تعداد بازدید: 6927

توصیه به دیگران 4

چهارشنبه 5 اسفند 1394-16:55

استعفای عبوری و 5 نکته

دو یادداشت/ برخی ناظران اقدام امروز شهردار ساری را نوعی فرار به جلو و ژست سیاسی تلقی می کنند و بر این باورند عبوری با این مظلوم نمایی، با توجه به محبوبیت نسبی که بین مردم طبقه متوسط و پایین تر دارد، قصد امتیازگیری، آن هم امتیازگیری انتخاباتی برای دو مهره خود دارد.(ویرایش دوم)


مازندنومه، سرویس سیاسی: مهدی عبوری -شهردار جوان ساری- به دلیل آن چه فشار بر مدیریت شهری نامیده، استعفا داد. درباره این استعفا که هنوز مورد پذیرش شورای شهر قرار نگرفته چند نکته قابل عرض است:

 1- شهردار ساری مشخص نکرد فشار بر مدیریت شهری دقیقا" چیست و این فشارها امروز و این هفته به وجود آمد یا زمینه قبلی داشته است؟ آیا این که برخی نهادهای ناظر احتمالا" مانع سخنرانی انتخاباتی او در ستاد منسوب به خودش شده اند یا برخی اقدام های انتخاباتی مجموعه شهرداری را رصد کرده اند، فشار بر مدیریت شهری تلقی می شود؟

 2- برخی ناظران اقدام امروز شهردار ساری را نوعی فرار به جلو و ژست سیاسی تلقی می کنند و بر این باورند عبوری با این مظلوم نمایی، با توجه به محبوبیت نسبی که بین مردم طبقه متوسط و پایین تر دارد، قصد امتیازگیری، آن هم امتیازگیری انتخاباتی برای دو مهره خود دارد.

 3- استعفای شهردار را شورای شهر بررسی و تایید نکرده، بنابراین اگر او امشب بخواهد در ستاد موسوم به عملگرایی سخنرانی کند، هم چنان با عنوان شهردار ساری نمی تواند و به نوعی تخلف قانونی محسوب می شود. او می تواند با عناوینی چون: خانواده شهید، خدمت گذار مردم و... سخنرانی انتخاباتی کند و اشکال قانونی با عناوینی غیر از شهردار وجود ندارد.

4-استعفای 9 عضو شورای شهرساری نیز شنیده شده است که چون با این استعفا، شورای شهر مرکز استان از حیز انتفاع خارج می شود و استعفا باید تک تک بررسی و سایر اعضا به آن رای مثبت دهند؛ این موضوع نیز از دستور خارج و استعفای 9 نفره غیر قانونی تلقی می شود. یادمان نرود که چند عضو شورا به خاطر شرکت در انتخابات مجلس، استعفا داده اند و نیروهای علی البدل کافی نیز اکنون در مجموعه شورای شهر ساری وجود ندارد.

 5-اقدام امروز عبوری در دادن استعفای چند سطری و صوری، آن هم در ساعت های حساسی که تا هفتم اسفندماه باقی مانده به هر دلیل که باشد مناسب نبود و زمان سنجی نشده است. این استعفا می توانست مدتی قبل یا مدتی بعد از انتخابات انجام شود تا شائبه های  تاکتیک سیاسی، شوی تبلیغاتی و امتیازگیری برای نامزدهای دوگانه شهرداری ایجاد نشود.

 عبوری فعلا" شهردار است و شهردار می ماند.

*یادداشت دوم:برداشت‌ها و پیامدهای احتمالی از استعفای عبوری

مهدی عبوری شهردار ساری در کمتر از 48 ساعت باقی مانده به برگزاری دو انتخابات مهم در کشور، استعفای خود را از طریق پیامک اعلام کرد.

 اگرچه در عصر پسا ارتباطات قرار داریم و گرایش‌ها به سمت فضای مجازی و همچنین ابزار ارتباطی مدرن است اما طبق قانون استعفای شهردار باید به صورت مکتوب ارائه شود.
از این شیوه استعفا، تصور می‌کنیم که استعفای شهردار ساری فقط جنبه شانتاژ دارد و قصد و نیت بر استعفای رسمی نیست.

اما چرا عبوری در آستانه انتخابات و در حالی که بدون توجه به قانون، از جایگاه حقوقی خود به نفع برخی کاندیداها استفاده می‌کند استعفا ارائه می‌دهد، این چنین برداشت می‌کنیم که اقدام او به نوعی برای تحت تاثیر قرار دادن جریان انتخابات است، انتخاباتی که دولت مجری آن است و این فشار، از سویی هم به دولت وارد شود.

بخواهیم یا نخواهیم مهدی عبوری طرفدارانی دارد (اندک یا انبوه فرقی ندارد) و در این شرایط وقتی اعلام می‌کند به خاطر فشارها، استعفا کرده است این امکان وجود دارد طرفداران او مانند سال 92 که در مقابل شورای شهر تجمع کردند، باز هم در دفاع از شهردار خود، دست به چنین تجمعی بزنند آن هم در زمان حساس برگزاری انتخابات.

این اقدام اگر نگوییم اقدام علیه امنیت است اما می‌تواند اقدامی برای درخطر انداختن برگزاری انتخابات باشد، این استنباط، پیامد خوبی برای عبوری ندارد حتی اگر فقط یک تصور باشد.

در شرایط این چنینی که نیازمند وحدت بیشتر هستیم و همه گروه‌ها و جناح‌های سیاسی بر برگزاری انتخابات سالم و با مشارکت حداکثری تاکید دارند این اقدام شهردار، رفتاری در جهت خلاف جریان حاکم است.


  • صفر عزیزپورپاسخ به این دیدگاه 3 1
    شنبه 8 اسفند 1394-19:11

    از اینکه جناب عبوری توان بسیار بالایی در عملیاتی نمودن برنامه ها را دارد شکی نیست و از اینکه یک شخصیت مشاور پذیر است بسیار عالیست ( برخلاف شهردار سابق که می گفت یک حجازی و یک شهرداری ) . از اینکه تیم های توانمندی را در حوزه فعالیتهای عمرانی و ... گردآوری کرد جای سپاس بسیار دارد و از اینکه جسارت شکستن تابوهای کهنه را داشته و خواهد داشت ، باید درود فرستاد و...
    ولی قرار نیست که برای شهروند فکر بیافریند و عناصر مفلوک را با چهره بزک کرده در قالب چهره عملگرا به مردم دیکته کند و متأسفانه هفته نامه وزین تمشک تیتر بسازد که امروز ببینیم عبوری چه می گوید . جای تأسف فراوان دارد که مردم را به بع بع کنان می خوانند تا آن آدم ...در کنار دکتر یوسف نژاد قرار داده می شود . آن آقای عملگرا بزعم بعضی از اعضا شورا و جناب عبوری در چه بازه زمان از زندگی طبیعی خود عملگرا بوده که بر کرسی مجلس بخواهد عملگرا شود . نه در دوره معلمی و نه در سطح روضه خوانی هایش و نه پس از یک دوره ضجه زدنهایش برای گرفتن پست ارشاد ، هیچوقت کمترین رفتار عملگرایی نداشته است . واقعا جناب عبوری در سطح کلان مدیریت شهری اش چه تحلیلی داشته که فکر کرده که آقای ابراهیمی در بهترین شرایط حداکثر رأیش از 20 هزار تا تجاوز نکرد ، بتواند با یک حمایت علنی نفر برتر این انتخابات شود ؟

    • کارشناس حقوقیپاسخ به این دیدگاه 7 1
      جمعه 7 اسفند 1394-10:3

      مطابق قانون مجازات اسلامی هر فعل یا ترک فعلی که به دیگری ضرر برساند جرم تلقی میشود (حرف زدن همچون فحاشی نیز نوعی فعل تلقی میشود). در ترک فعل یا عمل مثل آنست که کسی بداند در کوچه ای چاهی وجود دارد ولی عمدا به عابرین نگوید که در آن کوچه چاه وجود دارد و عابرین نیز در چاه بیفتند یا شخصی خودش اقدام به حفر چاه نکند اما به دیگران دستور حفر چاه را بدهد که عابرین در چاه بیفتند. در این صورت او به جهت سبب اقوی از مباشر مجرم تلقی میشود ولو آنکه خودش چاه را حفر نکرده باشد.حال اگر به واسطه شهود و یا اسنادی ثابت شود که شهردار محترم خودش اقدام به نقشه و عمل غیر قانونی کرده است و یا خودش اقدام به طراحی و عمل نکرده اما از نقشه و عمل دیگران آگاه بوده ولی عمدا سکوت کرده است آنگاه ترک فعل و ترک افشای حقیقت از سوی او مصداق جرم تلقی خواهد بود. البته همین اتهام نسبت به اعضای شورا نیز مطرح است و باید بررسی کرد که آیا عمل اعضای محترم شورا نه به عنوان اشخاص حقیقی بلکه به عنوان اشخاص حقوقی شورای شهر به نفع شخصی خود و ضرر دیگران بوده است یا خیر؟ به نظر نگارنده در اکثر صحبت های اخیر اعضای محترم شورا صحبت از شخص حقیقی خود نبوده بلکه از سوی مدیریت و عضویت شورای شهر و شهرداری به عنوان اشخاص حقوقی صحبت و هزینه شده است (برای احراز مجرمیت کافی است تنها یک جمله ی غیر قانونی به کار رفته باشد) که این فعل به ضرر نیمی از شهروندان مخالف اما به نفع نیمی دیگر از شهروندان موافق و اشخاص حقیقی و ذینفع شورای شهر و شهرداری و نیز دو نفر خاص از کاندیداهای مجلس شورای اسلامی تمام گشته است که این عمل خلاف بین قانون و شرع بوده و مستوجب مجازات قانونی و انتخاباتی می باشد که شایسته است مجریان ذیربط موضوع را مورد بررسی جدی و فوری قرار دهند تا حق هیچ یک از شهروندان گرامی و کاندیداهای محترم تضییع نشود.

      • جمعه 7 اسفند 1394-1:59

        درود به دوستان / اینکه آقای عبوری بهترین شهردار تاریخ ساری و جزو یک دهه اخیر کشور هست شکی نیست / اما پوشیده نیست که ایشان در انتخابات 2 سال پیش شورای شهر هم دخالتی داشتند که در آنسال با 7 رای از 13 رای شورای شهر ابقا شدند / امسال هم بخاطر جهت گیری از دو نماینده دیگه داستان رو تکرار کردند / وارد شدن ب حیطه ی سیاست این عواقب رو هم داره / حال بماند چندتن از اعضای شورای شهر یهویی سرازخاک بیرون زدند و بدون سوابق و اسم آنچنانی رفتند تو شورا / که این هم جزو سیاسی بازیهای آقای شهردار بود / متاسفانه سن کم ایشون در زمینه سیاست و خط دادن اشتباه اطرافیان ایشون را منحرف کرده / کاش برگردند ب آبادانی شهر با همون قدرت اولیه

        • جمعه 7 اسفند 1394-20:48

          بهتر است به جای محکوم کردن و مجرم خواندن بکدیگر دست در دست هم دهیم تا ساری را کنیم آباد. ما از عبوری به خاطر عمران و آبادانی ساری تشکر وافر داریم. اما از وی میخواهیم تا :
          1- وارد بازیهای سیاسی نشود. تاریخ نشان داده آبادگران محبوبتر از سیاستمدارانند.
          2- مراسماتی مثل روز مهندس را در سالن برگزار کنند نه در خیابان که مشکلات فراوانی رابرای ترددمردم وکسبه ایجادمیکند.
          3-قهرکردن و استعفا دادن در برابر ناملایمات کار مردان بی ادعا و سخت کوش نیست.
          5-با اتکال به خدا و به پشتوانه مردم بچسب به اهداف اولیه ات یعنی عمل گرایی.

        • پاسخ به رضاپاسخ به این دیدگاه 8 2
          جمعه 7 اسفند 1394-0:11

          خدمات عبوری؟! یا خطامات عبوری؟!! از خطای پارک ملل که طراحی مسیحیت در آن اجرا و پیاده شده بگیر تا غیر گونیایی بودن دو طرف میدان ابن شهرآشوب و بی دوام بودن آن که اگر یک زلزله ی 5 ریشتری بیاید به زعم کارشناسان امر با خاک یکسان خواهد شد.

          • پنجشنبه 6 اسفند 1394-18:34

            باید عرض کنم طبق اعلام ستاد منتخب عبوری برنامه دیشب متعلق به جامعه ی هنرمندان بود. اینجانب که دیشب برای رصد به الهیه رفتم متوجه شدم که پیش بینی ام کاملا درست بود و هیچ هنرمندی حاضر به حضور نبود و نیامد. چون هنرمندان, هم از ابراهیمی در دوران مدیریت ایشان در اداره ارشاد بسیار دلخور و ناراضی بودند و از هم از عبوری بخاطر تصویب و اجرای طرح های سطحی و آبکی هنری بسیار خشمگین. تصور کنید شهرداری محترم دو جشنواره ی تیاتر طنز "دیالوگ" و "سیاه بازی" آنهم درست پشت سر هم برگزار می کند بدون آنکه ضرورت داشته باشد چون در طول سال هم جشنواره ی تیاتر ارشاد, هم حوزه هنری و هم بسیج برگزار میشود و دیگر نیازی به جشنواره سازی نیست تا همان نمایش ها دوباره تکرار شوند و در اختتامیه بجای یک پیشکسوت ساروی, از یک سینماگر تهرانی (اکبر عبدی) که ربطی به تیاتر نداره نکوداشت بگیرند ولی آقای عبوری برای آنکه به دوستان هنرمندنمای خودش خدمت کند و پول برساند طرح جشنواره را روی چشمانش قرار میدهد بی آنکه از مشاوران عالی فرهنگی و هنری مشاوره بخواهد چراکه ایشان مشاوران ای... میخواهد که... هرچند که ... و باز بررسی کنید کتاب هایی که شهرداری چاپ کرده است اگر همه را سر هم جمع کنید یک کتاب با ارزش نمیشود در واقع "کتاب سازی" کرده اند و بجای کیفیت به کمیت چشم دوخته اند چون تعداد زیاد کتاب عوام فریبانه تر است. تصور کنید شخصی چند جمله زیبای مشاهیر جهان را بی آنکه ربطی به شهر داشته باشد از اینترنت جمع کرده و شهرداری برایش کتاب کرده است چاپ آنهم توسط خود شهرداری چی ها انجام میشود و به هم نون قرض میدهند! البته نگاه آقای ابراهیمی هم کم از جناب عبوری نبود. از بی ارزش قایل بودن ایشان نسبت به هنرمندان اصیل همین بس که نه تنها از فیلمسازان درجه یک استان حمایت نمیکرد بلکه به آنان میگفت بروید در مجالس عروسی فیلمبرداری کنید و پول درآورید. ضمن آنکه به اهالی موسیقی هم نه تنها مجوز نمیداد بلکه آنان را منشا لهو و لعب می دانست حالا دیشب برای رای گرفتن خود میگفت چه اشکال دارد که کنسرت موسیقی برگزار شود و مردم شاد باشند! جناب ابراهیمی یک زمانی با اصلاح طلب ها مقابله میکرد حالا خودش را اصلاح طلب جا میزند. ...عوام فریبی تا کی؟!!

            • پنجشنبه 6 اسفند 1394-12:37

              من میخام بدونم با تمام خدماتی که عبوری داشته و هیچ یک از شهردارهای ساری نداشتند و به گرد پاش هم نمیرسن چرا امثال شما باهاش چپ هستن؟ کاملا غذض ورزی نویسنده دیده میشه... آقای نویسنده تو چرا میسوزی؟ نونت کجا آجر شده؟؟؟

              • پنجشنبه 6 اسفند 1394-0:17

                مازندنومه چرا اینقد مطلب رو می پیچونی !!!!!
                مسئله خیلی سادست یه بچه دبیرستانی هم میتونه معنی این بازی عبوری رو بفهمه !

                با طرفداری پرملاتی که عبوری و جریان عملگرایی از شجاعی داشتند و شجاعی از گردونه خارج شد رو کدام گزینه میشد دست گذاشت اونم یوسف نژاد چرا چون به ائتلاف نه پایبند بود و نه موضع شفافی رو این زمینه داشت و نه موافق دامادی بود برای همین توسط تیم عبوری شکار شد.

                از طرفی جریان اصولگرایی و حزب اللهی اونم بواسطه اینکه عبوری از خانواده شهدا هست و بهر حال تونسته محبوبیتی در دل جریان اصولگرایی داشته باشه این انتخاب باعث شد، حزب اللهی برن تو شوک!

                ترس ریزش محبوبیت از سازمان ها و نهادهای ارزشی و خلاصه مردمی که عبوری رو با این چشم دیدن زیاده !

                ازطرف دیگه هم ترس از رای اوردن یوسف نژاد و قطع شدن دست قدرت تیم عبوری که عضو شورا رسما گفته اگه یوسف نژاد رای بیاره و ما ازش حمایت نکنیم فردا پس فردا برامون دردسر میشه و جلوی ما رو میگیره ..

                شما اینا رو بزار کنار هم بعد خیلی راحت میتونی بفهمی استعفای عبوری یه قرشمال بازی مفتضحانه بود که با این اوضاع اولا رو مردم منت بزاره که بخاطر شما حاضر شدم آبرومو هزینه کنم و دین مردم رو به خودش زیاد تر کنه
                دوما به اصلاحات بگه اگه رای هم قرار بیارید بخاطر منه و با اجازه منه یعنی هرچی من بگم همونه و شما نمیتونی برای من عرض اندام کنی یه جور دیکتاتوری کانه احمدی نژاد

                سوما دلیل بازی استعفا بهانه ای برای سخنرانی نکردنش و نیومدنش بین یوسف نژاد و ابراهیمی اونم فقط بدست اوردن دل جریان اصولگرایی و حزب اللهی هست تا رای خودش رو تو این جمع از دست نده ..

                بالاخره نهادهای خاص که نمیتونه با اصلاحات یه گزینه مشترکی داشته باشه و عبوری هم مورد حمایت سخت اونهاست

                تنها دلیلی که میشد بعد اینهمه تبلیغات گسترده که عبوری قراره در جمع مردم برای 2 نماینده سخنرانی کنه و مطمئنا جمعیت زیادی هم میاومدن و حرفهایی که قرار بود بزنه از جنس بگم بگم بوده ، اونم فقط با استعفای نمایشی می شد جلوی اومدنش رو گرفت چون مطمئن بود شورا هیچ وقت با این استعفای نمایشی موافقت نمیکنه ...

                به همین سادگی!

                • سرباز گمنامپاسخ به این دیدگاه 10 13
                  پنجشنبه 6 اسفند 1394-9:41

                  یعنی دوای شما میدونی چیه خواهر گرامی؛ دوای شما اینه که چهار تا شهردار خاک بر سر بیاد سرتون که قدر دسته گل هایی مثل عبوری رو بدونید.
                  مردم ساری قدر زحمات عبوری رو نمیدونن؛ اینقدر کوته فکرین شما.
                  خانم محترم؛ چرا از شیطنت های استاندار(!!!!!) اصلاح طلب غافل میشی؟

                • چهارشنبه 5 اسفند 1394-23:20

                  عبوری دوستت داریم وقدر دان زحماتت هستیم خدا نگهدارت باشد

                  • چهارشنبه 5 اسفند 1394-19:50

                    فردای انتخابات معلوم میشود چه کسی محبوب واقعی است!

                    • يکشنبه 9 اسفند 1394-13:14

                      دوست محترم ...کدام عملکرد ...این رفرانوم های بی پایه و اساس
                      اسفالت خیابان آزادی 5 ماه به طول انجامید ...مدت زمانی که در دیگر شهرها پل می سازند.
                      یکسری کارهای غیرمهندسی را نمی بینید .

                    • چهارشنبه 5 اسفند 1394-19:34

                      شهردار ساری چه خوب و چه بد زحمت زیادی رو برای ساری کشیده، ولی با توجه به پیشینه ساروی ها که نمک خوردن و نمکدون شکستن، جای تعجبی نداره که این مرد بزرگوار رو اذیت کنند، در ضمن اونایی که ادعا کردن که دید از چه جناحی در اومدن. حالا هم بهتره دعا کنیم که ایشون پشیمون شه و باز هم اهالی ساری رو خوشحال کنه.

                      • چهارشنبه 5 اسفند 1394-18:55

                        به کوری چشم شما...عبوری عزیز سر کارش میمونه و جلوی ورود امثال بعضی ها رو به مجلسم میگیره که نون به نرخ روز خورا مشخص بشن !!!

                        • چهارشنبه 5 اسفند 1394-19:8

                          عبوری اگه می خواست به کوری چشم ما بمونه واسه چی استعفای اس ام اسی کرد؟ ما که می دونیم شو داره اجرا می کنه! خودتونید

                      • نماینده خروس هاپاسخ به این دیدگاه 12 22
                        چهارشنبه 5 اسفند 1394-18:52

                        باور کنید این فشارها از جانب ما خروس ها نبود! بیچاره خروس ها که اونها رو هم در عروسی و هم در عزا می کشند!

                        • پنجشنبه 6 اسفند 1394-19:59

                          واقعا از عبوری بعیده این بازی ها . واقعا کیو دارید خر میکنید . خوب اون یوسف نژاد ...اگه مردم قبولش دارن خودشون رای میدن . عبوری ...ول کن . خیلی زحمت کشیدی... ول کنید...


                        ©2013 APG.ir