تعداد بازدید: 4021

توصیه به دیگران 0

شنبه 7 فروردين 1395-9:19

مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران:

تنها یک راه برای توسعه مازندران باقی است؛ گردشگری

دلاور بزرگ نیا گفت: یک راه بیشتر برای توسعه مازندران نمانده و آن هم گردشگری است/ تعداد مسافران بسیار زیاد شده و اگر این گونه پیش رود مجبور می شویم جهت افزایش ظرفیت اقامتگاه ها حتی از سالن های ورزشی هم استفاده کنیم/ یکی از غرفه های صنایع دستی در ساری در یک روز بیش از 30 میلیون تومان فروش داشته است.


 مازندنومه؛ سرویس محیط زیست و گردشگری، محمد اسماعیل بخشی سورکی: دلاور بزرگ نیا-مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران- پیش از ظهر روز جمعه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: رابطه بین مسافر و صاحب ویلا بر اساس رابطه مالک و مستاجر است و ما نمی توانیم در این موضوع نقشی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه ظرفیت پذیرش ما در مازندران 800 هزار نفر شب اقامت است، افزود: در شهرهای بابلسر و ساری تعداد مسافران بسیار زیاد شده و اگر این گونه پیش رود مجبور می شویم جهت افزایش ظرفیت اقامتگاه ها حتی از سالن های ورزشی هم استفاده کنیم. حتی اقامت گاه هایی که مجوز ندارند را هم تجهیز کردیم که با نظارت گردشگری در این روزها پذیرای مسافران است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران با اشاره به موضوع توزیع عادلانه سفر در استان های کشور اظهار داشت: اینکه سازماندهی کنیم که مردم به کدام استان و چه تعداد مسافر به آن استان بروند جای گلایه دارد.

وی ادامه داد: ما نمی توانیم ذائقه مسافر را تعریف کنیم بلکه باید به ذائقه مسافر جهت دهیم، به این معنا که فرصت های برابری برای مطرح کردن استان ها را ایجاد کنیم و مسافر خودش انتخاب کند که به کدام استان سفر کند.

بزرگ نیا با بیان اینکه باید استان ها را بر اساس قابلیت ها و مزیت های نسبی آمایش کرد، افزود: مازندران در برنامه دوم توسعه به عنوان استان گردشگری مطرح شده است و باید به مازندران در این زمینه بها داده شود.

وی با اشاره به استفاده بعضی استان ها از زمینه های صنعتی خود و دریافت تسهیلات در این زمینه اظهار داشت: آن روز که این استان ها از دلار ارزان قیمت در راستای توسعه خود بهره می بردند به فکر گردشگری نبودند و شایسته نیست در این روزها که این استان ها از لحاظ صنعتی به رشد لازم رسیده اند بخواهند در خصوص گردشگری هم اقدام کنند.

این مسئول گفت: حرف اصلی ما این است که استان ها بر اساس قابلیت های توسعه ای خود آمایش شده اند و باید به مازندران در زمینه کشاورزی و گردشگری اهمیت داده شود.

وی یکی از بازارهای هدف مازندران را تهران دانست و عنوان کرد: به هر حال هر کسی هم که در تهران است باید علاقه مند به توسعه گردشگری در مازندران باشد .

بزرگ نیا گفت: باید تسهیلات ارزان قیمت به مازندران سرازیر شود چرا که باید پذیرفت مازندران سهم بسزایی در برقراری امنیت و بهداشت روانی جامعه دارد و بار اصلی این مهم نیز بر دوش مازندران و استان های شمالی است.

وی ابراز داشت: در زمان های قبل که استان های دیگر در پی توسعه صنعتی بودند کسی نیامد که بگوید سهم مازندران چیست، اما امروز که تعداد گردشگر زیاد شده است اتخاذ این رویکرد درست نیست.

این مسئول با بیان اینکه قرار نیست که همه جای کشور نقطه گردشگری باشد، افزود: چند نقطه کشور تنها می تواند به عنوان نقطه گردشگری مطرح شود و مازندران در زمینه اکوتوریسیم و طبیعت گردی و علایق ترکیبی به عنوان استان گردشگری مطرح است.

وی گفت: دستگاه های اجرایی و نهادهای اجرایی اگر قرار است که چند استان کشور را به صورت ویژه ببیند نیاز است که مازندران یکی از آن استان ها باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه در حوزه های فرهنگی اتفاقات خوبی رخ داده است افزود: در سال قبل تنها در مرکز استان نوروز خوانی و اتفاقات فرهنگی داشتیم اما امسال در همه شهرستان های استان آیین نوروزخوانی داشتیم.

وی گفت: امسال مدیریت های شهری و شهرداران به این نتیجه رسیدند که برای تقویت گردشگری شهر خود مجبورند خودشان اقدام کنند و امسال بسیاری از شهرهای ما نقشه گردشگری چاپ و جاذیه های گردشگری خود را به میهمانان معرفی کردند.

این مسئول با اشاره به بالارفتن آمار بازدید از موزه ها و اماکن تاریخی اظهار داشت: توسعه رویدادهای فرهنگی و هنری می تواند در ماندگاری گردشگری نقش بسزایی داشته باشد.

بزرگ نیا ابراز داشت: امسال علی رغم اینکه در کمیت تعداد گردشگران با رشد خوبی روبرو بودیم کیفیت سفر نیز بالا رفت و مسافران در شهرهای گردشگری استان بیش از سال های قبل هزینه می کنند.

وی به برگزاری نمایشگاه های صنایع دستی در رامسر، چالوس، نوشهر و ساری هم اشاره کرد و گفت: یکی از غرفه های صنایع دستی در ساری در یک روز بیش از 30 میلیون تومان فروش داشته است.

این مسئول به جانمایی درست مکان نمایشگاه امسال در ساری اشاره کرد و گفت: اکثر غرفه دارها در این نمایشگاه با کمبود اقلام روبرو و منتظر رسیدن صنایع دستی از استان ها و محل اقامت خود برای تجهیز غرفه بودند.

وی به برگزاری تورهای گردشگری هم در شهرهای استان اشاره کرد و گفت: در 19 شهر استان تورهای گردشگری برگزار می شود و مردم هم از این تورها استقبال کردند.

بزرگ نیا گفت: امسال در اکثر شهرهای استان نیز مدیریت شهری اقدام به نصب المان های نوروزی کرده است که هر ساعتی از شبانه روز مردم در کنار این المان ها ایستاده اند و عکس یادگاری می گیرند.

مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران با بیان اینکه یک راه بیشتر برای توسعه مازندران نمانده و آن هم گردشگری است، افزود: اگر بی مهری در این زمینه صورت پذیرد دیگر فرصت جبران نخواهد بود و نمی توان آن را احیا کرد.

 


  • شنبه 22 خرداد 1395-5:20

    سهم خواهیه استانهای دیگه؟؟؟؟؟اولا مردم عقلشون می رسه که به کجاسفرکنند ،نیمی از مسافران درمازندران ویلا دارند!!!!! واین مفهومش توریست نیست باید ویلا سازی غیربومیها متوقف بشه تا اومدن گردشگر به مازندران درامد زایی داشته باشه وگرنه گردشگری یعنی ترافیک وگرانی وتولید زباله،بحث رقابت بازار گردشگری رو باید بهش توجه کرد خلاقیت وابتکار مدیران استانهای دیگه وهمینطور مردم نقش مهمی در جذب گردشگران داردشما اگه تونستی فقط ازجاده های شمال که پرترددترین درکشور هستند عوارض دریافت کنی میتونه در آمد استان رو افزایش بده مازندران به تنهایی سه جاده داره چه فایده؟؟؟؟؟؟؟/!!!!!!!!! شهری مثل اصفهان که هم صنعت داره وهم گردشگری اون هم ازنوع تاریخیش که به هزار باردیدن هم می ارزه باید بپذیریم که مسئولین خوشفکر ومسئولیت پذیری دارند وشما درکویر خلاقیتهایی می بینی که انگشت به دهان می مونی در مازندران چه طور؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟فقط طبیعت بی زبونو تاراج می کنیم بدون اینکه بهش احترام بذاریم ومتاسفم جناب بزرگنیا که به جای استفاده از نیروهای خوشفکر فقط به دنبال جذب پول هستید وفراموش کردید که ما باگردشگری باید درامد واشتغال ایجاد کنیم.

    • سه شنبه 10 فروردين 1395-14:45

      حرف ها و گلایه های جناب بزرگ نیا درست است ولی باید درآمدها و هزینه ها را با آمار و ارقام نشان بدهند. اینکه مسافران بیشتر هزینه می کنند یا نمی کنند باید در درآمدهایی که حاصل می شود و مالیات های بر ارزش افزوده ای که گرفته می شود خودش را نشان بدهد. باید جایی این حساب و کتاب آماری را به طور دقیق داشتهب اشد و GDP مازندران را حساب کند و سهم گردشگری در آن را نسبت به سال قبل مقایسه کند. کلی گویی راه حل نمی دهد. سهم خواهی از تهران هم باید بر اساس یک سری آمار و ارقام و هزینه های سرانه باشد. تمرکز نقاط مسافر خیز در مازندران هم یک جور نیست و باید شهر به شهر این محاسبات را انجام داد تا نقش هر شهرستان در درآمدزایی از این مسیر تعیین شود. چند سالی است به همت شهردار فعال و پر تکاپو و خوش فکر ساری تحرک قابل توجهی در تامین اعتبارات برای توسعه شهر صورت گرفته واین تحرکات در ساری با جواب مثبتی رو به رو شده و کارهای عظیمی صورت گرفته است که جای خوشبختی است. سازمان گردشگری هم باید اقدامی عملی انجام دهد و زمینه ها را برای بازدیدها و تهیه استانداردهای لازم برای طبقه بندی اماکن عمومی و خصوصی جهت اسکان گردشگران و ایجاد درآمدهای معین و قابل مدیریت برای خانوارهای گردشگر پذیر و مسافر پذیر و قابل کنترل فراهم سازد. به نظر می رسد سازمان گردشگری شادابی و پویایی لازم را جهت مدیریت این امور ندارد و به نوعی نیروهای فعال و پرتحرک و پویا ندارد و بیشتر این کارها به صورت خودجوش توسط مردم با امکانات شخصی صورت می گیرد. سازمان گردشگری در آماده سازی مکان های تاریخی و اماکن تفریحی کار خاصی انجام نداده است. البته مازندنومه بخاطر رفاقت این پیشنهادات را سانسور نکند بهتر است.

      • جویباری ای در تهرانپاسخ به این دیدگاه 0 4
        يکشنبه 8 فروردين 1395-10:15

        با سلام، احسنت به دلاور گردشگری مازندران، درست است، استانهایی که با نگاه آمایش سرزمینی به مزایای بسیاری در صنعت و اشتغال رسیده اند ، امروز با جمع آوری ناچیزات خود و توسل به تاریخسازیهای کذب و حتی غارت نقاط مرزی استانهای بی دفاعی چون مازندران،سعی دارند با مطرح کردن خود به عنوان نقاط گردشگری، از تسهیلات این بخش هم برای ایجاد نقاط گردشگری استفاده کنند. واقعا که ایران سرزمین رانت خواران است.


        ©2013 APG.ir