تعداد بازدید: 4422

توصیه به دیگران 0

يکشنبه 12 ارديبهشت 1395-10:33

نگارخانه ها، این روزها

خبر گالری های مازندران/ «سیاهرود از نفس افتاده است» در «هپتا»+ نمایشگاه و نکوداشت؛ نیم‌قرن با پدر عکاسی مازندران+«امرِ واقعی» در گالری هنر ساری+ نوران میزبان نمایشگاه نقاشی و طراحی رنگی+ آثار «مقیم در مچاله» در «ایسو»+ نقش‌نگاره‌های «نیما عربی» در گالری هنر بابل+ سفالینه‌های راستگو در ساری+ نگارخانه «پنجره» میزبان نمایشگاه گروهی نقاشی+ نقاشی‌های «مائده سالار» در خانه هنر آمل.


 مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، اشکان جهان‌آرای: با پایان یافتن فروردین و ورود به دومین ماه سال، فعالیت نگارخانه‌های مازندران نیز تا حدودی افزایش یافت. در این هفته علاوه بر چند نمایشگاه در نگارخانه‌های استان، یک مراسم نکوداشت نیز قرار است برپا شود. مروری بر فعالیت‌های نگارخانه‌های مازندران و هنرمندانی مازندرانی در روزهای آتی داریم.

«سیاهرود از نفس افتاده است» در «هپتا»

آخرین مجموعه نقاشی‌های «جلال‌الدین مشمولی» با عنوان «پسران سیاهرود»  در گالری هپتا به نمایش در می‌آید. «جلال‌الدین مشمولی» در این مجموعه به گذشته نه چندان دور رودخانه سیاهرود قائمشهر در دهه‌های 60 و پیش از آن می‌پردازد که از آب زلالی برخوردار بود و پسران روستاهای اطراف آن ساعت‌های زیادی برای بازی و شنا در آن وقت می‌گذراندند. امروزه این رودخانه به دلیل کوتاهی و بی‌توجهی مردم، زیبایی و گونه‌های جانوری و گیاهی خود از دست داده و تقریباً هیچ امیدی برای بهبود آن وجود ندارد.
مجموعه «سیاهرود از نفس افتاده است» به بخش بازی و شنای تابستانی این پسران در دهه 50 و 60 می‌پردازد. در حالی‌که جامعه جوان امروز و آینده به خاطر آلودگی بیش از حد این رودخانه نمی‌توانند طراوت و زلالی آن را تجربه کنند.

نقاش دراین مجموعه حرف پیچیده‌ای نمی‌زند و به راحتی می‌توان دریافت که او صرفاً به دنبال زنده کردن خاطرات گذشته نیست. این هنرمند قائمشهری به همشهری گفت: قصد دارم تا جامعه را از یک اتفاق بسیار بد خبر دار کنم. آن هم نابودی رودخانه شهر است. این‌که به عمق فاجعه نزدیک شده‌ایم. می‌توان از مثال «یک مشت نمونه خروار» برای این دغدغه استفاده کرد که این نابودی به دیگر رودخانه‌های این سرزمین هم سرایت کرده است.

مشمولی اظهار کرد: در 50 سال اخیرهیچ آموزش نسبت به استفاده درست از منابع طبیعی‌مان در دروس آموزش و پرورش گنجانده نشد. همچنین قوانین سختگیرانه برای متخلفان تخریب محیط زیست در تمامی زمنیه‌ها نیز وجود ندارد و همین امر باعث می‌شود که ما با حسرت از واژه «یادش به‌خیر» برای زمان‌های گذشته استفاده کنیم.

وی افزود: انتخاب این موضوع 2 وجه دارد. نخست به خاطرات گذشته 4 دوست که در دوران کودکی تمام طول تابستان را در رودخانه‌ها به سر می‌برند و دوم توجه به جنبه زیست محیطی رودخانه سیاهرود که آلودگی تمام آن را در بر گرفته است. اصرار من در آثار بر این است که آلودگی محیط زیست نمی‌گذارد تا خاطرات خوب برای نسل‌های آتی تکرار شود. برای هم‌نسل‌های من که با سیاهرود همسایه بودیم و سایر هم نسلانی که از رودخانه‌های محل زندگی‌شان خاطره دارند، سال فقط یک فصل داشت و آن هم سال تابستان بود.»

نقاش در این مجموعه به مثابه یک عکاس عمل می‌کند و انگار لحظه‌به‌لحظه از کودکی آدم بزرگ‌های امروز عکاسی کرده و پس از سال‌ها با ورق زدن آلبومش خاطرات گذشته‌اش را زنده می‌کند. این نمایشگاه در آخرین جمعه اردیبهشت سال 1395 در گالری هپتا واقع در تهران، خیابان ایرانشهر، بن بست نیکوشهر گشایش خواهد یافت.

نمایشگاه و نکوداشت؛ نیم‌قرن با پدر عکاسی مازندران

فردا مراسم نکوداشت هنرمند پیشکسوت و شناخته شده مازندرانی، استاد «سید احمد طاهرپور» در دانشگاه فرهنگ و هنر واحد یک ساری برگزار می‌شود. در کنار این مراسم نمایشگاهی از عکس‌های گرفته شده توسط استاد طاهرپور نیز با عنوان «نیم قرن با پدر عکاسی مازندران» قرار است برپا شود. این نکوداشت و نمایشگاه با همکاری دانشگاه فرهنگ و هنر ساری، دانشگاه جامع علمی-کاربردی مازندران، شورای اسلامی و شهرداری ساری، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران، انجمن سینمای جوان مازندران، حوزه هنری مازندران، اداره کل گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی و انجمن هنرهای تجسمی ساری تدارک دیده شد. علاقه‌مندان به حضور در این مراسم ساعت 14 تا 16 فردا در دانشگاه فرهنگ و هنر واحد یک ساری واقع در کیلومتر 10 جاده فرح‌آباد حضور داشته باشند.

«امرِ واقعی» در گالری هنر ساری

نمایشگاه آثار چاپ «کامران رضوی» از پنجشنبه گذشته در گالری هنر ساری گشایش یافت. این نمایشگاه قرار است تا چهارشنبه 15 اردیبهشت برای بازدید علاقه‌مندان برپا باشد. ساعت بازدید از نمایشگاه نیز 16:30 تا 19:30 در نظر گرفته شد. گالری هنر ساری در خیابان فرهنگ، انتهای خیابان سعدی، روبه‌روی کوی عرفان واقع شده است.

نوران میزبان نمایشگاه نقاشی و طراحی رنگی

گالری نوران قائمشهر تا جمعه این هفته میزبان آثاری از «احمد آقازاده» است. این نمایشگاه که از روز جمعه 10 اردیبهشت کار خود را  با حضور تعدادی از هنرمندان شناخته شده مازندران و تهران آغاز کرد، تعدادی از آثار نقاشی و طراحی رنگی این هنرمند را برای بازدید مخاطبان هنر نقاشی و طراحی عرضه کرده است. از آقازاده در این نمایشگاه حدود 80 اثر با تکنیک‌های رنگ روغن، آکرلیک، ترکیب مواد و قلم فلزی به نمایش در آمده است. موضوع آثار نیز طبیعت و فیگور است. علاقه‌مندان به تماشای این آثار می‌توانند تا روز جمعه بین ساعات 17 تا 20 به گالری نوران قائمشهر واقع در خیابان ساری، یاس ٥٩، انتهای شهدا دوم مراجعه کنند.

آثار «مقیم در مچاله» در «ایسو»

گروه هنری «مقیم در مچاله» آمل از دیروز نمایشگاه گروهی طراحی و نقاشی خود را در گالری «ایسو»ی آمل برپا کرد. در این نمایشگاه حدود 35 اثر نقاشی و طراحی به نمایش در آمده است. «حمید اسدزاده»، «فروزان سلیمانی»، «مجید کامرانی»، «خدایار خواجوی نوری»، «اکبر نعمتی‌راد»، «مصطفی معصومی»، «تورنگ سلیمانی»، «شقایق شعبانی»، «هامر فریدونی»، «زینب فاطمی»، «زینب حسین‌زاده»، «فرزانه قلی‌زاده»، «محدثه رنجبر»، «بنفشه متولی»، «سپیده شاهنوری»، «غزاله حاجی‌آقایی»، «سعید یعقوبی»، «تارا هاشمی»، «زینب حسین‌نژاد»، «معصومه حسینی»، «مهرانا برم» و «سارا صفایی‌منش» هنرمندانی هستند که آثارشان در این نمایشگاه به نمایش در آمده است. این نمایشگاه تا پنجشنبه این هفته از ساعت 16 تا 20 پذیرای بازدیدکنندگان است. گالری «ایسو»ی آمل در چهارراه اسپه‌کلا، شاکر5 قرار دارد.

نقش‌نگاره‌های «نیما عربی» در گالری هنر بابل

از چهارشنبه این هفته گالری هنر بابل آثاری از نقش‌نگاره‌های «نیما عربی» را به معرض نمایش می‌گذارد. در این نمایشگاه قرار است 14 اثر در اندازه‌های مختلف به نمایش در بیاید. تکنیک به کار گرفته شده برای تولید این آثار باتیک روی پارچه است. عربی که دانش‌آموخته طراحی و چاپ روی پارچه از دانشگاه هنر تهران است، با این تکنیک نقاشی-خط‌هایی با محتوای اشعار مولانا تولید کرد که قرار است تعدادی از این آثار را در بابل به نمایش بگذارد. وی در حال حاضر تحصیلات عالیه خود در رشته نقاشی را در کانادا دنبال می‌کند و ساکن تورنتو است. نمایشگاه «نیما عربی» در بابل نخستین نمایشگاه انفرادی او در ایران است. او تا کنون آثارش را در چند نمایشگاه گروهی خارج از کشور عرضه کرد. گشایش نمایشگاه آثار «نیما عربی» ساعت 17 روز چهارشنبه 15 اردیبهشت در گالری هنر بابل برگزار می‌شود. این نمایش تا جمعه 17 اردیبهشت برپا خواهد بود. گالری هنر بابل در خیابان دکتر شریعتی، انتهای کوچه معلم 4 قرار دارد.

سفالینه‌های راستگو در ساری

نمایشگاه سفالینه راستگو از جمعه گذشته در خانه معمار ترنج ساری برپا شد. این نمایشگاه آثاری در قالب کارهای دیواری و رومیزی با تلفیقی از طرح‌های سنتی و مدرن از «بیژن راستگو»، هنرمند سفالگر مازندرانی را عرضه کرده است. زمان بازدید نمایشگاه از ساعت 16 تا 20 در نظر گرفته شده و نمایشگاه تا جمعه 17 اردیبهشت برپا خواهد بود. علاقه‌مندان به دیدن این آثار می‌توانند به خیابان فرهنگ، روبه‌روی استادیوم سید رسول حسینی، نبش فرهنگ 19، ساختمان کولاییان، طبقه سوم مراجعه کنند.

نگارخانه «پنجره» میزبان نمایشگاه گروهی نقاشی

نمایشگاه گروهی نقاشی تعدادی از هنرمندان فعال این رشته با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد بابل از پنجشنبه این هفته در گالری پنجره بابل برگزار می‌شود. این نمایشگاه از ساعت 16 افتتاح می‌شود. در این نمایشگاه آثاری از «علی دیواندری»، «خسرو شاهین»، «فریدون حسین‌زاده»، «علی‌ محمدجانپور»، «میمنت بستانی»، «محمد بوستانی»ف «مجید بوستانی»، «محمدرضا رهبر»، «قاسم حسین‌زاده»، «مریم شرافتی» و «محمد بابایی» به نمایش در خواهد آمد. این نمایشگاه تا 21 اردیبهشت برقرار خواهد بود.

نقاشی‌های «مائده سالار» در خانه هنر آمل

نمایشگاه نقاشی «مائده سالار» از دیروز در خانه هنر آمل گشایش یافت. این نمایشگاه هر روز از ساعت 16 تا 20 پذیرای علاقه‌مندان به هنر نقاشی است. نقاشی‌های «مائده سالار» به مدت یک هفته در خانه هنر آمل برای بازدید عموم به نمایش گذشته می‌شود. خانه هنر آمل در خیابان هراز، آفتاب 31، کوچه شهید درزی3، پلاک 35 واقع شده است.

*این گزارش در روزنامه همشهری مازندران منتشر شد و برای بازنشر در اختیار ما قرار گرفت.

 


  • يکشنبه 12 ارديبهشت 1395-20:54

    جا دارد تا عکس های سیاهرود در قائمشهر هم به نمایش در آید / متاسفانه گذشتگان ما بدون آگاهی دست به تخریب محیط زیست زدند و ما امروز با آگاهی همان کار را با شدت بیشتر انجام می دهیم ، هزار افسوس بر خودمان !


    ©2013 APG.ir