تعداد بازدید: 5772

توصیه به دیگران 1

پنجشنبه 7 دی 1385-0:0

ماهواره هاي ديجيتالي بر پشت بام هاي كاه گلي

عليرضا سعيدي كياسري


در دنياي امروز برخي از چيزهايي كه پيرامون خودمان مي بينيم جالب و گاهي هم شگفت انگيز است در حاليكه هنوز چند صباحي از برق رساني به مناطق صعب العبور و دور افتاده نگذشته و مردم اين مناطق شايد از خيلي از امكانات اوليه رفاهي و بهداشتي محروم باشند اما ديدن ديش هاي ماهواره بر پشت بامها، درون باغها، داخل مرغداني ها و... باعث مي شود تا به نوعي دو گانگي در شرايط اجتماعي و فرهنگي در نقاط مذكور برسيم كه نياز به كنكاش بيشتري دارد. ماجرا زماني شكل تازه تري به خود مي گيرد كه از نظر و ديدگاه افرادي كه از ماهواره استفاده مي كنند و آنهايي هم كه مخالف سر سخت استفاده از اين ابزار هستند آگاه مي شويم.


ابراهيم جوان 28 ساله اي كه خودش را با 35 تا گوسفند سرگرم كرده و ادعا مي كند زير بار ذلت زندگي پر دردسر شهري نرفته است مي گويد: ماهواره در نزد مردم تداعي كننده فساد و فحشا مي باشد و اگر كسي خبر دار شود شما در منزل خودتان از ماهواره استفاده مي كني نسبت به شما بدبين مي شود اما باور كنيد من فقط فيلم هايي كه در رابطه با حيات وحش و زندگي حيوانات است را مي بينم و مسابقات فوتبال و برنامه هاي ورزشي را تماشا مي كنم.


محمود مرد ميان سالي كه 36 سال سن دارد و با وانت نيسان به جابجايي بار و وسيله از شهر به روستاهاي همجوار محل سكونتش مي پردازد بر اين باور است كه ماهواره براي افرادي مثل خودش كه پس از پايان كار روزانه خسته و كوفته براي استراحت به منزل مي آيند چيز سرگرم كننده اي است اما براي بچه ها خيلي مناسب نيست چون هنوز مثل ما پخته نيستند و ممكن است فكر و ذهن آنها خراب شود.


سودابه كه چند ماهي است ديش ماهواره در حياط پشتي منزلشان قرار گرفته مي گويد برنامه هاي ماهواره در بين زنان و دختران روستا نقل مجلس شده و آنها فكر مي كنند كه داشتن ماهواره كلاس دارد خيلي از آنها هم سعي مي كنند در آرايش و پوشش در مجالس عروسي مثل آنچه كه در ماهواره مي بينند باشند.


پس از رواج ماهواره در ميان روستاييان كار نصب و كانال يابي آن به عنوان يك منبع كسب درآمد براي دو تا سه نفر از جوانان تبديل شده كه به نصب و كانال يابي ماهواره در روستاهاي مختلف مي پردازند يكي از اين افراد بنام داود كه در ميان اهالي روستا به «داود ماهواره» معروف است اطلاعات كاملي از وضعيت استفاده از ماهواره در محل زندگي اش دارد او براي نمونه مي داند كه سودابه عاشق تماشاي كانالهاي فارسي زبان است شوهرش بهرام نيز به تماشاي فيلمهاي جنگي و پليسي مي نشيند از آن طرف برادر بهرام به مسابقات ورزشي و پخش مستقيم فوتبال اروپايي علاقه فراواني دارد.


حاج رضا از ريش سفيدان روستا كه از بابت گسترش استفاده از ماهواره در ميان اهالي روستا نگران و ناراحت است با حسرت و گلايه مي گويد: خيلي از مردم به بهانه ديدن بدون برفك شبكه هاي تلويزيوني ما و تماشاي مسابقات فوتبال دست به خريدن ماهواره مي زنند هر چند كه بسياري از اين افراد آدمهاي سالمي هستند و اهل مسايل انحرافي نيستند اما به هر صورت احتمال لغزش بچه هاي آنها خيلي زياد است اين قضيه را مي توانيم در رفتار و حركات نوجوانان و جوانان به خوبي ببينيم و درك كنيم كه چطور و چگونه روز به روز دارند تغيير مي كنند.


احمد يكي از جوانان تحصيلكرده روستا در دانشگاه است كه نكات جالبي را در ارتباط با گسترش ماهواره در روستا مطرح مي كند او استفاده از دانش و فن آوري روز و بهره برداري از ابزاري مانند اينترنت و ماهواره را نفي نمي كند اما تأكيد دارد كه در چگونگي استفاده كردن از اين ابزار مسايل حساس و مهمي وجود دارد كه در صورت كمي غفلت همانند چاقويي عمل مي كند كه هم مي تواند آلت قتاله اي باشد و هم مي تواند وسيله اي باشد براي پوست كندن يك ميوه از اين رو يكي از عمده ترين مشكلات مردم بويژه در نقاط روستايي عدم آگاهي كافي در چگونگي بهره برداري مطلوب و سالم از ماهواره است كه به نوعي به پايين بودن سطح سواد و عدم رشد ايده آل فرهنگ استفاده از ابزار رسانه اي بر مي گردد.

 در اين شرايط است كه وقتي اسم ماهواره به ميان مي آيد همه اذهان به سمت مسايل منفي و غير اخلاقي كشانده مي شود و بسياري از جوانان و خانواده ها متأسفانه چنين دركي از ماهواره دارند كه البته بعد از مدتي خودشان به نوعي تكرار و خستگي گرفتار مي شوند كه باعث دلزدگي آنها از ماهواره و برنامه هايي كه بدنبال آن بوده اند مي شود.(bashirnews)


  • يکشنبه 22 بهمن 1385-0:0

    ماهواره ماهیتا چیز بدی نیست مثل ویدئو که
    قبلا کسی نمی توانست از آن استفاده کند اما بسته به نوع استفاده آن می شود بد یا خوب باشد
    ماهواره می تواند موجب فحشاء یا بعنوان دانشگاه علوم مختلف باشد و معمولا افراد پس از چندی بعد از نگاه کردن به برنامه های متعدد برنامه های درست را انتخاب کنند.
    من خودم بسیاری از خانواده ها را دیدم که پس از چندی کانالهای مستهجن را قفل کرده و از آن استفاده نمی کنند با تشکر

    • بابلی ریکاپاسخ به این دیدگاه 0 0
      جمعه 8 دی 1385-0:0

      در روستای ما اکثرا از ماهواره استفاده می کنیم چیز خیلی خوبی است یعنی اینکه شما حق انتخاب دارین اگه ندارین همین امروز نصبش کنین


      ©2013 APG.ir