تعداد بازدید: 3377

توصیه به دیگران 0

چهارشنبه 3 شهريور 1395-12:53

بدهکاری 60 میلیارد تومانی مازندرانی‌ها به شرکت توزیع برق

قاسم شهابی: تا پایان سال 94 حدود 14.91 درصد تلفات داشتیم که قصد داریم این تلفات را امسال به زیر 12 درصد برسانیم/ بیشترین تلفات انرژی هم در مناطق جنوبی بابل ثبت شده است/ سال 94 نسبت به سال 93 میزان تلفات انرژی در استان 3 درصد کاهش داشت/ مصرف در روستاها دیگر مانند گذشته با شهرها چندان تفاوتی ندارد. روستاهای ما هم به مناطق پرمصرف تبدیل شدند/در مازندران از مشترکان برق حدود 60 میلیارد تومان بستانکار هستیم که حدود 25 میلیارد تومان از این مبلغ مربوط به ادارات و نهادهای دولتی است/ 80 میلیارد تومان به پیمانکاران بدهکاریم.


 مازندنومه؛ سرویس اقتصادی، اشکان جهان‌آرای: تابستان هر سال برای برخی نهادها از جمله شرکت‌های آب و برق پیک کاری محسوب می‌شود. به ویژه برای شرکت توزیع برق که به خاطر وابسته بودن تامین آب بسیاری از واحدها به برق، از حساسیت بسیار بالایی برخوردار است. امسل با وجود این‌که مسئولان برق استان اعلام کرده بودند به احتمال بسیار زیاد قطعی برق نخواهیم داشت، در چند نوبت قطعی برق مشکلاتی را برای مردم برخی از نقاط استان ایجاد کرد. قطعی‌های مکرر و طولانی‌مدت برق در اوج گرما آملی‌ها را در هفته گذشته به شدت آزار داد. در چند نقطه دیگر استان نیز این چالش‌ها وجود داشت. اما به گفته مدیرعامل شرکت توزیع برق استان مازندران، تمام توان موجود برای از بین بردن مشکلات ایجاد شده به کار رفت و هیچ‌گونه بی‌توجهی در این زمینه انجام نشد.

رفع ناپایداری خطوط

 «قاسم شهابی» در گفت‌وگو با همشهری اظهار کرد: معمولاً روند کار ما بر این است که پایان نیمه نخست هر سال مشکلات موجود در مناطق مختلف را بررسی کرده پس از تهیه طرح‌ها و در نظر گرفتن اعتبار اجرای طرح، در نیمه دوم به رفع مشکلات شناسایی شده می‌پردازیم تا در 6 ماه ابتدایی سال آتی شاهد تکرار این مشکلات نباشیم. بر همین روال در نیمه دوم سال گذشته با وجود محدودیت‌های مالی و اعتباری که داشتیم، این اقدام را در قالب یک مانور عملیاتی اجرا کردیم.

  وی افزود: از 410 خط اصلی انتقال برق که زیر پوشش این شرکت است، خطوط ناپایدار شناسایی شد و در یک روز مشخص با 150 نیروی ماهر و تمام امکانات و تجهیزات و اعلام خاموشی 3 ساعته برای هر منطقه مشکلات آن خط را برطرف کردیم. به همین دلیل در بسیاری از خطوطی که سال گذشته قطعی مکرر داشتیم، امسال قطعی‌های گسترده و مستمر وجود نداشت.

اجرای 29 مانور عملیاتی برای کاهش خاموشی

 این مسئول خاطرنشان کرد: برای رفع اشکالات شناسایی شده در خطوط انتقال برق استان سال گذشته 29 مانور انجام شد که طی آن بسیاری از خطوط ناپایدار ما پایدار شدند. برای کاهش مشکلات برق تابستان سال جاری، در 6 ماه دوم سال گذشته 1450 ترانس نصب و 200 کیلومتر خط 20 کیلوولت ایجاد شد. در مجموع طی سال 94 با اعتباری حدود 127 میلیارد تومان کارهای مربوط به توسعه و اصلاح شبکه را انجام دادیم.

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان مازندران به استمرار اقدامات برای کاهش ناپایداری خطوط و قطعی‌های برق در سال 95 اشاره کرد و گفت: از ابتدای سال 95 هم اهداف سال 95 را در قالب ابلاغیه به تمام ادارات شهرستانی اعلام کردیم. این ابلاغیه 12 بند داشت که یک بند آن بر کاهش 40 درصدی خاموشی‌‌ها تاکید داشت و بر همه ادارات رسیدن به این آمار تکلیف شد. خوشبختانه آمارها نشان می‌دهد که در بسیاری از نقاط برنامه‌ریزی نتیجه‌بخش بود.

 شهابی با بیان این‌که ایجاد پست 400/230 كيلوولت مركز مازندران بین محور ساری-قائمشهر واقع در روستاي پاشاكلا توسط شرکت برق منطقه‌ای مازندران و گلستان نقش مهمی در کاهش و رفع مشکل قطعی برق در مرکز استان داشت، اظهار کرد: با اجرای این پروژه چالش‌های ما در منطقه مرکزی استان کم شد. اما در بابل، آمل و بابلسر خاموشی داشتیم که این خاموشی در آمل به خاطر کمبود تولید، افزایش مصرف و مشکلات فنی گسترده شد. البته شرکت توزیع نقشی در این قطعی نداشت. با این حال پس از تلاش‌های همکاران ما این مشکل برطرف شد و شاهد تکرار آن نبودیم. هم‌‌اکنون با این‌که در برخی از روزها میزان مصصرف برق در استان 7 دصد بیشتر از زمان مشابه سال گذشته است، مشکل جدی در تامین برق نداریم.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی برای آغاز طرح شناسایی خطوط ناپایدار و مشکل‌دار از ابتدای نیمه دوم سال، خاطرنشان کرد: برخی نقاط دارای اشکال در حوزه توزیع را شناسایی کردیم. مشکلات این نقاط فعلا به طور موقت برطرف می‌شود و بخشی از مسائل هم در نیمه دوم سال برطرف خواهد شد تا با نقایص کمتری به استقبال تابستان 96 برویم.

تلاش برای کاهش تلفات برق در استان

این مسئول انجام اقدامات گسترده برای کاهش تلفات انرژی در سال 95 را از مهم‌ترین کارهای این شرکت عنوان کرد و افزود: با اعتبار ویژه‌ای که برای این بخش در نظر گرفته شد، امسال 100 مورد از مناطقی که تلفات انرژی در آن‌ها پیش‌بینی می‌شد را شناسایی کردیم که مشکل در 40 نقطه برطرف شد. همچنین در زمینه کشف سرقت‌ها اقدامات گسترده‌ای انجام دادیم. سال 94 نسبت به سال 93 میزان تلفات انرژی در استان 3 درصد کاهش داشت.

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان مازندران خاطرنشان کرد: تا پایان سال 94 حدود 14.91درصد تلفات داشتیم که قصد داریم این تلفات را امسال به زیر 12 درصد برسانیم. بیشترین تلفات انرژی هم در مناطق جنوبی بابل ثبت شده است که سال گذشته این تلفات انرژی از 39 درصد به 28 درصد رسید. تلاش بر این است که تا پایان سال جاری این رقم را به 15 درصد برسانیم. اگر در این زمینه موفق عمل کنیم، بخش مهمی از مشکل قطعی برق در این منطقه حل می‌شود.

مصرف و سرقت برق در روستاها بالاست

شهابی درباره وجود برخی مشکلات کمبود برق در روستاها گفت: در بعضی از جاها باید پست 63.20 کیلوولت ایجاد شود تا شاهد افت فشار نباشیم. به ویژه در مناطق جنوبی بابل که به خاطر پرباری خطوط افت فشار محسوس است. بخشی از این چالش در روستاها هم به خاطر فرسودگی شبکه است. از طرفی مصرف در روستاها دیگر مانند گذشته با شهرها چندان تفاوتی ندارد. روستاهای ما هم به مناطق پرمصرف تبدیل شدند و نوع زندگی روستاییان شهری است. با این حال برای نیمه دوم باید در برخی از مناطق روستایی شبکه جدید ایجاد شود. ضمن این‌که متاسفانه یک بخش از افت فشار در این روستاها به خاطر سرقت انرژی بیش از حد است که در بسیاری از منازل انجام می‌شود. این سرقت‌ها نقش مهمی در افت فشار و قطعی برق دارند. البته در صورت کشف مورد با این مشترکان طبق قانون برخورد می‌شود.

این مسئول درباره پروژه‌های در دست اقدام شرکت توزیع برق مازندران گفت: پست‌های برق 63.20 کیلوولت نکا، بابل، بابلسر و فریدونکنار و پست شماره 5 آمل در حال ساخت هستند. همچنین ایجاد خط اصلی رینگ یکی از پروژه‌های ما در استان است که تکمیل همه این طرح‌ها منوط به تخصیص اعتبارات است.

مشترکان بدهکار

وی با تاکید بر ضرورت توجه مشترکان به پرداخت به هنگام قبض برق اظهار کرد: در مازندران از مشترکان برق حدود 60 میلیارد تومان بستانکار هستیم که حدود 25 میلیارد تومان از این مبلغ مربوط به ادارات و نهادهای دولتی، حدود 15 میلیارد تومان مربوط به بخش صنایع و تجاری و مابقی بدهی مشترکان خانگی است. از این 60 میلیارد تومان در صورت وصول حدود 20 تا 25 درصد به شرکت پرداخت می‌شود و مابقی به خزانه می‌رود. 80 میلیارد تومان هم به پیمانکاران بدهکار هستیم.

پرداخت خسارت به مشترکان

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان مازندران درباره پرداخت خسارت به مشترکانی که لوازم منزل‌شان از قطعی برق آسیب دید، گفت: مشترکان ما تا سال گذشته بیمه بودند و خسارات از طرف بیمه به آن‌ها پرداخت می‌شد. با این حال اگر مشترکی به خاطر اختلالات برق زیان دید، می‌تواند به اداره برق منطقه خود مراجعه کند و پس از بررسی کارشناسان و تایید خسارت ناشی از قطعی یا نوسان برق و مقصر بودن سیستم توزیع، خسارت پرداخت می‌شود.

 



    ©2013 APG.ir