تعداد بازدید: 3643

توصیه به دیگران 0

يکشنبه 29 فروردين 1395-10:2

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران:

بر حمایت از واحدهای خرد اشتغال‌زایی تاکید داریم/ تعیین سهمیه اشتغال اشتباه بود

کامران اصغری گفت: سال 94 تنها استانی بودیم که توانستیم از توان داخلی بانک‌های استان تسهیلات مناسبی برای واحدهای صنعتی دریافت کنیم/ تعیین سهمیه اشتغال برای هر استان در ابتدای سال اشتباهی بود که دولت گذشته مرتکب شد.


مازندنومه؛ سرویس اقتصادی، اشکان جهان آرای: محوریت قرار گرفتن یک شعار اقتصادی از سوی رهبر انقلاب در ابتدای سال 95 و تاکید بر اقدام و عمل، اهمیت توجه به بنگاه‌های اقتصادی و اشتغالزایی داخلی را بیشتر از سال‌های گذشته مورد تاکید قرار داده است.

در سال‌های گذشته نیز همواره از سوی مسئولان ارشد نظام تاکید شد که اقتصاد مقاومتی فقط با حمایت از تولید ملی محقق می‌شود. امسال هم تاکید بر «اقدام و عمل» نشان دهنده ضرورت توجه به بنگاه‌های اشتغال‌زایی و رونق اشتغال در بخش‌های مختلف است.

البته بیکاری چالش جدیدی نیست. اما تاکید بر اقتصاد مقاومتی نشان می‌دهد که راهی جز این برای بهتر شدن شرایط اقتصادی و حتی اجتماعی کشور وجود ندارد.

هرچند در تحقق شعار سال همه اجزای جامعه دخیل و سهیم هستند، سهم وزارت تعاون، کار و رفاه اجتمناعی همواره مهم‌تر و قابل توجه‌تر است. این نهاد با چالش‌های زیادی برای رفع مشکل اشتغال مواجه است. اما تلاش می‌کند که با سیاست‌های منطقی و آینده‌نگرانه، دست به کاری بزند که هم در رشد نرخ اشتغال اثر بگذارد و هم متعاقب آن در کاهش نرخ تورم نقش داشته باشد.

  مازندران یکی از استان‌هایی است که در بحث اشتغال با چالش‌های زیادی مواجه است. رکود واحدهای صنعتی متعدد در استان و ضعیف شدن بخش کشاورزی در کنار تعداد زیاد دانش‌آموختگان سبب شده است که این استان نتواند ان‌طور که باید سهم خود را در اقتصاد کشور ادا کند. حتی این شرایط باعث شده که مازندران دومین استان در مهاجرت‌ها و عزیمت به پایتخت باشد.

حمایت از واحدهای خرد اشتغال‌زایی

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران در گفت‌وگو با همشهری با بیان این‌که سیاست دولت در سال جدید بیشتر حفظ وضع موجود و حمایت از واحدهای خرد است، گفت: البته سیاست‌های رسمی وزارتخانه هر سال تا پایان فروردین بر اساس ظرفیت‌های هر استان ابلاغ می‌شود. اما با توجه به این‌که اشتغال در هر سال مهم‌ترین موضوع مورد توجه دولت است، امسال نیز این موضوع به شکل ویژه مورد توجه قرار خواهد گرفت. با توجه به اقداماتی که سال گذشته از سوی دولت در پیش گرفته شد، امسال توجه به رونق بنگاه‌های خرد اقتصادی از اولویت‌ها خواهد بود.

 «کامران اصغری» درباره تجربه نامناسب بنگاه‌های زودبازده در دولت پیشین، اظهار کرد: این طرح کارآمد و قابل توجه بود. اما از مسیر خود بیرون رفت و همین خارج شدن از میر سبب شکست خوردن طرح در دولت پیشین شد. متاسفانه از طرح استفاده‌های نامناسبی شد. بنابراین قطعا در اجرای این طرح ملاحظات لازم انجام خواهد شد و تغییر سیاست اجرایی را شاهد خواهیم بود.

توجه به تعاونی‌ها

 وی اظهار کرد: دولت به کسانی که اهلیت فعالیت دارند تسهیلات لازم را می‌دهد. به ویژه تعاونی‌ها که امسال به شکل ویژه مورد توجه قرار خواهند گرفت. علاوه بر حمایت دولت از بنگاه‌های خرد، پشتیبانی از واحدهای بزرگ و فعال هم مد نظر قرار دارد. تاکید بر حفظ وضع موجود می‌طلبد که به همه بخش‌های فعال در صنعت و اشتغال با هر ظرفیتی که مشغول به کار هستند نگاه کنیم.

جذب تسهیلات 413 میلیارد تومانی

  این مسئول درباره اقدامات حمایت اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران در سال گذشته خاطرنشان کرد: سال 94 تنها استانی بودیم که توانستیم از توان داخلی بانک‌های استان تسهیلات مناسبی برای واحدهای صنعتی دریافت کنیم. با حمایت‌های استاندار محترم 413 میلیارد تومان از منابع داخلی بانک‌های استان برای بخش صنعت تسهیلات در نظر گرفته شد که در هیچ استانی این اتفاق نیفتاد.

  مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران درباره روند حمایت از واحدهای تولیدی در سال گذشته گفت: در این طرح حمایتی، تسهیلات لازم و مورد نیاز به واحدهایی که اقساط معوقه و چک برگشتی نداشتند ارائه شد تا بتوانند با توان بیشتری به فعالیت خود در عرصه اشتغال و صنعت ادامه دهند. در حال حاضر هم مراحل اداری و بانکی یک سری از واحدهای دیگر در حال انجام است تا تسهیلات لازم را دریافت کنند. کار بسیار خوبی که سال گذشته در مازندران با پشتیبانی خوب استانداری انجام شد همین مهم بود. امسال هم تصمیم داریم که 2 برابر آن‌چه که دولت اعلام می‌کند را از توان داخلی جذب کنیم. قطعا با توجه به تلاش‌های موجود در استان، اعتبارات بند «ج» تبصره 16 بیشتر از سال گذشته خواهد بود.

تعیین سهمیه اشتغال اشتباه بود

اصغری درباره روند تعیین سهمیه اشتغال برای استان‌ها طی سال‌های اخیر اظهار کرد: تعیین سهمیه اشتغال برای هر استان در ابتدای سال اشتباهی بود که دولت گذشته مرتکب شد. خوشبختانه در دولت جدید این اتفاق نیفتاد و تاکیدی بر رسیدن به یک عدد در پایان سال وجود ندارد.

وی افزود: تعین سهمیه برای ایجاد اشتغال باعث آمارسازی می‌شد. نیازی نیست که در ایجاد اشتغال یک رقم را مشخص کنیم که تا پایان سال به آن برسیم. ما باید تلاش کنیم با تمام توان و فارغ از آمارها و نمودارها اشتغال را رونق دهیم. اگر همه شرایط مناسب نباشد چطور می‌توانیم به عدد مد نظر برسیم؟ اگر صرف نظر از آمار به دنبال ایجاد اشتغال باشیم مطئمناً با کیفیت بیشتری کارها را انجام می‌دهیم. در حالی‌که تاکید بر رسیدن به آمارهای از پیش تعیین شده برای مساله مهم و زمان‌بری مانند اشتغال، همواره سبب شتابزدگی در فرآیند انجام کارها خواهد شد و نهایتاً نتیجه خلاف آن چیزی که اعلام می‌شود خواهد بود.



    ©2013 APG.ir