تعداد بازدید: 4382

توصیه به دیگران 0

چهارشنبه 19 خرداد 1395-23:7

تقدیر شده جایزه ملی محیط زیست:

آرزو دارم موهای سر و ابروی هیچ کودکی نریزد

سهیل اولادزاد: به خاطر بدهی هایی که در نبود حمایت دولتی و غیر دولتی به ما تحمیل شد، فعالیت سایت مان را بعد از دو سال متوقف کردیم/ جوایز امسال محیط زیست به طرز عجیبی میان برخی وزرا و همینطور مدیرانی مثل مدیر دانشگاه آزاد علوم تحقیقات تهران یا آقای یوسف حجت که از مدیران با سابقه هستند تقسیم شد/ آرزو دارم موهای سر و ابروی هیچ کودکی نریزد، محیط بانی مورد اصابت گلوله قرار نگیرد، درختی قطع نشود.


 مازندنومه؛ سرویس محیط زیست و گردشگری، عرفان غفوری: سهیل اولادزاد -فعال محیط زیست که اهل قائم شهر است- همراه با 18 چهره دیگر که یکی از آن ها دکتر صابر وطن دوست -پژوهشگر قائم شهری است- به تازگی جایزه ملی محیط زیست را دریافت کرده است.

او در هفت سال گذشته از بیشتر محل های دپوی زباله در سه استان شمالی، بازدید، بررسی میدانی و عکاسی کرده، تا کنون گروه های خبری بسیاری را برای تهیه گزارش همراه خود به این مکان ها برده و توانسته با کمک مستندسازان و خبرنگاران گزارش های تصویری بسیاری را آماده و پخش کند.

اولادزاد بیش از صد یادداشت، گزارش و مصاحبه مطبوعاتی در خصوص معضل پسماندها در شمال کشور، به صورت مستند و همراه با تصاویر مربوط به مناطق مختلف انتشار داده و با شرکت در برنامه های زنده رادیویی و تلویزیونی به تشریح این معضل پرداخته است و توانسته با ارائه مستندات اراده دولت را برای رفع این معضلات با خود همراه کند.

این فعال محیط زیست در گفت وگو با ما یادآور شد: در حوزه آلودگی های محیط زیست همچون فاضلاب و تصفیه خانه های فاضلاب نیز ورود کرده و در یکی از موارد شکایتی از وضعیت تصفیه خانه فاضلاب شهرستان بابل به ریاست سازمان حفاظت محیط زیست ارسال کرده که نتیجه آن اعزام کارشناسان معاونت دریایی سازمان از تهران به محل تصفیه خانه فاضلاب به منظور مشاهده وضعیت ناکارآمد و اسفناک آن تصفیه خانه بود و این تصفیه خانه اصلاح شد. 

وی ادامه داد: در سایر موارد نیز با تهیه گزارش از تخلیه فاضلاب های خانگی به درون رودها، زمین های کشاورزی و سایر حوزه های آبى و خاکی، افکار عمومی را نسبت به این قضیه روشن کردم.

برگزیده جایزه ملی محیط زیست امسال افزود: فعالیت های بسیاری در زمینه فرهنگسازی محیط زیست انجام دادم که شامل طرح کمپین شنبه های بدون نایلون و برنامه های پاکسازی طبیعت است.

وی با بیان این که بزرگ ترین و تاثیرگذارترین برنامه ای که به صورت ملی در پیش گرفتیم ارائه طرح زیست محیطی پنجاه گرم بود، افزود: در این طرح ما از مردم خواستیم با تغییر الگوی مصرف به کاهش میزان تولید زباله ها کمک کنند.

اولادزاد با اشاره به طراحی دو سایت برای اطلاع رسانی این طرح گفت: یکی از این سایت ها که اولین سایت تمام اینفوگرافی کشور در زمینه محیط زیست به شمار می رود و نتیجه ترجمه، مطالعه و خلاصه برداری از ۱۵۰ مقاله سازمان ملل و سازمان های بین المللی محیط زیستی است به ساده ترین شیوه ممکن و در کوتاه ترین زمان مدیریت پسماند و آمارهای مرتبط با آن را به مخاطب آموزش می داد که متاسفانه به دلیل مخارج سنگینی که طرح 50 گرم برای مان به همراه داشت و همین طور بدهی هایی که در نبود حمایت دولتی و غیر دولتی به ما تحمیل شد، ناگزیر فعالیت سایت را بعد از دو سال به صورت موقت، متوقف کردیم.

وی در رابطه با جایزه ملی محیط زیست یادآور شد: جایزه ملی محیط زیست دو قسمت دارد: جوایز و تقدیرها؛ جوایز امسال به طرز عجیبی میان وزرای نفت و آموزش و پرورش و ورزش و جوانان و همینطور مدیرانی مثل مدیر دانشگاه آزاد علوم تحقیقات تهران یا آقای یوسف حجت که از مدیران با سابقه هستند تقسیم شد و فقط سه جایزه به تشکل ها، یک جایزه به یک فیلم ساز و یک جایزه به یک خبرنگار تعلق گرفت که جای شگفتی داشت.

این فعال محیط زیست با بیان این که تنها از قسمت دوم جوایز یعنی تقدیرها برخوردار شده، گفت: من و دیگر همشهریم، دکتر وطن دوست که عمری را صرف پژوهش روی ماهی های ایران کرده و موفق شدند چندین ماهی از ایران را ثبت جهانی کنند، تقدیر شدیم و جایزه ای دریافت نکردیم و جوایز نقدی متعلق به دولتی ها بود.

اولادزاد در پایان این گونه از آرزوهایش گفت: آرزو دارم موهای سر و ابروی هیچ کودکی نریزد، محیط بانی مورد اصابت گلوله قرار نگیرد، درختی قطع نشود، مرتع و جنگلی تبدیل به خانه، برای خوش نشین ها نشود و نسل های بعد از ما هم مازندران را به زیبایی آنچه امروز کم و بیش شاهد آن هستیم ببینند.

 


  • شنبه 22 خرداد 1395-10:54

    تشکر و سپاس بابت زحمات تون باعث افتخار همه استان هستید(شهروند بابلی ام)

    • پنجشنبه 20 خرداد 1395-15:29

      به شرکت های آب و فاضلاب و شهرک های صنعتی جایزه ندادن؟!

      • صابر وطن دوستپاسخ به این دیدگاه 3 0
        چهارشنبه 19 خرداد 1395-23:24

        شادباش مجدد سهیل عزیز، باعث افتخار و مباهات جوانان قائمشهرید،تلاش های شما هیچ وقت از اذهان دوستداران محیط زیست زدوده نخواهد شد


        ©2013 APG.ir