تعداد بازدید: 3021

توصیه به دیگران 1

چهارشنبه 9 تير 1395-13:31

نماینده شرق مازندران در پاسخ به پرسش مازندنومه بیان کرد:

ارائه آمارهای نادرست را می پذیرم، اما با تغییر مسئولان مخالفم

علی محمد شاعری: موضوع ارائه آمار نادرست را از استان به تهران قبول دارم و باید به مسئولان تاکید کنم این مورد به ضرر استان است، ولی با تغییر مسئولان و استاندار مخالفم، چرا که با تغییر استاندار مدیران اتوبوسی عوض می شوند و در سال بعد با انتخابات مواجهیم که این به صلاح نیست و باید به فکر اصلاح ساختار باشیم.


 مازندنومه؛ سرویس سیاسی، رضا شریعتی: از ساعت 10:30 دقیقه چهارشنبه نشست خبری علی محمد شاعری -نماینده بهشهر و نکا و رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس- با حضور مدیران جهاد کشاورزی، آب منطقه ای مازندران، جنگلبانی و  رئیس سازمان نظام مهندسی مازندران آغاز شد.

*وضعیت شکننده ای داریم

در این نشست محمدابراهیم یخکشی -مدیرعامل آب منطقه ای مازندران- اظهار کرد: شاید برای اولین بار پس از انقلاب اسلامی باشد که ریاست کمیسیون آب و کشاورزی با حضور یک فرد بومی با تدبیر اداره می‌شود، زیرا مازندران دارای 15 درصد منابع آب کشور است و نقش مهمی در حوزه تولید، آب و کشاورزی دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مازندران گفت: کمترین زیرساخت‌های آب و خاک را در این استان و بیشترین چالش را در بخش بهره‌وری داریم و در کنار آن نیز با کمبود نیروی انسانی مواجه هستیم.

این مسئول اظهار کرد: بیشترین تهدیدات را در بخش آب و خاک مربوط به این استان است و به‎لحاظ زیست‎محیطی نیز در این استان وضعیت شکننده‌ای داریم.

*میانکاله در وضعیت بحرانی قرار دارد

علی محمد شاعری با بیان اینکه 164میلیون هکتار عرصه منابع طبیعی کشور برآورد شده که 90 درصد آن مربوط به بخش کشاورزی و منابع طبیعی و محیط زیست و 10 درصد مربوط به جمعیت شهری و روستایی، راهها و اماکن عمومی است، گفت: اگر مسئولان و دستگاه ها وحدت و هم افزایی نداشته باشند رسیدن به اهدف حوزه آب و منابع طبیعی دیرهنگام خواهد بود.

وی با بیان اینکه سهم کشاورزی در سود ناخالص ملی 12 درصد است، اظهار کرد: 20 درصد اشتغال کشور و 32 درصد کسب و کار کشور در بخش کشاورزی متمرکز شده است.

وی با بیان اینکه  15 میلیون هکتار مناطق حفاظت شده و چهارگانه در کشور وجود دارد، افزود:  120 میلیون واحد دامی در کشور وجود دارد و از این رو نقش کشاورزی در اقتصاد مانند نقش لوکوموتیو در حرکت قطار است.

این مسئول با تاکید بر آنکه در سال 94 بر اساس گزارش سازمان مدیریت اقتصادی کشور نرخ رشد اقتصادی به دلیل فعالیت بخش کشاورزی مثبت شده است، خاطر نشان کرد: اگر قرار است پیشرفت کشور بر اساس اقتصاد مقاومتی باشد نیازمند توجه جدی به بخش کشاورزی هستیم.

وی  اظهار کرد: اگر سرمایه گذاری در بخش کشاورزی به میزان ظرفیت با همت مجلس و دولت انجام شود اقتصاد کشور توسعه خواهد یافت.

شاعری با بیان اینکه بهره گیری از تکنولوژی‌های نوین، افزایش سرمایه گذاری در صنایع تبدیلی، اصلاح الگوی کشت، ساماندهی بازار و توسعه تشکل‌های صادرات محور می تواند موجب ایجاد تحول در بخش کشاورزی شود، اظهار کرد: باید سهم بخش کشاورزی را در تولید ملی و ایجاد اشتغال و  توسعه کسب و کار افزایش داد.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس عنوان کرد: متاسفانه تولیدات کشاورزی کیفیت لازم را برای صادرات و قابلیت رقابت با بازار جهانی را ندارد و قیمت تمام شده آن نیز بالا است.

وی با بیان اینکه در بخش منابع طبیعی نیز روند بهره وری از جنگل‌ها در حال کاهش است و این علامت خوبی است، افزود: در دهه 70  حدود 2 میلیون متر مکعب از جنگل ها بهره برداری می شد ولی اکنون این مقدار به 15 هزار متر مکعب کاهش یافته است.

نماینده شرق مازندران در مجلس شورای اسلامی گفت: در 50 سال گذشته سالانه 100 هزار هکتار منابع طبیعی از دست رفتد و  اکنون سالانه  50 هزار هکتار بیابان زدایی در کشور انجام می شود.

وی با بیان اینکه 10 درصد از مراتع و جنگل های کشور درجه یک و 90 درصد دیگر متوسط و ضعیف است، افزود: در حال حاضر سه برابر ظرفیت مراتع استان به چراگاه دام ها تبدیل شده و این نبود تعادل سبب شده در تجدید منابع طبیعی مشکل ایجاد شود.

شاعری با بیان اینکه استحصال آب از  60 درصد از دشت‌های آبخوان کشور ممنوع اعلام شده است، اظهار کرد: شاخص استاندارد آب در دنیا در حد 40 درصد است که اگر بیش از این عدد باشد تعبیر به تنش آبی می شود اما شاخص آن در کشور ما به بالای  80 است که نشان دهنده این موضوع است که بحران آب  کشور جدی است.

وی با بیان اینکه در کشور ما 95 میلیارد متر مکعب بهره برداری آب صورت می گیرد که آب قابل استحصال 104 متر مکعب است، اظهار کرد: میزان بهره برداری از سفره‌های زیر زمینی بی رویه بوده و سهم کشاورزی از آب در ایران 90 درصد است. باید بدانیم که کشور ما بر روی کمربند خشک و نیمه خشک دنیا قرار دارد و چنانچه برنامه‌ریزی عملی در این حوزه صورت نگیرد توسعه پایدار اتفاق نخواهد افتاد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه باید استفاده از آب های سطحی در اولویت برنامه ها قرار گیرد، ادامه داد: باید مدیریت بحران آب در کشور شکل بگیرد تا از سفره‌های آب زیرزمینی بیش از حد استفاه نشود و ادامه یافتن این روند می‌تواند در آینده کشور را با بحران های شدیدی مواجه کند.

شاعری گفت: خشک شدن تالاب ها، پس روی آب دریا و نیز بحرانی شدن وضعیت تالاب بین المللی میانکاله گویای وقوع بحران محیط زیستی بوده و بحران آب و محیط زیست دو بحران کشور است.

وی افزود: در حال حاضر میانکاله در وضعیت بحرانی قرار دارد و خطر ریزگردها آن را تهدید می کند.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کشاورزی در مازندران در بخش تولید نیمه صنعتی است، اظهار کرد: در بخش تامین نهاده‌های تولید از ماشین آلات تا کود، سم و بذر و نیز ارایه خدمات فنی مشکلی در مازندران وجود ندارد و تنها شکل اساسی در حوزه کشاورزی در بخش توزیع محصولات و مدیریت تنظیم بازار بوده که از دغدغه های جدی تولیدکننده است.

وی روند تولید در بخش کشاورزی را رو به افزایش دانست و افزود: تراز تجاری در بخش کشاورزی رو به بهبود و واردات استان از صادرات کمتر شده است.

شاعری به مافیای تغییر کاربری در ادراات اشاره کرد و اظهار  کرد: مدیران مراقب این مساله باشند.

 وی افزود: مدیران باید مراقب بدنه مجموعه زیر پوشش خود باشند تا مافیایی که در بیرون است، با زد و بند کاربری‌های اراضی کشاورزی را تغییر ندهند، زیرا اراضی کشاورزی سرمایه‎های کشور هستند.

این مسئول هم چنین به حقوق های نجومی در کشور اشاره کرد و گفت: در حالی که محیط بانان با حداقل حقوق به شهادت می رسند دریافت حقوق های میلیونی باید محکوم شود. البته این موضوع نباید دستاویز سیاسی و یا با مشمول زمان شدن فراموش شود.

*آمار غیر واقعی به ضرر استان است

وی در ادامه به دو سئوال مازندنومه پاسخ داد:

- به عنوان رییس کمیسیون کشاورزی بفرمایید چه برنامه و ایده ای برای حمایت از کشت های استراتژیک مازندران از جمله برنج و گندم دارید؟ کشاورزی این سالها غیرسود ده شده و کشاورزان با کمترین انگیزه به باغ و شالیزار می روند. سود کشاورزی و باغداری برای واسطه ها و دلال هاست و به جیب کشاورز نمی رود.

  برند سازی، بهبود صنایع تبدیلی، توزیع در بازار هدف و صادرات محور شدن محصولات هدف ماست. ورود برنج باید در فصل کشت ممنوع شود که در تیر ماه این اتفاق می افتد اما تا قبل آن دویست هزار هکتار برنج وارد شد.

-همکار شما اقای یوسف نژاد چندی پیش در نمازجمعه تهران اعلام کردند که در استان آمارهای نادرست وجود دارد و مدیران استان به ستاد و تهران آمارهای نادرست ارائه می دهند. آیا شما با این موضوع موافقید؟ نظر شما درباره این اظهارات چیست و اگر موافقید درباره عملکرد مدیریت ارشد استان نظر دهید

اصل موضوع را قبول دارم و باید به مسئولان تاکید کنم این مورد به ضرر استان است، ولی با تغییر مسئولان و استاندار مخالفان چرا که با تغییر استاندار مدیران اتوبوسی عوض می شوند و در سال بعد با انتخابات مواجهیم که این به صلاح نیست و باید به فکر اصلاح ساختار باشیم

* انتقال آب خزر به سمنان به صلاح نیست

شاعری در خصوص سوال خبرنگاری در مورد انتقال آب خزر گفت: مخالف این طرح هستم، زیرا دریاچه خزر، یک دریاچه بسته است و در این شرایط اگر استحصال و شیرین‎سازی شود، غلظت آن افزایش و درجه حرارت آب افزایش می‎یابد.

وی افزود: علاوه بر این نیز، مسیر آب در طرح ارائه‎شده، از جنگل‌های هیرکانی عبور می‌کند و معلوم نیست در سمنان به مقصد خوبی برسد. رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی بیان کرد: اگر دولت اصرار به تأمین آب سمنان دارد، می‎تواند از پروژه انتقال آب خلیج فارس به کرمان و یزد استفاده کند، زیرا این پروژه در حال انجام بوده و مسیر سخت خود را نیز پیموده است.

این مسئول ادامه داد: آدرس‌های اشتباهی را در این زمینه به دولت دادند، البته نظرات خود را به دولت ارائه دادیم و اعلام کردیم که هزینه اجرای این خط انتقال به‌مراتب از هزینه انتقال آب خلیج فارس بیشتر است، لذا انتقال آب خزر به سمنان به صلاح نیست.

شاعری بیان کرد: اگر قرار باشد که آب دریاچه خزر شیرین‌سازی شود، باید آب مورد نیاز مردم منطقه خود را تأمین کند، اکنون از ساری تا بندرگز دچار بحران آب است و به صلاح نیست که به استان دیگری منتقل شود.

* قیمت برنج در بازار ثبات خوبی دارد

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در این نشست با بیان اینکه طرح انتزاع وظایف بازرگانی از سال 93 به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شد که واردات برنج تحت مدیریت جهاد کشاورزی کنترل شد، اظهار کرد: بحث واردات و قیمت تضمینی برنج از جمله مشکلاتی است که کشاورزان با آن درگیر هستند.


دلاور حیدرپور ادامه داد: در سال 93، یک‌میلیون و 100 هزار تن واردات برنج در کشور صورت گرفته که در مقایسه با یک‌میلیون و 956 هزار تن سال 92 کاهش 40 درصدی داشته است.

حیدرپور با اعلام اینکه سال گذشته 745 هزار تن واردات برنج در کشور انجام شد که در مقایسه با سال گذشته کاهش 37 درصدی داشته است، اضافه کرد: در دو ماهه امسال 124 هزار تن برنج وارد کشور شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش 20 درصدی داشته است.

وی با بیان اینکه قیمت برنج در بازار از ثبات خوبی برخوردار است که امیدواریم در زمان برداشت این ثبات قیمت در بازار وجود داشته باشد، گفت: از اواخر تیرماه تا آذر ماه واردات برنج به کشور ممنوع اعلام و تعرفه واردات 40 درصدی وضع شده است و هر کیلویی 500 تومان از وارد کننده مابه التفاوت قیمت اخذ می‌شود.

 


  • یک کارشناس کشاورزیپاسخ به این دیدگاه
    سه شنبه 15 تير 1395-1:24

    اقای شاعری سیاسی برخوردنکنید استاندار قبلا رییس شما بوده درانتخابات سال۷۶دریک سفره نشسته بودید روزگار چرخید شما وخیل عظیمی از کارشناسان واهل خبره اعتقاد دارند استاندار وتیم اووبخش زیادی از مدیران ودست اندرکاران اجرایی دراستان ضعیف هستند نمی توانندساستهای اقتصادی و....دولت را پیش ببرند

    • پنجشنبه 10 تير 1395-9:38

      شاعري جان ... شخص مدير عامل ابفاي شهري باعث كم ابي و بي آبي شهرها شده..چون هيچ برنامه اي نداره.اينها لياقت موندن در دولت تدبير رو ندارن


      ©2013 APG.ir