تعداد بازدید: 3631

توصیه به دیگران 1

چهارشنبه 25 بهمن 1385-0:0

لهستاني ها به گوهرتپه مي آيند

ايران و لهستان اسكلت‌هاي 3 هزار ساله گوهر تپه را بررسي مي كنند.


هيات باستان‌شناسي گوهر تپه با دعوت از انسان‌شناس   لهستاني مطالعات انسان‌شناسي جسماني اسكلت‌هاي كشف شده در اين سايت پيش از تاريخي را آغاز كرد.
 
«علي ماهفروزي»، سرپرست هيات باستان‌شناسي گوهر تپه مازندران دراين‌باره گفت: «آركاديوش سولتي‌چياك از دانشگاه ورشو لهستان كه كرسي استادي اين دانشگاه را دارد با دعوتي از سوي هيات باستان‌شناسي گوهر تپه به ايران آمده تا مطالعات انسان شناسي جسماني اسكلت‌هاي كشف شده را در اين سايت باستاني آغاز كند.»
 
وي گفت: «اين مطالعات به منظور شناسايي تشابه فرهنگي ميان اقوام ساكن در حاشيه درياي خزر است. اين تشابه فرهنگي ميان يافته‌هاي باستان‌شناسي تركمنستان، تپه حصار دامغان، تالش و اردبيل و همچنين ديگر كشورهاي اين نوار ساحلي دنبال مي‌شود.»
 
از جمله مطالعاتي كه در اين بخش از پژوهش‌هاي باستان‌شناسي گوهر تپه روي اسكلت‌ها صورت مي‌گيرد، مطالعات نژادي است. در اين مطالعات نژاد اسكلت‌ها با نژاد‌هاي فعلي موجود در منطقه مورد مطالعه قرار مي‌گيرد.
 
ماهفروزي گفت: «به نظر مي‌رسد در گذشته نژادهايي وجود داشته كه امروز نيز در منطقه ديده مي‌شود. براي شناسايي دقيق اين نظريه، مطالعاتي روي اسكلت‌ها صورت مي‌گيرد. همچنين قرار است تا با انجام راديولوژي و آزمايش‌هاي مشابه علت مرگ زود هنگام مردمان گورهر‌تپه نيز بررسي شود.»
 
به گفته ماهفروزي همزمان با مطالعه روي اسكلت‌ها مرمت آن‌ها نيز انجام مي‌شود تا پس از تهيه شناسنامه و قرار گرفتن در محفظه پيلاكسي گلاس در معرض ديد عمومي قرار گيرد.
 
همچنين قرار است تمامي اسكلت‌هاي كشف شده در اين سايت باستاني شناسنامه دار شوند و اشيائي كه با آن‌ها يافت شده بود نيز پس از مولاژ در كنار آن‌ها قرار گيرد.
 

گوهر تپه يكي از مهمترين محوطه‌هاي باستاني كشور است كه در استان مازندران واقع شده و بيش از 5 هزار سال قدمت دارد. اين محوطه باستاني تا كنون چهارفصل مورد حفاري قرار گرفته و يافته‌هاي باستان‌شناسي آن را به شهرتي جهاني رسانده است.(chn)



©2013 APG.ir