاد کرد و گفت: وقتی کتاب را در دست می گیرید همین نفس عمل آرامشی به انسان می دهد که بسیاری از مشکلات را از یاد خواهید برد.

وی با بیان اینکه یکی از راه های تعلیم کتابخوانی به فرزندان این است که با آنها مطالعه کنیم و کتاب بخوانیم، افزود: همین عمل در تادیب و تنظیم رفتار انسان اثرگذار است.

امام جمعه بابل گفت: آرامش نهفته در کتاب و کتابخوانی قابلیت تجربه دارد و کسانی که دغدغه زیادی دارند بنشینند و مطالعه کنند تا از حجم دغدغه های شان کم شود.

وی یکی از راه های مبارزه با هجمه های فرهنگی دشمن را مطالعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی دانست و گفت: ما برای مرغ و خروس و بسیاری از امور خود وقت می گذاریم و لازم است که برای خودمان هم وقت بگذاریم و به مطالعه بپردازیم.

*کتاب یک معروف بزرگ است

دکتر عبدالرحیم نیکخواه –رئیس جهاد دانشگاهی علامه طباطبایی- در حاشیه بازدید از نمایشگاه کتاب در گفتگو با مازندنومه اظهار داشت: فرهنگ و تمدن دو مقوله جدا و در عین حال تنیده در هم هستند.

وی با بیان اینکه تمدن جنبه مادی و فیزیکی و فرهنگ جنبه فکری، اندیشه ای و انتزاعی جامعه را سامان می دهد، افزود: تعامل این دو از فرهنگ شروع می شود و فرهنگ است که به تمدن جهت می دهد.

این مدرس دانشگاه ابراز داشت: در معنای عملیاتی و کاربردی زندگی، معیشت، خوراک، شغل مردم و همه مواردی از این دست بیانگر فرهنگ مردم است وکتاب آیینه تمام نمای فرهنگ مردم و مبین آینده تمدنی جوامع است.

وی با بیان اینکه کتاب یک معروف بزرگ است افزود: در فرهنگ دینی و ملی ما برگزاری نمایشگاه کتاب ترویج معروف و به تفسیر ایرانی ترویج نیت ها و خیرات در سطح جامعه است.

مدیر کارگروه ادبیات خانه اندیشمندان علوم انسانی کشور گفت: یک اتفاق بد در کشور ما که به دولت مربوط می شود حذف یا کاهش یارانه هاست، در کشور ثروتمندی مانند ایران، کتاب باید با شرایط روان ترو ساده تر در اختیار مردم قرار گیرد.

وی بخش دیگر معضل را کتاب نخواندن مردم دانست و تاکید کرد: شاخص های کتاب خریدن و خواندن در کشور ما در مقایسه با بسیاری از کشورهای دیگر به شدت پایین است.

این مسئول ادامه داد: از جمله علت های کتاب نخواندن مردم این است که مردم خود را بی نیاز از کتاب خواندن می دانند.

وی با بیان اینکه همانگونه که آموزش و پژوهش مورد بی توجهی و بی مهری افراد و خانواده ها و حتی سازمان ها قرار می گیرد به همان دلیل هم کتاب خوانده نمی شود، افزود: این موضوع یکی از معضلات و معایب بزرگ فرهنگی کشور ما است.

نیکخواه علمی اداره نشدن جامعه را یکی دیگر از مشکلات عنوان کرد و گفت: مدیریتی وجود دارد که اعتقاد دارد بدون کتاب هم می توان جامعه را اداره کرد و مردم هم بر دین حامان خود هستند.

مشاور بین الملل خبرگزاری ایکنا، کتاب را یک رسانه بزرگ دانست و ابراز داشت: کتاب در زمان ما تغییر شکل به سمت فضای مجازی داده است و ذائقه مردم هم به سمت فضای مجازی و مطالب چکیده و ساندویچی رفته است که این موضوع هیچ گاه از ارزش کتاب کم نمی کند.

وی گفت: همانطور که آمدن ویدئو و سی دی نتوانست سینما و تئاتر را به حاشیه ببرد، آمدن فضای مجازی هم هیچ گاه کتاب را به حاشیه نخواهد برد.

این نویسنده و پژوهشگر با بیان اینکه رسانه هم مانند کتاب دو جنبه فیزیکی و شکلی و جنبه فکری و انتزاعی و اندیشه ای دارد، افزود: ویژگی دیگر رسانه تسهیل و سرعت در ارتباط است و باید قوه رسانه را به عنوان یک قوه مستقل تعریف و جهت دهی کرد.

*امر ترویج فرهنگ کتابخوانی در کشور کمرنگ است

سرهنگ صفدر اسلامی-رئیس اداره نظارت بر اماکن عمومی مازندران – اظهار داشت: متاسفانه امر ترویج فرهنگ کتابخوانی در کشور کمرنگ است.

وی با بیان اینکه اگر برگزاری این نمایشگاه ها دائمی و مستمر باشد بسیار تاثیرگذار خواهد بود، افزود: پلیس هم به عنوان خدمتگزار مردم رابطه خوبی با مسئولان ارشاد دارد .

این مسئول گفت: امیدواریم که مطالعه با زندگی ما عجین شود و کتاب که به عنوان غذای روح بشر است بتواند در زندگی انسان جایگاه خود را حفظ کند و انسان را به سمت تعالی و پیشرفت سوق دهد.

وی با بیان اینکه مطالعه یکی از بهترین راه های مقابله با تهاجم فرهنگی است، افزود: مقابله با تهاجم تنها از راه ترویج امر مطالعه و افزایش دانایی جامعه امکان پذیر است.

سرهنگ اسلامی لازمه کار فرهنگی را مایه گذاشتن از جان دانست و ابرازداشت: نیروی انتظامی هم به عنوان جراح این عرصه محسوب می شود و با کسانی که عامدانه مرتکب جرم و جنایت می شوند، برخورد می کند.

وی افزود: اقدام ما در واحدهای صنفی است و کسانی که رعایت نمی کنند به نوعی اقدام به هنجار شکنی می کنند که برابر قانون و دستورات قضایی با آنها برخورد خواهد شد.

این مسئول از برخورد با 580 واحد متخلف صنفی در ساری خبر داد و گفت: این واحدهای صنفی مجاب به اخذ پروانه صنفی شدند تا در ادامه کار مشکلی ایجاد نشوند.

وی ابراز داشت: در ایام انتخابات هم واحدهای صنفی انتخاباتی باید مجوز بگیرند و بررسی صلاحیت آن ها نیز برای این امر انجام شود.

*غرفه ای به موضوع غدیر اختصاص یابد

حجت الاسلام محمود نظری در بازدید از نمایشگاه کتاب مازندران در گفتگو با مازندنومه اظهار داشت: به عنوان یک شهروند ساروی افتخار می کنم که در مرکز استان این نمایشگاه بزرگ برگزار شده و از مسئولان این حرکت فرهنگی در مازندران قدردانی می کنم.

  وی با بیان اینکه برگزاری نمایشگاه در مسیر تعالی فرهنگ، بلوغ علمی و آشنایی با کتاب تاثیرات بسزایی دارد، گفت: مطالعه جزو بنیادی ترین اصول دینی ما و مورد تاکید اسلام است.

دبیر ستاد غدیر کشور پیامبر اکرم(ص) را هم عامل و هم حامل کتاب دانست و تصریح کرد: اسلام سرآمد همه ادیان بوده است و پیامبر نیز در عمل به دین، پیشرو و سرآمد است.

حجت الاسلام نظری با بیان اینکه کتاب می تواند شناخت بشر را در تکامل بالا ببرد، افزود: جهالت نمی تواند انسان را به راه درست هدایت کند و این دانایی و خرد جمعی است که درها را به سوی تفکرات نو و اندیشه های تعالی بخش سوق می دهد.

فرزند آیت الله نظری خادم الشریعه اظهار داشت: دانایی مرزهای کشور را در نوردیده و می تواند اسلام و دین را به فراسوی مرزها و خارج از محدوده جامعه اسلامی نشر دهد.

وی گفت: ستاد دهه غدیر در این دو دهه توانست با انتشار فرهنگ بین المللی غدیر، صدها جلد کتاب را به چاپ رسنده، در دنیا منتشر کند.

دبیر ستاد غدیر کشور با بیان اینکه امیدواریم غرفه ای در نمایشگاه های آینده به موضوع غدیر و انتشار کتاب های این حوزه اختصاص یابد، افزود: در ستاد دهه غدیر مبنا بر این بود که کتب استخراجی روایی از منابع اهل سنت باشد و برای شیعیان کتاب ها به زبان های عربی، لاتین و اردو ترجمه و منتشر می شود.

وی در خصوص انتخابات خبرگان نیز اظهار داشت: امیدواریم اول بزرگان پیش بروند و بعد ما نیز در روزهای پایانی ثبت نام خواهیم کرد.

* باید زیبایی مطالعه را به مردم نشان داد

کورش یوسفی- عضو سابق شورای شهر ساری و نامزد انتخابات مجلس شورای اسلامی– اظهار داشت: در حوزه فرهنگ دغدغه جدی این است که آن طوری که باید فرهنگ کتابخوانی ترویج نشده است.

وی با بیان اینکه باید زیبایی مطالعه را به مردم نشان داد، افزود: بنده چون شغلم فرهنگی است و بیشتر مخاطبان آموزش و پرورش نیز دانش آموزان و نوجوانان هستند عرض می کنم که آن اندازه که به کتاب های کمک آموزشی برای مطالعه پرداخته شده است به موضوع کتابخوانی در خارج از این حوزه تاکید نشده است.

یوسفی گفت: بسیاری از کتاب ها نیاز دانش آموزان را رفع نمی کنند و بیشتر کتاب ها حول محور آموزش های کمک درسی است.

وی ایجاد بستر و زمینه لازم برای ایجاد احساس نیازمندی جامعه و مردم را یکی از وظایف مسئولان فرهنگی جامعه عنوان کرد و ابراز داشت: این احساس نیاز در حال حاضر در بین مردم وجود ندارد.

این نامزد مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در موضوع تبلیغات به خوبی در سطح استان کارشده است به گونه ای که تاریخ نمایشگاه در ذهن بنده مانده است، افزود: آنچه مشهود است این است که آن گونه که باید استقبال صورت نگرفت و حق ناشران نیز به خوبی ادا نشد.

وی گفت: امیدواریم که در آینده زمینه های استفاده همه مردم و قشرهای مختلف مردم از نمایشگاه و کتاب های ناشران فراهم شود.

 



    ©2013 APG.ir