تعداد بازدید: 3002

توصیه به دیگران 0

يکشنبه 5 ارديبهشت 1395-9:3

آیین بزرگداشت سعدی در امیرکلا برگزار شد

گزارشی از آیین بزرگداشت سعدی شیرازی در دیار امیر پازواری/ استاد دانشگاه مازندران گفت: سعدی در میان پنج حس انسانی بینایی را در اشعارش برجسته کرده است. او پند می‌دهد که به عنوان انسان درست ببینید و نقد کنید و هر چیز را خیلی ساده نپذیرید.


 مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، سعید غلامی نتاج: آیین بزرگداشت سعدی شیرازی از ساعت 17:30 پنج‌شنبه گذشته در سالن کتابخانه عمومی امام علی (ع) شهر امیرکلا برگزار شد.

برگزار کنندگان این برنامه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان بابل، کانون توسعه‌پایدار امیرکلا، مرکز فرهنگی هنری پارپیرار، انجمن جوانان‌سپید‌پارس و گروه همیاران بنیاد امیر پازواری بودند.

این مراسم با حضور اعضای شورای شهر و تنی چند از اعضای انجمن دوستداران حافظ، با صدای گروه موسیقی دلنوازان بندپی (نوازنده سرنا آقای غلام‌پور، نوازنده ویولن آقای بزرگی  و خواننده و نوازنده تنبک آقای علی تبار فیروزجایی) آغاز شد.
 
مجری برنامه -هادی رضا نژاد- پس از خوشامدگویی و خواندن اشعاری از سعدی، از مسئولان شهری حاضر در جلسه خواست تا فکری به حال وضع نامناسب سالن کنند.

در ادامه خانم کردی -عضو هیئت علمی گروه ادبیات دانشگاه پیام نور- روی سن آمد. او با بیان خاطره‌ای از دکتر الهی قمشه‌ای سخن خود را آغاز کرد:«کنفرانسی در برلین با حضور بسیاری از بزرگان ادبیات انگلستان برگزار شد. دکتر الهی قمشه‌ای در این کنفرانس به عنوان سخنران دعوت شده بود. انگلیسی‌ها تعصب خاصی نسبت به شکسپیر دارند و در واقع همتایی برای او سراغ ندارند. در این جمع دکتر الهی قمشه‌ای گفتند می‌خواهم شکسپیر را با سعدی مقایسه کنم. حاضران باور نمی‌کردند شکسپیر همتایی داشته باشد. آن ها به سخنان دکتر الهی قمشه‌ای گوش دادند و پس از پایان یافتن سخنرانی استاد و تطبیق دادن غزلیات سعدی و شکسپیر حاضران به پا خواستند و با تشویق‌های خود، سخنان او را مورد تایید قرار دادند.»

این مدرس دانشگاه با بیان این که سعدی به ما و فرهنگ ما ارزش داده، اشعار و حکایتی از بوستان و گلستان خواند.

 سپس محسن قائمی -عضو و سخنگوی شورای اسلامی شهر امیرکلا- به نمایندگی از مدیریت شهری غزلی از سعدی خواند و درباره خدمات بهداشتی و درمانی و معضلات شهری مطالبی بیان کرد.

در ادامه مراسم عیسی محمدی فیروزجایی -رئیس اداره ارشاد بابل-با اشاره به ضرورت افتخار به امیر پازواری، بیان کرد: گلستان حال امروز ماست و امیر پازواری هم ابعاد مذهبی، هویتی، آیینی و فرهنگی را در اشعار خود جای داده و رفتاری همانند سعدی اما در ابعادی کوچک تر از خود نشان داده است.

وی پیشنهاد داد مسابقه و جایزه امیرپازواری راه اندازی شود.

اشکان هادی‌نژاد -هنرمند جوان- اشعاری از سعدی را با گیتار اجرا کرد:

روی تو خوش می‌نماید آینه ما /  کآینه پاکیزه است و روی تو زیبا
چون می روشن در آبگینه صافی / خوی جمیل از جمال روی تو پیدا



 پس از اجرای موسیقی، دکتر محسنی -استاد ادبیات دانشگاه مازندران- شعری از سعدی در مورد امام علی (ع)  را خواند و بیان کرد: شعر سعدی، شعر عشق و امید و زندگی است.

وی با بیان این که ما مادیات زیادی داریم اما گاهی از روح خالی می‌‌شویم، ادامه داد: سعدی و مولانا هویت و روح جامعه ما هسنتد و تلاش این بزرگان زنده نگهداشتن این بخش از زندگی ما بوده است.

این استاد دانشگاه افزود: سعدی یعنی از خود و از منیت‌ها گذشتن، یعنی مهر ورزیدن و بندگی کردن. 

محسنی با بیان این که سعدی در میان پنج حس انسانی بینایی را در اشعارش برجسته کرده، گفت: سعدی پند می‌دهد که به عنوان انسان درست ببینید و نقد کنید و هر چیز را خیلی ساده نپذیرید.
 
گروه موسیقی شهناز به خوانندگی محمد مجازی و علی جان‌براری نواهای سنتی با شعر سعدی و نیز قطعات محلی را اجرا کردند.

  در انتهای برنامه نیز نمایشگاه نذر کتاب (طرح کتاب هدیه دهید و کتاب هدیه بگیرید) کانون توسعه پایدار امیرکلا (بنیاد امیر پازواری) رونمایی شد. در این طرح مردم می توانند هر کتابی را که دل‌شان می‌خواهد، بردارند، بدون اینکه هزینه‌ای را پرداخت کنند، اما پس از مطالعه کتاب، آن را به دیگری هدیه می دهند.

 


  • محمد مجازیپاسخ به این دیدگاه 2 0
    دوشنبه 6 ارديبهشت 1395-21:41

    نوازندگان گروه موسیقی شهناز
    نوازنده تار : بهنام قمی بیشه
    نوازنده نی: حامد جهانبانی
    نوازنده تنبک: هانی فلاح

    • بنیاد امیر پازواریپاسخ به این دیدگاه
      دوشنبه 6 ارديبهشت 1395-12:6

      هم‌دیاران گرامی
      جهت دریافت متن کامل گزارش به کانال تلگرامی بنیاد امیر پازواری به آدرس زیر مراجعه فرمایید.
      https://telegram.me/AmirPazvariNGO


      ©2013 APG.ir