تعداد بازدید: 3050

توصیه به دیگران 1

شنبه 25 ارديبهشت 1395-9:22

این هفته چهلم دکتر ستوده/ قول های مسئولان چه شد؟

آخرین پنج شنبه ماه اردی بهشت چهلمین روز خاموشی دکتر منوچهر ستوده است و فرهیختگان، اهالی تاریخ، فرهنگ و هنر مازندران در انتظارند تا بتوانند به آیین شایسته ای، نکوداشت این استاد بزرگ جغرافیای تاریخی شمال ایران را برگزار کنند/ انتظار می رود بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار همگام با متولیان فرهنگی استان مازندران، باتوجه به قول هایی که داده شد در این هفته نسبت به اجرای درخواست های قابل اجرا همت کنند.


 مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، محمدعظیمی: آخرین پنج شنبه ماه اردی بهشت مصادف با چهلمین روز خاموشی دکتر منوچهر ستوده است و فرهیختگان، اهالی تاریخ، فرهنگ و هنر مازندران در انتظارند تا بتوانند به آیین شایسته ای، نکوداشت این استاد بزرگ جغرافیای تاریخی شمال ایران را برگزار کنند.

دکتر منوچهر ستوده که از خانواده ای مازندرانی الاصل از منطقه یاسل نور است، سال 1292 شمسی در تهران متولد شد و پس از طی مدارج علمی، با تحقیقات پرزحمت میدانی، از آستارا تا آستارباد را قدم به قدم طی کرد و صدها اثر تاریخی و گمنام منطقه را در کتاب سترگ «از آستارا تا استارباد» به یادگار گذاشت.

ده ها کتاب تاریخی و مقالات فراوانی که از ایشان به یادگار مانده است، هر یک مرجع ارزشمندی برای شناخت تاریخ و فرهنگ ایران به شمار می رود.

علاقه و دلبستگی فراوان دکتر ستوده به مازندران موجب شد تا علاوه بر زندگی مداوم در سالهای پایانی عمر، وصیت کند تا جسم خاکی اش در این سرزمین آرام یابد.

دکتر منوچهر ستوده پس از طی 103 سال زندگی و فعالیت فرهنگی، در بیست و دوم فروردین ماه سال 1395 درگذشت و به همت فرزندان معنوی و دوستداران مازندرانی اش به خاک سپرده شد.

در ایام پس از خاموشی استاد ستوده، چند مراسم بزرگداشت برای حرمت گذاری نسبت به این شخصیت علمی-فرهنگی در تهران و مازندران برگزار شد. همت والای اصحاب فرهنگ و هنر مازندران در برگزاری چندین مراسم، ستودنی بود و نشان دادند که علی رغم غیبت خانواده ی دکتر ستوده و بنیاد موقوفه دکتر محمود افشار که وارث آثار و ماترک مادی و معنوی او هستند، حق شناس شایسته ای نسبت به این شخصیت فرهنگی بودند.

از نکات برجسته ای که در مراسم نکوداشت دکتر ستوده توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران، اداره کل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران و چندین موسسه فعال فرهنگی در ساری مطرح شد، بیانیه ای بود که توسط ستاد مراسم نکوداشت دکتر منوچهر ستوده قرائت و درخواست شد تا مسئولان اجرایی استان مازندران نسبت به اجرای آن همت کنند.

طرح نامگذاری روزی بنام دکتر ستوده در تقویم رسمی کشور توسط شورای فرهنگ عمومی توسط استاندار محترم و دستگاه های ذیربط، حضور فرهنگی شورای شهر و شهرداری ها در ارج گذاری نسبت به مفاخر فرهنگی، نقش اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران در ایجاد بنیاد دکتر ستوده و نام گذاری کتابخانه ها به نام دکتر ستوده و دیگر مفاخر استان می تواند به معرفی و نقش ارزشمندشان مدد رساند.

شهرستان نور خاستگاه بزرگانی همچون نیما یوشیج، ناتل خانلری، غلامحسین بنان و منوچهر ستوده است و نامگذاری خیابانی در نور و کوهی در منطقه ی یاسل به نام دکتر ستوده توسط شورا و شهرداری می تواند بر مانایی بیشتر نام و تلاش او در گذر از کوه های مازندران برای تحقیق بیفزاید.

شایسته است تا جاده اصلی سلمان شهر و سکونت گاه دکتر ستوده بنام آن بزرگمرد نامگذاری شود تا گردشگران خطه ی شمال در این معبر، علاوه بر بهره مندی از ظرفیت های طبیعی، تاریخی بتوانند در خانه موزه ی استاد ستوده، با دیدار آثار ارزشمند او و آشنایی با جغرافیای تاریخی مازندران، گام جدیدی را در ایجاد گردشگری فرهنگی فراهم کنند.

انتظار می رود بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار به عنوان متولی فرهنگی و عمل به اهداف واقف علاوه بر ارج گذاری شایسته به شخصیت علمی و فرهنگی دکتر منوچهر ستوده همگام با متولیان فرهنگی استان مازندران نسبت به انجام موزه ای شایسته ای و پویا در خانه ی استاد اقدام کند و باتوجه به قول هایی که توسط مسئولان مختلف استان داده شد انتظار می رود تا در این هفته نسبت به اجرای درخواست های قابل اجرا همت کنند و مواردی که نیازمند برنامه ریزی بیشتری است را در دستور کار بعدی قرار دهند تا همچنان نشان دهیم مردمانی قدرشناس، اندیشه پرور و حرمت گذار هستیم.

 


  • یادش گرامی باد !پاسخ به این دیدگاه 1 0
    چهارشنبه 29 ارديبهشت 1395-12:22

    فردا پنجشنبه است و چهلمین روز درگذشت دکتر منوچهر ستوده ، مردی از تبار بزرگان که یادش گرامی باد .

    • يکشنبه 26 ارديبهشت 1395-18:25

      نگران نباشید فرزندان غیور مازندرانی عباس ابادی هاسلمانشهری ها و.....بزرگداشتو میگیرند و بنیاد مثل تهران بنام خودش تمام می کنه خخخخخخخخخخ

      • شنبه 25 ارديبهشت 1395-21:5

        مازند نومه چه سایت فرهنگی هستی که روز بزرگداشت فردوسی چیزی ننوشتی؟.... واقعا جای تاسف داره.

        • يکشنبه 26 ارديبهشت 1395-8:30

          مگه اخیرا فردوسی اهل مازندران شده؟ خب به این سایت چه ربطی داره؟ البته اون بخش مازندران و دیو سپید و و اینها رو قبلا مطالبی در این سایت دیدم

        • بچه سلمانشهر پاسخ به این دیدگاه 1 0
          شنبه 25 ارديبهشت 1395-16:32

          میشه بفر مایید با چی میخوای موزه بزنید خخخخخخخخ

          • مازندرانیان و گیلانیان قدم جلو بگذارند !پاسخ به این دیدگاه 4 0
            شنبه 25 ارديبهشت 1395-15:11

            در رشت و ساری و دیگر شهرهای شمالی ما کدام قدم برداشته شد ؟ شهردار ساری و شهردار رشت کدام تصمیم را گرفته اند ؟ گلایه از فلات نشینان را اجالتاً کنار بگذاریم !
            دکتر ستوده به قول باستانی پاریزی عمری را وقف تاریخ و جغرافیای تاریخی شمال ایران نمود .

            • شنبه 25 ارديبهشت 1395-12:35

              جانا سخن از زبان ما میگویی وارث پول و باغ چند ده میلیاردی دکتر ستوده بنباد مو قوفه دکتر افشار است با توجه به شناخت و تعاریفی که از این بنباد داریم ول معطلید برای موزه خرج کردن برای دکتر ستوده وووو همه این کارها باید پول باشد بی پول یعنی کشک و پول کجاست تو مشک .مشک کجاست تو دست از مابهتران بنیاد و...... خدا بخیر کند قبل و بعد فوت دکتر ستوده کسی از مسعولین بنیاد نیامد و حضور نداشت حالا که چهل روز گذشته داداش چی مطالبه می کنی


              ©2013 APG.ir