تعداد بازدید: 3115

توصیه به دیگران 1

دوشنبه 18 دی 1385-0:0

گربه و پلنگ

باحسن دولت آبادى،نمايشنامه نويس ،مدرس دانشگاه و کارگردان ساروي(ساير محمدى)


«گربه و پلنگ» نام نمايشنامه اى به قلم حسن دولت آبادى است كه از سوى نشر قطره چاپ و منتشر شده است. حسن دولت آبادى متولد ۱۳۳۵ سارى، كارشناسى ارشد بازيگرى و كارگردانى دارد و هم اكنون در اداره تئاتر مركز هنرهاى نمايشى فعاليت مى كند و در كارنامه اش نوزده عنوان كتاب منتشر شده دارد. كتاب هايى چون «بازنشسته» و «پرى مهربانى»، «موش»، «خوب و عزيزى ايران زيبا» و ... دولت آبادى علاوه بر نمايشنامه نويسى و كارگردانى، به تدريس در دانشگاه ها نيز مى پردازد و در حال حاضر در دانشگاه آزاد واحد اراك، مشغول به تدريس است.
< آقاى دولت آبادى، گويا ده جلد كتاب به تازگى منتشر كرده ايد، دليل اين كه ده جلد كتاب را در يك مرحله چاپ كرده ايد، چه بود؟
-ده جلد كتابى كه به تازگى از سوى نشر قطره چاپ شده، با عنوان «نمايشنامه هاى آسان» براى اجرا در كلاس درس و صحنه تئاتر منتشر شده اند. من روى اين طرح حدود پنج سال كار كرده  ام. اين مجموعه شامل ۵۰ نمايشنامه كه هر ۵ نمايشنامه در يك كتاب آمده است. ۱۰جلد دوم از همين مجموعه را آماده كرده ام كه احتمالاً براى چاپ به وزارت آموزش و پرورش واگذار خواهد شد.
< اين مجموعه با چه اهدافى تأليف و تدوين شده است؟
- اين مجموعه براساس طرحى است كه به يونسكو پيشنهاد داد ه ام و در جامعه جهانى تئاتر مطرح مى شود و يونسكو براى اين طرح از ايران تقدير كرده است. نزديك به صد كشور بابت اين طرح با من تماس گرفتند و خواهان اجراى اين طرح دركشور خودشان شدند. بعد از اين كه ترجمه اين طرح به يونسكو در پاريس فرستاده شد. برخى از كشورها كه مايل به اجراى اين طرح براى نخستين بار در كشور خود بودند با من مذاكره كردند، ولى من مايل بودم ابتدا اين طرح را در كشور خودم پياده كنم بعد در ديگر كشورها اجرا شود.
< چرا ده جلد ديگر اين طرح را به آموزش و پرورش واگذار مى كنيد؟
- من عضو شوراى هنر وزارت آموزش و پرورش هم هستم. مخاطبان اين طرح كه اغلب دانش آموزان هستند، در ارتباط مستقيم با آموزش و پرورش اند و اين وزارتخانه به دليل امكانات گسترده و فراگيرش در چاپ و توزيع كتاب ها و اجراى طرح بى شك موفق تر از يك نهاد انتشاراتى در بخش خصوصى است. كاركرد اين طرح در آموزش و پرورش بازده بيشتر و انعكاس وسيع ترى دارد. ويژگى طرح هم اين است كه در دنيا چنين طرحى نداشتيم. اين نمايشنامه ها براى اجرا در كلاس ها طراحى شده و هيچگونه امكاناتى لازم ندارد. حتى نياز به كارگردانى هم نيست.
< در مورد كارهاى ديگرى كه انجام داده ايد، بفرماييد. گويا علاوه بر كتاب هايى كه نشر قطره منتشر كرده...
- يك كتاب ديگر مرا با عنوان «گربه و پلنگ» انتشارات تربيت چاپ كرده بود. در سال ۸۳ انتشارات عابد، ۸ كتاب تازه از من چاپ كرد كه شامل ۱۳ نمايشنامه بود. از اين مجموعه ۵ نمايشنامه مربوط به بزرگسالان است. بقيه هم براى كودك و نوجوان است. براى نمونه نمايشنامه «روباه به مهمانى مى رود» در جشنواره فجر شركت كرد و ضبط تلويزيونى شد و ۲ بار هم از شبكه سراسرى پخش شد. نمايشنامه «خوب و عزيزى ايران زيبا» هم كه امسال شهردارى تهران مسابقه سراسرى نمايشنامه نويسى ترتيب داد، به مقام دوم رسيد و جايزه ارزنده اى هم به برندگان داده شد و براى اجراى آن  هم قرارداد بستند و براى چاپ كتاب هم برنامه ريزى كرده اند.(iran-newspaper)


    ©2013 APG.ir