تعداد بازدید: 3864

توصیه به دیگران 1

سه شنبه 6 بهمن 1394-8:54

نقدی بر سخنان امام جمعه بابل

موزه بابل دستور رهبری بود/باید ماندگار بماند

چرا حوزه علمیه بابل از موزه این شهر دریافت اجاره ماهیانه را طلب می کند، به جای آنکه حامی این مرکز فرهنگی باشد؟ موزه مکانی فرهنگی است و نه بنگاه اقتصادی که حق و حقوق موزه و طلبه ها را بنابر ادعای مدیر حوزه های علمیه بابل پرداخت کند/معلوم نیست که چرا عده ای بی توجه به این عنایت مقام معظم رهبری، قصد تغییر کاربری و درآمد زایی را از این مجموعه فرهنگی دارند.


مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، عباس مهدوی، مدیر امور فرهنگی و روابط عمومی میراث فرهنگی مازندران: امام جمعه بابل راجع به موزه بابل نکاتی را مطرح کردند که به نظر می رسد از اصل ماجرا اطلاع دقیقی ندارند.(نگاه کنید به: انتقاد امام جمعه بابل از میراث فرهنگی مازندران)


آقای روحانی در دیدار با جمعی از دوستداران میراث فرهنگی مواردی مطرح کرده اند که گویا اداره کل میراث فرهنگی قصد تغییر کاربری موزه بابل را دارد .

وی در سخنان خود که در رسانه ها انعکاس یافته هیچ اشاره ای به حوزه علمیه بابل که پیگیر درآمدزایی از موزه و مالکیت آن است، نکرده اند .

باید از ایشان گله کرد که چرا حوزه علمیه بابل از موزه این شهر دریافت اجاره ماهیانه را طلب می کند، به جای آنکه حامی این مرکز فرهنگی باشد؟ موزه مکانی فرهنگی است و نه بنگاه اقتصادی که حق و حقوق حوزه و طلبه ها را بنابر ادعای مدیر حوزه های علمیه بابل پرداخت کند .

اداره کل میراث فرهنگی مازندران مدتهاست که پیگیر ماجراست تا چراغ موزه در شهر فرهنگی بابل همچنان روشن بماند. باید از شبکه های مجازی و دوستداران میراث فرهنگی سپاسگزار بود که حساسیت امام جمعه این شهر را نیز برانگیخته اند  تا بیش از این شاهد بی مهری برخی مسئولان و اشخاص صاحب نفوذ به میراث فرهنگی نباشیم که اگر نبود پیگیری های اداره کل و دلسوزی های دوستداران میراث، شهربابل از بسیاری از میراث فرهنگی غنی به جای مانده محروم بود .

 رهبر معظم انقلاب که همواره برای مسائل فرهنگی کشور ارزش منحصر به فردی قائل بوده اند و تا کنون به اندازه چندین کتاب راجع به میراث فرهنگی صحبت کرده اند در سفر شان در سال 74 به مازندران دستور ایجاد این موزه را صادر کردند.
حال معلوم نیست چرا عده ای بی توجه به این عنایت مقام معظم رهبری، قصد تغییر کاربری و درآمد زایی از این مجموعه فرهنگی  رادارند که در تامین هزینه های خود نیز دچار مشکل است.

به هر حال این ساختمان ثبت ملی شده و هرگونه دخل و تصرف در آن طبق قانون ممنوع است.
موزه شهر بابل از موزه‌های مشهور این استان به شمار می‌رود. امیدوارم چنین اتفاقی نیفتد و موزه همچنان به حیاتش ادامه دهد چون برای شهر بابل اعتبار خاصی به عنوان قدیمی‌ترین موزه استان به همراه دارد.

حوزه علمیه باید حامی قدیمی‌ترین موزه استان باشد تا این مجموعه که مهمترین جاذبه تاریخی شهربابل و مازندران است پویا و ماندگار بماند.

سیاست و تلاش این اداره کل آن است تا کار به بحث های قضایی و حقوقی کشیده نشود، چون میراث فرهنگی هم اقدامات زیادی برای حفاظت از بناهای تاریخی در اختیار سازمان اوقاف انجام داده است .

در این شرایط  ورود شورای شهر، شهردار و دیگر شخصیت های فرهنگی شهر می تواند به حل و فصل این مسئله کمک کند. باید تلاش کرد این نوع مباحث به حاشیه کشیده نشود و از طریق گفتگو سعی کنیم موزه همچنان پابرجا بماند.

 
* انتقال مدیریت وقف موزه بابل از حوزه به اوقاف


مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، زهراآقاجان نسب، انجمن مردم نهاد میراث شهرستان بابل: دیروز ۵ بهمن ماه بود. زمانی که مشخص کرده بودند برای تخلیه نخستین موزه استان مازندران و تنها موزه شهرمان.

روزهاست برای این‌که این اتفاق نيفتد فعالان میراث فرهنگی شبانه‌روز در تلاش هستند و روزی چندین جلسه، چندین دیدار و...

بارها اعلام کردیم که ساختمان موزه خط قرمز ماست و برای همین از تمام توان خود بهره گرفتیم تا پیش نسل آینده سرافکنده نباشیم.

با تلاش‌های فراوان فعالان میراث فرهنگی و همکاری اداره اوقاف و همین‌طور آقای بريجاني متولی وقف عرصه موزه، روز یک شنبه در آخرین لحظات ساعت اداری، وقف موزه از حوزه به اداره اوقاف منتقل شد و رئیس اوقاف برای تمدید اجاره بهای تنها موزه شهر که با ارزش‌ترین موزه استان است، موافقت کردند.

این موفقیت را که در ثانیه‌های آخرین زمان اداری ۴ بهمن اتفاق افتاد به تمام شهروندان بابل که عشق به شهر و آثار تاریخی و فرهنگی شهرشان دارند شادباش و خدا قوت ویژه می‌گویم به تمام فعالان میراث فرهنگی و دوستان بزرگوارم که یک لحظه پا پس نکشیدند و جانانه دفاع کردند.

یک بار دیگر ثابت کردیم اراده مردم بر هر چیز مقدم هست.



  • دوشنبه 12 بهمن 1394-17:6

    قطعا عمل به وقف لازمه چون اگه بخواد خلاف وقف عمل کردن باب بشه قطعا دیگه انگیزه ای برای وقف باقی نمیمونه اون هم امثال اینگونه وقف های مهم که در راستای گسترش علم انجام میشه. اگه مسوولین حوزه با گرفتن حق اجاره هم موافقت کنن احتمالا اهداف وقف رعایت میشه و همه راضی میمونن/

    • یکدوستدار میراث شهرپاسخ به این دیدگاه 1 0
      دوشنبه 12 بهمن 1394-9:41

      والله خودمون هم خسته شدیم دیگه خودمون هم نمیدونیم چیکاره ایم ...بجای حمایت از میراث شهر سنگ اندازی می کنه

      • پنجشنبه 8 بهمن 1394-6:51

        اینکه موزه تاسیس شود دستور رهبری بود. آیا اینکه کجا تاسیس شود هم دستور رهبری بود؟ آقای محترم! شما داری به سر طلاب منت هم میگذاری؟ زیاد است اگر بخواهیم برای ملکی که وقف حوزه های علمیه شده ، اجاره بهایش را حداقل بگیریم؟ آیا این زیاد است؟

        • دکتر سیف الرضا شهابیپاسخ به این دیدگاه 4 1
          سه شنبه 6 بهمن 1394-22:45

          با تشکر از همه آنانی که واقعا زحمت کشیدند و اینجانب تا حدودی شاهد تلاش های آنان هستم و تنها مطلبی که بگویم این که : خدا قوت و به تلاش هایتان ادامه دهید قطعا موفق خواهید شد چنانچه از شواهد بر می آید اکنون طلیعه این تلاش های توام با موفقیت آشکار شد .

          • سه شنبه 6 بهمن 1394-14:49

            آفرین برصراحت روابط عمومی میراث استان .اگرایستادگی نشود مدعی تمام مراکزآموزشی وفرهنگی شهر میشوند اگروقف حوزه قادریه است کوحوزه قادریه؟


            ©2013 APG.ir