تعداد بازدید: 2362

توصیه به دیگران 2

يکشنبه 10 ارديبهشت 1396-9:56

عضو هیات علمی دانشگاه مازندران:

باید روحانی را تقویت کرد تا برنامه های خود را تمام کند

دکتر علی کریمی مله در پاسخ به پرسش های رسانه های حامی دولت در مازندران گفت: تصور این موضوع که  دولتی غیر از روحانی سرکار بیاید، برای من مثل کابوس سخت است، چون جامعه ایران با تنگناهای بیش تر از دولت نهم و دهم مواجه خواهد شد. در جامعه بین المللی تندروها انتظار می کشند که جامعه ما از ریل عقلانیت خارج شود و به چاه بی تدبیری سقوط کنیم/ مناظره روز جمعه تقابل بین گفتمان اشرافی گری و ساده زیستی، محروم گرایی و ثروتمندی، بین تغییر و حفظ وضع موجود بود/ باید روحانی را تقویت کرد تا برنامه های نیمه تمام خود را تمام کند.(بخش دوم)


مازندنومه؛ سرویس سیاسی، کلثوم فلاحی: شنبه شب نخستین نشست حامیان رسانه ای دولت تدبیر و امید مازندران با حضور دکتر علی کریمی مله -عضو هیات علمی دانشگاه مازندران- در ساری برگزار شد. این برنامه سخنرانی و پرسش و پاسخ به صورت زنده در برخی کانال های تلگرام و نیز به صورت لایو از چند صفحه اینستاگرام پخش شد.

متن سخنرانی دکتر کریمی با موضوع چرا #دوباره_روحانی در باکس دیگری در دسترس مخاطبان قرار گرفت. در این بخش پرسش  و پاسخ ها آمده است:

* اعتدال گفتمان است یا روش؟ آیا اعتدال هم چنان از آبشخور گفتمان اصلاحات بهره می برد یا گفتمانی مستقل شده است؟

با توجه به شاخص هایی که برای گفتمان می شناسیم، گفتمان یک سری سلسله مراتب فکری و معرفتی و هم مراتب ویژگی های روشی و عملیاتی دارد. یعنی هم گفتار و هم رفتار گفتمان را تشکیل می دهند. به لحاظ نظری اگر تلاش بسیاری صورت گرفته که گفتمان اعتدال فصل بندی شده و عناصر و مولفه ها توضیح داده شود به نظر می رسد  توفیق لازم به دست نیامده است. عمدتا میل عاملان این گفتمان به سمت روش  دوری از افراط و تفریط است. اخیرا قرار بود مولفه های گفتمان اعتدال را بنویسم واژه هایی یافتم که بیشتر از واژه های اعتدال؛ اصلاحات را معرفی می کند. مثل پاسخگویی، شفافیت و اعتدال که مولفه های اصلاح طلبی است. مشارکت به نیروهای مدنی نیز از این جمله است. میل حاملان گفتمان اعتدال بیشتر به روش ها محدود بوده است که به « اعتدال» مطرح شده است.

*آینده کشور را در صورتی که دولتی غیر از دولت روحانی بر سرکار آید چگونه ارزیابی می کنید؟

تصور این موضوع برای من مثل کابوس سخت است چون جامعه ایران با تنگناهای بیش تر از دولت نهم و دهم مواجه خواهد شد. در جامعه بین المللی تندروها انتظار می کشند که جامعه ما از ریل عقلانیت خارج شود و به چاه بی تدبیری سقوط کنیم.

*با توجه به روی کار آمدن ترامپ سیاست خارجی آینده ایران را چطور می بینید؟

با وجود روی کار آمدن ترامپ، سیاست خارجی آقای روحانی بر محور تعامل سازنده با دنیا پیش خواهد رفت. من فکر می کنم دستگاه دیپلماسی روحانی تحرکات بیشتری برای برد شبه برجام در سطح منطقه ای پیش خواهد گرفت. درصد قابل توجه از مسئله ریزگردها  مربوط به عربستان و عراق است. عراق مشکلی برای مواجهه  با این معضل ندارد اما عربستان بعد از حمله  برخی به سفارت این کشور در ایران، با ایران دچار زاویه شده است. این نشان می دهد باید سیاست شبه برجام برای مقابله با ریزگرد جنوب کشور در نظر گرفته شود. در دولت بعدی روحانی لازم است به آسیای میانه و قفقاز توجه شود.

*دولت تا چه اندازه به وعده های خود عمل کرد و با توجه به همسو شدن دولت با مجلس چه مشکلی وجود دارد؟

اگر فکر کنیم با جابه جایی افراد مشکل کشور حل می شود به نظرم عاقلانه نباشد. همسویی دولت و مجلس می تواند کارگشا باشد اما مسائل کشور فراتر از برخی مدیریت های سطحی و به کارگیری پرسنل است. مسائل کشور فراتر از مدیریت های اجرایی و سیاسی است.

بحران کم آبی و یا تنش های آبی که در کشور داریم، بحران قاچاق، اقتصاد دولت سایه و پنهان و اقتصاد زیر زمینی، حاشیه نشینی و اعتیاد بیش از کارگزار به سیاست گذاری های مناسب دارد. مجلس کنونی همراهی مناسب داشته باشد. دولت برنامه خود بازنگری خواهد کرد. دولت رای اعتماد به وزرا است. دولت ها در دور اول بیشتر سیاستِ اتمام دهی به پروژه های دولت قبل را در دستور کار داشته و کمتر فرصت ریل گذاری دارند. همکاری دولت و مجلس فقط برای انتخاب مدیران یا رای اعتماد به وزرا نیست بلکه در بسیاری از مسائل اجتماعی و سیاسی ما نیازمند به این همکاری هستیم. برآوردها این است که دولت به سمت جوانگرایی و استفاده از بیشتر ظرفیت های گروه های سیاسی می رود.

* شیوه پاسخگویی جهانگیری و روحانی نامزدهای اعتدال واصلاحات را در مناظره چطور ارزیابی می کنید؟

به دو جهت با استانداردهای من به عنوان شهروند فاصله داشت. من معتقدم انتخابات عرصه رقابت برنامه هاست. آن چیزی که من مشاهده کردم رقابت بر سر افراد بود نه برنامه ها، استدلالی برای ارزیابی نقاط قوت و ضعف صورت نگرفت. با انتظار من فاصله داشت. انتظار من از اعتدال و اصلاح طلبان بیشتر بود. فکر می کردم جهانگیری مستدل تر و با برنامه تر بوده و برخورد روحانی متفاوت تر باشد. در مناظرات بعدی امیدواریم با زبان گویا تر و منطق بهتر به مناظره بیایند.



*برخی جریان ها سعی دارند از روحانی گذر کنند و جهانگیری را کاندیدای اصلح نشان دهند. نظر شما چیست؟

من اصلاح طلب هستم ولی حرفی که می زنم با گزاره های اصلاح طلبانه فاصله دارد. در سال 92 اولین گروه هایی بودیم که تلاش کردیم عارف به نفع روحانی کنار برود.  و الان معتقدم مجموعه فضای سیاسی و خاستگاه توزیع قدرت اگر معطوف به این باشد که پیشرفت و توسعه ای در کشور صورت بگیرد روی کار آمدن اصلاح طلبان مرز بندی های سیاسی را ملتهب  خواهد کرد. 

باید روحانی را تقویت کرد تا برنامه های نیمه تمام خود را تمام کند. نمی خواهم دوستان اصلاح طلب را متهم به بازی در زمین حریف کنم اما ارزیابی هایی که از مناظره دیدم دوستان طیف مخالف، جهانگیری را در مقابل روحانی قرار می دهند و می خواهند تحریک کنند که این نامزد انتخابات تا آخر در رقابت ها باقی بماند که این نه به نفع اصلاحات است و نه به نفع اعتدال. فکر می کنم ادامه چنین رقابتی  می تواند نتیجه نامطلوب داشته باشد.

مناظره روز جمعه تقابل بین گفتمان اشرافی گری و ساده زیستی، محروم گرایی و ثروتمندی، بین تغییر و حفظ وضع موجود بود.

جریان اصولگرا به دنبال این بود که آقای روحانی را عامل وضع موجود و ‌خود را ناجی وضع فعلی معرفی کنند، هم از منظر اعتقادی و هم شیوه سیاست خارجی که با عنوان نگاه به بیرون و داخل مطرح شد.

همچنان معتقدم اعتدال برای تبدیل شدن به گفتمان  نیاز به تسلط بر داده های  نظری خود و معرفی آن به جامعه دارد،  آنچه که در این چهار سال تکرار می شود بازبینی گفتمان اصلاحات است.



    ©2013 APG.ir