تعداد بازدید: 4427

توصیه به دیگران 6

دوشنبه 18 مرداد 1395-8:20

با جریان سازی مازندنومه صورت گرفت؛

سونامی محبت در اختتامیه جشنواره مطبوعات

سه خبرنگار مازندنومه در بخش های گزارش و تیتر رتبه برتر کسب کردند/ کلثوم فلاحی -خبرنگار مازندنومه- که گزارش او رتبه نخست را به دست آورده بود، هدیه اش را به سوژه گزارش خود که یک نوجوان معلول و خانواده نیازمندش بود، اهدا کرد/ حضور امیرحسین -نوجوان معلول ساروی- که روی ویلچر نشسته بود فضای سالن را پر از احساس و عواطف انسانی کرد.


مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، رضا شریعتی: همزمان با هفده مرداد روز خبرنگار، آئین اختتامیه جشنواره مطبوعات مازندران در تالار اریکه آریایی آمل برگزار شد. در بخش نخست اهدای جوایز، خبرنگار مازندنومه هدیه اش را به سوژه گزارش خود اهدا کرد که تا دقایقی فضای سالن پر از عواطف و احساسات انسانی شد.

با وجود آن که چندی پیش مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در جمع خبرنگاران وعده داده بود، این مراسم سخنران نداشته باشد، طبق سنت سال های گذشته چند مسئول سخنرانی کردند و مراسم خشک و بی روح شده بود و به قولی، به ختم بیشتر مانند بود تا جشن!

در ابتدای این مراسم احمد منفرد -فرماندار آمل- اصحاب رسانه را یاور مسئولان دانست و با بیان اینکه توسعه با راهنمایی های قلم خبرنگاران صورت می گیرد، اظهار کرد: نقش خبرنگاران در آگاهی بخشی به جامعه غیر قابل انکار است.

در بخش بعدی کوشکی -پیشکسوت مطبوعات- درباره برخی مشکلات رسانه های استان سخن گفت و سپس حجت الاسلام محمدعلی مرتضوی -امام جمعه آمل- با بیان اینکه در برهه ای که زندگی می کنیم در کم ترین زمان اخبار مخابره می شود، گفت: اصحاب رسانه و خبر اگر کرامت انسانی را از دست بدهند به جایگاه ناشایستی می رسند.

در ادامه مراسم از حاجیه سیده نواب مهدی پور -مادر شهید غلامعلی لقمانی، شهید شاخص رسانه که اهل نکاست- تجلیل شد.

برادر شهید لقمانی با بیان اینکه حرف زدن برای مادر سخت است، متنی را قرائت کرد که در آن آمده بود: «هفده مرداد روز فرهیختگانی چون شماست. روزی که شما به جامعه امید می دهید. فرد فرد شما برای من غلامعلی هستید. امروز عطر شمیم پسرم را در نگاه محبت آمیز شما جهادگران خبر مشاهده کردم و دلم برای غلامعلی تنگ شد. این مادر پیر و ناتوان شما با پاهای خسته و دست های لرزان برای همه شما دعا می کند.»

علیرضا یونسی رستمی -معاون سیاسی و امنیتی استاندار مازندران سخنران بعدی بود که در میان همهمه جمعیتی که از سخنرانی های پی در پی خسته و کلافه شده بودند، گفت: از مدیران استانی می خواهیم از ظرفیت رسانه ها در جهت تعالی و انعکاس فعالیت ها استفاده کنند.



این مسئول با بیان اینکه مدیران ظرفیت نقدپذیری خود را افزایش دهند، افزود: افزایش روح تحمل و بردباری مدیران می تواند روند کار خبرنگاران را ارتقا دهد.

معاون سیاسی امنیتی استانداری مازندران تصریح کرد: اصحاب رسانه باید در کنار نقاط ضعف به نقاط قوت پرداخته و راهکار و مطالب کارشناسی ارائه دهند.

یونسی با بیان اینکه خبرنگاران مازندران صاحب خانه شدند، افزود: هدیه روز خبرنگار سال جاری نیز برای هر نفر ۲۰۰ هزار تومان است.

معاون سیاسی و امنیتی استانداری مازندران بیان کرد: برای توسعه استان راهی جز وحدت و همدلی وجود ندارد و باید از ظرفیت خبرنگاران استفاده شود.

* بخشی که از آن غفلت شد

با وجود چندین سخنرانی غیرضرور و خسته کننده، بخشی که باید موردی توجه قرار می گرفت، خیلی سریع اجرا شد. آیین رونمایی کتاب «تاریخ مطبوعات مازندران» پژوهش شهرام قلی پور گودرزی و یوسف الهی، بدون این که نویسندگان مجموعه توضیحی درباره این اثر بدهند، کوتاه به پایان رسید و با غفلت بانیان مراسم روبه رو شد.

* توجه به آموزش در بیانیه هیات داوران

در ادمه مراسم روز خبرنگار و پس از اجرای موسیقی گروه علی اصغر رستمی -هنرمند آملی- بیانیه هیات داوران جشنواره مطبوعات مازندران توسط بهرام پور -یکی از داوران جشنواره که ابتدا به مازندرانی سخن گفت- قرائت شد.

در بخشی از بیانیه آمده: «رسانه ها نقش بی بدیلی در شکل گیری واقعیت های اجتماعی جامعه و تعالی ایفا می کنند. می توانند با ارائه اطلاعات درست، لازم و کافی و طرح دیدگاه های مختلف بررسی، تشریح و تحلیل مطالبات خوانندگان خود را در تصویر سازی ذهنی از محیط اطراف یاری دهند. در عین حال همین رسانه های موثر قادرند با ارائه اطلاعات نادرست تلاش به سمت حرفه ای گری و اخلاق نادرست و همچنین با ارائه مطالب جانب دارانه و غیر واقعی نقش نادرستی را بر عهده گیرند و در روند توسعه ای یک سازمان، یک کشور و یک دستگاه اختلال ایجاد کنند.»

در ادامه این بیانیه چنین آمده: «هیات داوران جشنواره مطبوعات و خبرگزاری های مازندران پس از بررسی آثار ارسالی فضای رسانه ای ایجاد شده در استان را منصفانه ارزیابی می کند و از همه شرکت کنندگان جشنواره تشکر می کند. این هیات معتقد است برگزاری جشنواره مطبوعات به خاطر برخورداری آن نسبت به گزارش های منصفانه و علمی اقدام موثر در جهت مقابله با گزارش های احساسی مسلط بر فضای کشور به فضای نقادی، کاربردی واجرایی دارای اثرات اجرایی زیادی می باشد. در عین حال هیات داوران معتقد است گام های مثبتی برای اصلاح و بهبود فضای رسانه ها برداشته شده است اگرچه تا رسیدن به اصول علمی وحرفه ای فاصله زیادی وجود دارد. هم چنین ضعف در ارسال خبر در اثار ارسالی کاملا مشهود بوده است و به خاطر اتکای رسانه ها به اخبار روابط عمومی ها کاملا پیداست باید در این خصوص تجدید نظر شود. در بخش مصاحبه هم اگرچه شاهد چند مصاحبه چالشی و جدی بودیم اما به نظر می رسد باید  تلاش های بیشتری صورت گیرد تا به استانداردهای روزنامه نگاری نزدیک شود. در بخش گرافیک و عکاسی نکته قابل توحه این است اگرچه عکس های خوبی به جشنواره ارسال شده است اما نشریات استان از نظر بصری، زیبایی شناسی و گرافیکی نقص های بسیاری دارند که ضرورت تجدید نظر در نشریات را جدی ساخته است. از این رو هیات داوران توصیه اکید می کند آموزش های خبرنگاری و حرفه ای در بخش خبر، گرافیک، مصاحبه و گزارش و گرافیک نشریات برگزار شود.»

در پایان بیانیه نیز آمده: «هیات داوران ضمن تشکر از افرادی که در این جشنواره انتخاب نشدند به استحضار می رساند انتخاب نشدن سایر عزیزانی که در این جشنواره شرکت کردند دلیلی بر ضعف آثار ارسالی آنها نبوده است بلکه این ویژگی جشنواره ها می باشد که به بزرگی خود بر این نقصان ببخشید.»

گفتنی است هیئت داوران این دوره از جشنواره مطبوعات مازندران را دکتر محمد مهدی فرقانی، دکتر مهدخت بروجردی، استاد محمود مختاریان، استاد محمدرضاییان و استاد بهرام پور تشکیل می دادند.


* سونامی محبت

در بخش اهدای جایزه برترین ها و تجلیل از خبرنگاران سه خبرنگار مازندنومه رتبه کسب کردند. علاوه بر رضا شریعتی و شبنم لشگری -خبرنگاران مازندنومه- که در بخش تیتر رتبه های نخست و سوم را به دست آوردند، کلثوم فلاحی -دیگر خبرنگار مازندنومه- نیز در بخش گزارش اول شد.

تیرماه سال گذشته گزارش در مازندنومه منتشر شد با عنوان «قندی که در دل امیرحسین آب می شود». موضوع آن گزارش مربوط به خانواده ای نیازمند بود که پسری معلول به نام امیرحسین داشتند. مازندنومه با درج آن گزارش توانست به کمک مخاطبانش در چند مرحله حدود 8 میلیون تومان به اضافه ویلچر و کمک های غیرنقدی برای این خانواده جمع آوری کند.

دیشب با حضور امیرحسین کتریمی -نوجوان معلول ساروی که سوژه این گزارش بود- فلاحی جایزه اش را به او اهدا کرد.

این خبرنگار با بیان اینکه تیر ماه سال گذشته با امیر حسین روبرو شده و گزارشی در این خصوص تهیه کرده، گفت: در همان زمان تماسی را با مسئولان گرفتم و جز یک ویلچر و مبلغی پول از طرف بهزیستی، هم چنین همکاری مدیرکل فنی و حرفه ای و تامین اجتماعی استان، اتفاق خاصی برای امیر حسین نیفتاد. (تشویق حضار)

وی افزود: با افتخار مبلغ نقدی جایزه را به امیر حسین تقدیم می کنم. (تشویق) فلاحی سپس از خانم مینا اسدالهی دعوت کرد تا به روی سن بیاید.

اسدالهی که 12 سال است پیگیر مشکلات این خانواده نیازمند است و کمک های خیران را جمع آوری می کند، گفت: تلاش های زیادی از طرف بهزیستی صورت می گیرد، اما مورد امیرحسین اوژانسی است، علاوه بر آنکه خودش معلول ذهنی است، پدرش بیمار اعصاب و روان است و مادرش بیماری قلبی دارد.

وی افزود: وسایل این خانواده در کوچه و خیابان بود که از خیری 10 میلیون تومان برای اجاره یکساله امیرحسین قرض گرفته شد.

بعد از حرکت خبرنگار مازندنومه، معاون سیاسی و امنیتی استانداری مازندران قول 2 میلیون تومان مساعدت، روزنامه حرف 500 هزار تومان، رئیس خانه مطبوعات 300 هزار تومان، شهرداری  و شورای شهر آمل یک و نیم میلیون تومان، مدیرکل سیاسی استانداری مازندران 500 هزارتومان، بیمه عشایر روستایی 200 هزار تومان، فرماندار آمل 500 هزارتومان، شرکت اکسین و جمع دیگری از خیران به این خانواده داده شد.


  • پنجشنبه 21 مرداد 1395-15:48

    مولا علی می فرمایند: «اگر برای بخشش خود شاهد می طلبی، هیچ اجری ندارد.»

    • سه شنبه 26 مرداد 1395-19:39

      بزرگواری که میفرمایید مولا علی این مطلب که نوشتید رو فرموده.درست قبول دارم ،ولی حدیث تفسیر داره. بله دربعضی جاها اشکارا نبودن اجر بیشتری داره.اما بیشتر جاهای دیگر وحدت و اطلاع رسانی نیازه، ما از کجا فهمیدیم که مولای ما علی در دل شب توی اون همه تاریکی برای فقرا، نان و خرما میبرده ؟که مایی که علی( ع)رو مقتدا خودمون قرار دادیم از این حرکت با برکت مولا درس بگیریم پس پیشینیان اطلاع رسانی کردن این حرکت اشکار شد تا نسل به نسل به ما رسیده و ما هم باید به نسلهای بعدی برسونیم، که ایندگان هم بیاموزند،مهم اینکه برای رضای خدا باشه،محتاجی در بین جمعیت در خیابان نشته ما اشکارا کمش میکنیم چه ایرادی داره.التماس دعا.صلوات.

      • شنبه 23 مرداد 1395-2:15

        امام علی درست می فرماید. اما نقل این حدیث در اینجا چه مناسبتی داشت؟ شبیه بولتن نویسان که تقطیع می کنند و می فرستند جاهایی که عینا اون مطالب رو بگن! وقتی بحث کمک دسته جمعی هست و باید شور و اشتیاقی ایجاد کرد، خب به نظر شما در خفا میشه؟ شما از کجا می دانید این دوستان در خفا تا حالا به این خانواده کمک نکرده اند؟ در خفا شده، علنی هم باید بشود تا اثربخش باشد و کمک های مسئولان هم برسد دست نیازمندان. لطفا حدیث را مصادره به مطلوب نکنید

      • سه شنبه 19 مرداد 1395-11:33

        تبريك و خداقوت به مجموعه مازندنومه

        • سه شنبه 19 مرداد 1395-10:42

          نیم نانی گر خورد مرد خدا. بذل درویشان کند نیم دگر/ هفت اقلیمی بگیرد پادشاه .همچنان باشد به اقلیم دگر.چطورنام این حرکت را گدایی بگذاریم ایا این عادلانه است؟؟؟ مگر با پول میشود رنج و خون دل خوردن پدر و مادری که سالها رنج کشیدن دلبندشان را نظاره گرندجبران کرد.ولی با دیدن این افراد به خودمان بیاییم و با کمک مالی یک قدم در یاری این فرزند رنج کشیده توشه ایی برداریم.حقا که {به دریا رفته میداند مصیبتهای طوفان را} نام این حرکت سایت مازند نومه برکت هست نه گدایی.به امید هر چه سریعتر شفای امیر حسین جان و خانواده رنج کشیده اش.صلوات.

          • دوشنبه 18 مرداد 1395-18:16

            تشکر از اقدام خداپسندانه مازندنومه در اریکه اریایی. مثل همیشه پیشرو و تاثیر گذار بودید. غیر از حرکت شما و موسیقی ما چیز خاصی ندیدیم دیشب

            • دوشنبه 18 مرداد 1395-16:22

              نکته جالب اینه که ظاهرا بیشتر برگزیدگان پیشاپیش از مقام خودشون باخبر بودند!

              • دوشنبه 18 مرداد 1395-14:15

                گدایی به سبک مازندنومه

                • سه شنبه 19 مرداد 1395-9:18

                  برادر یا خواهری که این اقدام خداپسندانه مازند نومه رو با عنوان ناعادلانه 'گدایی' خطاب کردید،ایا به راستی در تمام رسانه های دنیا و حتی جوامع پیشرفته و حتی در فضای هالیوود،افرادی با استفاده از نفوذ رسانه ای خود،از آفریقا و جوامع فقیر،کودک و نیازمند رو ،حمایت نمیکنند،؟؟؟چطور برای اونهادست و سوت و هورا میکشیم اما این اقدام فوق انسانی رو گدایی خطاب کنیم.باید از اقای صادقی مسول سایت و خانم فلاحی نهایت تشکر رو کرد که پس از سالها اندکی از رنج یه خانواره دارای معلول جسمی و بیمار روح و روان و قلبی رو کم کردن

                  • دوشنبه 18 مرداد 1395-22:36

                    اگه حداقل یک جا مقام آودده بودی میدونستی که به برنده ها اطلاع میدن

                    • پنجشنبه 21 مرداد 1395-15:46

                      من در هر جشنواره مطبوعات که شرکت کردم، مقام آوردم، آن هم مقام اول! اما قبلا رسم نبود که بگویند: تو بردی! فقط اطلاع می دادند که حتما حضور داشته باشید!

                      • شنبه 23 مرداد 1395-8:22

                        اسمت رو هم مینوشتی نفر اول. آشنا میشدیم باهات. از داشته هات استفاده میکردیم.

                    • خبرنگار جوانپاسخ به این دیدگاه 4 0
                      دوشنبه 18 مرداد 1395-18:15

                      چقدر بعضی ها ذی شعورن. یه جو عقل و معرفت و انصاف و فتوت هم خوبه آدم داشته باشه. این ها سر سفره کی بزرگ شدن؟!


                    ©2013 APG.ir