تعداد بازدید: 4100

توصیه به دیگران 1

يکشنبه 20 تير 1395-8:33

عضو شورای شهر ساری:

نمی توان مشکلات مالی شهرداری ساری را کتمان کرد/ شورا همراه خوب اما ناظر بدی برای شهرداری است

علی اکبر زلیکانی: نمی توان مشکلات مالی شهرداری ساری را کتمان کرد/ در حال حاضر شهرداری مشکلی در پرداخت حقوق به پرسنل خود ندارد/ پرداخت حقوق با تاخیر یک تا دوماه امری عادی است /شورای شهر ساری در حوزه عمرانی و بودجه فرهنگی عملکرد نظارتی مناسبی ندارد و همراه خوبی برای مجموعه شهرداری ساری است اما ناظر خوبی بر عملکرد شهرداری نیست.


 مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، فاطمه نوری: برای گفت و گو با عضو شورای شهر ساری برای درج در ویژه نامه "تابستان شاد ساری" به دفتر علی اکبر زلیکانی رفتیم. در پایان مصاحبه ترجیح دادیم چند سئوال از اتفاق های این روزهای شهرداری ساری نیز از او بپرسیم که در زیر می آید.

* به تازگی شهردار ساری تور بازدید از برخی شهرهای استان از جمله بابل و قائم شهر برپا کرد و پیش از آن نیز به ملاقات استاندار مازندران رفت که ماه هاست با او زاویه دارد. جریان چیست؟

همانطوری که امروزه مسائل و مشکلات شهری و روستایی مازندران به یکدیگر مربوطند، پیشرفت و توسعه آنها نیز به هم وابسته است و برای رسیدن به همگرایی، تلاش  بیشتری نیاز است.

 در این راستا اقدامات خوبی صورت گرفت از آن جمله می توان به نشست مثبت و دیدار صمیمانه شهردار و اعضای شورای شهر ساری با استاندار مازندران اشاره کرد.

تدارک دیدار شهردار ساری و نشست هم اندیشی با دیگر شهرداران استان الگوی مناسبی برای شهرهای دیگر مازندران است.

این جلسات برای نزدیک کردن فکرها و همگرایی بیشتر نیروها در داخل استان صورت می گیرد و مطمئن باشید با نگاه جزیره ای و بدون همگرایی پیشرفتی نخواهیم داشت.

تبادل ایده ها و تجربیات در راستای توسعه پایدار شهرها، در رشد و ارتقای آنها تاییر گذار است.

تمامی دیدارهای صورت گرفته ظرف چند ماه اخیر به نفع شهروندان بوده زیرا رفتار خردمندانه و تلاش بی وقفه مسئولان راهگشای بسیاری از مشکلات مردم است.

برای رسیدن به اهداف و پیشرفت کارها باید با استاندار به عنوان نماینده عالی دولت همکاری لازم را داشته باشیم.

پشتوانه اصلی برنامه های دولت حضور مردم و حمایت آنها از دولت مردان است برنامه های دولت نیز باید با خواست های اساسی آنان هماهنگ باشد و مسئولان باید همراهی و همکاری لازم را در جهت پیشبرد اهداف مدیریت شهری داشته باشند.

پشتوانه اصلی برنامه های دولت حضور مردم و حمایت آنها از دولت مردان است بنابراین باید خودمان را با برنامه های دولت هماهنگ کنیم.

برداشتن موانع موجود بر سر راه مدیریت شهری باید با سرعت بیشتری صورت گیرد.

قطعا نتیجه این دیدارها نوید بخش روزهای خوش و حرکت در مسیر رفع مشکلات خواهد بود و اثرات آن را در ماه های آینده خواهیم دید.

*شما در انتخابات شورای شهر سال آینده شرکت می کنید؟

اگر زنده باشم به امید خدا شرکت می کنم اما این بار با برنامه های مکمل که تکمیل کننده برنامه های دوره قبل باشد.

با تجربیاتی از دور چهارم شورا در انتخابات دوره پنجم شورای شهر ساری شرکت می کنم. معتقدم برای تقویت نقاط قوت نباید نقاط ضعف را پنهان کنیم و باید برنامه ریزی لازم جهت رفع صورت گیرد.

در حال حاضر اعتقادی به فعالیت در فضای تبلیغاتی ندارم، اما موافق تبلیغات افراد جدید و ارائه برنامه های خود به شهروندان هستم و این حق افراد است که اگر طبق قانون شرایط لازم را دارند در انتخابات ثبت نام کنند و تبلیغات لازم در این زمینه را انجام دهند. آنچه که نقش تعین کننده در نتایج انتخابات دارد رفتار انتخاباتی شهروندان است و انتخاب آنها تاثیر گذار است.

اعضای شورای شهر در سیستم مدیریت شهری و شهرداری مشارکت مستقیم دارند، بنابراین با توجه به فعالیت آنها در این عرصه ها مردم با عملکردشان آشنا هستند و همواره اعضای شورای شهر در معرض قضاوت مردم قرار دارند.

هیچ کاری فوری تر و مهمتر از خدمت به مردم وجود ندارد و عملکرد و همکاری ما در این راستا تبلیغی برای کارمان است.

دور جدید انتخابات شورای شهر ساری از 13 نفر به 9 نفر تقلیل می یابد در دور پنجم حساسیت و رقابت بیشتری بین اعضا نسبت به دوره قبل وجود دارد.

* گفته می شود پروژه های عمرانی شهرداری ساری به خاطر مسائل مالی دچار مشکل و توقف شده و بیشتر پیمانکاران هم فعالیت شان را تعطیل کرده اند. حتی می گویند شهرداری ساری در پرداخت حقوق پرسنل اش دچار چالش شده. تایید می کنید؟

مشکلات مالی و اقتصادی فراوانی در کشور وجود دارد و این مشکلات در بخشهایی که تاثیر اقتصادی زیادی دارند بیشتر دیده می شود.

شهرداری ها با مشکلات زیاد مالی دست و پنجه نرم می کنند اما مشکلات در شهرداری ساری هر چند با شدت و حدت فراوان نیست، نمی توان آن را کتمان کرد. شهرداری در تامین بودجه و منابع مالی مورد نیاز خود دچار مشکلات فراوانی است. مشکل مالی در همه بخشهایی که نقدینگی و پول تاثیر دارد وجود دارد.

با توجه به مشکلات مالی زیادی که در شهرداری ساری وجود دارد، ادامه اجرای فعالیت پروژه ها وجود دارد و نمی توان گفت پروژه های نیمه تمام شهرداری تعطیل شده است.

در حال حاضر عمده ترین مشکلات در حوزه مدیریت شهری و پروژه های عمرانی مشکلات مالی است، اما واقعیت این است که شهرداری در تخصیص اعتبار نسبت به دستگاههای اجرایی وضعیت بهتری دارد.

اتمام پروژه ها در مدت کوتاه انتظارات شهروندان را بالا برده، به گونه ای که شهروندان توقع دارند پروژه های نیمه تمام با همان سرعت قبلی به پایان برسد.

پرداخت حقوق ماهانه شهرداری به کارگران و کارکنان خود 7 میلیارد تومان می شود، اما در حال حاضر شهرداری مشکلی در پرداخت حقوق به پرسنل خود ندارد.

پرداخت حقوق با تاخیر یک تا دوماهه امری عادی است. در حوزه های کلان تاخیر پرداخت وجود دارد و جای نگرانی نیست، ولی امیدواریم مشکلات با تزریق منابع مالی جدید تا پایان سال رفع شود.

*نهاد کتابخانه ها از شهرداری ساری برای مطالبات نیم درصدی اش شکایت کرده و چند صد میلیون تومان هم تا حالا پول از حساب شهرداری به حسای کتابخانه ها واریز شده. چرا کار به شکایت رسید؟

دلیل آن اختلاف نظربین شهرداری و اداره کل کتابخانه ها در سهم نیم درصدی است.

در تدوین لایحه و بودجه اولویت بندی مسائل مختلف در نظر گرفته می شود. قرار نیست حجم بودجه ای که بسته می شود کل آن مبنای محاسبه نیم درصد باشد.

در بودجه ردیف هایی برای استفاده از تسهیلات و منابع مالی وجود وجود دارد. نباید سهم شهرداری در نیم درصد بودجه ای که پرداخت می کند لحاظ شود. اختلافات از اینجا ناشی می شود. اداره کل کتابخانه ها اعتقاد دارد باید نیم درصد کل بودجه باشد اما ما اعتقادمان این نیست و برداشت ما از قانون بخشی از این بودجه است و اعتباراتی که مربوط به منابع در آمدی غیر از منابع تسهیلات مسائلی مانند این موارد است.

شهرداری ساری بیشترین پرداختی را به اداره کل کتابخانه ها داشته و این وظیفه قانونی ماست. شاید برداشتهایی از قانون این اختلاف نظرها را به وجود آورده است.

*در مورد این قضیه شورا هم نظارت داشته؟ اگر نظارتی داشته چرا این وضعیت رپیش آمده؟

مهمترین کارکرد شورای شهر نظارت بر عملکرد شهرداری است  اما بعد نظارت در شورای شهر ساری بسیار ضعیف است.

شورا و عملکرد نظارتی آن اثر مثبت و معنی داری در انجام وظایف شهرداری و امور شهری دارد که از نظر من شورای شهر ساری در این راستا نمره تجدیدی می گیرد.

شورای شهر ساری در حوزه عمرانی و بودجه فرهنگی عملکرد نظارتی مناسبی ندارد.

در مجموع شورای شهر ساری همراه خوبی برای مجموعه شهرداری ساری است اما ناظر خوبی بر عملکرد شهرداری نیست.

 


  • شهرونددلسوزپاسخ به این دیدگاه
    پنجشنبه 26 اسفند 1395-15:17

    سلام به شما رسانه زحمتکش
    بدهی 1000میلیاردتومانی شهرداری ساری راچرابه مردم نمیگوییدمگردرقانون نیامده که هر شش ماه یکبار گزارش کامل ازدرآمدوهزینه شهرداری وعملکردمثبت منفی رابه مردم درتابلواعلانات سطح شهر اعلان کنید و کلان شهر که گفته بودی مردم می دانند که شعارزیادمی دهیدبدهی سنگین را چه کسی می پرواز دچار تاسف دارد که فقط می گوییدامن است

    • سه شنبه 22 تير 1395-1:26

      همین که پیشرفت ساری خاریست در چشم بد خواهان و رانت خواران و پدر خوانده های شهر برای ما بسه درووود به شرفت مهدی عبوری

      • يکشنبه 20 تير 1395-10:31

        انتخاب تيتر هدف دارخبر نبود؟!!!
        نميشد اين تيتر را ازعين گفته زليكاني انتخاب كرد ؟!!!: شهرداری در تخصیص اعتبار نسبت به دستگاههای اجرایی وضعیت بهتری دارد و در مجموع شورای شهر ساری همراه خوبی برای مجموعه شهرداری ساری است ........
        اينهمه فعاليت از شمال تا جنوب ازشرق تا غرب وهسته مركزي شهر بزرگ ساري درحال كاروجاي جاي ساري شاهد اجراي پروژه هاي بزرگ وكوچك هستيم همه به دگرگوني ساري معترفند مازندنومه شما چرا.......
        هرچند از جاي جاي صحبت آقاي زليكاني رضايت مندي ازعملكرد شهرداري مشاهده ميشود وبيشتر اعتراض زليكاني به همكارانش هست نظارت بالاتر از اين كه عضو شورا رايانه پرسنل شهرداري را چك ميكند !!!

        • مهندس علیپاسخ به این دیدگاه 2 5
          يکشنبه 20 تير 1395-9:27

          موقعی که با تبلیغات گسترده افزایش بودجه 50 درصدی شهرداری ساری را به رخ بودجه شهرداری بابل می کشیدید ، فکر این روزها نبودید . یعنی این آقایان شورائیان کاری به غیر از تبلیغ و حرف زدن ندارند که انجام بدهند ، کمی تفکر و تحقیق و جستجوی راهکار برای حل مشکلات شهر نیز بد نیست ...

          • سه شنبه 22 تير 1395-5:46

            سلام...اقا چرا اینقدر بابل بابل میکنی....همین شماها باعث اختلاف 2 شهر میشید مرکز استان مازندران فقط قابل مقایسه با سایر مراکز استانهای دیگر است همین و تمام.

            • مهندس علیپاسخ به این دیدگاه 1 3
              چهارشنبه 23 تير 1395-10:40

              شما مثل اینکه حافظه تان ضعیف است ، ما بابل بابل نمی کنیم ، شما و امثال آقای عبوری ها هستید که هی بابل ساری می کردید و می کنید ، ظاهراٌ تقابل شهر بهار نارنج و پایتخت بهار نارنج و بودجه ساری و بودجه بابل و امثال این درگیری ها را فراموش کردید . در زمان قضاوت ، سابقه و عملکرد سنجیده می شود .

              • پنجشنبه 24 تير 1395-15:6

                اون شهردار بابل بود که اول به بودجه شهرداری ساری گیر داد و گفت واقعی نیست که بودجه کم خودشو توجیه کنه...

            • دوشنبه 21 تير 1395-13:43

              بودج با اعتبار وهزينه متفاوت است برادر ارجمند
              اتفاقا تمام بودجه سال 95شهرداري ساري محقق ميشود
              شنيده ام ديروز بيستم حقوق تيرماه كل پرسنل اعم از رسمي قرار دادي وشركتي بانضمام هديه روز مرد ومعوقات را به حساب پرسنل واريز كردند دم عبوري گرم

              • مهندس علیپاسخ به این دیدگاه 2 4
                چهارشنبه 23 تير 1395-10:47

                ظاهراٌ شما علاوه بر آنکه در تحقق بودجه شهرداری ساری علم غیب دارید ، در مثائل مربوط به حسابداری نیز سر رشته چندانی ندارید . مواردی که فرمودید همگی مربوط می شود به درآمد و هزینه که طبق متن مقاله یک جای کار بسیار می لنگد که نشأت گرفته از عدم پیش بینی صحیح وضع اقتصادی کشور و خصوصاٌ در این موضوع ، نشناختن وضعیت اقتصادی شهروندان است که تأمین کننده بودجه شهرداری هستند .


            ©2013 APG.ir