تعداد بازدید: 3070

توصیه به دیگران 0

پنجشنبه 17 فروردين 1396-9:47

آمارهایی از پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی مازندران

 نگاهی آماری و متفاوت به اعداد و ارقام و برخی جنبه‌های انتخابات شوراهای شهر و روستا در مازندران.


مازندنومه؛ سرویس سیاسی، اشکان جهان‌آرای: تنور رقابت‌های انتخاباتی شورای شهر و روستا با پایان یافتن تعطیلات روز به روز داغ‌تر می‌شود. دیگر در همه شهرها و روستاها نامزدها مشخص شده‌اند و حالا منتظر اعلام نتایج بررسی صلاحیت‌ها هستند تا تعداد نهایی نامزدهای حضور در شورای پنجم روستاها و شهرهای مازندران مشخص شود.

 آمارها نشان می‌دهد که در دوره پنجم نیز همچنان سیر صعودی علاقه به حضور اقشار مختلف در پارلمان شهری و روستایی در مازندران ادامه دارد و از این میل کاسته نشده است.

در دوره چهارم نیز استقبال قابل توجه مازندرانی‌ها مانند بسیاری از استان‌های دیگر به حضور در شورا مورد توجه بسیاری از کارشناسان قرار گرفته بود.

برای دوره پنجم برخی از تحلیلگران بر این باور بودند که موج‌های به راه افتاده در جامعه مبنی بر مخالفت اقشار مختلف مردم با حضور بعضی از چهره‌های مشهور غیرکارشناس در شورا می‌تواند از این اقبال به نشستن روی صندلی شورا کم کند. اما در عمل این پیش‌بینی‌ها و تحلیل‌ها دست کم در مازندران در مقابله با میل زیاد چهره‌ها و حتی بسیاری از افراد عادی جامعه شکست خورد تا بار دیگر رکورد تعداد نامزدهای حضور در شورای اسلامی شهر و روستا از دوره دوم به بعد در مازندران شکسته شود. چرا که همچنان طبق آمارهای موجود، بیشترین تعداد نامزدها در دوره نخست نام‌نویسی کرده بودند. این موضوع بهانه‌ای شد تا در آستانه برگزاری انتخابات پنجمین دوره شورای اسلامی شهر و روستا نگاهی آماری و متفاوت به اعداد و ارقام و برخی جنبه‌های این انتخابات در مازندران داشته باشیم.

شیب رو به پایین رشد تعداد داوطلبان

در دوره نخست انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، بنا به آمارهای موجود، با توجه به شرایط ساده‌تر حضور در شورا و آشنا نبودن بسیاری از داوطلبان به مسئولیت‌ها و وظایف شورا تعداد بسیار زیادی نام‌نویسی کرده بودند.

طبق آمارها در سال 1378 برای حضور در شوراهای اسلامی مازندران 21 هزار و 816 نفر نام نویسی کرده بودند که هنوز در دوره‌های دوم، سوم، چهارم و پنجم این رکورد برای شوراهای مازندران شکسته نشده است. اما این رقم از دوره دوم کاهش چشمگیری یافت و با 9 هزار و 628 نفر کاهش، به 12هزار و 188 نامزد رسید.

 از این دوره به بعد رشد تعداد نامزدهای حضور در این انتخابات استان مشاهده شد. به طوری که در دوره سوم تعداد نامزدها 4 هزار و 461 نفر افزایش یافت و به 16 هزار و 649 نفر رسید. اما این رشد 4 هزار و 461 نفری در دوره چهارم انتخابات شوراهای اسلامی مازندران تکرار نشد و هزار و 53 نفر به تعداد نامزدهای شورای اسلامی شهر و روستای مازندران افزوده شد تا تعداد نامزدها در مرحله نخست این انتخابات به 17 هزار و 702 نفر برسد.

امسال به گفته رئیس ستاد انتخابات استان مازندران، ۱۸ هزار و ۲۸۶ نفر برای نشستن روی صندلی پنجمین دوره شورای اسلامی شهر و روستاهای مازندران نام‌نویسی کردند. رقم قابل توجهی که نسبت به دوره گذشته رشد محسوسی را نشان می‌دهد. طبق آمارها تعداد نامزدهای حضور در انتخابات پنجمین دوره شورای اسلامی شهر و روستای مازندران، نسبت به دوره گذشته 584 نفر افزایش یافته است.

به عبارتی نام‌نویسی نامزدها برای حضور در شوراهای اسلامی شهر و روستا پس از یک کاهش 9 هزار و 628 نفری در دوره دوم نسبت به دوره نسخت، به ترتیب افزایش 4 هزار و 461 نفری در دوره سوم، 1053 نفری در دوره چهارم و 584 نفری در دوره پنجم را ثبت کرد.

افزایش نامزدی بانوان برای حضور در شورای اسلامی مازندران

دوره چهارم شورای اسلامی مازندران برای بانوان خوش‌یمن‌تر از دوره‌های گذشته بود. چرا که هم حضور بانوان در شوراهای اسلامی قابل توجه‌تر بود و هم چند بانوی مازندرانی به عنوان رییس شورای اسلامی شهرهایی همچون بابل، نوشهر و مرزن‌آباد انتخاب شدند.

نگاهی به آمار استقبال بانوان به حضور در شورای اسلامی شهرها و روستاهای مازندران طی 4 دوره اخیر و دوره پیش رو نشان می‌دهد که در هر دوره میل بانوان به حضور در این عرصه افزایش یافته است. در دوره نخست فقط 382 تن از 21 هزار و 434 نامزد شوراهای مازندران را بانوان تشکیل می‌دادند.

در دوره دوم این رقم به 213 نفر کاهش یافت، اما در مقایسه با کاهش 9 هزار و 628 نفری تعداد نامزدها نسبت به دوره پیش از آن، تعداد نامزدهای زن در مازندران در نگاهی درصدی کاهش چندانی نداشت. چرا که در دوره نخست به ازای هر 56 نامزد مرد، 1 نامزد زن حضور داشت و در دوره دوم به ازای هر 57 نامزد مرد، یک زن برای حضور در شورای اسلامی نام‌نویسی کرد.

در دوره سوم تعداد بانوان نامزد حضور در شورا به بیش از 2 برابر افزایش یافت و به 476 تن رسید که صف‌آرایی بانوان مازندرانی در مقابل مردان برای حضور در پارلمان شهری و روستایی را به حدود یک به 35 رساند. این آمار در دوره چهارم نیز افزایش قابل توجهی داشت. تعداد نامزدهای زن حضور در شورای اسلامی حوزه‌های مازندران، در سال 92 به 689 تن رسید. رقمی که نسبت بانوان مایل به حضور در شورا به مردان علاقه‌مندان به نماینده شدن در این نهاد را از یک به 35 به حدود یک به 25 رساند.

این روند افزایشی امسال نیز ادامه یافت و تعداد بانوانی که قصد حضور در شورای اسلامی دارند در مازندران به 1041 نفر از 18 هزار و 286 نفر رسید که معادل 7.5 درصد شرکت‌کنندگان است و نسبت مشارکت بانوان مازندرانی به مردان را از یک به 25 در دوره چهارم تا یک به 17 در دوره پنجم ارتقاء داد.

با تکیه به این آمار می‌توان انتظار افزایش تعداد بانوان راه یافته به شوراهای شهر و روستا را نیز در مازندران داشت. بیشترین تعداد بانوان نامزد حضور در شورا نیز به ترتیب مربوط به شهرستان‌های آمل با 110 داوطلب، تنکابن با 107 داوطلب و ساری با 99 داوطلب است.

حوزه‌های شهری و روستایی

امسال از مجموع داوطلبان، 2 هزار و ۲۲۱ نفر متقاضی حضور در شورای اسلامی شهرهای مازندران هستند و ۱۵ هزار و ۹۲۴ نفر هم در حوزه روستایی ثبت‌نام کردند. اما آمارهای نام‌نویسی متقاضیان در دوره چهارم شوراهای سلامی شهر و روستاهای مازندران نشان می‌دهد که متقاضیان حضور در شوراهای شهری استان کمتر از این دوره بودند.

 طبق این آمار، در دوره چهارم انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، از مجموع ثبت‌نام كنندگان، 15 هزار و 668 نفر در روستاها نام‌نویسی کردند و 2 هزار و 34 تن نیز در شهرها نامزد حضور در شورا بودند. اما این آمار نکته قابل توجه دیگری را نیز در خود جای داده است؛ این‌که در دوره چهارم با وجود بیشتر بودن تعداد کرسی‌های شورای اسلامی در شهرهای مازندران، افراد کمتری مایل به ثبت‌نام در انتخابات شدند، اما در این دوره با وجود این‌که کاهش تعداد کرسی‌های شورا در برخی شهرهای بزرگ استان را در انتخابات شاهد خواهیم بود، تعداد نامزدها بیشتر از دوره پیشین است.

کاهش تعداد کرسی‌ها

با توجه به اصلاح ماده 7 قانون انتخابات شوراها و قوانین ابلاغ شده برای این انتخابات در زمینه تعداد اعضا، امسال راه‌یافتگان به اتاق‌های شورای شهر و روستا در مازندران کمتر از دوره گذشته خواهند بود.

در این دوره برای حوزه‌های شهری ۳۱۶ عضو اصلی و ۱۹۶ عضو علی‌البدل انتخاب خواهند شد. تعداد مجموع اعضای شورای انتخاب شده در همه حوزه‌های شهری و روستایی مازندران نیز ۱۰ هزار و ۷۹۶ نفر به عنوان اعضای اصلی و علی‌البدل شورا خواهد بود.

براساس تغییرات اعمال شده، در انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی، اعضای شورای شهرهای ساری، قائمشهر، بابل و آمل از ۱۳ و ۱۱ نفر به ۹ نفر و اعضای شورای اسلامی شهرهای بهشهر، نکا، بابلسر، تنکابن و چالوس هم از ۹ نفر به 7 نفر کاهش خواهد یافت که با این روند تعداد اعضای شورای شهرهای مازندران نسبت به دوره چهارم، در این دوره 24 درصد کاهش می‌یابد.

در مازندران برای دوره پنجم شوراهای اسلامی، 4 شهر با شورای 9 نفره و 5 شهر با شورای 7 نفره خواهیم داشت و باقی شهرها نیز 5 عضو اصلی شورا خواهند داشت.

پیشتازی بابل و ساری در تعداد داوطلبان

بنا به آمار اعلام شده از سوی ستاد انتخابات مازندران، شهرستان بابل با 2 هزار و 684 داوطلب، بیشترین مشارکت برای حضور در شوراهای اسلامی شهر و روستای مازندران برای دوره پنجم را ثبت کرده است و ساری با 2 هزار و 344 داوطلب در جایگاه بعدی قرار دارد.

*این گزارش در شماره دیروز همشهری مازندران منتشر شد و برای بازنشر در اختیار ما قرار گرفت.



    ©2013 APG.ir