تعداد بازدید: 2385

توصیه به دیگران 0

چهارشنبه 6 ارديبهشت 1396-7:23

نامزد انتخابات شورای شهر ساری:

با سهم خواهی نیرو وارد شهرداری کرده اند/فضای ویژه خواری ایجاد شده است

استاد علی اکبر زلیکانی: ویژه خواری و رانت خواری ها در فضاهای اختصاصی به وجود آمده است به طوری که برخی از افراد با ورود به شورا و به عهده گرفتن این امانت، مردم محروم را فراموش کرده اند/ صرف داشتن تخصص بدون  تعهد، پاکدستی و نیت خیر آسیب های فراوانی به شهر، سرمایه های مالی و مادی آن وارد می کند/ اساسی ترین مشکل شهر ما انسان هایی هستند که نگران وضع موجود و رانت خواری و ویژه خواری ها هستند/ این ایراد بر شهرداری ها وارد است  که هر کسی با سهم خواهی نیروهای فراوانی وارد سیستم شهرداری کرده است.


 مازندنومه؛ سرویس سیاسی، فاطمه نوری: استاد علی اکبر زلیکانی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ورودم به عرصه کاندیداتوری شورای شهر ساری، برای اصلاح امور است.

این نامزد انتخابات شورای اسلامی شهر ساری با بیان اینکه وقتی دانشمندان و نخبگان در فضای انتخاباتی شهر و کشور به صحنه نمی آیند، فضا را برای آنها که جویای نام و نان هستند خالی می کنند، افزود: ابراز نگرانی و انتقاد نسبت به ورود افراد ناشایست برای تصمیم سازی و تصمیم گیری استان و کشور نتیجه ای ندارد، با انتقاد مشکلی حل نمی شود بلکه باید به صحنه آمد و مسئولیت را پذیرفت.

این نامزد انتخابات شورای شهر ساری با اشاره به اینکه همه احساس نگرانی عمیقی به موضوعات شهری دارند، گفت: ویژه خواری ها و رانت خواری در فضاهای اختصاصی به وجود آمده است به طوری که برخی از افراد با ورود به شورا و به عهده گرفتن این امانت، مردم محروم را فراموش کرده اند.

زلیکانی با بیان اینکه نخبگان و فرهیختگان احساس مسئولیت بیشتری نسبت به شهر خود داشته باشند و صحنه را با حضور خود از بعضی آلودگی ها پاک کنند، تصریح کرد: با ثبت نام انتخابات شورای شهر آمادگی کامل برای تقویت امور را داشته باشیم و با انجام کارهای مثبت دست از تلاش بر نداریم.

وی با اشاره به اینکه هدفی جز اصلاح امور نداریم، یادآور شد: دست هر خدمتگذاری را می بوسم ولی هیچ عهد و اخوتی با کسی نمی بندم. هیچ مصلتی را رعایت نمی کنم مگر مصلحت مردم و نظام اسلامی.

زلیکانی در پاسخ به پرسشی که شورای کنونی را تخصصی می بینید و اعتقاد دارید شورای آینده تخصصی شود یا نه گفت: بخشی از خدمات شورای فعلی را قابل قدردانی می دانم. اما بخشی از مسئولیت ها از جمله نظارت بر عملکرد مالی، اجرایی، عمرانی و فرهنگی شهرداری از وظایف شورا بوده که به خوبی صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: اگر مطالعه ای در قوانین شورا صورت گیرد خواهیم دید 70 درصد موضوعات مربوط به نظارت بر عملکرد است که در شورای چهارم مغفول مانده است. این مسئله باید آسیب شناسی شود.  زیرا در قانون شوراها، شورا موظف است گزارش عملکرد خود را هر 6 ماه یک بار ارائه دهد تا شهروندان بدانند چه اتفاقاتی در حوزه مختلف شهری، عمرانی فرهنگی و مالی افتاده اما این موضوع در ابهام است.

این نامزد انتخابات شورای شهر ساری خاطرنشان کرد: هرگاه شهروندان اطلاعات کافی از عملکرد شورا نداشته باشند، بدین معنی است که شورا وظیفه خود را در گزارش عملکرد به خوبی انجام نداده است. باور عامیانه برخی افراد این است که شورا باید شامل افراد متخصص در رشته های مختلف باشد. البته اگر مجموعه ای از رشته های عمران، جغرافیای شهری، بهداشت و درمان و آموزش و فرهنگ باشد ایراد و اشکالی بر آن وارد نیست. بالاتر از هر چیزی به مدیریت شهری نیاز داریم، مدیریت یعنی استفاده درست از منابع انسانی مالی و استفاده بهینه از منابع.

وی با بیان اینکه اگر مدیر کاردانی نباشیم منابع ما به هدر می رود، اظهار داشت: باورم بر این است بسیاری از منابع ما به دلیل نداشتن مدیریت صحیح به هدر می رود. اگر با انتخاب مردم  افراد متخصص درحوزه های مختلف وارد شورا شوند و در عین حال متخصصان افراد مدیر باشند می توانیم یک شورای موفق داشته باشیم. اما صرف داشتن تخصص بدون مدیریت اظهار تاسف برای شورا است.

زلیکانی افزود: صرف داشتن تخصص بدون  تعهد، پاکدستی و نیت خیر آسیب های فراوانی به شهر، سرمایه های مالی و مادی آن وارد می کند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نیاز حال حاضر شهر ساری را در چه می دانید، گفت: نیاز شهر و مشکل شهر ما انسانهایی هستند که نادیده گرفته می شوند. خانواده هایی هستند که زیر بار عوارض سنگین قد خم کرده اند. مشکل شهر ما جوانان بیکار و آزرده خاطر است. اساسی ترین مشکل شهر ما، انسان های شهر هستند اما نمی توان مشکل شهر، خیابان، پارک، زباله و ترافیک را ندیده گرفت. اساسی ترین مشکل شهر ما انسان هایی هستند که نگران وضع موجود و رانت خواری و ویژه خواری ها هستند.

زلیکانی با بیان اینکه یکی از برنامه های اساسی من در شورا مشارکت دادن نهادهای مدنی و صنفی در تصمیم های شورا است، تصریح کرد: شهروندان باید در تصمیم گیری های شهر با شورا مشارکت داشته باشند. این مشارکت از طریق نهادهای صنفی و مدنی قابل انجام  است.

وی با اشاره به اینکه به برنامه، طرح ها و لوایحی رای دهیم که به اشتغال جوانان کمک کند، ادامه داد: اگرچه شورا و شهرداری در یک شرایط عادی مسئول ایجاد اشتغال نیستند اما در شرایط بحرانی آنها نیز مسئولیت  دارند زیرا در بحران بیکاری قرار داریم. در بحران بیکاری همه مسئول ایجاد اشتغال هستیم. ارتش، سپاه و سایر نهادها در این زمینه وظیفه دارند.

زلیکانی با بیان اینکه دولت به تنهایی قادر به رفع بحران اشتغال و بیکاری نیست، گفت: شهرداری ها که یک نهاد مردمی و عمومی هستند و بخشی از بودجه آنها از طریق شهروندان اداره می شود، می توانند بار اشتغال را به دوش بگیرند. این نهاد مردمی می تواند با مشارکت دادن صنوف مختلف در اشتغال قسمتی از بیکاری جوانان را برطرف کنند. بنابراین نگاه باید به این سمت باشد که اشتغال پایدار به وجود آید نه اشتغال کاذب.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر این ایراد بر شهرداری ها وارد  است  که هر کسی با سهم خواهی نیروی فراوانی را وارد سیستم شهرداری کرده است، خاطرنشان کرد: ورود نیروی انسانی فاقد تخصص به سیستم شهرداری سبب لطمه به آن شده و عواقب بدی به همراه خواهد داشت.

این نامزد انتخابات شوراها با بیان اینکه اگر برای شهرداری جذب نیروی کار به خوبی تعریف نشود و چندین برابر ظرفیتش افراد وارد مجموعه آن شوند این سیستم ناکارآمد و فشل خواهد شد، اظهار کرد: نیروی ناکارآمد باعث از بین رفتن سازمان شده  و برای سایر نیروها هم مشکل ایجاد می کند. ورود افراد نابلد در بخش های مختلف با روابط و پارتی بازی ظلم بزرگی در حق افراد کارآمد و متخصص است که سبب ناکارامدی آن مجموعه خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه هر گاه احساس امنیت و بازده برای سرمایه گذار وجود داشته باشد طرح توجیهی نیز برای سرمایه گذار داخلی و خارجی فراهم است، ادامه داد: طرح گردشگری پروژه پل تجن تا روستای تاکام حرف خوب اما بدون مطالعه است زیرا باید مسائل زیست محیطی، سرمایه گذار و بازدهی آن مورد مطالعه قرار گیرد صرف اینکه شعاری داده شود کافی نیست.
زلیکانی با بیان اینکه در شورا همانند مجلس هر تصمیم فرهنگی که گرفته می شود  باید از نهاد فرهنگی مدنی و متخصصان شهر استفاده کنیم، تصریح کرد: در این دوره مردم به پاکدستی کاندیدا توجه بیشتر داشته باشند تا منابع و سرمایه آنها به راحتی به هدر نرود.

 



    ©2013 APG.ir