تعداد بازدید: 4968

توصیه به دیگران 1

يکشنبه 11 بهمن 1394-6:20

مجلس کارآمد، مجلسی با سلایق مختلف

تعدد صرف نامزدها دردی از کشور دوا نمی‌کند بلکه باید جریان‌های سیاسی مختلف در انتخابات حضور داشته باشند/ مجلس کارآمد مجلسی است که از سلایق مختلف برخوردار باشد. مجلس یک‌دست هرگز کارایی نخواهد داشت.


مازندنومه؛ سرویس سیاسی، دکتر حمزه علی ریاحی: افزایش منزلت و جایگاه بین‌المللی ایران یکی از مهمترین دستاوردهای برگزاری انتخابات باشکوه است.

امروز منطقه ما در بحران است. برخی کشورهای همسایه درگیر اتفاق‌های عجیب و غریب هستند و در امر مدیریتی آنان نابالغی وجود دارد لذا نیاز است با برگزاری یک انتخابات پرشور، بار دیگر منزلت و اقتدار ایران را به رخ جهان بکشانیم و اقتدار ایران را در عرصه بین‌المللی به نمایش بگذاریم چراکه در این شرایط حساس به این فرصت نیازمندیم.

در شرایطی که کشور ما با تهاجماتی از هر سو مواجه است، مشارکت حداکثری در انتخابات عامل بسیار مهمی است که می‌تواند بدون کمترین هزینه این تهاجمات را خنثی کند و بر اقتدار نظام بیفزاید.

کارآمدی مجلس درارتقای سرمایه‌های اجتماعی

انتخابات فرصت ملی برای افزایش سرمایه‌های اجتماعی کشور است و می‌تواند سطح اعتماد مردم به نظام را افزایش دهد. انتخابات زمانی پدیده مهمی است که  دستاوردهایی در آن نهفته باشد. بنابراین باید به انتخابات به عنوان یک موقعیت استثنایی نگاه کرد که موجب ارتقای سرمایه اجتماعی‌شود و بتواند آسیب‌های اجتماعی را کاهش دهد.

مجلس و مشارکت نخبگان

چنانچه که ۹ دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و چهار دوره انتخابات خبرگان رهبری را بررسی کنیم در می‌یابیم که هر‌گاه مقبولیت دولت در جامعه بیشتر بوده تعداد داوطلبان کاندیداتوری نیز همواره بیشتر بوده است.

در انتخابات پیش رو، رکورد بسیار بالایی در ثبت‌نام‌ها ثبت شد که نشانه علاقه و انگیزه مردم است.کسانی که به عنوان نامزد در انتخابات ثبت‌نام کرده‌اند از نخبگان کشور محسوب می‌شوند و باید فضایی فراهم شود تا با دست یابی به حقوق‌شان در چارچوب قانون،عوامل یاس و ناامیدی را در خصوص حضور و مشارکت آنها و همفکرانشان در عرصه ی مهم و سرنوشت سازی همچون اتنخابات،را برطرف کرد.

تکثر سیاسی و حضور جریانهای مختلف فکری

متولیان امر انتخابات لازم است به گونه‌ای عمل کنند که بر اساس مطالبه رهبر انقلاب که حضور حداکثری است و حضور حداکثری یعنی تکثر سیاسی و حضور جریانی مختلف فکری و سیاسی در انتخابات،اصلاح‌طلب‌ها بتوانند امکان بستن یک لیست را در انتخابات داشته باشند.

تعدد صرف نامزدها دردی از کشور دوا نمی‌کند بلکه باید جریان‌های سیاسی مختلف در انتخابات حضور داشته باشند.

به نظر می‌رسد پس از اعلام نظر هیات‌های نظارت، احزاب و جریانهای سیاسی دچار چالش یا سردرگمی شدند زیرا بعضاً افرادی یا همه نامزدهای احزاب رد صلاحیت شدند.

انتخابات و قانون مداری

از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون همواره یک گفتمان در برگزای انتخابات مختلف وجود داشته که آن نیز دفاع از حقوق انتخاب شوندگان و انتخاب کنندگان است.

در انتخابات مردم با رأی‌شان حرف خود را می‌زنند. نخبگان و متخصصان به میدان می‌آیند و فرصتی برای نظام، دولت و چهره های سیاسی است که شرایطی به وجود آید تا مردم بتوانند سرنوشت خود را تعیین کنند.

همه باید ملزم به این باشیم که انتخابات در چارچوب قانون اجرا شود. رهبری فرمودند حق‌الناس مربوط به همه مراحل انتخابات است، یعنی نباید کسی بی‌جهت تایید صلاحیت و یا بی‌جهت ردصلاحیت شود.

رهبری به دلیل حساسیت مسائل داخلی و خارجی از برگزاری یک انتخابات پرشوری که همه باید در آن حضور داشته باشند، به عنوان یک تکلیف اداری سخن گفتند بنابراین ضرورت دارد تا همه ارکان حاکمیت و آحاد مردم در این موضوع سهیم باشند.

مدیران اجرایی و دست‌اندرکاران انتخابات نیز باید الزامات یک انتخابات پرشور را فراهم کنند تا در انتخابات آتی شاهد یک رقابت پرشور میان همه جناح‌ها و گرایش‌های سیاسی مختلف باشیم.

انتخابات مجلس؛ مشارکت سیاسی، همدلی و همزبانی

مشارکت حداکثری در انتخابات که مطلوب همه مسئولان و موجب اقتدار نظام است، درصورتی تحقق خواهد یافت که با حضور حداکثری داوطلبان همراه باشد. اینکه فقط افرادی از یک سلیقه و جناح فرصت داوطلب شدن داشته باشند، روشن است که عامل تشویق حضور حداکثری مردم در پای صندوق‌های رای نخواهد شد.

مجلس کارآمد مجلسی است که از سلایق مختلف برخوردار باشد. مجلس یک‌دست هرگز کارایی نخواهد داشت.

وجود نیروهایی از جناح‌های مختلف سیاسی و البته همه معتقد به نظام جمهوری اسلامی است که می‌تواند مانع انحراف مجلس از مسیر صحیح و هدایت کردن آن به مسیر قانونی برای تامین مصالح کشور و ملت شود.

شورای محترم نگهبان می‌تواند با فراهم ساختن زمینه مشارکت حداکثری مردم در پای صندوق‌های رای، به این امر حیاتی و مهم کمک و ثبات و امنیت کشور را دو چندان کند.

نکته آخر اینکه اکنون به برکت به فرجام رسیدن برجام، کشور در نقطه بسیار مطلوبی از نظر وحدت و همبستگی و نشاط و امید به آینده قرار دارد. این وضعیت را می‌توان با انتخابات باشکوه تقویت کرد و از ثمرات شیرین آن به نفع ملت و نظام و کشور بهره‌برداری نمود و شعار همدلی و همزبانی را به مرحله عمل درآورد.

*این مطلب در نشریه ویشار منتشر شد که از سوی همکاران ما در اختیار مازندنومه قرار گرفت و با اندکی تغییر بازپخش شد.


  • پنجشنبه 15 بهمن 1394-8:34

    در انتخاب نماینده در ساری باید تغغرساخناری صورت گیرد ازمودها را ازمودن حطاست


    ©2013 APG.ir