تعداد بازدید: 4486

توصیه به دیگران 2

شنبه 29 خرداد 1395-11:38

تخریب سنگ‏فرش تاریخی در قائم شهر

آخرین و تنها راه سنگ‌فرش تاریخیِ شهرستان قائم‌شهر مربوط به دوره قاجار، در روستای حاجیکلا صَنم تخریب شد.


مازندنومه، سرویس محیط زیست و گردشگری: روستای  حاجیکلاصنم از توابع دهستان بالاتجن شهرستان قائم‌شهر است. راه سنگ‏فرشِ تاریخی این روستا مربوط به دوره قاجار است که در جنوب این روستا قرار داشت.

این سنگ‌فرش به طول 100 متر و به پهنای سه متر در سال‌های اخیر آسیب فراوانی دیده، فقط چند متری از آن به نسبت سالم باقی مانده بود که به تازگی به دلیل احداث جادة آسفالته کاملا" تخریب شد.

این آخرین و تنها راه سنگ‌فرش تاریخیِ شهرستان قائم‌شهر بود و می‌توانست بستر مناسبی برای مطالعة تاریخی منطقه و جذب گردشگر باشد که متأسفانه به دلیل  ناآگاهی مسئولان بومی از بین رفت.

 

 

سنگفرش قدیمی قبل از تخریب

سنگفرش قدیمی پس از تخریب

عکس از ویدئوی ارسالی یکی از مخاطبان گرفته شده و به همین دلیل کیفیت پایینی دارد.


  • سه شنبه 8 بهمن 1398-2:54

    سلام
    وقت بخیر
    شاید این تنها چیزی نیست که تو اون منطقه از بین رفته.من متوجه شدم تو همین روستایی که شما میگین شاهرزاده ای به نام صنم قصری داشته که بعد ها نابود میشه و مردم با آجرهاش حمام عمومی و خونه ساختن.حتی محل تدفین داره اما تاریخی ازش باقی نمونده اگر در رابطه باهاش اطلاعتی دارید خوشحال میشم بدونم

    • يکشنبه 13 تير 1395-10:37

      وقتی امثال بزرگ نیا مسئول میراث مازندران باشه بیشتر ازاین نمیشه ازش انتظار داشت کسی که اعتقادداره ثبت جهانی جنگل های هیرکانی به چه دردمون می خوره!!!!!!!میخوای که اهمیت جاده تاریخی رو درک کنه کلی حمام دوره ی قاجار در مازندران تخریب شده این اقا فقط لبخند تحویل میده قرار نیست همش بگیم قصوراز گذشتگان بوده من در جایگاه الانم چه کاری میتونم بکنم؟؟؟؟؟چرا اذربایجان این همه اصرار به ثبت جهانی هیرکانی داره ولی ما نه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!مازند نومه انتظار دارم که ثبت جهانی جنگل هیرکانی رو پی گیری کنید.

      • يکشنبه 30 خرداد 1395-13:9

        اگر در کشور دیگر بود یا همین اصفهان خودمان مردم با جان ودل آن را حفظ می کردند. حداقل برای درآمدی که می شود از حفظ و نگهداری و عرضه و نمایش این گونه آثارکسب کرد! ظاهرا ما بلد نستیم چون هم مسئولین و هم ما مردم عادی اطلاع نداریم که این آثار چه قدر مشتری دارد. ما فقیریم !باور کنید. این فقر فرهنگی مازندران و فرهنگ و زبان آن را به فنا می دهد. مردم این روستا باید به رغم کم کاری و ندانم کاری سازمان میراث فرهنگی خود اقدام می کردند و این اثر را حفظ می کردند. دو یا چند سال دیگر افسوس می خورید که چرا ندانم کاری پیشه کردید. مانند همه ما که امروز حسرت تشت و جری و مسک و شیردون مسی را می خوریم که با ظروف پلاستیکی معاوضه کردیم. خدا ما را از فقر فرهنگی نجات دهاد.

        • ابراهیم نژادپاسخ به این دیدگاه 17 2
          شنبه 29 خرداد 1395-15:5

          یکی بهم بگه الان خاصیت و کاربرد این میراث فرهنگی مازندران دقیقا چیه؟

          • يکشنبه 30 خرداد 1395-12:38

            اگر منظور از «این میراث فرهنگی» سنگفرش تاریخی جاده روستایی است، با یک مثال متوجه خواهید شد!
            در یکی از ایالات امریکا یک ناقوس شکسته مربوط به جنگهای داخلی را که 200 سال هم قدمت ندارد، آویزان کرده اند و بابت تماشای آن از گردشگران پول می گیرند! اگر متوجه خاصیت «این میراث فرهنگی» هم نشدید، بیشتر از این کاری از دست من برنمیآید!

            • ابراهيم نژادپاسخ به این دیدگاه 3 0
              چهارشنبه 2 تير 1395-14:25

              همشهري گرامي!
              منظور بنده طعنه به سازمان ميراث فرهنگي کشور و بخصوص اداره کل ميراث فرهنگي مازندران بود
              اداره ميراث مازندران نابود شده ست

          • شنبه 29 خرداد 1395-12:30

            چشم میراث روشن!!!!


            ©2013 APG.ir