تعداد بازدید: 4109

توصیه به دیگران 5

يکشنبه 11 مهر 1395-6:42

دبیر ستاد هماهنگی اوقات فراغت فرمانداری شهرستان ساری:

به نم نم وارش اعتقاد داریم، نه شلاب!

قاسمعلی ایران منش: شهرداری ساری از ابتدای کار دعوت شدند، ولیکن در هیچ جلسه ای حضور پیدا نکردند و حتی خودم با معاونت محترم فرهنگی شهرداری ساری صحبت و از ایشان دعوت به همکاری کردم. قرار شده بود هماهنگی هایی داشته باشیم که بعد از آن، ایشان به تلفن من جواب ندادند/ اخیرا در شهر ساری جنگ حضور جمعیت اتفاق افتاده که مثلا هرکس بتواند جمعیت بیشتری را در فلان پارک یا ورزشگاه جمع کند برنده است! این کار فرهنگی نیست بلکه توهم است/ صفر تا صد 50 برنامه تابستان شاد نزدیک یکصد و پنجاه میلیون تومان هزینه در بر داشت.


  مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، رضا شریعتی: جشن میلاد امام حسن مجتبی(ع)، جشنواره تعویض کتاب، جشن گریم کودکان، جشن قلم، نامه ای به امام علی(ع)، جشن معلولان سرمایه های اجتماعی، جشن عید فطر، صعود به شاهدژ و جشن آیینی، عصر شعری برای تجن، جشنواره روستا در شهر، جشنواره لباس های محلی، پاسداشت آغاز سال تبری، پاک سازی رود خانه تجن در دو مرحله ، کنسرت ساحلی، رالی خانوادگی، کارگاه ساری شناسی، مسابقه فوتسال، اردوی دانش آموزی دختران ابتدایی، اردوی دانش آموزی پسران ابتدایی، مسابقه تیر اندازی، همایش بزرگ اسکیت سواران،  جشنواره بادبادک ها، مسابقه ماهی گیری، نمایشگاه قرآن و خانواده، جنگل نوردی و آشنایی باجنگل هیرکانی، همایش بزرگ ژیمناستیک کاران، آموزش امداد و نجات همگانی، مسابقه مجسمه های شنی، همایش گل بازی کودکانه، عصرانه ای با آزادگان، مانوردوچرخه سواران، جشنواره آب، مسابقه فن بیان سه دقیقه ای، جشن شکر گذاری خرمن، همایش ساحلی ورزش های هوایی، جشن غدیرانه، اجرای طرح کارگاه دانش آموزی سیمرغ، تشکیل گروه دختران شاد، تشکیل گروه نذر شادی و ... برنامه هایی بود که در تابستان امسال در شهرستان ساری با هماهنگی ستاد اوقات فراغت به اجرا در آمد .

قاسمعلی ایران منش -دبیر ستاد هماهنگی اوقات فراغت فرمانداری شهرستان ساری و تابستان شاد- بعد از سه ماه فعالیت روی صندلی مصاحبه نشست تا از تابستان شاد 95 ساری بگوید.

او متولد سال 1345 در سوادکوه و ساکن ساری است. معلم ناحیه یک، تحصیل کرده رشته هنر و دارای مدرک کارشناسی ارشد برنامه ریزی گردشگری.

ایران منش بالغ بر سی و پنج سال در عرصه های مختلف فرهنگی، هنری، بومی و محلی و گردشگری فعالیت داشته است و باور دارد که این عرصه بیش از هر زمان دیگر به فعالیت نیروهای خدوم، با انگیزه و متخصص نیاز دارد.

* در خصوص ستاد هماهنگی اوقات فراغت بفرمائید؟

ایران منش: این ستاد در تمام فرمانداری ها وجود دارد که قریب به سی دستگاه اجرایی و بخشداری ها عضو آن هستند. این ستاد در خصوص غنی سازی اوقات فراغت شهروندان نقش هماهنگ کننده و نظارت بین دستگاه ها را ایفا می کند تا هم افزایی اتفاق بیفتد و جلوی موازی کاری گرفته شود. همچنین طراحی برنامه های متنوع فرهنگی، هنری، ورزشی و اجتماعی متناسب با نیاز اقشار مختلف جامعه به ویژه نسل جوان از وظایف اصلی این ستاد است که ما برای امسال ضمن این مهم تا حدودی به اجرا هم ورود کردیم تا کمک کار دستگاه های اجرایی باشیم.

* تابستان شاد از کجا جرقه زده شد؟

ایران منش: از کانون شهید آوینی آموزش و پرورش ناحیه یک ساری که به اتفاق جناب دیانی ریاست اداره جهت مساعدت و رهنمون لازم خدمت فرماندار محترم جناب حسین زادگان رسیدیم و ایشان بسیار هوشمندانه و خردمندانه از طرح استقبال کرده و پیشنهاد دادند تا در سطح شهرستان اجرا شودو لذا با پیشنهاد فرماندار و به ‌منظور ایجاد نشاط وسرگرمی درخانواده ها اقدام به اجرای طرح تابستان شاد کردیم. به قول پیکاسو: بعضی از هنرمندان  یک خورشید را به یک نقطه زرد تبدیل می کنند اما بعضی از هنرمندان خردمند و با ذوق، یک نقطه زرد را به خورشید. باید بگویم که جناب فرماندار همین کار را کردند، یعنی ستاد اوقات فراغت فرمانداری  ساری را که معمولا یک تابستان را به دو سه تا جلسه و دستورات اداری ختم می شود، قابلیت اجرایی بخشید و " اقدام و عمل" رقم زده شد تا به فرمایش مقام معظم رهبری هم عمل کرده باشیم .

* از سازمان این کار بگوید ؟

ایران منش: ریاست این ستاد به عهده فرماندار و جانشین آن معاون سیاسی، امنیتی جناب حسن زاده بود. بنده به عنوان دبیر ستاد انتخاب شدم و قریب به سی دستگاه اجرایی و بخشداری های شش گانه شهرستان عضو این ستاد بودند. امسال با دعوت از مهندسان فرهنگی با تجربه و متخصص و تشکیل هفت کار گروه، برنامه ها را قابلیت اجرایی دادیم. به صورت فشرده و حتی در بعضی موارد شبانه روزی کار کردیم تا در خدمت شهروندان ساروی باشیم.

* در خصوص همکاری ادارات عضو ستاد هماهنگی هم توضیحاتی ارائه بفرمایید.

ایران منش: با تمام مشکلات و کمبود منابعی که دستگاه ها داشتند، باید گفت همکاری خوبی داشته اند و ازهمکاری آنها رضایت داریم. جا دارد در همین جا از مدیران و کارشناسان و رابطان این دستگاه ها تشکر کنم. البته از بعضی ادارات گلایه هایی هم در دل مان مانده است که بماند.

* عده ای برنامه های تابستان شاد را کپی از کارهای شهرداری ساری دانسته اند. نظر شما چیست؟

ایران منش: این طور نیست، ضمن اینکه اگر هم باشد هیچ عیبی ندارد، چون همه دارای یک فرهنگ و آئین و آداب و رسوم هستیم و در یک شهر زندگی می کنیم، مهم این است که کاری بشود و لذا اینکه من زودتر انجام دادم و آن یکی دیرتر و از دست من تقلب کرد، در این حوزه بی معنی است.

* شهرداری هم عضو ستاد بود و همکاری کرد ؟

ایران منش: کمک هایی در خصوص استفاده از محل پارک ملل و اجازه نصب بنر محبت کردند که البته با بروکراسی سنگین و کم محبتی هایی همراه بود.

* مگر شهرداری به ستاد اوقات فراغت دعوت نشد؟

ایران منش: از ابتدای کار دعوت بودند، ولیکن در هیچ جلسه ای حضور پیدا نکردند و حتی خودم با معاونت محترم فرهنگی شهرداری ساری صحبت و از ایشان دعوت به همکاری کردم. قرار شده بود هماهنگی هایی داشته باشیم که بعد از آن، ایشان به تلفن من جواب ندادند.

* همکاری نهادهای دیگر در مرکز استان چگونه بود؟

ایران منش: قاعدتا تمام ادارات و نهادهای فرهنگی، هنری، ورزشی و اجتماعی عضو این ستاد بودند، اما به قول مازندانی ها " مثل اینکه اَمِه تَن تَلی داشتِه"؛ چون باعزیزانی که طرح پارک پاک را برنامه ریزی و اجرا می کردند، جلسات متعددی داشتیم که با روی گشاده مواجه شدیم،  ولیکن هیچکدام منتج به همکاری نشد و بعضا کشمکش و بگومگوهایی هم در پی داشت که ان شاالله برای توضیح آن خدمت مسئولان مربوطه خواهم رسید.

* بعضی ها می گویند از برنامه ها استقبال نشد؟

ایران منش: یعنی چی؟ یعنی مردم برای استفاده برنامه ها نیامدند؟

* جمعیت چند هزار نفری نداشته اید؟

ایران منش: منظورتان شوهای جمعیتی است؟ ببینید اخیرا در شهر ساری جنگ حضور جمعیت اتفاق افتاده که مثلا هرکس بتواند جمعیت بیشتری را در فلان پارک یا ورزشگاه جمع کند برنده است! این کار فرهنگی نیست بلکه توهم است و در گروگان داشتن مردم با ترفندهای غیرکار آمد که هدف و کاربرد خاص دارد و با نفس کار فرهنگی و خدمت به مردم در تناقض هست. ضمن اینکه در نهایت بقول مازندارنی ها : "ما به نم نم وارش بیشتر اعتقاد داریم تا به شلاب".

* از ماهیت برنامه ها بگوئید؟

ایران منش: ماهیت برنامه ها را در قالب های فرهنگی، هنری، اجتماعی و ورزشی گرفتیم. برنامه ها را ساده و روان بستیم.  سخنرانی ها را حذف کردیم. فلان آقای با نفوذ را بالای سن نیاوردیم و از حالت رسمی و خشک خارج کردیم و گذاشتیم خود مردم برنامه ها را اداره کنند. جنس برنامه ها را متفاوت دیدیم تا مردم به برنامه ها اعتماد کنند. سعی کردیم گرایشی خاص به آن ندهیم تا هم برنامه ها و هم آدم ها همه متنوع باشند. همچنین تلاش کردیم نهادهای مردمی را هم وارد کار و از آنها حمایت کنیم و هدایت شان نکنیم.

*حالا چرا تابستان شاد؟

ایران منش: مردم افسرده اند، جامعه افسرده است و این حال برای جامعه حال خوب نیست. حال مردم باید خوب شود. نه اینکه ناهمواری‌های زمانه را نبینند، بلکه اوقاتی پیش بیاید که مردم بتوانند اندکی دور از دغدغه های روزمره زندگی کنند تا غم ها را کمتر ببینند. لحظاتی بی‌درد باشند. تصور ما این بود که ما می توانیم با برنامه های شاد و فرح بخش فضایی آرام و لطیف را تقدیم مردم کنیم که فکر می کنم به اندازه قدر سهم خود به نتیجه رسیده ایم. البته نه در حد شان و مطالبات مردم، که از این حیث شرمنده ایم.

* شما هفتاد برنامه را اعلام کرده بودید. چند تا اجرا شد و چه میزان هزینه صرف این برنامه ها شده است؟

ایران منش: از هفتاد برنامه، بیش از پنجاه برنامه را اجرا و بعضی را هم به علت تنگناهای مالی دچار کمبود زمان شدیم که در صددیم آنها را هم اجرا کنیم. تقریبا 15 برنامه را هم که توسط نهادهای مردمی انجام می شد، پشتیبانی کردیم و برنامه های زیادی را هم مشورت دادیم و همکاری کارشناسانه داشتیم.
صفر تا صد تابستان شاد نزدیک یکصد و پنجاه میلیون تومان هزینه در بر داشت، یعنی روزی یک ونیم میلیون که با حق الزحمه تیم 15 نفره و تهیه امکانات و تخصصی، هزینه های تبلیغاتی، پذیرایی و مانند این ها می تواند نمونه بارزی از اقتصاد مقاومتی و در تراز و مقایسه اش با تشکیلات دیگر، قابل ملاحظه و توجه باشد.

* تبلیغات مجازی تان عالی، کاغذی مناسب، اما تبلیغات محیطی تان ضعیف بود؟

ایران منش: این هم از مختصات روزگار و شهر ساری هست که در فضای مجازی به علت اینکه هزینه بالایی نداشت از تمام ظرفیت ها استفاده کردیم، در تبلیغات کاغذی بریز و بیاش نکردیم و در تبلیغات محیطی و بنری، خرما بر نخیل بود، یعنی هم پول نداشتیم و هم بد اخلاقی هایی اتفاق افتاد .

* بد اخلاقی؟ بیشتر توضیح می دهید؟

ایران منش: بد اخلاقی، یعنی  نگذاشتند. بهتر است از این مقوله رد شویم .

* برای اجرای برنامه ها اسپانسر هم داشتید؟

ایران منش: یکی دو تا اسپانسر داشتیم که خودشان در برنامه حضور داشتند و از طرف تشکیلات خودشان در حد وسع خود کالاهایی را اهدا کردند، اما اسپانسری که مستقیم نقدی کمک کند، نه، یعنی بعضی ها نگذاشتند!

* نگذاشتند؟

ایران منش: بله، نگذاشتند! این هم بماند برای بعد!

* پس تامین هزینه اجرای برنامه چگونه بود؟

ایران منش: در هر بخشی دستگاه های مربوطه دخیل اجرا بودند و همکاری داشتند. مبلغی هم در تعهد ماست که کمیته مالی ستاد که توسط بخشدار مرکزی جناب آقای رضایی راد اداره می شود، در پی تامین آن است.

* در کل موفق بوده اید؟ از خودتان راضی هستید؟

ایران منش: این را باید شهروندان بفرمایند، اما بنده به عنوان یک کارشناس فرهنگی عرض می کنم که طرح موفق بود و از همکارانم که صادقانه و خالصانه گام همت پیش نهادند و خروجی ای که رقم زدند راضی هستم، البته باید پذیرفت در اجرای هر برنامه ای نقاط ضعف هایی به وجود می آید که طبیعی است، ولیکن درمجموع به اهداف از پیش تعیین شده رسیدیم.

* بزرگ ترین مشکل شما در اجرایی کردن برنامه ها چه بود؟

ایران منش:  انتخاب مکان اجرای برنامه که باید بگویم متاسفانه با کمبود و یا بهتر است عرض کنم نبود مکان های مناسب با شان شهروندان مواجه هستیم .این یک معضل هست که وقتی مدعی دفاع در مقابل جنگ نرم هستیم  با داشتن حداقل امکانات آن محروم  هستیم، یعنی برای این مهم باید امکانات بیشتر و بهتری در اختیار دستگاه های متولی باشد.

* در جایی از موازی کاری ناله داشتید؟

ایران منش: بله، متاسفانه این نقص همچنان در کشور وجود دارد و این باعث تقسیم شدن امکانات و توان می شود که در تابستان شاد دچارش بودیم. جالب است بعضی از دستگاه ها حاضر به هم افزایی نبودند که به حتم گزارش آن را خدمت فرماندار تقدیم می کنم .

* برنامه های تابستان شاد چقدر اثر گذار بوده است؟

ایران منش: به نظرم در لایه های اجتماعی نفوذ داشتیم، یعنی خود مردم را پای کار آوردیم و از آنها صرفا به عنوان تماشا چی استفاده نکردیم. یعنی خودشان جایگاه برنامه را می ساختند خودشان با هم مسابقه می دادند و خودشان می خواندند.

می خواستیم شادی را بین مردم تقسیم کنیم. در کل ما در  تابستان شاد دنبال توسعه فرهنگی بودیم نه مهندسی فرهنگی. ما نخواستیم مردم را به مقصدی رهنمون کنیم که اراده ما در آن دخیل بود، بلکه در عرصه و میدان فعالیت را برای شان گشودیم.

می توانستیم خواننده ای پایتخت نشین را با بیست میلیون تومان یا بیشتربیاوریم و هزاران نفر را جمع کنیم؛ هر چند که این هم باید انجام بشود اما ما این کار را نکردیم، بلکه جایگاه ساده ای را ساختیم و میکروفن را در اختیار مردم قرار دادیم تا خودشان بخوانند و برای خودشان کف بزنند و درمواردی هم با نازل ترین هزینه  خواننده های بومی و شهری خودمان را آوردیم تا برای مردم بخوانند.

* تنوع برنامه ها موجب سردرگمی نبود؟

ایران منش: اتفاقا از مزیت برنامه های تابستان شاد همان تنوع آن بود که در ذیل کمیته های تخصصی هفت گانه انجام می شده است .

* تابستان تمام شد، آیا ستاد اوقات فراغت هم تعطیل شد؟

ایران منش: پرداختن به اوقات فراغت مختص زمان خاصی نیست و لذا نباید این طرح ها معطوف به یک فصل خاص شود، ازطرفی هم نباید مطالبات و تقاضای جامعه به ویژه والدین دانش‌آموزان معطوف به فراهم شدن امکانات لازم برای پرکردن اوقات فراغت فرزندان شان تنها درتابستان باشد، بنا بر این ایران منش ها رفتنی هستند، اما ستاد اوقات فراغت ماندنی است و باید بهتر از این کار کند.

* به نظر شما تابستان امسال، ساری شاد شد؟

ایران منش: خیلی ها خندیدند، خیلی ها از ما تشکر کردند، خیلی ها ازما خواستند که این نوع برنامه ها را ادامه دهیم. اینها بیانگر این است که رضایت مندی به وجود آمده است می توان گفت بذرشادی پاشیده  شد، ما سه ماه به تقسیم شادی پرداختیم. شاید شادی به کسانی نرسیده باشد که باید سهم شان را در برنامه های آینده به آنها برسانیم .

* برای پاییز چه دارید؟

ایران منش: پاییزان ...

* یعنی کار ستاد اوقات فراغت ادامه دارد؟

ایران منش: تا روزگار ادامه دارد همه چیز می تواند ادامه داشته باشد .

*ظاهرا شما یک گروه فرهنگی هستید؟

ایران منش: بله، بنده و دوستان همراه یک گروه فرهنگی هستیم که قریب به سه دهه با یکدیگر در حوزه فرهنگی و هنری همکاری می کنیم که جا دارد در همین جا از آقایان هادی ساعی، محمدرضا خورشیدی، محمد شترداران، محسن محسنی، علی کاویان، محمدرضا محمدی، علی حسن نژاد، حمید آزاد شهابی، ایمان بای، و خانم ها معصومه صباغی، مریم درزی، فرانک سعیدی قدردانی و تشکر ویژه داشته باشم و نیز دوستانی که در مسیر به گروه افزوده شدند.


  • دوشنبه 19 مهر 1395-18:50

    نذرشادی یک گروه مستقل هست و ربطی ب فرمانداری نداره

  • پنجشنبه 15 مهر 1395-10:37

    تشکر از شما بخصوص کمیته رسانه تابستان شاد که من از نزدیک تلاش شان را دیدم. مرحبا دوستان مطبوعاتی ام

    • چهارشنبه 14 مهر 1395-19:11

      تابستان شاد، برند به یادماندنی است که تا برای همیشه در یاد ساروی ها می ماند

      • میر حمزه طاهری هریکنده ای نوپاپاسخ به این دیدگاه 12 0
        چهارشنبه 14 مهر 1395-9:11

        ضمن تشکر از جناب آقای ایرانمنش ،
        بنده که از فعالیت و تلاش آقای ایرانمنش آگاهی کامل دارم و همه مازندرانی ها و آنهایی که در بخش ادبیات و شعر و زبان شیرین مازندرانی پیگیر هستند آشنایی کامل با ایشان دارند و همه ما با سالنامه تبری که اواخر سال به دست عموم می رسد آشنا هستیم که این هم از تلاش این بزرگوار و زحمت کش است .
        آرزوی سلامتی و پیروزی برای آقای ایرانمنش دارم.
        ته دس درد نکنه ته خنابدون

        • ساروی کیجاپاسخ به این دیدگاه 15 0
          سه شنبه 13 مهر 1395-12:34

          تابستان شاد آبروی ساری شد خیلی جالب بود .
          دستشان درد نکند.

          • سه شنبه 13 مهر 1395-12:17

            من برای اولین بار متوجه شدم که فرمانداری ستاد اوقات فراغت دارد کاش مثل حاج مجیدها زیاد بودند و ایران منش ها که با دست خالی کاری کنند کارستان .

            • سه شنبه 13 مهر 1395-7:23

              عملكردخوري با مصاحبه سياسي!
              اولا ماهيت و وظايف ذاتي هردستگاه كاملا مشخص است از براين حرفهاي دبير ستاد......برميايد كه بايستي تمام هزينه ها ازسوي شهرداري ساري پرداخت بشه !؟ چرا!؟
              دبير ودستگاهش مي نشيند و يه فرم خام دارند و در داخل جلسه از اعضا ء امضا ء ميگيرند ومصوبات سال قبل را فتوكپي زده بعد دو روز مصوباتي را بدون درنظرگرفتن رديف بودجه يا اعتباربه گردن دستگاهها ميگذارند وتمامي كارهاي دستگاهها را جزو عملكردخود حساب مياورند مانندبرنامه هايي كه درمتن مصاحبه جزو عملكردخود به حساب آوردند
              ثانيا : چرا مردم ساري از برنامه هاي شما استقبال نميكنند آيا اكثر برنامه هاحوصله سربر تبليغاتي وسياسي نبود؟؟.!
              ثالثا تعدادافراديكه از كل برنامه هاي شما استفاده كردندچقدر بود؟ آمار درستي در دست داريد؟

              • سه شنبه 13 مهر 1395-10:11

                جواب سوال هایت در متن مصاحبه هست. استقبال خوب بود. به اندازه پولی که خرج شد خیلی خوب بود. کل هزینه های این ها برابر با یک برنامه شهرداری است. برنامه های 50 نفره داشتند اینها تا 2 هزار نفره. بنامه های یک ساعته تا 5 روزه. شهردرای عمرا بتونه مثل فرمانداری برنامه اجرا کنه. من خودم در 7 تا 8 برنامه اینها شرکت کردم. همه چی خوب بود. تو تعریف نکنی از شهردار کی بکنه؟! بالاخره نیروی شهرداری هستی برادر. اما واقعیت را ببین. فکر کردی هر چی برنامه خوبه مال شهردرایه؟ نه. اشتباه فکر کردی. دیگران هم بلدند کارشون رو

              • دوشنبه 12 مهر 1395-20:51

                چرا نظریات این پست را پخش نمی کنید ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟


              ©2013 APG.ir