تعداد بازدید: 5801

توصیه به دیگران 2

جمعه 22 ارديبهشت 1396-23:15

صندلی شورای شهر آمل در انتظار کدام زن؟!

شمارش معکوس انتخابات پنجمین دوره شوراها آغاز شده است. کدام یک از بانوان آملی بر روی صندلی شورای شهر آمل خواهند نشست: خدیجه قدرت؟ فردوس قربانی؟ سمانه متو؟ یا....؟!


مازندنومه؛ سرویس سیاسی، ماندانا جوادی: در حالی که زنان حدود نیمی از جمعیت را به خود اختصاص داده اند، اما سهم آنان از مناصب مدیریتی و مسوولیت ها در حوزه های مختلف اجرایی از جمله در نهاد شوراها اندک است.

در آمل اما سهم زنان از شورای شهر چهارم دو نفر بود: خدیجه قدرت و فردوس قربانی که این دو برای پنجمین دوره شورای شهر آمل جدای از رقابت با نامزدهای مرد،  با چند نامزد زن رقابت خواهند کرد. از این جمله اند: سمانه متو نجفدری، مریم میرزایی، پریسا معنوی، ربابه لاسمی پور و مینا ولی پور. در این میان البته که پیش بینی می شود رقابت این سه زن با یکدیگر سخت تر و دیدنی تر خواهد بود: خدیجه قدرت؛ فردوس قربانی و سمانه متو نجفدری .!

خدیجه قدرت که سابقه دو دوره حضور در شورای شهر آمل را در کارنامه خود دارد، کارمند بازنشسته بانک و فردوس قربانی نیز مهندس عمران است. در کارنامه این دو عضو کنونی شورای شهر آمل، عملکرد درخشانی دیده نمی شود. تداوم امکان پیروزی و حضور آنان در شورای پنجم آمل، از سوی بسیاری از کارشناسان بسیار سخت به نظر می رسد.

به ویژه در شرایطی که بیکاری یکی از معضلات و اشتغال یکی از مطالبات جدی در جامعه است، جذب و اشتغال چند تن از بستگان خدیجه قدرت و فردوس قربانی در شهرداری و سازمان های تابعه، موج گسترده ای از انتقاد و اعتراض را در افکار عمومی برانگیخته است.

از سوی دیگر خدیجه قدرت دانش و بینش اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی بالا و برنامه های مدون و  کارآمد برای شورای شهر ندارد. وی نه تنها از قدرت بیان برخوردار نیست ،بلکه به علت کهولت سن، توان جسمی کافی نیز ندارد و بسیاری معتقدند که زمان بازنشستگی این بانو در شورا فرارسیده است.  با توجه به کاهش محبوبیت و ضعف عملکرد خدیجه قدرت ،چنین به نظر می رسد و پیش بینی می شود که شکست انتخاباتی سختی در انتظار وی است.

اما فردوس قربانی؛ وی نیز مانند خدیجه قدرت از سهم اندکی در دانش و بینش اجتماعی و فرهنگی برخوردار بوده و فاقد برنامه مدون و کارآمد برای شورای شهر آمل است.

او در جذب بستگان خود در شهرداری و سازمان های تابعه و نارضایتی بسیاری از مردم و افکار عمومی از این اقدام، با خدیجه قدرت از وضعیت مشابه ای برخوردار است.‌ هرچند  شنیده می شود که فردوس قربانی از حمایت گسترده جمعی از برج سازان آمل برخوردار است، اما باید دید آیا حمایت کسانی که برجهای خود را بالا می برند می تواند مانع از پایین افتادن قربانی از صندلی شورای شهر آمل نیز شود؟!

مینا ولی پور دیگر نامزد زن در رقابت های انتخاباتی شورای شهر آمل است که در لیست نامزدهای مورد حمایت شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان آمل قرار دارد. وی کارشناس ارشد برنامه ریزی شهری است.

در این میان اما سمانه متو نجفدری دانشجوی دکترای روان شناسی سلامت، مدرس دانشگاه؛ مولف چندین کتاب و دهها مقالات علمی و پژوهشی  IsI و Scopus در نشریات مختلف ملی و بین المللی است. او همچنین اجرا و همکاری در چندین پروژه در حوزه مدیریت و مهندسی شهری و برنامه ریزی را در کارنامه خود دارد و نیز عضو سرآمد بنیاد نخبگان کشور است.

سمانه متو در سخنرانی های خود با قدرت بیان بالا و دانش محور خود نشان داده است که مشکلات و مطالبات شهر و شهروندان آملی را به خوبی می شناسد و دارای طرح و برنامه است.  او که فرزند شهید قاسم متو از شهدای دفاع مقدس است، علاوه بر  حمایت خانواده شهدا و نیز جامعه پزشکی و پرستاری،  به رغم آن که در هیچ یک از احزاب سیاسی عضویت و یا به آنها وابستگی ندارد و به عنوان کاندیدای مستقل قدم به رقابت انتخاباتی شورای شهر آمل نهاده است، به سبب اندیشه ها و منش اعتدالی خود، از حمایت گسترده بسیاری از اعتدالگرایان حامی  دکتر روحانی در آمل برخوردار است.

به ویژه این که شنیده می شود او از حمایت مریم پروین چهره شناخته شده و محبوب مردم آمل برخوردار است، می تواند به همان اندازه که راه را برای پیروزی متو و نشستن وی بر صندلی شورای شهر پنجم آمل تسهیل و هموار کند، راه رقبای سمانه متو را به چالش گرفته و  دشوار کند.

شمارش معکوس انتخابات پنجمین دوره شوراها آغاز شده است. کدام یک از بانوان آملی بر روی صندلی شورای شهر آمل خواهند نشست: خدیجه قدرت؟ فردوس قربانی؟ سمانه متو؟ یا....؟!



    ©2013 APG.ir