تعداد بازدید: 3917

توصیه به دیگران 2

چهارشنبه 14 مهر 1395-11:6

حراج عضو، فروش زندگی

جان بابایی: چون خرید و فروش و مبادله پول در عضوفروشی دیده یا ثبت نمی شود، برخورد با آن سخت است/ رضیان: اگر کسی برای فروش اعضای بدن اش تبلیغ کند، مرتکب جرم شده است.


مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، رضاشریعتی: تبلیغات خرید و فروش اعضای بدن را روی در و دیوار شهر دیده ایم. فروش کلیه البته همواره در صدر قرار دارد. فروش کبد اما به تازگی اضافه شده است.

 وقتی عرصه بر آدم تنگ شود، ناچار عده ای تکه ای از اعضای بدن خود را برای فروش می گذارند. زخم های زندگی تمامی ندارد. زخم هایی که «مثل خوره در انزوا روح را آهسته مي خورد و مي تراشد.»

*کلیه، فروشی!

روی یکی از تابلوهای برق نوشته شده است؛ فروش کلیه A + 

با شماره تماس می گیرم. می گوید: «نیازمند فوری به پول هستم و  قیمت کلیه من 25 میلیون تومان  است. اما اگر نقد داشته باشید تا 15 میلیون تومان هم راضی می شوم.»

از اختلاف فاحش قیمت متعجب می شوم و می پرسم: «مگر می شود ده میلیون تخفیف؟! کلیه برای خودتان است؟»

-« بله برای خودم است، ای آقا... دختر خردسالم بیمار است، مجبورم، وگرنه چه کسی حاضر است تکه ای از وجود خود را بفروشد و سلامتش را به تهدید بیندازد؟»

32 ساله و جوان است. قسم می خورد که برخی تا 50 میلیون هم قیمت می دهند.

از وضعیت خریدارهای کلیه در بازار می پرسم. جواب داد: «از وقتی که تبلیغات را چسبانده ام، کلی تماس داشتم، اما خریدار نبودند، انگار کاری جز سرک کشیدن در زندگی مردم ندارند.»


 
*خطرات فروش عضو

 علی باقری -متخصص کلیه- در گفت وگو با ما می گوید: دیگر کم تر دل کسی برای کسی می سوزد و زندگی، آدم ها را به سمتی پیش برده است که ناچار به فروش عضو می شوند.

وی با بیان اینکه متولیان به دنبال آن هستند تا پیوند از طریق مرگ مغزی را افزایش دهند و خوشبختانه به آمار 50 درصد اهدا از طریق مرگ مغزی هم نزدیک شدند، اظهار کرد: پیوند کبد از فرد زنده تقریبا فقط در مواقعی انجام می‌شود که یا پیوند اورژانسی وجود دارد یا فقط درباره بچه‌ها این پیوند صورت می‌پذیرد.

این پزشک در ادامه تصریح کرد: اهدای کبد برای فرد اهدا کننده می‌تواند خطراتی از قبیل خونریزی، ابتلا به عفونت‌ها، عوارض بیهوشی و داروهای آن را داشته باشد، بنابراین این نوع جراحی‌ها با قوانین و محدویت‌های قانونی در کشور انجام می‌شود.

باقری می افزاید: فروش سایر اعضای بدن هم می تواند مخاطرات زیادی را به همراه داشته باشد که لازم است در این خصوص تصمیم گیری شود.

*خرید و فروش اعضا غیر قانونی است

دکتر قاسم جان بابایی -رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران- با بیان اینکه فروش اعضای بدن تخلف است، گفت: در مازندران موردی از این موضوع مشاهده نشده، چرا که نگاه دولت در بخش اهدای اعضا به بخش دولتی است و بخش خصوصی در این بخش فعال نیست.

وی با بیان اینکه در پیوند اعضا در مواردی بستگان افراد نیازمند به اهدای عضو اقدام نمی کنند، اظهار کرد: در این موقع فرد به سمت خرید و فروش عضو پیش رفته و ناچار می شود تا عضو مد نظر را به طریقی تهیه کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه چون خرید و فروش و مبادله پول دیده یا ثبت نمی شود، برخورد سخت است، تصریح کرد: این کار غلط است و قانون آن را تخلف می داند به همین دلیل لازم است تا تدابیری در این خصوص اندیشیده شود.

وی افزود: طرح پیوند از جسد که وزارت بهداشت به مجلس ارائه داده بود، به تصویب رسید و در حال پیگیری آن هستیم.

*جرم تبلیغ فروش اعضا

عبدا... رضیان -عضو حقوقدان مجلس شورای اسلامی- هم با بیان اینکه قانون خرید و فروش اعضا را ممنوع کرده است، گفت: در صورت لزوم چنانچه بر اساس تجویز وزارت بهداشت و درمان موجب سلب حیات نشود فرد می تواند اقدام به اهدای یک عضو کند.

نماینده قائمشهر با بیان اینکه برای مثال اهدای خون در حدی که حیات را از بین نبرد و مواردی از این دست منع قانونی ندارد، اظهار کرد: اگر کسی برای فروش اعضا تبلیغ کند، مرتکب جرم شده است و فرقی نمی کند شخصیت حقیقی یا حقوقی باشد. هیچ مرکزی هم حق چنین کاری را ندارد و در صورت مشاهده با آن برخورد خواهد شد.



    ©2013 APG.ir