تعداد بازدید: 2407

توصیه به دیگران 1

يکشنبه 10 ارديبهشت 1396-8:33

اخلاق‌مداری، نقدپذیری و پاسخ‌گویی مهم‌ترین ویژگی شوراها

دکتر محمد رستمی: شوراهای اسلامی شهر به عنوان نماد و تجلی اراده و مشارکت اصیل مردمی در تعیین سرنوشت خود برای چهار سال آینده در عرصه مختلف تصمیم‌گیری‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در راستای خدمتی صادقانه به مردم است.


مازندنومه؛ سرویس سیاسی، دکتر محمد رستمی، عضو هیأت علمی دانشگاه: شوراهای اسلامی شهر و شهرداری، بازوان نظارتی و اجرایی در نظام مدیریت شهری هستند که نقش بسیار مؤثری در روند اداره شهر دارند و از آنجایی که شوراهای اسلامی شهر کارآمدترین ابزار محلی برای مدیریت شهری و در راستای نهادینه شدن مشارکت مردم در ساختارهای تصمیم‌گیری محلی هستند بنابراین توسعه نقش آنها در امور مربوط به مدیریت شهری ضرورتی غیرقابل انکار است.

با نزدیک شدن به روزهای پر شور و نشاط انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، تلاش کاندیداها برای جلب نظر آرای مردمی به منظور دست‌یابی به یکی از کرسی‌های شورای شهر رنگ و بوی خاص خودش را گرفت و از سویی دیگر مردم همیشه آگاه، فهیم و با بصیرت نیز با در نظر گرفتن مصالح و نیازهای منطقه‌ای و شهری خود سعی دارند تا انتخابی درست و مفیدی را انجام داده و افراد لایق، کارآمد، صادق، دلسوز به امور مردمی را به پارلمان شهری وارد کنند.

اخلاق‌مداری، امانت‌داری آرای مردم، خدمت صادقانه، نقدپذیری و پاسخ‌گویی به مردم از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های شوراها است که نمایندگان مردم در پارلمان شهری باید همواره به آن توجه داشته و پایبند باشند.

از جمله مسائلی که شوراها می‌توانند در آن نقش داشته باشند نظارت بر اجرای طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی، بهداشتی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و رفاهی شهر و سرعت بخشیدن اجرای این پروژه‌ها است که در اصل ۱۱۰ قانون اساسی به آن اشاره شده است.

اعضاى شوراها به عنوان نمايندگان مردم که قصد تحقق اراده و حاکميت آنها را دارند باید نقش مردم را در این مسير جدى بگیرند در غیر این‌صورت، بی شک شوراها در دست‌یابی به اهداف خود ناتوان خواهند بود و به همین منظور شوراها باید زمینه‌های لازم فرهنگى و اجتماعى را جهت همراهى و همگامى مردم با شوراها فراهم کنند.

استفاده از ظرفیت‌ و پتانسیل نسل جوان که دارای انرژی و انگیزه فراوانی برای کار کردن هستند نیز نباید از منظر شوراها پنهان بماند بلکه می‌توان از این فرصت برای انتقال تجارب به نسل جوان از طریق مشارکت دادن آنها در امورات مختلف مدیریت شهری استفاده بهینه و مطلوب کرد و نشاط خاصی به فضای مدیریت شهری بخشید.

باید جوانان را باور کرد چرا که هرگاه نسل جوان را باور کردیم و به آنها اعتماد شد موفقیت‌های بزرگ و ماندگاری به دست آمد و روند توسعه و آبادانی سرعت چشم‌گیری به خود گرفته است و رضایت‌مندی حداکثری جامعه را در پی داشت.

در پایان با تبریک نهم اردیبهشت «روز شوراها» صمیمانه گرامی داشته و توفیق خدمت رسانی وسيع، اهتمام به پیشرفت و توسعه عمرانی و فرهنگی شهرها و روستاهای ایران اسلامی و عزیز را از درگاه خداوند متعال آرزومندم.




    ©2013 APG.ir