تعداد بازدید: 3219

توصیه به دیگران 1

يکشنبه 29 آذر 1394-20:50

استاندار برای احداث نمایشگاه در مرکز استان تمایل ندارد

برای ساری ارزش قائلیم، اما قائم شهر نمایشگاه دارد/باید از نمایشگاه قائم شهر بهره برد

گزارش روز هفتم نمایشگاه کتاب ساری/ دیدگاه های استاندار مازندران+ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران+ عضو سابق شورای شهر ساری+ یک بانوی سوییسی و همسرش درباره کتاب و نمایشگاه کتاب


مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، محمداسماعیل بخشی سورکی: در آخرین روز بازگشایی نمایشگاه بین المللی کتاب مازندران، استاندار از آن بازدید کرد.

ربیع فلاح جلودار در حاشیه این بازدید در جمع خبرنگاران اظهار داشت: سومین سال برگزاری نمایشگاه در زمان تصدی بنده در استانداری، باشکوه تر از دوره های قبل بوده است.

وی افزود: با وجود محدودیت ها و مشکلاتی که وجود داشت، مسئولان دست به دست هم دادند و این نمایشگاه برگزار شد.

نماینده دولت تدبیر و امید در مازندران نمایشگاه را محلی برای نشان دادن مجموعه اهداف ناشران دانست و تصریح کرد: کتاب ارزشش باید بیش از حد فعلی باشد.

وی گفت: امروزه با گسترش سایت ها و شبکه های مجازی اقبال کمتری به سمت و سوی کتاب است و این آفت بزرگی محسوب می شود.

استاندار مازندران با تاکید بر اینکه نمی توان جای کتاب را با شبکه های دیگر جابجا کرد، افزود: کتاب گنجینه فرهنگ و تمدن بشری است و خوشحالیم که امسال در کوتاه مدت این امکان فراهم شد که نمایشگاه کتاب مازندران به صورت بین المللی برگزار شود.

وی گفت: امیدواریم با برنامه ریزی های درست فرهنگ مطالعه و کتابخوانی را در جامعه افزایش داده و از رسانه ها نیز در راستای توسعه و ترویج فرهنگ مطالعه استفاده کنیم.

فلاح جلودار برگزاری نمایشگاه کتاب را ظرفیت بزرگی برای فضای فرهنگی استان دانست و گفت: جامعه تشنه کتاب و کتابخوانی است، بنابر این لازم است تا بخشی از زمان زندگی خود را برای مطالعه اختصاص دهیم.

وی گفت: باید تلاش شود تا در تمام مناطق شهری و پارک ها فضایی برای مطالعه اختصاص داده شود و مامن اصلی جوانان این فضاهای فرهنگی باشد.

استاندار مازندران مسئولیت ارشاد در این زمینه را بسیار سنگین دانست و گفت: البته مسئولیت اصلی حوزه فرهنگ با مردم است.

وی در خصوص ایجاد مرکز دائمی نمایشگاهی در مرکز استان اظهار داشت: در ارتباط با موضوع فرهنگی فضای نمایشگاهی باید یک واقعیت را درک کنیم و آن این است که مازندران کلانشهر است، البته بنده هم قایل به این هستم که مرکز استان باید جایگاه لازم را داشته باشد.

فلاح جلودار ابراز داشت: مرکز نمایشگاهی با امکانات مناسب در قائمشهر وجود و فضای خوبی نیز دارد. به هر حال این مرکز در قائمشهر در دوره های قبل ساخته شده و باید از آن استفاده شود.

فلاح جلودار در خصوص وعده مساعد ایجاد مرکز نمایشگاهی مرکز استان تا پایان دولت یازدهم اظهار داشت: اگر بحث بودجه دولتی باشد که ساز و کار خاص خود را دارد و اگر قولی از بنده بخواهید امکان پذیر نیست.

وی ادامه داد: اگر بتوانیم از محل مشارکت های مردمی مرکزی را سامان دهی کنیم ما هم وظیفه خود می دانیم از این امر حمایت کنیم.

وی گفت: برای ساری به عنوان مرکز استان ارزش قائلیم اما به هر حال با فاصله کوتاهی از ساری در قائمشهر مرکزی وجود دارد که باید از آن بهره برد.

*استقبال خوب بود

احد جاودانی-مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران- نیز با بیان اینکه در فاصله کمی از برگزاری نمایشگاه ساری در هفته کتاب، نمایشگاه بین المللی کتاب مازندران با همت همه مسئولان انجام شد، اظهار داشت: در نمایشگاه امسال بر خلاف 11 دوره قبلی که با حضور ناشران داخلی بود، 25 ناشر از 12 کشور در ای نمایشگاه حاضر شدند.

وی گفت: بیش از 65 هزار عنوان کتاب در این نمایشگاه در معرض دید مردم قرار گرفت که استقبال خوبی هم صورت پذیرفت، اگر چه با توجه به سطح سواد و فرهنگ مردم توقع داشتیم استقبال بهتر باشد.

*نمایشگاه امسال عالی نبود

فرامرز نقیبی-عضو سابق شورای شهر ساری- در حاشیه بازدید از نمایشگاه در گفتگو با مازندنومه اظهار داشت: نمایشگاه امسال را عالی ندیدم اما در مجموع مناسب بود.

وی با بیان اینکه برگزاری نمایشگاه فرصتی برای علاقمندان به کتاب فراهم می آورد، افزود: اگر قیمت کتاب ها ارزان تر باشد مردم استقبال بیشتری هم خواهند کرد.

نقیبی ابراز داشت: دولت باید برنامه ریزی مناسبی انجام دهد تا به دانشجوها و فرهنگیان یارانه پرداخت شود که حداقل این قشر میزان مطالعه خود را بیشتر کند.

وی با اشاره به فضای مجازی و گسترش این شبکه ها و استقبال جوانان از این شبکه ها اظهار داشت: جوانان اگر یک سوم زمان خود را به مطالعه اختصاص دهند سرانه مطالعه بیش از یک ساعت در جامعه خواهد بود.

نامزد انتخابات مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: تا قبل از فعالیت در شورا بیش از 600 جلد کتاب مطالعه کردم اما از زمانی که وارد کار اجرایی شدم مجموعاً هشت جلد کتاب نخواندم.

وی گفت: باید تلاش شود تا به کمک شهرداری و ارشاد فضایی در ساری ایجاد شود تا کسانی که وسیله نقلیه ندارند بتوانند در همان داخل شهر کتاب های مورد نیاز خود را تهیه کنند.

*کتاب خواندن آدم ها را متفاوت می کند

دوازهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب مازندران، بازدید کننده خارجی هم داشت. آزاده نام ایرانی یک زن سوئیسی است که بعد از ازدواج با ناصر سلطانی، این اسم را برای خود برگزیده است.

حضور این بازدیدکننده نه به دلیل خارجی بودن بلکه به خاطر اقدام موثری که  به همراه همسر خود در حوزه فرهنگی انجام می‌دهد قابل توجه بود.

این دو در خانه خود در پل سفید، کتابخانه‌ای تهیه کرده و کتاب در اختیار کودکان 7تا 14 سال قرار می‌دهند.

سلطانی درباره این اقدام خود، گفت: اولین بار که توانستم کتاب بخوانم کتاب "چشم‌هایش" از بزرگ علوی را خواندم. این کتاب را یک ریال اجاره کرده بودم و به خاطر اینکه قیمت بیشتری نپردازم، شب تا صبح این کتاب را تمام کردم و تحویل دادم.

وی با بیان اینکه آرزویم این بود بچه‌ها کتابخوان شوند، تصریح کرد: کتاب خواندن، افق دید آدم را باز و افراد را متفاوت می‌کند.، در غیر این صورت همه انسان ها شبیه هم هستند.

سلطانی به همراه همسر خود برای نخستین بار بود که به نمایشگاه کتاب در مازندران می‌آمدند.

وی درباره نمایشگاه کتاب افزود: انتشاراتی‌های بسیار خوبی به این نمایشگاه آمده‌اند اما جمعیت 80 میلیونی ایرانی و تیراژ 500 جلدی کتاب‌ها فاجعه است.


  • سه شنبه 1 دی 1394-23:4

    آیا واقعاً استاندار برای ساری ارزش قائل است؟ آیا ساروی ها این را حس می کنند که استاندار برای ساری ارزش قائل است؟ یک نظر سنجی بیطرفانه انجام دهید تا این مسئله روشن شود.

    • سه شنبه 1 دی 1394-16:35

      استاندار برای انجام هر کاری در ساری برنامه وآمادگی نداشته وندارد .نباید یک مسئول اینقدر حس ناسیونالیستی داشته باشد. میدان دید این مدیر خیلی محدود وبسته میباشد .


      ©2013 APG.ir