تعداد بازدید: 2734

توصیه به دیگران 1

دوشنبه 13 دی 1395-1:21

نگاهی به جبهه شب انتخاباتی اصولگرایان

آنهایی که شکست را تجربه می کنند

مازندنومه بررسی می کند: نمایش جدید اصولگراها در تشکیل «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» با تغییر نگاه شورای نگهبان از واژه «رجل سیاسی» هم پوشانی کامل دارد/ در میان حامیان مازندرانی این تشکل تازه تاسیس، نام یک نماینده سابق و دو فعلی مجلس دیده می شود/ بهتر است اصولگرایان به جای به آب و آتش زدن، اندکی استراحت کنند و به فکر بازسازی خود باشند/ چهره هایی که به عنوان نامزد اصولگراها در انتخابات آتی معرفی می شوند، در قامت رقابت با روحانی نیستند.


 مازندنومه، سرویس سیاسی: همچون برخی انتخابات پیشین، چند ماه مانده به انتخابی دیگر، تشکلی نوظهور در عرصه سیاست داخلی متولد شد. «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» یک شنبه 5 دی‌ماه با حضور 10 نفر از چهره‌های انقلابی اعلام موجودیت کرد.

این جبهه نوتاسیس به‌ریاست حجت‌الاسلام محمدحسن رحیمیان تشکیل شده و اعضای آن یحیی آل‌اسحاق، مهدی چمران، حمیدرضا حاجی‌بابایی، رضا روستاآزاد، محمود خسروی وفا، مهدی محمدی، علیرضا مرندی، نادر طالب‌زاده و خانم مرضیه وحید دستجردی هستند.

این گروه اصولگرا که مورد حمایت جریان رسانه ای این طیف از جمله فارس و تسنیم قرار دارد، به احتمال قصد دارد مرضیه وحید دستجردی را نامزد انتخابات ریاست جمهوری آینده کند.

از آن جایی که جریان اصولگرا شانس چندانی برای پیروزی در انتخابات آتی ریاست جمهوری ندارد، از طریق تولید شب انتخاباتی «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» هم قصد دارد اثبات کند پوست اندازی کرده و هم بر آن است برای نخستین بار با یک نامزد زن را وارد کارزار انتخابات ریاست جمهوری کند تا شاید بختی برای رقابت کم فاصله با حسن روحانی داشته باشند و رقیب از پیش بازنده محسوب نشوند.

نمایش جدید اصولگراها با تغییر نگاه شورای نگهبان از واژه «رجل سیاسی» هم پوشانی کامل دارد. هم اکنون در اردوگاه مخالفان دولت چند نفر نامزد انتخابات آینده شده اند و مشخص نیست این جبهه نوظهور بتواند تشتت موجود را به نفع گزینه مدنظر و احتمالی خود برطرف کند، چه بسیاری از نامزدهای اصولگرا و گروه های پشتیبان آن ها مانند موتلفه و یا قالیبافی ها و پایداری چی ها تکلیف مدارانه پای در عرصه می گذارند و خیلی با تاکتیک های سیاست ورزی امروزی آشنا نیستند.

این جبهه ادعا کرده که آمده اند تا تحول ایجاد کنند و راه را برای حضور موثر و مستمر مردم در اداره کشور هموار کرده و موانع حرکت رو به جلو و عوامل سدکننده پیشرفت را از سر راه بردارند. شعار اصلی شان مبارزه با فساد است.

و می گویند مشکلات اقتصادی موجود، شایسته نظام جمهوری اسلامی و در شأن مردم انقلابی و فداکار این سرزمین نیست و فساد اداری و فساد اقتصادی با ارقام نجومی و دریافت‌های نامتعارف و ناعادلانه مدیران و صاحب‌منصبان از آستانه تحمل مردم فراتر رفته است.

پیش تر نام بیش از دویست چهره سیاسی و فرهنگی به عنوان حامیان این جبهه رسانه ای شده بود که در میان آن ها۱۶ چهره فرهنگی، ۱۹ چهره دانشگاهی، ۱۹ فعال حوزه زنان، ۱۶ چهره رسانه ای، ۸ وزیر دولت نهم و دهم، ۱۲ چهره علمی، ۵ چهره ورزشی، ۳ چهره هنری، ۹ عضو فعلی و سابق شورای شهر اسلامی، ۲۵ فعال سیاسی و ۷۸ نماینده فعلی و سابق مجلس شورای اسلامی حضور داشتند..

همچنین ۴۱ نفر از ۲۱۰ نفر حامی جبهه مردمی نیروهای مردمی انقلاب عضو تشکل های سیاسی هستند که ۱۴ نفر از آنان را اصولگرایان سنتی، ۱۸ تحول خواه، ۷ عضو یکتا و ۲ عضو پایداری تشکیل می دهند.

نیم نگاهی به نام هیئت مؤسس و حامیان«جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» سوگیری این تشکل را مشخص می کند که بر آن است طیف اصولگرایان بین دو سر رادیکال و میانه را به اجماع برساند.

*مازندرانی های حامی

در میان حامیان مازندرانی این تشکل تازه تاسیس -جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی- نام یک نماینده سابق و دو فعلی مجلس دیده می شود؛ کمال علیپور نماینده قائم شهر در مجلس نهم، علی محمدشاعری نماینده فعلی بهشهر و علی ادیانی نماینده کنونی قائم شهر.

خبرگزاری فارس که وظیفه اصلی پوشش رسانه ای خبرها و گزارش های این جبهه را در کنار خبرگزاری تسنیم بر عهده دارد و هر روز با حامیان آن گفتگو می کند، با ادیانی نیز گفتگو کرده که این نماینده مجلس گفته: «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی با حضور نیروهای مردمی انقلاب و کسانی که دغدغه منافع ملی انقلاب و مردم را دارند، تشکیل شده است. این افراد دور هم جمع شدند تا در چارچوب ارزش‌های انقلاب اسلامی، رهنمودهای بنیان‌گذار انقلاب و فرمایشات راهبردی و حکیمانه رهبری گام بردارند و به مردم خدمت کنند.»

وی افزود: «از همه قشرها و با مسؤولیت‌های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و مذهبی در این جبهه حضور دارند و این نیروها با دغدغه تأمین منافع ملی و با نگاه حمایت از مجموعه مطالبات و خواسته‌های مردم و دفاع از ارزش‌های انقلاب اسلامی تجمع کردند.»

نماینده مردم قائم‌شهر، سوادکوه، جویبار، سیمرغ و سوادکوه شمالی در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: «هدف جبهه نیروهای مردمی انقلاب اسلامی این است تا اسلام را با آموزه‌های اهل بیت(ع) و انقلاب اسلامی را با آموزه‌های امام و رهبری تعریف کنند.»

*تزلزل اصولگرایان

تاکنون غیر از مصاحبه های کلی و سربسته با ادبیات تکراری اصولگرایان در فضای رسانه ای، حرکت خاصی از این جبهه مشاهده نشده است.

در همین راستا دکتر حسین برزگر ولیکچالی -عضو شورای اصلاح طلبان ساری- در گفتگو با ما بیان داشت: تشکیل جبهه جدید از سردرگمی و تزلزل اصولگرایان نشان دارد.

وی با بیان این که اصولگرایی -خواه جریان و خواه جناح- هیچ وقت در طول تاریخ فعالیت سیاسی خود، یک دست و یکپارچه نبودند، افزود: این نبود یک دستی، زمینه های شکست آنان را در انتخابات مختلف فراهم کرد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به این که تشکیل جبهه خلق الساعه نیروهای انقلاب، آن هم چند ماه مانده به انتخابات سال96، اگرچه در ظاهر با هدف اجماع و پیروزی بر حسن روحانی است، به طور قطع و یقین این جریان، به اجماع و اتفاق نظر دست نخواهد.

برزگر با تاکید بر این که جبهه موسوم و موصوف که از پشتیبانی برخی رسانه های و شبکه های خبری دلواپسگرایانه برخوردار است در استان ها هم به دنبال یارگیری ارفعالان سیاسی و رسانه ای است، تصریح کرد: این جبهه صدای واحدی ندارد و به عبارتی، اصولگرایان چهره ی مشخص و عامه پسندی برای رقابت با روحانی ندارند.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: چهره هایی که به عنوان نامزد اصولگراها در انتخابات آتی معرفی می شوند، در قامت رقابت با روحانی نیستند.

وی استدلال کرد: توصیه به ثبت نام زنان به عنوان رجل سیاسی، برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری از سوی سخنگوی شورای نگهبان را می توان آغازی برای یک راه جدید در سیاست داخلی ایران و پایانی بر یک ابهام و بی پاسخی 40 ساله دانست، اما به احتمال قوی نام نویسی و تایید صلاحیت آنان می تواند رسما" مرضیه وحید دستجردی -وزیر بهداشت دولت احمدی نژاد و عضو هیئت موسس این جبهه- را به عنوان کاندیدای جدید در جبهه اصولگرایان معرفی کند.

این روزنامه نگار با بیان این که چرا تاکنون شورای نگهبان این تفسیر را از رجل سیاسی نداشت و پیش تر بانوانی را که نامزد انتخابات ریاست جمهوری می شدند، به دلیل زن بودن و رجل نبودن رد صلاحیت می کرد، یادآور شد: اصولگرایان این بار می خواهند حادثه سال92 تکرار نشود، حتی اگر با تفسیر جدید شورای نگهبان و حضور یک زن باشد، اما نبود انسجام و یکپارچگی بین اصولگرایان مانع از تحقق این هدف خواهد شد.

وی با اشاره به این که طیف علی لاریجانی (اصولگرایان معتدل)به نظر می رسد وارد این جبهه نخواهند شد و احتمالا از حسن روحانی حمایت می کنند، افزود: اصولگرایان همچنان سردرگم هستند و چاره ای جز انتظار ندارند تا بروز برخی حوادث غیر منتظره در صفحه سیاست، آنان را برای بازگشت به پاستور امیدوار کند.

برزگر ولیکچالی با بیان این که مخالفان دولت امیدوارند که فی المثل یک نفر از جریان اصلاح طلب اعلام نامزدی کند تا در اردوگاه حامیان دولت تشتت ایجاد شود، گفت: بی تردید اصلاح طلبان مثل سال 1384 اشتباه نمی کنند و در امتداد خط انتخاباتی 92 و 94 در انتخابات سال96 نیز با انسجام و اجماع از کاندیداتوری حسن روحانی حمایت قاطع خواهند کرد.

عضو شورای اصلاح طلبان ساری تصریح کرد: اصولگرایان باید خود را بازسازی و برای انتخابات 1400 آماده کنند تا شاید روزنه ای برای ورودشان به ساختار قوه مجریه پیدا شود، اما آن ها خوب می دانند که پایگاه اجتماعی گسترده و عمیقی ندارند و حتی نو اصولگرایان هم ناکام و محروم از جلب اعتماد عمومی هستند.

برزگر در پایان پیشنهاد کرد: بهتر است اصولگرایان به جای به آب و آتش زدن، اندکی استراحت کنند و به فکر بازسازی خود باشند.

* دست ها بالا

 محمد ایمانی -سرمقاله نویس کیهان و از حامیان این جبهه نوظهور- به شدت به احمدی نژاد، روحانی، هاشمی و خاتمی حمله کرده و نوشته: در انتخابات ریاست جمهوری، مردم ناچار به انتخاب از بین دو گزینه "انحراف" و "انحصار اشرافی" نیستند.

فحوای این اظهارنظر یعنی: بردن دست ها به بالا و  پذیرش شکست از هم اکنون.

 


  • محبیان علیه این جبهه از پیش شکست خورده حرف شدپاسخ به این دیدگاه
    دوشنبه 13 دی 1395-11:3

    کنایه امیر محبیان به تشکیلات انتخاباتی جدید جناح راست: "کسی با اسم رستم پهلوان نمی‌شود!"، "فکر می‌کنند اگر در چارچوب یک جبهه، یکپارچگی حاصل نشد؛ باید جبهه جدیدی راه انداخت".

    • دوشنبه 13 دی 1395-9:54

      صادقی ته سر ره بخاره.خنده جه نابود هکاردی اماره..

      • دوشنبه 13 دی 1395-7:43

        بسیار عالی بود. ممنون که تبیین کردید

        • دوشنبه 13 دی 1395-6:26

          باسلام، روش جالبي براي مطرح كردن آقاي برزگر انتخاب نكرديد


          ©2013 APG.ir