تعداد بازدید: 4775

توصیه به دیگران 4

چهارشنبه 17 شهريور 1395-0:0

6 فعال سیاسی عملکرد سه ساله استاندار مازندران را ارزیابی می کنند

از خط خارج شده

  احمد رادمنش: خلا در مدیریت ارشد استان به روشنی آشکار است/ صمد زراعتی: از استاندار توقع داشتیم در جریان "فیش های حقوقی" اقدام به شفاف سازی می کردند تا نسبت به برخی از همکاران ایشان، این همه حرف و حدیث وجود نداشته باشد/ مصطفی فلاح: حضور در کمپ گفتمان تدبیر در سال 92 برای ربیع فلاح بیشتر شبیه یک سرگرمی یک ماهه بود/ حسین برزگر: تیم اقتصادی استان هم هماهنگ نیست و ربیع فلاح برنامه ای برای مسایل فرهنگی ندارد/ رضا ستاری: متوسط عملکرد  دولت در مازندران از سایر استان ها پائین تر است/ اسفندیار عشوری: دیگر عادت کرده ایم و تا زمزمه جابجایی می شنویم، اطمینان داریم یکی از هواداران تند دولت سابق و غیرهمسو با دولت روحانی، با حکم ربیع فلاح، به زودی پشت میزی قرار می گیرد!


       مازندنومه؛ سرویس سیاسی، رضا شریعتی: تقویم را به عقب ورق می زنیم؛ حدود سه سال پیش، 25 شهریور ماه 1392؛ روزی که نخستین استاندار دولت تدبیر و امید معارفه شد: ربیع فلاح جلودار.

آن روز علاوه بر وزیرکشور، استاندار سابق، نماینده ولی فقیه در مازندران و دبیر مجمع نمایندگان، خود فلاح هم سخنرانی کرد و این جمله ها را بر زبان جاری ساخت:

 « مازندران نیروخیز در بعد ملی و استانی است و برای تشکیل اتاق فکر، از همه دست‌اندرکاران دعوت به همکاری می کنم و دست آنها را به گرمی می‌فشارم. شرایط فعلی استان، بسیار رنج‌آور و دردناک است، نباید به بودجه دولتی بسنده کنیم، باید با همکاری نمایندگان و کارشناسان، طرح‌ها و برنامه‌ها را بررسی و اولویت‌بندی کنیم. به آینده بسیار خوش‌بینم و با شرایط فعلی استان، مشکلات را یکی پس از دیگری پشت سر می‌گذاریم. من پایبند شعارهای دولت هستم.»

دو هفته بعد ربیع فلاح در جلسه معارفه دو معاون خود سخنان دیگری را بر زبان راند که هنوز نقل محافل و پاشنه آشیل اوست: «...نیروهایی را به کار می‌گیریم که شناسنامه مازندران باشند. قول می‌دهم که چهره مازندران را ظرف یکی، دو سال آینده تغییر دهم. چرا استانی که این همه فرصت اشتغال دارد اما این اندازه فارغ‌التحصیل بیکار به ویژه در رشته کشاورزی داریم؟ برای ما ننگ است مازندران با این همه امکانات، مشکلات اجتماعی دارد.»

استاندار مازندران بدون برنامه آمد، وعده هایی را در رسانه ها و نشست ها اعلام کرد، لیکن به بسیاری از گفته های خود عمل نکرد؛ از جمله:

1- تشکیل ندادن اتاق فکر و بهره گیری نکردن از استان به زعم خودش نیروخیز. در سه سال گذشته بسیاری از نیروهای توانمند معطوف به دولت در استان و کشور به هیچ وجه به بازی گرفته نشدند و استاندار با بدنه ای نه چندان معطوف به دولت و مدیرانی سفارشی و بعضا" ضعیف، امور را می گذراند. او بر خلاف وعده هایش دست بسیاری از دوستان دولت را به گرمی نفشرد و از آن ها دعوت به همکاری نکرد.

2- اگر شرایط آن روز استان(سال 92) به قول استاندار دردناک و رنج آور بود، امروز مگر چگونه است؟ چه قدر پیشرفت در امور اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی داشته ایم؟ آیا با همکاری نمایندگان و کارشناسان، طرح‌ها و برنامه‌ها بررسی و اولویت‌بندی شده است؟ سند توسعه استان کجاست؟ معیار و مبنای حرکت ونقشه راه چیست؟ امروز هم وضعیت استان رنج آور و دردناک است.

3- استاندار گفته بود مشکلات را یکی پس از دیگری پشت سر می‌گذاریم و من پایبند شعارهای دولت هستم. اگر تقسیم بندی شود که در سه سال گذشته چند درصد مشکلات، ما را پشت سر گذاشته و چند درصد ما، مشکلات را پشت سر گذاشته ایم، کفه بخش نخست سنگین تر خواهد بود. بحران ها و مشکلات طبیعی و غیر طبیعی پیش می آید و مدتی بعد یا خودش حل و فصل شده یا مشکلات بعدی جایگزین آن و اولی کم رنگ می شود. مثال برای گفتن فراوان داریم، مانند لاینحل ماندن مشکل زباله در شهرها ی استان، حوادث طبیعی، خشکسالی، ترافیک و مانند این ها.

4- استاندار سه سال پیش گفته بود چرا استانی که این همه فرصت اشتغال دارد اما این اندازه فارغ‌التحصیل بیکار به ویژه در رشته کشاورزی داریم؟برای ما ننگ است مازندران با این همه امکانات، مشکلات اجتماعی دارد. آیا ننگ این مشکلات اکنون پاک شده است؟ خودشان آمار داده اند که از نظر بحران های اجتماعی، بیکاری، طلاق و مانند این ها وضعیت و موقعیت مناسبی نداریم.

5- آن سال ربیع فلاح ادعا کرده بود نیروهایی را به کار می‌گیرد که شناسنامه مازندران باشند. قول داد که چهره مازندران را ظرف یکی، دو سال آینده تغییر دهد. از دوسال وعده او، سالی دیگر نیز افزون شده است. توضیحی اضافی است اگر بیان کنیم استاندار در هر زمینه ای عملکرد داشته باشد، در این زمینه لاف زده است و نه از نیروهایی استفاده کرد که شناسنامه استان باشند  ونه توانست دوساله چهره مازندران را تغییر دهد. این شعارها از جنس شعارهای پوپولیستی محمود احمدی نژاد و همیارانش بود و فراتر از آن نبود.

این روزها آغاز سومین سال صدارت ربیع فلاح جلودار در استانداری مازندران است و اغلب وعده هایی که داده، ناکام مانده است. برخی مدیرانی که فلاح عمر مدیریتی شان را از دولت گذشته تمدید کرده یا آن ها را به کار گرفته است، چندان بدشان نمی آید دولت روحانی یک دوره ای باشد، چه آن که اینان نه با روحانی رای داده اند و نه با او همسرایی دارند. فقط میزی را اشغال کرده اند و رزومه ای دیگر به هم زده اند و بس! در همین زمینه با تعدادی از فعالان سیاسی و اجتماعی و فرهنگی استان گفت و گو کردیم.

* احمد رادمنش: خلا در مدیریت ارشد استان به روشنی آشکار است

احمد رادمنش -فعال سیاسی اصلاح طلب- در گفت وگو با مازندنومه با بیان اینکه یکی از شاخصه ی مدیریت ارشد داشتن عقبه سیاسی و اجتماعی است، گفت: فقدان این حلقه واسط و عقبه سیاسی  واجتماعی، سبب شده استاندار مازندران در شناسایی نیروهای لایق و شایسته ناتوان نشان دهد.

وی با بیان اینکه خلا در مدیریت ارشد استان به روشنی آشکار است، اظهار کرد: چون استاندار پشتوانه نهادی ندارد، قدرت های موازی در سطوح مختلف، به ویژه در انتصاب ها نقش آفرین شدند، به همین دلیل هر صاحب منصبی بدون رعایت معیار و ضابطه در منصب مدیران سیاسی و اجتماعی با گرایش های مختلف و بدون وفاداری به سیاست دولت تدبیر و امید دارای سهمیه می شود.

رادمنش تصریح کرد: از سوی دیگر توان مدیریتی استان در ایجاد هماهنگی و انسجام بین زنجیره مدیریت بسیار کم رنگ است و استان به صورت فصلی اداره می شود.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان این که یکی دیگر از مشکلات دولت تدبیر و امید در مازندران، نبود قدرت تبیین سیاست های دولت در حوزه های مختلف سیاسی، اجتمای، اقتصادی و فرهنگی است، خاطر نشان کرد: در این 3 سال از عمر دولت در استان کم ترشاهد بیان حمایتی از مواضع دولت در رسانه ها، جراید و جلسات مختلف سیاسی و اجتماعی هستیم.

رادمنش با بیان اینکه دولت در مهار تورم توفیقات خوبی داشت، تصریح کرد: در بخش های جلوگیری از رکود، ایجاد فضای کسب و کار، رونق اقتصادی که نقش مهمی در ایجاد اشتغال وفرصت شغلی جدید دارد به اندازه کنترل تورم توفیقی نمی بینیم.

وی با اشاره به جایگاه بانوان در جامعه گفت: در حوزه بانوان علی رغم آنکه نیمی از جامعه را بانوان تشکیل می دهند و شایستگی فراوانی دارند نتوانستیم از توانایی آن ها حداقل در استان بهره ببریم.



* عبدالصمد زراعتی: عزل و نصب های استانی متاثر از هم سویی با نمایندگان و ذی نفوذ ها بوده است

 شیخ عبدالصمد زراعتی جویباری-دیگر فعال سیاسی اصلاح طلب- در گفت و گو با ما بیان داشت: آقای فلاح قول تغییر را در استان دادند، اما به دلایل مختلف شاهد ایستایی در رشد و توسعه مازندران هستیم. اگر چه بودجه ی عمرانی در این دولت محدود بود، اما مدیریت و جذب سرمایه گذاری مستلزم اراده ی مدیریت استان است.

وی ادامه داد: شعار و اظهارات بدون دلیل و آمار صحیح، زیاد است، اما در بخش های مختلف به خصوص صنعت، نه تنها پیش رفتی نداشتیم؛ بلکه پس رفت و رکود و تعطیلی گسترده ای را شاهد هستیم.

زراعتی با بیان این که مدیریت غیر هم سو با دولت، از مواردیست که هرگز مورد اهتمام برای تغییر قرار نگرفته، تصریح کرد: عزل و نصب های استانی بیش از همه متاثر از هم سویی با نمایندگان و ذی نفوذ ها بوده و اصلاً قابل درک نیست.

وی در بخش دیگری از گفتگوی خود افزود: از استاندار محترم توقع داشتیم در جریان "فیش های حقوقی" اقدام به شفاف سازی می کردند تا نسبت به برخی از همکاران ایشان،  این همه حرف و حدیث وجود نداشته باشد، چرا که در بیرون گفته می شود تنها یکی از مدیرانش از چند جا حقوق می گیرد؛ در حالی که جوانان ما بیکار هستند و آمار بیکاری در مازندران غوغا می کند.

این فعال سیاسی با اشاره به این که دلسوزانه باید عرض کنم این آن چیزی نبود که فلاح جلودار قول اش را داده بود، یادآور شد: حق این مردم نبود و نیست که چنین روندی را در دولت تدبیر شاهد باشند.

زراعتی با بیان این که عنصر شجاعت و شهامت در اظهار ناتوانی و نبود توفیق، در همکاران دولت مورد حمایت ما در مازندران، وجود ندارد، استدلال کرد: روند فعلی در مازندران، دولت را در انتخابات آینده، به شدت آسیب می زند.

وی با یادآوری این که مدیریت سیاسی در مازندران، مفهوم اراده ی دولت را درک نکرده است، گفت: به همین دلیل مشغله مدیریت این مجموعه، بیشتر به عضویت در هیات مدیره ی شرکت ها است و نه تعامل و هم اندیشی با یاران دولت مظلوم و خدوم آقای روحانی. دغدغه هايي که با نزدیک شدن به انتخابات، مسائل زیادی را از این روند در مدیریت مازندران،  شاهد خواهیم بود.

* مصطفی فلاح: حضور در کمپ گفتمان تدبیر در سال 92 برای ربیع فلاح بیشتر شبیه یک سرگرمی یک ماهه بود

مصطفی فلاح -عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی مازندران- نیز در گفتگو با مازندنومه بیان داشت: بیش از سه سال از استقرار دولت تدبیر و امید می گذرد و نخستین تغییر در میان استان های کشور نصیب مازندران شد که ای کاش این تغییر صورت نمی گرفت، چرا که  به زعم بنده اگر ربیع فلاح به عنوان رییس ستاد روحانی که مبلغ وی در انتخابات بود، تنها یک بار در طول تبلیغات ریاست جمهوری شعارهای دکتر روحانی را مرور می کرد، امروز وضع بهتری داشتیم.

وی با بیان این که به نظر می رسد حضور در کمپ گفتمان تدبیر در سال 92 برای ربیع فلاح بیشتر شبیه یک سرگرمی یک ماهه بود که از قضا با اقبال مردم به روحانی تبدیل به یک حقیقت جدی شد، تصریح کرد: تنها با مرور شعارهای مورد اقبال مردم در خرداد 92 درحوزه فرهنگی، اجتماعی، زنان و خانواده و  تطبیق مواضع شخص استاندار و مجموعه تحت مدیریتش می توان این ادعا را اثبات کرد.

این فعال سیاسی با یادآوری این که اولین شعار دکتر روحانی در حوزه فرهنگی و اجتماعی، عدالت بود، افزود: عدالت  به این معناست که برای کل مردم  اعم از زن و مرد فرصت یکسان فراهم شود، اما جناب ربیع فلاح بفرمایند فرصت برابر که هیچ در کجای برنامه های ایشان زنان دیده شده اند و چه برنامه خاصی که منطبق بر شعارهای دولت تدبیر و امید باشد، در این حوزه داشته اند؟

وی با اشاره به این که استاندار حتی در انتخاب مدیرکل امور زنان و خانواده یکی از بدترین انتخاب های ممکن را داشته، استدلال کرد: تشت ناکارآمدی مدیرکل امور زنان از بام افتاده است.

فلاح با اشاره به این که شعار دیگر دکتر روحانی اتصال نخبگان و دانشگاهیان به هم و و بدنه دولت بود، پرسید: در کجای عملکرد مدیران ارشد استانداری مازندران پیوند با دانشگاهیان دیده می شود وکدام پویایی و نشاط برآمده از دانشگاه در استان قابل لمس است؟

وی با یادآوری این که فلاح جلودار حتی نتوانست از گزینه ای که از حمایت بیش از 220 هیات علمی از 300 عضو هیات علمی دانشگاه مازندران برخوردار بود، برای ریاست دانشگاه دفاع کند، تصریح کرد: استاندار پس از برکناری رئیس دانشگاه مازندران، کمترین همراهی را با بدنه علمی دانشگاه داشت و او امروز با کدام مولفه می تواند ادعای همراهی با جامعه دانشگاهی استان را داشته باشد؟

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی مازندران در پایان گفت: همین چند مثال کافی است، چرا که اگر تک تک شعارها مورد بررسی قرار گیرد، عمق انحراف معیار ربیع فلاح و مدیریتش از استانداردهای دولت تدبیر و امید مشخص می شود که بیشتر به فاجعه شبیه است تا یک سری خطای مدیریتی.



* حسین برزگر: تیم اقتصادی استان هم هماهنگ نیست

حسین برزگر ولیکچالی- فعال رسانه ای اصلاح طلب- در گفتگو با مازندنومه، با بیان اینکه استاندار از روز اول، خود را مدیری اقتصادی و اجرایی می دانست، اظهار کرد: رویکرد ربیع فلاح، مسائل فرهنگی نبوده است و ارتباط ضعیفی با این بخش دارد.

وی با بیان اینکه استاندار در مسائل فرهنگی برنامه ای ندارد، اظهار کرد: گشایش هایی توسط تحول خواهان فرهنگی اتفاق افتاد، که البته کافی نیست.

برزگر با بیان اینکه فلاح به آمار اکتفا می کند و معتقد به بهبود شرایط است، خاطر نشان کرد: کارشناسان خلاف این موضوع را به دلیل تعطیلی واحدهای صنعتی، فعالیت با 50 درصد ظرفیت واحدها، رکود، بیکاری و مانند این ها بیان می کنند و به نظر می رسد آمارهای ارایه شده نادرست و غیر حقیقی باشد.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه تیم اقتصادی استان هم هماهنگ نیست، اظهار کرد: هم افزایی لازم در استان وجود ندارد .

* رضا ستاری: متوسط عملکرد  دولت در مازندران از سایر استان ها پائین تر است

رضا ستاری -دبیر انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه های مازندران- با بیان اینکه  عملکرد استاندار به اعتقاد بسیاری پائین تر از حد انتظار است، گفت: متوسط عملکرد  دولت در مازندران از سایر استان ها پائین تر است.

وی با بیان اینکه ابقای مدیران قبلی، انتصاب های ناکارآمد و نداشتن توان مدیریتی از ضعف های استاندار مازندران است، اظهار کرد: مازندران با این سبک مدیریت چشم انداز روشنی ندارد و مجموعه مدیریتی در آن به روزمرگی می گذرد

* اسفندیار عشوری: به انتصابات ضد دولتی استاندار عادت کرده ایم

اسفندیار عشوری -عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی کشور و دبیر حزب کارگزاران سازندگی مازندران- نیز به مازندنومه گفت: ضعف های عملکردی استاندار مازندران بارها در مجامع و رسانه های مختلف بازگو شده است و حتی مسئولان کشوری نیز در جریان آن هستند.

وی با بیان این که تدبیر حلقه گم شده مدیریت ارشد استان است، ادامه داد: از بحث انگیزترین و چالشی ترین موضوعات دامنگیر ربیع فلاح، مقوله انتصابات اوست که اگر نگوییم همه، بیشتر آن ها با فشار و سفارش افراد و جاهای خاصی مانند نماینده های مجلس، برخی فعالان اقتصادی و سیاسی، مسئولان و ذی نفوذان تهران نشین و مانند این ها بوده است.

دبیر حزب کارگزاران سازندگی مازندران بیان داشت: دیگر عادت کرده ایم و تا زمزمه جابجایی می شنویم، اطمینان داریم یکی از هواداران تند دولت سابق و غیرهمسو با دولت روحانی، با حکم ربیع فلاح، به زودی پشت میزی قرار می گیرد!

وی با یادآوری این که نبود مدیریت علمی باعث فرصت سوزی در حوزه های مختلفی مانند تعیین منطقه آزاد در استان شده است، افزود: مدیریت ارشد استان به بخش زیادی از وعده هایش جامه عملئ نپوشنده است و برای مثال مشکلات محورهای هراز و سوادکوه، هم چنین شبکه های داخلی استان و جاده کناره هنوز باقی است.

عشوری سکوت استاندار مازندران درباره انتقال آب خزر به کویر را از دیگر ضعف های استاندار برشمرد و تصریح کرد: در حالی که استاندار زیرک سمنان مدام در تهران رایزنی می کند، استاندار مازندران ترجیح می دهد سکوت کند! همین سکوت کردن ها در مواقعی که باید سخن گفت و اعتراض کرد، در سال های اخیر زمینه جدایی بخشی از خاک مازندران و الحاق آن را به تهران و سمنان و گلستان فراهم کرد.

وی در ادامه به وجود مشکلات محیط زیستی و نبود زير ساخت گردشگري استان هم اشاره کرد و اظهار کرد: آقای فلاح به این پرسش پاسخ دهند که دستاورد سفر روحانی به ساری چه بود و تاکنون چند درصد از اعتبارات این سفر تخصيص يافته است؟ تقریبا" صفر درصد!


 

*تیتر مطلب برگرفته از نام یک فیلم خارجی است: «از خط خارج شده» تولید سال 2005 انگلستان و آمریکا

**برخی یادداشت های انتقادی مازندنومه خطاب به استاندار مازندران که در سال های اخیر منتشر شده است:

استاندار مازندران در مسیر تضعیف دولت گام برمی دارد

وضعیت بغرنج برنج در مازندران/ گزارش غیر واقعی استانداری به رییس جمهوری

آیا خزان ربیع نزدیک است؟

استانداری مازندران به خانه تکانی نیاز دارد

منتقدان استاندار ورشکسته نیستند/ فلاح با اصلاح طلبان مذاکره کند

کجایند حامیان واقعی تدبیر؟!

این استاندار و آن دیگران

نه خانی آمده، نه خانی رفته!

اگر استانداری روابط عمومی نداشته باشد، چه اتفاقی می افتد؟

روابط عمومی استانداری مازندران؛ ناکارامد و کم فروغ

رسانه‌های مخالف را تطمیع می‌کنند تا انتقاد نکنند

تغییر، بدون تعارف!

استاندار فرصت سوزی کرد/ برکناری حسن نژاد شبه کودتاست/مشکلات را به بالا منعکس می کنیم

اصلاح طلبان در حاشیه

استاندار و سایه های او

توفیقات بین المللی، کاستی های استانی

وقتی استاندار قورباغه اش را قورت می دهد!

آیا استاندار مازندران تغییر می کند؟

 


  • جمعه 19 شهريور 1395-6:41

    یادتان باشد این همان دولتی است که به او رای دادید اگه استاندار را قبول ندارید انتخابات بعد به این دولت رای ندهید چون باز تا چهار سال بعد حوصله انتقادات ببجای شما را نداریم.مخصوصا حواستان باشد که استاندار بعدی هم بابلی است

    • جمعه 19 شهريور 1395-10:22

      ما با روحانی مشکلی نداریم که به او رای ندهیم. رای ما حتما به روحانی است. حتی بیشتر از دوره قبل. ما دوست داریم روحانی کمی تغییر در وزارت کشور و استان ها ایجاد کند. در دور بعد حتما استانداری بهتر سرکار می آید. در اینجا و سایر استان ها. درود بر دولت مقتر و روبه جلوی تدبیر وامید

    • پنجشنبه 18 شهريور 1395-17:2

      فلاح اشتباهی وارد استانداری شد .عشوری به فکر کارپیمانکاری ناتمام ((جاده ساری به تاکام ))باشد .مردم خسته شدن...

      • چهارشنبه 17 شهريور 1395-9:27

        نقدها به جا بود. همین چیزها را اگر استاندار رعایت می کرد عملکردش امروز مورد تایید بود. اما متاسفانه خوب نتوانست عمل کند.

        • چهارشنبه 17 شهريور 1395-8:1

          شيخ صمد فيش حقوقي رو خوب اشاره كردي..خخخخخ

          • چهارشنبه 17 شهريور 1395-8:0

            واقعا در همین چند نفری که شما مصاحبه گرفتید، افرادی کاربلد هستند که به قول شما به بازی گرفته نشدند. ادمهای قوی و مجرب که گوشه نشین اند


            ©2013 APG.ir