تعداد بازدید: 4371

توصیه به دیگران 1

جمعه 1 بهمن 1395-15:24

پیش از ظهر جمعه، در سالن ارشاد مازندران؛

نخستین کنگره حزب کارگزاران سازندگی مازندران برگزار شد

نخستین کنگره حزب کارگزاران سازندگی شاخه مازندران صبح جمعه در مجتمع اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلام مازندران برپا شد. در این جلسه اسفندیار عشوری، دکتر علی کریمی مله، یدالله طاهرنژاد و دکتر علی نجفی سخنرانی کردند. انتخابات اعضای شورا مرکزی این حزب نیز در پایان نشست برگزار شد.(گزارش کامل+عکس های مازندنومه)


 مازندنومه؛ سرویس سیاسی، کلثوم فلاحی: نخستین کنگره حزب کارگزاران سازندگی شاخه مازندران و انتخابات اعضای شورا مرکزی این حزب صبح جمعه در مجتمع اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلام مازندران برگزار شد.

در این مراسم  اسفندیار عشوری دبیر حزب کارگزاران در مازندران، دکتر علی کریمی مله عضو هیات علمی دانشگاه مازندران، یدالله طاهرنژاد رئیس شورای هماهنگی اصلاح طلبان کشور و علی نجفی نماینده مردم بابل سخنرانی کردند.

*کارگزاران، حزبی از پایین به بالاست

دبیر حزب کارگزاران شاخه مازندران در این برنامه گفت: آیت الله هاشمی در عمر 60 ساله سیاسی خود هماره به منافع ملی و صلاح کشور فکر کرد.

اسفندیار عشوری با بیان اینکه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، هاشمی با تحمل زندان و شکنجه، نقش بی بدیل در پیروزی انقلاب اسلامی داشت، اظهار کرد: این چهره انقلابی بیشترین حضور را در انتخابات داشت و هرگز مصالح خود را مقدم بر مصالح انقلاب ندانست و به درستی به عنوان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام انتخاب شد.

وی با اشاره به اینکه مجلس چهارم، مانعی جدی در مقابل فعالیت اصلاح طلبان بود و هاشمی برای ادامه فعالیت، حزب کارگزاران را تاسیس کرد، افزود: در زمانی که چپ در انزوا بود، هاشمی و یاران وی، برای مقابله با جناح راست، کارگزاران را تشکیل دادند.

عشوری با بیان اینکه هاشمی در آن مقطع، کابینه کارآمدی داشت، گفت: برخی کارنامه فرهنگی هاشمی را منفی تلقی می کنند، در حالی که تصور درستی نیست.



وی با اشاره به اینکه مجلس چهارم و پنجم  و مجلس نهم و دهم را می توان باهم مقایسه کرد، ادامه داد: مجلس چهارم تمام قد در مقابل هاشمی و مجلس نهم هم تمام قد در مقابل روحانی بود.

عشوری افزود: با تدبیر هاشمی، همان وزرایی که در مجلس نهم رای نیاوردند در مجلس دهم رای اعتماد را کسب کردند.

این فعال سیاسی با بیان اینکه نظر هاشمی این گونه بود که اگر مردم پای صندوق ها باشند، به آرای مطلوب برای پیروزی دست می یابیم، تصریح کرد: کارگزاران، حزبی از پایین به بالا بوده و انتصابی نیست.

*باید سیگنال های تعادل بخش به جامعه بدهیم

در ادامه این نشست عضو هیات علمی دانشگاه مازندران اظهار کرد: کارگزاران، پدر معنوی و ایدئولوگ فکری خود را مثل بسیاری از هواخواهان و فعالان جریان اصلاح طلبی به طور ناباورانه ای از دست دادند.

دکتر علی کریمی مله افزود: هاشمی را فردی می دانم که برای نخستین بار در کسوت روحانیت، به الزامات زیست سیاسی مدرن توجه ویژه و پیشتازانه ای داشت.



وی تصریح کرد: زیست سیاسی مدرنی که ناشی از انتقال از رژیم ستم شاهی و استبدادی و اقتدارگرای پهلوی به یک رژیم مبتنی بر جمهوریت و استوار بر اسلامیت شکل گرفت و برای این انتقال در ساحت سیاسی نیازمند تعبیه نهادهایی مانند تحزب بودیم.

کریمی مله ادامه داد: هاشمی به درستی نشان داد که به فراست هرچه تمام تر الزامات زندگی در دنیای جدید را که ناشی از نهادینه شدن تفکر کنش و سیاست ورزی است در قالب حزب باید دنبال کند. بنابراین بلافاصله به سمت تشکیل حزب جمهوری اسلامی رفت و بعد از مدت کوتاهی بنا بر محدودیت ها و چالش های ساختاری که جامعه ما در تحزب با آن مواجه بود این حزب دچار اختلافات درونی شد و در نتیجه نتوانست در ساحت سیاسی ایران به فعالیت ادامه دهد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: هاشمی به دلیل عمق اعتقاد و التزام که به نهادینه سازی فرهنگ تحزب داشت در اواخر سال 74 به تدریج زمینه های شکل گیری حزب جدید را پایه گذاری کرد و توانست در دوره ای که جامعه به سمت انسداد تحزب در نوسان بود بارقه های امید را بار دیگر در جامعه زنده نگه دارد و کارگزاران توانست شیفت تاریخی را انجام دهد.

کریمی مله با بیان اینکه معتقدم به فضای پیش رو بیشتر نیاز داریم فکر کنیم تا ببینیم چه کاری باید در دوران پساهاشمی انجام دهیم، ادامه داد: فکر می کنم فرهنگ تحزب  در دوران جدید با برخی از چالش ها مواجه است و باید برای دوران پساهاشمی تامل و هم اندیشی و چاره یابی کرد.



وی خاطرنشان کرد: خوشبختم که کارگزاران در دوره و شرایط زمانه ای به برگزاری این نشست اقدام کرد که به تدریج آن موانع در حال پیشتازی و فربه شدن هستند و چه بسا چنین گردهمایی بتواند به راه حل بینجامد.

کریمی مله  اظهار داشت: فرصت هایی در فضای مجازی برای گستراندن عمق  و سد مشارکت وجود دارد که بی بدیل است، ولی باید از این زاویه نگاه کرد که فضای مجازی با این گستره ناگهانی در جامعه از عواملی است که می تواند فراروی نهادینه شدن فرهنگ تحزب نقش آفرینی کند و فعالان حزبی باید ضمن استفاده از این ظرفیت های نهفته در فضای مجازی و روز آمد کردن و غنی سازی محتوای فضای مجازی در آن شرایطی که  فضای مجازی و شبکه های اجتماعی مترتب بر آن می توانند مانع تعمیق فعالیت های حزبی شوند، چاره اندیشی کنند.

وی تاکید کرد: فضای مجازی یک امکان است و می تواند در فحوای خود تهدیدات و محدودیت هایی را متوجه فعالیت حزبی کند.



این فعال سیاسی استدلال کرد: در شرایطی در دوران پساهاشمی به فعالیت های حزبی اقبال نشان می دهیم که جامعه ما با صد  و هزاران تاسف با انباشتگی مسائل سیاستی و نابسامانی های مترتب بر آن مواجه و ممکن است جامعه را از تعادل مورد انتظار همه علاقه مندان نظام، کشور و تفکر اعتدالی هاشمی دستخوش نوعی بی اعتدالی کند.

وی افزود: همیشه در سال های پس از انقلاب با یک سلسله نابسامانی مواجه بودیم، اما امروز در آستانه دهه چهارم، انباشتگی این مسائل بیش از اندازه خودنمایی می کند و در حوزه اجتماعی سیاسی مدیریتی و ... نزدیک است که جامعه دچار بی تعادلی ساختاری شود. از این زاویه در معرض افراط و خشونت قرار داریم.

کریمی مله تصریح کرد: بحث من سیاسی صرف نیست بلکه اجتماعی، تحلیلی و راهبردی  است. بنابر این در چنین بزنگاه هایی بیش از گذشته به رویکرد اعتدالی اقای هاشمی و منش و تجربه او نیاز داریم، به ویژه فعالان حزب کارگزاران.

وی گفت: هاشمی  توانست با هوشمندی به خوبی برچالش تقلیل گرایی فایق آید.

این استاد دانشگاه ادامه داد: یکی از کارویژه های احزاب این است که تلاش کرده و منابع را در اختیار گیرند تا به ارکان قدرت دسترسی یابند. اما این نکته ظریفی است که ممکن است فعالان حزبی را وارد بی اعتنایی به حلقه های ارتباطی با جامعه بکشاند.



وی استدلال کرد: هاشمی با همه فراز و نشیب هایی که داشت سعی کرد ارتباط با قدرت را از طریق انقطاع از اجتماع تحصیل نکند. او ارتباط قدرت را در عین اتصال با جامعه قبول داشت.

کریمی مله با بیان اینکه هاشمی به ویژه در 5-6 سال اخیر سعی کرد اگر تعادل بخشی که سال های گذشته در هرم قدرت داشت و تا حدی باعث شد از بدنه اجتماع فاصله گیرد، جبران کند، ادامه داد: این چالش را برای فعالان حزبی در سطوح محلی بیشتر می بینم. ممکن است ارتباطات با مراکز قدرت فرکانس زیادی داشته باشد که باعث بی توجهی به بدنه اجتماعی شود.

عضو هیات علمی دانشگاه مازندران با اشاره به اینکه هاشمی در کنار ویژگی های مثبتی که داشت وزنه تعادل در ساحت سیاسی و اجتماعی ایران بود، تصریح کرد: این وزنه تعادل، بنا به قضا و قدر الهی نیست.

وی با بیان این که در شرایطی فقدان هاشمی را تجربه می کنیم که مخاطره بی تعادلی، بیش از گذشته دیده می شود، تحلیل کرد: نتیجه منطقی این است که به سرعت و با سهولت نمی توان جایگزینی برای آقای هاشمی یافت که امکان تعادل بخشی در جامعه داشته باشد.



کریمی مله با بیان اینکه این برای حوزه سیاست سیگنال مناسبی نیست و در نقطه مقابل تلاش برای یافتن جایگزین و یا جایگزین هایی که بتوانند این رویکرد را در ساحت کلان سیاسی کشور دنبال کنند بیش از هر زمانی محسوس است، خاطرنشان کرد:  گزاره اخیر آقای خاتمی می تواند این نوید را دهد برای اینکه جامعه از تعادل خارج نشود و آن خلا هم به تدریج توسط اشخاص و جریان ها پر شود.

وی اضافه کرد: باید سیگنال های تعادل بخش به جامعه بدهیم و کسانی که نگاه اعتدالی دارند متوجه هستند چه پیامی را باید به جامعه مخابره کنند.

این فعال سیاسی با اشاره به اینکه دوران پساهاشمی برای ما توام با پرسش های جدی و دغدغه های بسیار عمیق است و جایی بهتر از چنین مجاری نمی توان یافت که سناریوهای پساهاشمی را به درستی، بیان کند، گفت: این مجاری باید مخاطرات هر یک از سناریوها را بررسی کرده و بهترین ها را به زمامداران اعلام کنند. هنوز میراث هاشمی این دسترسی را به مراکز قدرت دارد.



* تبلیغات علیه احزاب در کشور سنگین است

 رئیس شورای هماهنگی اصلاح طلبان کشور هم در سخنانی اظهار کرد: کارگزاران، بخشی از اندیشه های متعالی آیت الله هاشمی است.

یدالله طاهرنژاد با بیان اینکه فعالیت احزاب در ایران با موانع جدی قانونی، فرهگی و اجتماعی روبه رو است، افزود: احزاب تشکیل می شوند تا منویات خود را در قالب برنامه، تدوین کرده و با دستیابی به ارکان قدرت، این منویات را پیگیری کنند اما در قانون اساسی این مسئله دیده نشده است.



وی با اشاره به اینکه هیچ حزبی نمی تواند درباره کارهای اصلی کشور، وعده دهد، گفت: بر اساس این مشکل قانونی، احزاب نمی توانند در توسعه و تحول کشور، نقش ایجاد کنند. ضمن اینکه در قانون احزاب هم این محدودیت برای احزاب وجود دارد.

این فعال سیاسی با بیان اینکه شرایط فعالیت احزاب، روند رو به بهبود ندارد، تصریح کرد: به لحاظ فرهنگی و اجتماعی هم فعالیت احزاب در کشور ما درخشان نیست.

نماینده ادوار مازندران در مجلس با اشاره به اینکه آن قدر تبلیغات علیه احزاب در کشور سنگین است که افراد عضو نبودن در حزب را ارزش می دانند، ادامه داد: در چنین فضایی، کار کردن برای احزاب خیلی سخت است.

طاهرنژاد خاطرنشان کرد: احزاب زمانی می توانند در حوزه تحولات اجتماعی و توسعه سیاسی، نقش آفرینی کنند که افکار عمومی پذیرش حزب را داشته باشند و عضویت در حزب را مورد تشویق قرار دهند.

وی با اشاره به این که در کشوری که تمام ارکان قدرت با انتخابات شکل می گیرد نمی توان حزب نداشت، تصریح کرد: با همه موانع بر سر راه فعالیت احزاب، اما انتخابات گذشته برای نخستین بار نشان داد مردم ایران به لیست اقبال دارند. اگرچه کسانی که با لیست به مجلس رفتند از لیست جدا شدند و یا اعلام کردند ما مادرزاد رای داشتیم و لیست به ما کمکی نکرد اما در واقع لیست به آنها کمک کرد.

طاهرنژاد با اشاره به اینکه محدویت فعالیت های تشکیلاتی و رسانه ها دو عامل گسترش فساد در جامعه است، افزود: مجلس و مراجع قانونی باید تدبیری اندیشند تا احزاب و رسانه بتوانند بدون ترس از عواقب برخورد، به جنگ مفاسد روند.



این فعال سیاسی گفت: گستره فساد در کشور به قدری سهمگین است که اگر این روند مهار نشود، دیگر نیاز به دشمن خارجی نداریم.

وی  تصریح کرد: عقل،شرع و تدبیر، اقتضا می کند آزادی عمل را برای جریانات احزاب و رسانه افزایش یابد تا رسانه با اطلاع رسانی به موقع، فسادهای سازمان یافته را در نطفه خفه کند.

طاهرنژاد در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در یک ماه آینده کنگره های استانی حزب کارگزاران در سراسر کشور برگزار می شود، افزود: تا اواخر بهمن و اوایل اسفندماه هم اعضای شوراهای جدید حزب،انتخاب می شوند.

وی با اشاره به اینکه مصمم هستیم در انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر وارد شویم، گفت: تکلیف ما بعد از رحلت آقای هاشمی بسیار سنگین است. باید رسالت هاشمی را به دوش گیریم تا آن چراغ پرفروغ را روشن و آن پرچم را برافراشته نگه داریم.

*در فراکسیون امید مجلس، مدافع و حامی توسعه فعالیت های حزبی در کشور خواهیم بود

نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی به عنوان آخرین سخنران این مراسم، اظهار داشت: مردم، پرمعنا و شکوهمند در مراسم تشییع پیکر آیت الله هاشمی حضور یافتند.

نجفی با بیان اینکه معتقدم استفاده از تجربیات دنیا برای فعالیت های حزبی می تواند به توسعه سیاسی و اقتصادی کشور کمک کند، افزود: در فراکسیون امید مجلس، مدافع و حامی توسعه فعالیت های حزبی در کشور خواهیم بود.



وی با اشاره به اینکه در واپسین روزهای بررسی برنامه ششم، بند خوبی برای فعالیت های حزبی تصویب شد و امیدواریم فضای حمایت از احزاب، تقویت شود، گفت: با توجه به برگزاری دو انتخابات مهم که سال آینده برگزار می شود امیدواریم شاهد حضور و نقش آفرینی و فعالانه احزاب در کشور و به ویژه حزب کارگزاران باشیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: شایسته است دولت هرچه زودتر لایحه جامع انتخابات را به مجلس ارائه کند و امیدواریم از سرفصل های مهم این لایحه، توجه به نقش احزاب در انتخابات و مقاطع مختلف سیاسی کشور باشد.

*اشکال تراشی معاون استاندار، محلی از اعراب ندارد

در نشست امروز، علاوه بر مدیرکل سیاسی و انتخابات استانداری مازندران، فرماندارهای جویبار، سوادکوه، سوادکوه شمالی، میاندورود و قائم شهر حضور داشتند و در پایان نیز انتخابات شورای مرکزی حزب کارگزاران استان مازندران برگزار شد که منتخبان پس از تایید شورای مرکزی در تهران، به رسانه ها معرفی می شوند.



شنیده شده معاون سیاسی و امنیتی استاندار مازندران از حضور فرمانداران در جلسه حزب کارگزاران ابراز ناخرسندی کرده است.

یکی از  اعضای شورای مرکزی حزب کارگزاران مازندران به مازندنومه گفت:انتظار ما این بود معاون سیاسی و امنیتی استاندار مازندران، خود هم در نشست امروز حضور پیدا می کرد، نه این که با حضور برخی فرمانداران مخالفت کند.

وی تاکید کرد: حضور مسئولان طراز اول استان در چنین جلساتی باعث رونق روند تحزب و اعلان حمایت دولت تدبیر و امید از فعالیت های حزبی و سیاسی است.

این فعال سیاسی اصلاح طلب در پایان گفت: نشست امروز مخفیانه نبود و در یک روز تعطیل هم برگزار شد که در آن چهره های دانشگاهی، رسانه ای و نماینده مجلس هم حضور داشتند  و اشکال تراشی معاون استاندار، محلی از اعراب ندارد.

 


  • يکشنبه 3 بهمن 1395-8:27

    کنگره پیرها و از زهوار در رفته ها

    • شنبه 2 بهمن 1395-17:39

      اره واقعا..انواع و اقسام ....

      • شنبه 2 بهمن 1395-12:55

        علي سانسور چي بعله ...خخخخخخخخخخخخخخ

        • اصلاح طلبپاسخ به این دیدگاه 2 5
          شنبه 2 بهمن 1395-11:29

          تشکر از دکتر کریمی مله که راهبردی سخن گفتند و تاثیر گذار.

          • جمعه 1 بهمن 1395-21:27

            ماشالله به این کنگره. همه هستند

            • شنبه 2 بهمن 1395-10:4

              دقیقا آقای معاون سیاسی درست فرمودند. این حزب کاملا از مدیران سابق و فعلی دولت اصلاح طلبان و اعتدال گرایان تشکیل شده است.تجربه نشان داده حزب دولت ساخته موفق و کارآمد نبوده است.من اگه به جای استاندار بودم این فرمانداران خطاکار رو عزل می کردم.نمیدونم این عشوری و مصطفی سوادکوهی بدنبال چی هستند؟


            ©2013 APG.ir