تعداد بازدید: 3027

توصیه به دیگران 1

سه شنبه 20 مهر 1395-11:6

نقد یک مدرس دانشگاه بر اظهارات امام جمعه چمستان

مازندران را بیش از این تکه تکه نکنید

 طرح  امام جمعه محترم چمستان مبنی برشهرستان شدن این منطقه، موجب تفرقه و جدایی خواهد شد، در حالی که ایشان باید منادی وحدت تاریخی هزارساله شهرستان نور باشند.


مازندنومه؛ سرویس سیاسی، قوام الدین بینایی، پزوهشگر و مدرس دانشگاه: پس از سفر اخیر استاندار مازندران به منطقه ی چمستان شهرستان نور، دو مساله حاشیه دار شد و مدتی است که ذهن فرهیختگان منطقه را به خود مشغول کرده است؛ اول تعدیل در برداشت چوب های جنگلی که استاندار بیان داشت و دوم طرح عجیب و سوال برانگیز امام جمعه چمستان مبنی بر شهرستان شدن چمستان با داشتن پنجاه هزارنفر جمعیت ثابت و سی هزار نفر جمعیت شناور!

من کاری به گزارش های رسمی و اعداد و ارقام ندارم، به عنوان یک شاهد عینی که هر روز رژه چندین کامیون مملو از انواع درختان تنومند جنگل مظلوم و بی صاحب رامی بینیم، نمی توانم مفهوم تعدیل را بر این غارتگری منطبق سازم

اما طرح  امام جمعه محترم چمستان مبنی برشهرستان شدن این منطقه، موجب تفرقه و جدایی خواهد شد، در حالی که ایشان باید منادی وحدت تاریخی هزارساله شهرستان نور باشند.

 در حالی که جهان به سوی همگرایی و وحدت سیاسی و اقتصادی پیش می رود، چندسالیست که ویروس تجزیه طلبی به ظاهر قانونی چون خوره ای به جان کشورو استان ما افتاده و وحدت ملی ما را نشانه گرفته است؛ از جدایی و تجزیه کلانشهرها و استانها تا شهرها و روستاهای کوچک تر.

همین مازندران به گفته مرحوم دکتر منوچهر ستوده روزی تا نزدیک کرج امتداد داشت که ابتدا گلستان سازی شد، سپس نغمه شوم مازندران غربی و شرقی و شاید در آینده ای نزدیک مازندران شمالی و جنوبی ؟!

کوچک سازی شهرها هم از سوادکوه بزرگ، ساری و میاندورود، بهشهر و خلیل شهر و تنکابن و عباس آباد از قرار به چمستان ما رسیده و تا کی نوبت بندپی بابل و سرخرود و امیرکلا و سایران شود و آن ها نیز جدایی و تبدیل به شهرستان شدن را داشته باشند.

روند تجزیه و جدایی استان ها و شهرستان ها را بارها درمحضربزرگانی چون دکتر پیروزمجتهدزاده و دکتر منوچهرستوده  و دیگراستادان دانشگاهی، نه سیاسی مطرح کردم که همه آن ها به شدت با این موضوع مخالفت کردند. این بزرگان دانش و پژوهش جداسازی ها را تلاشی آگاهانه یا ناآگاهانه برای محوهویت ملی ومذهبی و وحدت سرزمینی می دانستند.

یادمان نرود که در روزگاری از اصفهان و گاه از بهشهر پایتخت دوم صفویان، سرزمین ایران با چهل میلیون جمعیت و با وسعت سه برابر کشور در حال حاضر، به خوبی اداره می شد، چه رسد به عهد هخامنشیان که نیمی از جهان شناخته شده آن روز را با درایت و تدبیر از شوش تا پاسارگاد اداره می کردند.

چمستان با آن آبادی های زیبای ساحلی و لاویج سحرانگیزش بخشی ازهویت حداقل هزارساله ی نور است و  از امام جمعه ی محترم آن که باید نماد وحدت وهمدلی باشند انتظار طرح چنین مسایلی نمی رفت و نمی رود.

می توان به جای جداسازی ها، اختیارات فرمانداران و شهرداران و... را افزایش داد. برخی در تلاش اند ناجوانمردانه ضعف و کاستی های مدیریتی خود را به جدایی شهرها و استان ها حواله دهند. این روند جدایی اگرمتوقف نشود پایانی بران متصورنیست و جه بسا در آینده منطقه ی لاویج نیز چنین درخواستی را مطرح کند!

بوروکراسی زاید، افزایش بار مالی و اداری، نابودی هویت و انسجام ملی و بومی، متلاشی شدن خرده فرهنگ ها و تفرقه و تنش های قومی و سیاسی و... از نتایج سحری این جدایی هاست تا بعد چه پیش آید. بیایید متحد باشیم وهمین پاره باقی مانده از رویان و رستمدار باستانی از گلوگاه تا رامسر راپاره تر نکنیم.


  • حسین محمدی آملیپاسخ به این دیدگاه
    دوشنبه 31 ارديبهشت 1397-11:52

    باسلام.آقای مثلافهمیده وفرهیخته چرازمانی که محمودآباد ونور به ناحق از شهرستان آمل جداشدندشما ندای مازندران راتکه تکه نکنیدسرندادید؟؟؟

    • مجیدشیرزادسوادکوهیپاسخ به این دیدگاه 1 0
      سه شنبه 4 آبان 1395-20:11

      استاد گرامی تجزیه درونی دردی است بزرگ اما چه باید کرد وگفت ازانتزاع خطیرکوه وگدوک و...آنهم بخاطرتامین آب سمنان ومتافع برخی وطن فروش و منصب طلبی ومال اندوزی برخی مسژولان استان وادامه ی این تهدیدها نسبت به تمامیت استان انهم با پشتیبانی معاون استاندار؟؟؟

      • سه شنبه 27 مهر 1395-13:42

        یک عزیزی می گفت برای عدم رسیدگی به موضوعی رفته بود وزارتخونه ای در تهران و رییس اون وزارتخونه در نهایت گفت بزار واقعیت تلخی رو در مورد شما مازندرانی ها بگم.... مدیران شما مثلا اگر سهمیه ای 80 تایی میاد برای خود شیرینی و اینکه باز هم سر اون پستشون بمونن و کم خرج باشن برای دولت!!!! میگن نه زیاده ما نهایت 15 تا !!! در حالیکه مدیران شهرهایی مثل تبریز اصفهان حتی کرمان میان کله ی ما رو می کنن که 80 تا سهمیه چیه ما حداقل 100 سهمیه میخوایم و اینقدر میان و میرن تا بگیرن ولی شماها.......اندر خم یک کوچه می مانید.

        • يکشنبه 25 مهر 1395-8:17

          سلام
          هنوز وضعیت شهرستان های تازه تاسیس معلوم نیست بالاخره یک فرقی بین زندگی شهر نشنی با مناطق روستایی وجود دارد .
          فرهنگ شهر نشینی بد نیست اما مناسبات خودشو داره همینطور روستاها و شهرک ها .... بعد از انقلاب اسلامی تاکنون یکی از بزرگترین مشکلات جامعه ما این است که سالهای سال در پیش از انقلاب روستا نشینان تحقیر شدند و گمان کردیم چون روستایی هستیم حتما باید به شهرها کوچ کنیم شهرها بزرگ شدند روستاها خالی ... شهرهای کوچک هم راه پایداری را در مستقل شدن دیدند . ابتدا باید بستر فرهنگی و سازکارهای اجتماعی منجر به این خواسته ها را بشناسیم . انشا الله

          • جمعه 23 مهر 1395-23:29

            باسلام،نیمی از جمعیت شهرستان نور در چمستان هستند ولی متاسفانه چمستان محروم مانده و توزیع منابع و سرمایه ها ناعادلانه صورت گرفته و تنها راه چاره شهرستان شدن چمستان است.

            • مازندرانیپاسخ به این دیدگاه 2 4
              پنجشنبه 22 مهر 1395-19:5

              بنده هم سالهاست نگران این موضوع تجزیه شدن استان مازندران هستم.
              برخی مدیران غرب مازندارن به جای آنکه حقوق شهروندهای غرب استانی را از دولت بگیرند برای پست و مقام دستاویز تجزیه طلبی شدن تا فردا روزی سمت بالاتری از حال خود دست یابند.
              اگر به فکر ارتقا مازندران هستید با همین شرایط هم میتوانید اینجا را گلستان سازید.
              مازندران در حال نابودی ست.
              دریابید دریابید

              • فریده یوسفیپاسخ به این دیدگاه 2 6
                پنجشنبه 22 مهر 1395-15:45

                درود بر استاد قوام الدین بینایی

                • مهدی زمانیپاسخ به این دیدگاه 2 5
                  پنجشنبه 22 مهر 1395-12:43

                  جناب بینایی ،شور بختانه در طی یکی دودهه گذشته تاکنون امام جمعه هاهم به وضعیت قومی گرایی وخانخانی وپراکندگی مراکز تصمیم گیری دامن زدند وجای تصمیمات کارشناسی کم وکمتر میشود.این یعنی احیای نظام ملوک الطوایفی.

                  • چهارشنبه 28 مهر 1395-14:24

                    دقیقا... و با تشکر از شما... با این وضعیت تا چند وقت دیگه مملکتمون درست مثل افغانستان اداره خواهد شد... یکی از راههای نفوذ همینه... حالا کیا هستن و چه جوری اینقدر واضح دارن کشور رو به این سمت می برن خسروان حتما دانند.


                  ©2013 APG.ir