تعداد بازدید: 3648

توصیه به دیگران 1

دوشنبه 31 خرداد 1395-4:51

«تابستان شاد» مرکز مازندران از فردا آغاز می‌شود

«تابستان شاد» جامعه هدفی به تعداد همه ساکنان شهرستان و مهمانان مرکز استان دارد/ بخش‌های مختلف «تابستان شاد» که از فردا تا پایان شهریور برگزار می‌شوند، به شکلی طراحی شده‌اند که خروجی مشخصی داشته باشند.


مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، اشکان جهان آرای: تابستان 95 از فردا آغاز می‌شود. هر چند که تعطیلات مدارس و بیشتر مراکز آموزشی از یکی دو هفته پیش آغاز شد، اما با نگاهی تقویمی باید فردا را آغاز رسمی تعطیلات تابستانه بدانیم. تعطیلاتی که هم فرصت است و هم تهدید.

93 روز تعطیل فرصت بسیار مناسبی برای فعالیت‌های فرهنگی، آموزشی و اجتماعی است که اگر به درستی استفاده نشود همین فرصت تبدیل به یک تهدید بزرگ برای رشد آسیب‌های اجتماعی می‌شود.

هر سال بحث اوقات فراغت یکی از نکات بسیار مهم برای ادارات مرتبط با بخش فرهنگی و نهادهای اجرایی در بخش اجتماعی است. دستگاه‌های متعددی در این زمینه فعالیت‌ دارند که می‌توان در بین این دستگاه‌ها چند نهاد شاخص مانند کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، آموزش و پرورش، سازمان تبلیغات اسلامی، ورزش و جوانان، اوقاف و امور خیریه، فرهنگ و ارشاد اسلامی و حوزه هنری را نام برد. اما همه این فعالیت‌ها معمولا در قالب یک سری برنامه‌های موازی انجام می‌شود.

 در تمام سال‌های اخیر همیشه جای خالی یک زنجیره به هم پیوسته از فعالیت نهادهای مرتبط با بحث اوقات فراغت احساس می‌شد. حتی حضور پررنگ برخی شهرداری‌ها از جمله شهرداری مرکز استان نیز با وجود مناسب برگزار شدن برخی از برنامه‌های تابستانی نتوانست یک زنجیره به هم پیوسته از خدمات مربوط به اوقات فراغت را ایجاد کند. اما به نظر می‌رسد که عالی‌ترین نهاد مرکز مازندران امسال تصمیم گرفته که حلقه‌های جدا از هم این زنجیر را به هم پیوند دهد تا یک تابستان شاد را برای ساکنان مرکز استان و مسافرانی که به این شهرستان سفر می‌کنند رقم بزند.

 «تابستان شاد» عنوان برنامه‌ای است که قرار است از فردا به طور رسمی کلید بخورد. برنامه‌ای ویژه با حضور پررنگ و جدی نهادهای اجرایی مختلف مرکز استان که در گستره شهرستانی برگزار می‌شود و قرار است بزرگترین و طولانی‌ترین برنامه اجتماعی مازندران باشد. به عبارتی یک رپرتوار فرهنگی–اجتماعی که به میزبانی ساری و مدیریت فرمانداری مرکز استان برگزار می‌شود.

فرماندار مرکز مازندران به عنوان رییس شورای سیاستگذاری ستاد هماهنگی اوقات فراغت ساری، بر این باور است که باید به سرمایه‌های فرهنگی، هنری و اجتماعی مازندران توجه بیشتری شود و لازمه این کار نیز علاوه بر تخصیص بودجه‌های مناسب و توزیع امکانات، اجرای برنامه‌های فرهنگی فاخر و جذابِ در شأن مرکز استان است.

 «احمد حسین‌زادگان» اظهار کرد: همواره شاهد هستیم که هر چقدر در حوزه فرهنگی و اجتماعی کار انجام شود، باز هم آسیب‌های اجتماعی وجود دارند. این یعنی همیشه برای کار در حوزه اجتماعی ضرورت وجود دارد. به ویژه در حوزه کودکان، نوجوانان و جوانان که اهمیت برنامه‌ریزی برای این بخش بسیار زیاد است.

وی افزود: یکی از نکاتی که می‌تواند در کاهش آسیب‌های اجتماعی اثرگذاری مثبت و زودبازده‌ای داشته باشد، اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری برای بهبود روحیه و افزایش سطح نشاط اجتماعی است. معمولاً جوامعی که شادتر هستند و از درجه سرزندگی و نشاط بیشتری برخوردارند، با آسیب‌های اجتماعی کمتری مواجه می‌شوند. ما نیز باید تلاش کنیم که با برگزاری برنامه‌های اجتماعی گسترده که شادی را همراه با ارزش‌های اجتماعی به جامعه تزریق می‌کند، زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی را فراهم کنیم.

 نماینده عالی دولت در ساری با بیان این‌که برنامه‌های «تابستان شاد» از فردا آغاز می‌شود، خاطرنشان کرد: ستاد هماهنگی اوقات فراغت شهرستان ساری با تشکیل ساختار سازمانی و برنامه‌ریزی‌های لازم فعالیت خود را از مدتی پیش آغاز کرد. کارشناسان این ستاد برنامه‌های متعدد و متنوعی را برای اجرا در این طرح تابستانی تدارک دیدند. طبق این برنامه‌ها تا پایان تابستان امسال برای ساکنان مرکز استان در حوزه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سرگرمی برنامه‌ریزی شده است.

فرماندار ساری از برگزاری المپیاد ورزشی شهرستان ساری در قالب طرح «تابستان شاد» نیز خبر داد و گفت: تلاش شده است که در این طرح گسترده از توان اجرایی و برنامه‌ریزی همه دستگاه‌های اجرایی شهرستان بهره گرفته شود. «تابستان شاد» جامعه هدفی به تعداد همه ساکنان شهرستان و مهمانان مرکز استان دارد. به همین دلیل نیاز بود که برنامه‌ای گسترده و فراگیر طراحی شود که اجرای آن را تشکیلاتی سازمانی بر عهده بگیرند.

حسین‌زادگان افزود: ستاد هماهنگی اوقات فراغت ساری برای برنامه‌ریزی مناسب ابتدا اتاق ایده‌پردازی را تشکیل داد و گروه‌های هفتگانه برنامه‌ریزی برای یک تابستان متفاوت را به عهده گرفتند تا جشنواره‌ای طولانی با اهدافی مانند بالا بردن سطح فرهنگ شهروندی و آموزش همگانی، اشاعه و گسترش هویت دینی، انقلابی و ملی، آموزش کارآفرینی و بهبود وضعیت بهره‌وری از امکانات ورزشی، تفریحی و فرهنگی را برگزار کنند.

 دبیر ستاد برگزاری این برنامه فرهنگی و اجتماعی نیز در گفت‌وگو با همشهری با بیان این‌که 7 کمیته تخصصی هنری، فرهنگی، اجتماعی، زیست محیطی، ورزشی، گردشگری و  مناسبت‌ها برنامه‌ریزی و مدیریت برنامه‌های این ستاد را طی 3 ماه تابستان بر عده دارند، گفت: هر کدام از این کمیته‌ها با همکاری دستگاه‌های اجرایی برنامه‌های جذابی را پیگیری و برگزار می‌کنند.

«قاسم ایرانمنش» افزود: برای هماهنگی بهتر در اجرای برنامه‌ها رؤسای ادارات مختلف مرتبط با اوقات فراغت به عنوان اعضای حقوقی دعوت به همکاری شدند. مسئولان اداراتی همچون  آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی، ورزش و جوانان، گردشگری، سازمان تبلیغات اسلامی، بهزیستی، کمیته امداد امام خمینی‌(ره) و محیط زیست حضور مستقیمی در این ستاد دارند. البته از ظرفیت اشخاص حقیقی مانند کارشناسان و باتجربه‌ها یا سمن‌های مختلف نیز بهره گرفته شده است.

  وی با بیان این‌که در قالب طرح «تابستان شاد» 70 برنامه فرهنگی، هنری، اجتماعی و ورزشی در ساری برگزار می‌شود، اظهار کرد: در برنامه‌ریزیها تلاش شد تا همه اقشار و رده‌های سنی جامعه را با تمام سلایق مد نظر قرار دهیم. یعنی به شکلی برنامه‌ریزی شود که در این بسته اجتماعی تابستانی، برای هر شهروند یا خانواده اعم از شهرنشین، روستایی و حتی مسافر چندین برنامه قابل توجه وجود داشته باشد.

دبیر ستاد هماهنگی اوقات فراغت شهرستان ساری با اشاره به بسیج شدن همه دستگاه‌های اجرایی شهرستان ساری برای اجرای این برنامه خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر هر نهادی برنامه‌ریزی‌هایی جزیی برای اوقات فراغت مخاطبان خود داشت. اما به خاطر پراکنده بودن این فعالیت‌ها، خروجی مد نظر اتفاق نمی‌افتاد. امسال با ابتکار فرماندار محترم تصمیم گرفته شد که همه این فعالیت‌ها در قالب یک کمیته شهرستانی تجمیع شوند. به عبارتی در این برنامه همه توان اجرایی و برنامه‌ریزی شهرستان به کار گرفته شده تا یکی از بهترین و متنوع‌ترین برنامه‌های تابستانی مازندران رقم بخورد.

  ایرانمنش با بیان این‌که در این طرح علاوه بر توان اداری و اجرایی همه نهادها، از فضاهای فیزیکی نهادهای دولتی و حتی غیر دولتی مختلف استفاده می‌شود، گفت: بخش‌های مختلف «تابستان شاد» که از فردا تا پایان شهریور برگزار می‌شوند، به شکلی طراحی شده‌اند که خروجی مشخصی داشته باشند و صرفا در گزارش‌های عملکرد به عنوان آمار ثبت نشوند. تلاش شده تا از برگزاری برنامه های ویترینی بدون خروجی جلوگیری شود. حضور کارشناسان و مهندسان فرهنگی در این ستاد و برنامه‌ریزی‌های درازمدت آن‌ها برای این طرح با اولویت پرهیز از انتزاعی بودن طرح انجام شد. به همین دلیل برنامه‌ها شکلی اجرایی دارند و خود مردم در برگزاری آن دخیل هستند.

 با توجه به این برنامه‌ها فرمانداری ساری از فردا وارد فاز جدیدی از برنامه‌های اجرایی فرهنگی می‌شود و به احتمال زیاد باید پس از روی غلتک افتادن برنامه‌ها و افزایش اطلاع شهروندان از اجرای «تابستان شاد» در ساری، منتظر روزهای پرتکاپوی فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی مرکز مازندران باشیم.


  • مازندرانیپاسخ به این دیدگاه 8 0
    سه شنبه 1 تير 1395-9:52

    این عالیه شهرهای دیگه از مرکز استان کپی برداری کنن این یعنی موفقیت و پیشترفت مرکز استان مازندران به امید مازندران متحد و توسعه یافته با حسادت و تنگ نظری به خودمون ظرر میزنیم.

    • قائمشهریپاسخ به این دیدگاه 6 2
      دوشنبه 31 خرداد 1395-23:31

      احتمالا حالا بابل هم تابستون شاد میگیره .


    ©2013 APG.ir