تعداد بازدید: 5233

توصیه به دیگران 1

جمعه 25 دی 1394-9:7

پنج شنبه خیس ساری

اشک هایی که برای زمناکو ریخته شد

مستند زمناکو، ساخته مهدی قربانپور در سالن سلمان هراتی اداره کل ارشاد مازندران اکران و نقد و بررسی شد.


مازندنومه، سرویس فرهنگی و هنری: روز ۱۶ مارچ ۱۹۸۸ (۲۵ اسفند ۱۳۶۶) حلبچه -شهری مرزی در اقلیم کردستان عراق- توسط صدام بمباران شیمیایی شد که در این اتفاق 5 هزار نفر کشته شدند و کودکی ۴۰ روزه هم از آغوش مادرش شد.

این کودک به مشهد آورده شده، خانواده ای جنوبی او را بزرگ می کنند، تا این که در سن 22 سالگی به دنبال خانواده اصلی خود به حلبچه می رود و با آزمایش دی.ان.ای مادرش را می یابد.

مستند بلند «زمناکو» در مدت زمان 62 دقیقه تولید شده و به مدت دو سال و بیش از ۳۰ جلسه در شهرهای تهران، مشهد، حلبچه و سلیمانیه عراق تصویربرداری شده است.

این مستند به زندگی علی(زمناکو) و مرور زندگی و خاطرات او از کودکی تا اکنون می پردازد.

زمناکو با حضور علاقه مندان سینما و تلاش انجمن سینمای جوان ساری، عصر پنج شنبه در سالن سلمان هراتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران به نمایش درآمد.

این مستند شهریور ماه امسال در جشن سینمای مستند ایران تندیس بهترین فیلم بلند مستند، بهترین تحقیق و پژوهش و بهترین تهیه کنندگی را برای کارگردان و تهیه کننده آن به ارمغان آورده بود.

زمناکو برنده بهترین کارگردانی مستند بلند جایزه شهید آوینی نیز شده است.

عوامل تولید این فیلم عبارتند از نویسنده و کارگردان: مهدی قربان‌پور، تصویربرداران: صادق سوری، باسط جبار، تدوین: ارسلان امیری، صدابرداران: هادی ساعد‌محکم، کیومرث سبحانی، صداگذار: احسان افشاریان، موسیقی: مجید پوستی، مدیر تولید: محمدهادی حیدری، طراح گرافیک:حامد بارئی‌طبری، عکس: وحید کردنیا، هماهنگی آرشیو: کمال آمانج و سامان سلام‌رشید، دستیار کارگردان: ریبوار احمد حمل عبابیلی، دستیار تدوین: هادی احمدی، دستیار تولید: مهدی محمدی‌تجلیل، تهیه‌کننده: محمد شکیبانیا، تهیه شده در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی.

*جشنواره وارش برگزار نمی شود

محمد محمدی -رییس اداره سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران- در این برنامه با بیان این که تا پایان سال 3 فیلم دیگر از هنرمندان مازندرانی در این سالن به نمایش گذاشته می شود، گفت: سال آینده جشنواره وارش برگزار نمی شود و قرار است با هدف افزایش تولیدات سینمایی در استان، هزینه های برپایی این جشنواره، صرف ساخت حدود 30 فیلم شود.

وی با بیان این که در سال های اخیر تعداد فیلم های هنرمندان مازندرانی در جشنواره وارش کم رونق شده، ادامه داد: امکان صدور پروانه ساخت فیلم غیرسینمایی بلند نیز در مازندران فراهم شده است و 15 استان در کشور این مجوز را از وزارتخانه گرفته اند.

* زمناکو 110 میلیون تومان هزینه داشت که 70 درصد آن از بودجه شخصی بود

در ادامه مستند زمناکو پخش شد که صحنه های آن بارها اشک را بر دیدگان حاضران جاری ساخت. پس از پخش فیلم مهدی قربانپور -کارگردان- به اتفاق مرتضی کاظمی نیا- فیلم ساز- روی سن رفتند و ضمن بیان نظرات خود، به پرسش های مخاطبان پاسخ دادند.

قربانپور با بیان این که قبل از ساخت این مجموعه فکر می کردم حلبچه جزو ایران است، افزود: برای ساخت پروژه ای به منطقه هورامان رفتم و از بلندی، شهر حلبچه را دیدم در ادامه هم با «علی» راوی قصه فیلم آشنا شدم و به خانه اش در حلبچه رفتم.

وی با اشاره به این که در مواقعی فکر می کردم این پروژه ساخته نمی شود، اما در نهایت تولید شد، تصریح کرد: مجید پوستی برای ساخت موسیقی زمناکو حدود 6 ماه وقت گذاشت که سه ماه آن صرف پژوهش و سه ماه هم صرف ساخت موسیقی شد.

این مستندساز با بیان این که کمپانی «نوری پیکچرز » از کشور فرانسه، پخش بین المللی زمناکو را بر عهده دارد، تاکید کرد: برخی عوامل فیلم مثل دستیارم اهل همان منطقه یعنی کردستان عراق هستند.

وی با یادآوری این که 110 میلیون تومان هزینه ساخت زمناکو شده است، گفت: تنها 30 درصد بودجه را مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی داده و بقیه از بودجه، به صورت شخصی تامین شده است.

قربانپور با بیان این که زمناکو یک مستند شرافتمندانه است، ابراز داشت: در نوشتن گفتار متن از ادبیات شخصیت اصلی فیلم بهره گرفته ایم و ترجیح دادیم از صدای کارگردان یا کاراکتر اصلی مستند در نریشن استفاده نکنیم.

وی با اشاره به این که 18 ساعت فیلم برداری در ایران و عراق داشتیم، تصریح کرد: نسخه اولیه فیلم 85 دقیقه بود که پس از چند بار تغییر، اکنون 62 دقیقه شده است.

قربانپور در ادامه به بیان یکی از خاطرات خود در ساخت این فیلم پرداخت و گفت: زمانی که پلان آخر را در دانشگاه آمریکایی سلیمانیه ضبط می کردیم، با دختری به نام مریم از ایران و شهر ساری مواجه شدیم که او هم به دنبال خانواده خود به آن جا آمده بود.

وی ادامه داد: قهرمان داستان ما با 5 خانواده مواجه شد که یکی از آن ها مادر واقعی اش بود و یک خانواده دیگر که در مستند حضور داشتند، مادر مریم بود و خوشحالیم مستند زمناکو باعث شد این دختر ساکن ساری هم خانواده خود را پیدا کند که البته ماجرای مریم باروچیان در مستند ژیار گل از بی بی سی هم پخش شد او اکنون در سلیمانیه نزد خانواده واقعی اش زندگی می کند.

این مستند ساز بابلی با اشاره به این که کاراکتر اصلی فیلم شخصیتی درون گرا داشت و از دوربین گریزان بود، افزود: زمناکو روایت اول شخص دارد و یک فیلم انسان گرا است.


  • رضا بسطامیپاسخ به این دیدگاه 2 0
    شنبه 26 دی 1394-3:15

    فیلم خوبی بود از کارگردان فیلم سپاسگزارم. رضا بسطامی


    ©2013 APG.ir