تعداد بازدید: 3780

توصیه به دیگران 1

دوشنبه 21 فروردين 1396-8:52

رییس ستاد مردمی استقبال از دلایل حذف دیدار عمومی رییس جمهوری می گوید:

خواستیم شائبه تبلیغات انتخاباتی پیش نیاید/ روحانی با 5 ستاد در انتخابات حضور می یابد

اکبر بهمنش: چون سفر روحانی به مازندران مصادف با نخستین روز از ثبت نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری است و بر این اساس که افراد قانونمندی هستیم و مانند دولت قبل عمل نکنیم به نهاد ریاست جمهوری پیشنهاد دادیم دیدار مردمی رئیس دولت به وقت دیگری موکول شود تا سفر کاری دولت، شائبه انتخاباتی پیدا نکند/پیشنهاد ستاد این بود به علت بارندگی و شرایط جوی مازندران، دیدار مردمی در سالن سید رسول حسینی ساری برگزار شود اما بعد به این نتیجه رسیدیم چون ممکن است شائبه انتخاباتی داشته باشد و از نظر اخلاق انتخاباتی هم اقدام خوبی نیست، از خواسته خود عقب نشینی کردیم/ این سفر به افتتاح پروژه ها و دیدار با نخبگان اختصاص دارد و تقاضا داریم دولت در زمان رسمی تبلیغات انتخاباتی، به استان سفر کرده و دیدار مردمی داشته باشد/ لیست امید را در انتخابات شوراها به گونه ای تنظیم می کنیم که بانوان، جوانان و پیشکسوتان و همچنین تخصص های مختلف درنظر گرفته شود.


مازندنومه؛ سرویس سیاسی، کلثوم فلاحی: اکبر بهمنش از فعالان سیاسی اصلاح طلب مرکز مازندران است. او نایب رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان استان و رییس ستاد مردمی استقبال از سفر رییس جمهوری به مازندران است. با بهمنش درباره انتخابات پیش رو و نیز سفر ریس جمهوری به مازندران هم کلام شدیم.

*به نظر شما انتخابات پیش رو که ریاست جمهوری و شوراهاست، در این دوره از چه اهمیتی برخوردار است؟

بهمنش: اهمیت انتخابات پیش رو بر همه مشخص است و حتی کشورهای منطقه، کشورهای اروپایی، آمریکا و به ویژه کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس بر اهمیت این انتخابات واقف بوده و این انتخابات را رصد می کنند و حتی نوع کاندیدای پیروز هم برای آنها اهمیت دارد تا سیاست های پس از انتخابات را مطابق با نامزد پیروز، برنامه ریزی کنند. مردم در انتخابات 92 و 94 حماسه آفریدند و در این دوره از انتخابات هم پیروزی با اصلاح طلبان و اعتدالیون است.

*آیا موافق هستید اصلاح طلبان با کاندیدای پوششی در انتخابات ریاست جمهوری حضور یابند؟

بهمنش: عده ای تصور می کنند ممکن است صلاحیت روحانی تایید نشود و یا انتخابات وارد مرحله دوم شود. من بسیار خوش بین هستم که روحانی در همان دور نخست انتخابات حداکثر آرای پیروزی را کسب می کند.

اگرچه که خیلی ها تلاش کردند برجام و دیگر موفقیت های دولت در عرصه های مختلف را کمرنگ و یا ناموفق جلوه هستند اما مردم فهیم هستند. صدا و سیما هم در برنامه های مختلف خود با طرح سوال های خاص برای مردم، می خواهد این تفکر را نهادینه کند که برجام و دیگر فعالیت های دولت، دستاوردی نداشته است اما رقبای روحانی آگاه هستند که چه از نظر امنیت ملی، مسائل اقتصادی، رونق اقتصادی، برجام و ... دولت یازدهم موفقیت های چشمگیری در کارنامه خود ثبت کرده است.

ورود آقای رئیسی به عرصه انتخابات به دوقطبی شدن این فضا کمک می کند، البته نه آن دوقطبی مدنظر مقام معظم رهبری که با آمدن احمدی نژاد شکل می گرفت، بلکه دوقطبی که به ایجاد هیجان و شور انتخاباتی کمک می کند و آرای مردم را به سمتی می برد که نزدیک به 40 میلیون رای داشته باشیم.

رقبای اصولگرا قطعا در مناظره های انتخاباتی به روحانی حمله کرده و خط و نشان خواهند کشید. با توجه به سابقه شورای نگهبان در عدم احراز صلاحیت استوانه نظام و شخص دوم کشور در انتخابات سال ۱۳۹۲ این پیام را به همه اعلام کردند که خط قرمزی برای شورای نگهبان وجود ندارد. از سویی هم برخی فکر می کنند معرفی نامزد پوششی، این سیگنال را به شورای نگهبان می دهد که صلاحیت روحانی را تایید نکند. به نظر من اگر این احتمال در حد صفر هم باشد باید احتیاط را درنظر گرفت و نامزد پوششی را وارد عرصه کرد تا اگر چنین دست اندازی صورت گرفت، سوپاپ اطمینان داشته باشیم.

* تصور می کنید ریاست جمهوری روحانی دو دوره ای می شود؟

بهمنش: در سیزده سالگی به جبهه رفتم، به عنوان فرزند شهید و کسی که 60 ماه سابقه جبهه دارد و همچنین جانباز هستم اعلام می کنم خسارتی که در دولت احمدی نژاد به کشور وارد شد 10 برابر خسارت دوران جنگ بوده و غیرقابل جبران است و به این زودی ها جبران نمی شود. 

اکنون مردم به بلوغ سیاسی رسیده اند و می دانیم کشور با مشکلاتی مواجه است، مردم درگیر مشکلات اقتصادی هستند، کشاورزان هم وضعیت ویژه ای دارند که البته دولت تاحدودی توانست به این مسائل رسیدگی کند. پیش بینی ما این است که رییس جمهوری دکتر روحانی دو دوره ای است. یقین دارم در دولت جدید روحانی با مجلسی که همراه دولت است، شاهد افزایش قدرت دولت در دوره چهار ساله دوم خواهیم بود و چهار سال متفاوت در انتظار ما است. در دوره دوم ریاست جمهوری روحانی از رکود خارج شده و به سمت رونق می رویم.

*نخستین دور از انتخابات شوراها است که غیر از کلانشهرها، در شهرهای کوچکتر هم قرار است لیست ارائه شود، انتخابات لیستی را چطور ارزیابی می کنید؟

بهمنش: اتفاق مبارکی است و از مردم تقاضا داریم مانند مردم شهرهای بزرگ به لیست رای دهند. انتخاب یک لیست منجر به انتخاب اعضای شورای یک دست و همدل خواهد شد و با همگرایی به توسعه شهری کمک می کنند.

از نظر عمرانی، زیبایی، پیشرفت و توسعه شهر به نفع مردم است که بر اساس لیست رای دهند تا اینکه بخواهند به افراد از سلایق و طیف های خاص رای دهند که نمی توانند در کنار هم قرار گیرند. همان طور که در انتخابات ریاست جمهوری از مردم تقاضا داریم به لیست اصلاحات رای دهند در انتخابات شوراها هم لیست امید مورد وثوق مردم قرار گیرد و شورایی داشته باشیم که بتواند به دولت کمک کند. توصیه ام به مردم مازندران و به ویژه شهرستان ساری این است که با استفاده از الگوی کشورهای پیشرفته و یا همین تهران، به لیست رای دهند تا همدلی و کارایی بین اعضای شورا افزایش یابد و پاسخگویی شفاف هم به همراه خواهد داشت. در کشورهای پیشرفته، شورا پایه دموکراسی و حاکمیت آن کشور است.

*عده ای معتقد هستند چون شورا نهادی سیاسی نیست و کارکردی غیرسیاسی دارد، باید سازمان های مردم نهاد در این عرصه ورود داشته باشند و نقشی برای احزاب قائل نیستند. نظر شما چیست؟

بهمنش: در کشورهای اروپایی و یا همین کشور نزدیک ما ترکیه، شورای شهر و شهرداری سکوی پرتابی برای کسب جایگاه های سیاسی است. اردوغان از شهرداری استانبول و ژاک شیراک هم از شورای شهر و شهرداری پاریس به آن جایگاه دست یافتند پس نمی توان این نظر را تایید کرد. در ترکیه کشوری که لاییک است شاهد هستیم که اسلامگراها حتی قانون اساسی این کشور را تغییر دادند. این گونه نیست که شورا فقط جای افراد غیرسیاسی باشد.

*معیار انتخاب لیست امید در انتخابات شوراها بر چه اساس است؟

بهمنش: یک نامزد انتخابات شورای شهر باید بومی همان منطقه بوده و ریشه در آن شهر داشته باشد. اصلاح طلب و یا اعتدالگرا بوده و سوابق درخشان مدیریتی، اجرایی، علمی و تخصصی را در کارنامه داشته و البته خوشنام باشد، خوشنام بودن نامزدهایی که در لیست امید قرار می گیرند بسیار حائز اهمیت است.

مسائل مالی و نوع و شیوه تبلیغات انتخاباتی هم مهم است. مردم حساب کنند در فردی که در چهار سال عمر شورا ممکن است درآمد کمتر از 500 میلیون تومان در مجموع داشته باشد چطور برای ورود به شورا هزینه های میلیاردی انجام می دهد. هزینه های این چنینی از سوی برخی نامزدهای شورا نشان می دهد این افراد نمی خواهند برای شهر کار کنند بلکه برای منافع خود و اشخاصی کار می کنند که حامی مالی آنها بوده اند و هزینه های شان باید جبران شود.

دیدیم کسانی را که با دوچرخه وارد شورای شهر شدند و با خودروی لوکس و ویلای آن چنانی خارج شدند، این رویه را در مورد برخی نمایندگان مجلس هم شاهد بودیم که با پژو و سمند وارد مجلس شدند و با ماشین مدل بالا و سایر مزایا خارج شدند

لیست امید را به گونه ای تنظیم می کنیم که بانوان، جوانان و پیشکسوتان و همچنین تخصص های مختلف درنظر گرفته شود. نمی توان در یک تیم فوتبال 11 دروازه بان و یا 11 فوروارد داشت بلکه هر گروه و مجموعه ای باید از اجزای مختلف برخوردار باشد و در مورد اعضای شورا هم این موضوع را مورد توجه قرار می دهیم. مردم شهرهای کوچکتر بیشتر به شکل قومی و قبیله ای دست به انتخاب می زنند و و این مساله باعث می شود از شایسته سالاری دور شویم. امیدواریم این دوره مردم لیستی رای دهند 

* شما رییس ستاد مردمی استقبال از رییس جمهوری هستید.  درباره نحوه تشکیل این ستاد توضیح دهید.

بهمنش: به عنوان یک کنشگر سیاسی و دبیر مجمع اصلاح طلبان مازندران و نائب رئیس شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان مازندران از من وتعداد دیگری از فعالان سیاسی دعوت شد تا در نشست معاون سیاسی استاندار مازندران با تعدادی از فرمانداران و مدیران کل حضور یابیم و ستاد مردمی استقبال از رئیس جمهوری را شکل دهیم. این ستاد با 30 کمیته تشکیل شد. من به عنوان رئیس ستاد، ماه سلطان کاشی به عنوان نائب رئیس و اسفندیار عشوری به عنوان سخنگوی ستاد معرفی شدیم.

چون سفر روحانی به مازندران مصادف با نخستین روز از ثبت نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری است و بر این اساس که افراد قانونمندی هستیم و مانند دولت قبل عمل نکنیم به نهاد ریاست جمهوری پیشنهاد دادیم دیدار مردمی رئیس دولت به وقت دیگری موکول شود تا سفر کاری دولت، شائبه انتخاباتی پیدا نکند. این سفر به افتتاح پروژه ها و دیدار با نخبگان اختصاص دارد و تقاضا داریم دولت در زمان رسمی تبلیغات انتخاباتی، به استان سفر کرده و دیدار مردمی داشته باشد.

شایعه شده که رئیس دولت قرار بود در جشن شهرداری ساری حضور یابد. این مساله صحت ندارد و نه از سوی شهرداری چنین دعوتی صورت گرفته و نه دولت چنین قصدی دارد. در بنرها و بیلبوردهای شهرداری که مربوط به جشن 13 رجب است هم نامی از آقای روحانی برده نشده است. ما هم به عنوان ستاد مردمی استقبال، چنین نیت و برنامه ای نداشتیم.

پیشنهاد ستاد این بود به علت بارندگی و شرایط جوی مازندران، دیدار مردمی در سالن سید رسول حسینی ساری برگزار شود اما بعد به این نتیجه رسیدیم چون ممکن است شائبه انتخاباتی داشته باشد و از نظر اخلاق انتخاباتی هم اقدام خوبی نیست، از خواسته خود عقب نشینی کردیم.

موج پیروزی روحانی در انتخابات سال 92 از مسجد جامع ساری شکل گرفت و در انتخابات پیش رو هم با همان موج به پیروزی می رسیم.

آقای روحانی با 5 ستاد وارد عرصه انتخابات می شود. ستاد اصلی، ستاد شورای عالی اصلاح طلبان، ستاد اصولگرایان حامی روحانی، ستاد اعتدال و توسعه و ستاد حامیان مردمی دولت با نام اختصاری حمد؛ شورای ستادهای روحانی در هر استان تشکیل می شود و ریاست این شورا بر عهده فردی است که ریاست ستاد اصلی را بر عهده دارد که در مازندران این مسئولیت بر عهده آقای نریمان است.


  • صمد بالادزاپاسخ به این دیدگاه
    چهارشنبه 23 فروردين 1396-8:32

    اکبرجوون یه چن تایی ریس و دبیر برا خودت جا انداختی،خیلی با حالی دااش

    • دوشنبه 21 فروردين 1396-20:12

      درود بر دولت تدبیر


      ©2013 APG.ir