تعداد بازدید: 3374

توصیه به دیگران 1

جمعه 15 بهمن 1395-22:28

خیز پویش پاسداری از میراث فرهنگی و طبیعی مازندران برای انتخابات شوراها

محمدعظیمی: در انتخابات شورای شهر گزینه معرفی می کنیم

مسئول پویش پاسداری از میراث فرهنگی و طبیعی استان مازندران  اعلام کرد: این تشکیلات برای ورود به انتخابات شورای شهر آمادگی دارد و از کاندیداها تقاضا داریم برنامه های خود را به این پویش معرفی کنند.


مازندنومه، سرویس محیط زیست و گردشگری: منابع طبیعی گسترده و میراث غنی فرهنگی این مرز و بوم از پتانسیل های برجسته ای تشکیل شده است که با مدیریت صحیح و حفاظت از این منابع می توان قابلیت های بی نظیری را پیش روی پیشرفت کشور قرار داد.

بحران های ریز و درشت در این زمینه، کنشگران مدنی را به تکاپو انداخته و با ایجاد پویش پاسداری از میراث فرهنگی و طبیعی سعی در رفع این بحران ها دارند.

متاسفانه همواره در راس قانونگذاری کشور، این دو حوزه در حاشیه مانده و تنها در مقاطع اضطراری به آنها توجه شده است، لذا این پویش در استان مازندران به تبع سایر استانها، در انتخابات مجلس شورای اسلامی کوشید افرادی به مجلس قانونگذاری کشور راه یابند که پیشینه موثری در این زمینه داشته اند. با توجه به انتخابات پیش روی شهر و روستا پای صحبت های محمد عظیمی - مسئول پویش پاسداری از میراث فرهنگی و طبیعی استان مازندران- نشستیم تا از چشم انداز این گروه در انتخابات پیش رو آگاه شویم.

* به عنوان مسئول پویش پاسداری از میراث فرهنگی و طبیعی استان مازندران جهت آشنایی بیشتر خوانندگان، گزارشی از فعالیت هایی که تا کنون داشته اید بفرمایید و آنچه در برنامه های آینده تان هست.

پویش پاسداری از میراث فرهنگی و طبیعی ایران مجموعه بزرگی از کنشگران و انجمن های دوستداران میراث فرهنگی و حامیان محیط زیست و منابع طبیعی در کشور است که در جهت گسترش فعالیت های خود و ارتباطی پیوسته با بخش های اجرایی و تقنینی ایجاد شده است.

همان گونه که می دانید سازمان های مردم نهاد به عنوان مجموعه های مستقل با تبیین اهدافی مشخص نسبت به مشارکت های اجتماعی و زیستی فعالیت کرده و با رصد موانع و بررسی راهکارهای عملی و علمی با همراه سازی دیگر آحاد اجتماعی سعی در ایجاد انسجام و رسیدن به فضایی مطلوب تر را دارند.

 با توجه به اینکه ساختار پویش پاسداری از میراث فرهنگی و طبیعی کشور همزمان با آغاز انتخابات مجلس شورای اسلامی شکل گرفت و نمایندگان مجلس نیز با طرح شعارهای انتخاباتی و وعده های گشایش در معضلات ملی و منطقه ای خواستار اقبال مردم نسبت به انتخاب و راهیابی به مجلس قانونگذاری هستند، از تمامی کاندیداهای مجلس خواسته شد تا با ارائه راهکارهای برطرف کردن مشکلات زیست محیطی و منابع طبیعی و حراست و حمایت از میراث فرهنگی در سطح ملی، استانی و حوزه انتخابیه برنامه مدون خود را ارائه دهند و با بررسی سوابق عملی و برنامه های پیشنهادی و تایید میثاق نامه پویش پاسداری از میراث فرهنگی و طبیعی، به عنوان کاندیدای مورد حمایت تشکل های محیط زیستی، منابع طبیعی و میراث فرهنگی به مردم معرفی شدند.

باتوجه به تعدد حوزه های انتخاباتی در مازندران و بررسی برنامه های کاندیداها، در مرحله اول انتخابات مجلس، دکتر علی نجفی از حوزه بابل و  علی اسماعیلی از حوزه نور مورد حمایت پویش پاسداری از میراث فرهنگی و طبیعی بوده و به مجلس راه یافتند.

در مرحله دوم انتخابات هم حسین نیازآذری از حوزه انتخابیه بابل مورد حمایت قرار گرفت و بر کرسی مجلس شورای اسلامی نشست. البته قابل ذکر است که تعداد دیگری از نمایندگان، پس از انتخاب شدن با تایید میثاق نامه، حمایت خود را از اهداف و برنامه های پویش اعلام کردند.

* با توجه به موفقیت منتخبان پویش پاسداری در استان مازندران در انتخابات مجلس دهم شورای اسلامی؛ آیا انتخابات شوراهای شهر و روستا نیز برای پویش دارای اهمیت است؟

به باور ما شورای شهر و روستا با توجه به مسئولیت مستقیم و حوزه اجرایی در هر نقطه، می تواند نکته اتکایی باشد که با حل معضلات موجود و فرهنگسازی مدون و پایدار، از واحد خانواده آغاز و با تعمیم در شهرها و روستاها، استان های کشور نیز به سلامت واحد و یکپارچه برسد.

 بی شک با فرهنگ سازی و آموزش اجتماعی می توانیم به نتیجه ای مطلوب نائل شویم و با نگاه جزیره ای و یا رسیدگی به منطقه ای خاص نمی توان به نتیجه ای جامع رسید.

حضور افراد متخصص در شوراها با رویکرد جدی به حل مشکلات زیست محیطی و میراث فرهنگی می تواند گره گشای مشکلات موجود باشد.

متاسفانه در سالهای اخیر کسانی به شوراها راه یافته اند که تخصص لازم در اداره امور یک شهر را ندارند؛ در حالی که شورا باید از افرادی مانند مهندس شهرسازی، وکلای حقوق، طراحان مبلمان شهری، متخصصین ترافیک، دانایان میراث فرهنگی و محیط زیست و تخصص های مرتبط تشکیل شود، اما افرادی از جوامع ورزشی، کارشناسان نظامی و ریش سفیدان قبیله ای  و... عهده دار این مسئولیت ها شده اند. این افراد در حوزه های فعالیت خود افراد مبرز و دانایی هستند، اما در حوزه ی مسائل و معضلات شهری نگاهی علمی و کارشناسانه ندارند. نکته تاسف بار دیگر اینکه اعضای شورای شهر تنها به نامگذاری کمیسیون های مختلف پرداخته اند، اما از متخصصان شهری استفاده نکرده اند.

با توجه به اهمیت شوراهای شهر و روستا، بی شک پویش پاسداری از میراث فرهنگی و طبیعی به انتخابات شوراهای شهر ورود خواهد کرد و در شهرهایی که پویش پاسداری از میراث فرهنگی و طبیعی فعال است، لیستی متناسب با تعداد اعضای شورای هر شهر ارائه  خواهد شد.

 * آیا برنامه اجرایی خاصی برای شوراهای شهر و روستا مد نظر است و اگر هست به چه صورت خواهد بود؟

بله، پویش پاسداری از میراث فرهنگی و طبیعی مازندران در نظر دارد تا از کاندیداهای حامی میراث فرهنگی و طبیعی حمایت کند تا از این طریق بتوانیم افراد شایسته در شورای شهر حضور یابند و معضلات موجود برطرف شود.

 علی رغم شعارهایی که افراد در هنگام تبلیغات انتخاباتی سر می دهند، عملکرد قابل قبولی ندارند و بیش از آنکه شورای شهر باشند، به شورای شهرداری ها تبدیل شده اند. اخباری می رسد مبنی بر  توصیه برای اشتغال اقوام و بستگان، رسیدگی به نیازهای جناحی و تبلیغات کاذب، دامن زدن به اختلاف شهرها، توصیه های نابجا و بعضا رانت خواری و هدر رفت بودجه شهری که از اتفاقات ناگواری است که در مطبوعات و رسانه ها هم مطرح می شود.

ما از تمام کاندیداهای شورای شهر در استان درخواست می کنیم تا برنامه های اجرایی و کارشناسانه خود را در مورد حل مشکل زباله، فاضلاب شهری، آلودگی های رودخانه های درون شهری، گسترش روزافزون حیوانات موذی، گسترش فضای سبز شهری، حمایت از انجمن های مردم نهاد، ایجاد کمیسیون های تخصصی مرتبط با محیط زیست و شهرداری با حضور متخصصین و نیروهای کارآمد شهری، حفاظت از آثار تاریخی و ابنیه های نیاکانی، ایجاد و حفظ موزه ها، گسترش کتابخانه ها و فعالیت های فرهنگی – هنری، و انتخاب شهرداری متخصص و دیگر موارد فرهنگی و زیستی ارائه دهند و براساس طرح های ارائه شده و تخصص اجرایی، پویش پاسداری از میراث فرهنگی و طبیعی هر شهر که متشکل از فعالان دوستدار میراث فرهنگی و انجمن های زیست محیطی و منابع طبیعی و فرهنگیان و هنرمندان است، در حمایت از این افراد تلاش و تبلیغ خواهد کرد.

 امیدواریم بتوانیم از این رهگذر دارای شهری آباد، سالم و فرهنگمدار باشیم. بی شک در چنین جامعه ای می توان به رشد و شکوفایی رسید و بدون تعصب های جناحی و قبیله ای، هدف را تنها از منظر خدمات عمومی برای آحاد جامعه تعریف کرد.

*در انتخابات مجلس در حوزه بابل هر دو نامزد شما وارد مجلس شدند.

بله، خوشبختانه در شهرستان بابل که از قدمتی کهن در زمینه ی زندگی جمعی، آثار تاریخی ارزشمند و منابع فراوان علمی و اجتماعی برخوردار است، نیروهای کارآمد و دلسوز فراوانی حضور دارند و انتخاب دو نماینده مجلس آگاه و متخصص توسط مردم و پویش پاسداری از میراث فرهنگی و طبیعی مازندران، طلیعه حضور افرادی شایسته در شورای شهر خواهد بود.
هسته شهرستانی پویش پاسداری از میراث فرهنگی و طبیعی در این شهرستان همگام با دیگر شهرهای ایران فعال شده و امیدواریم تا پایان سال جاری هسته پویش پاسداری از میراث فرهنگی و طبیعی در دیگر شهرهای مازندران نیز فعال شود و شاهد انتخاب های شایسته ای در سطح شوراهای شهر استان باشیم.

هسته مرکزی شهرستان بابل با مدیریت خانم مرضیه شفیعی که از تلاشگران میراث فرهنگی و محیط زیست می باشند و دیگر اعضای فعال در عرصه های مرتبط با آگاهی، پیگیری و دقت لازم، خواهند توانست با انتخاب کاندیداهای متخصص و کارآمد و معرفی به دیگر شهروندان، زمینه ی ایجاد شورایی متخصص و دانا را ایجاد کنند.



  • چهارشنبه 20 بهمن 1395-10:57

    آقای عظیمی خانه همه چی دله دووه نوونه .... والله شه کار دنبال دوه بیتره
    الان در مورد هواشناسی ام گپ بزنی وشون اتا موسسه سازنه دله کفننه خراب کننه !
    اقای عظیمی اما شورا جه راضی هستمی . اما با شهردار و بودجه مشکلات دارمه
    ته مطلب ره خوار خوار بخوندسمه . علی یارت

    • شنبه 16 بهمن 1395-23:12

      ارواح شمه مرده بس هكانين..شما ره چه به شورا..اقا جان مادرتون نياين اجازه بدين شهر ساز و عمران و مرتبط با شهر و شهرسازي بيان..

      • دوشنبه 18 بهمن 1395-2:19

        اولا شهرساز باید بیاد. اونم باید بدونه اولویت اول محیط زیسته و باید درامد پایدار با حفظ میراث فرهنگی باشه. مطلبو خوب نخوندی


      ©2013 APG.ir