تعداد بازدید: 4237

توصیه به دیگران 1

چهارشنبه 7 تير 1396-17:17

8 و 9 تیرماه در بهشهر؛

کنسرت موسیقی سنتی هنرمندان بهشهری در سالن بصیرت برگزار می شود

مهدی تفضلی -مدیرآموزشگاه شورآفرین بهشهر و نوازنده و مدرس سه تار- 8 و 9 تیرماه، کنسرتی را با همراهی هنرجویان خود در بهشهر روی صحنه می برد. او در گفت و گو با مازندنومه ضمن انتقاد از نبود حمایت از سوی اداره ارشاد، گفت: دلال های فرهنگی، فضا را برای فعالیت هنرمند تنگ می کنند/ سالن آمفی تئاتر ارشاد در بهشهر خالی است اما برای تمرین در اختیار ما قرار ندادند/ دو سال و نیم است به این ساختمان نقل مکان کرده ایم، نه رئیس ارشاد حتی یک کارمند از ارشاد بهشهر نیامده به ما سری بزند.


مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، کلثوم فلاحی: پنج شنبه و جمعه -هشتم و نهم تیرماه- از ساعت 9 شب کنسرت موسیقی سنتی (گروه نوازی سه تار و کوبه ای) در مجتمع فرهنگی هنری بصیرت بهشهر برگزار می شود.

مهدی تفضلی سرپرست این گروه موسیقی، نوازنده و مدرس ساز سه تار و و مدیر آموزشگاه شورآفرین در بهشهر است. او از شاگردان غیرمستقیم کیوان ساکت و مسعود شعاری است. توجه ویژه به ساز سه تار و بهره گیری از چند بانوی نوازنده از ویژگی های کنسرت این هفته در شرق مازندران است

به همین بهانه با مهدی تفضلی در آموزشگاهش هم کلام شدیم.

*خروجی موسسات موسیقی مشخص نیست

فعالیت های موسیقی در شهرستان ها با مشکلاتی مواجه است. همین شهرستان بهشهر با 180 هزار نفر جمعیت از داشتن یک سالن اجرای کنسرت محروم است. موسسات موسیقی متعددی در این شهرستان فعالیت می کنند اما خروجی آن را نمی بینیم. نظارت کیفی بر فعالیت موسسات موسیقی وجود ندارد و این ضعف ناشی از مدیریت فرهنگی است. ما در برگزاری این کنسرت از هنرآموزان خود بهره بردیم تا خروجی کار موسسه را به شکلی نشان دهیم.

باید بدانیم نوازندگی و تدریس در این حوزه، دو مقوله متفاوت از هم است. هیچ تضمینی وجود ندارد یک نوازنده خوب بتواند کار تدریس را هم به درستی انجام دهد.

*نگاه ویژه به سه تار

از ساز سه تار به شکل ویژه در این کنسرت استفاده می کنیم، چرا که معتقدیم سه تار در برهه کنونی کمی مظلوم بوده و می خواهیم این ساز را بیشتر بشناسانیم.

از سال 82 که در بهشهر کنسرت برگزار می شود، روی صحنه سه تار ندیدیم. بر اساس نیاز و ظرفیت موجود در شهر، از سایر سازها هم در دیگر کنسرت ها بهره می بریم.

در این کنسرت از آثار ذوالفنون، شعاری و ساکت استفاده کردیم، گلچینی از کارهای این استادان، اما برای کنسرت مجدد تنظیم شده است. مردم دوست دارند در کنسرت ها تصنیف بشنوند. البته قطعات ضربی، آوازی و بی کلام هم در کنسرت داریم.

*رییس ارشاد بهشهر به ما توجه نمی کند

دوست داریم در دیگر شهرها هم کنسرت برگزار کنیم اما سیستم دریافت مجوز برای برگزاری کنسرت از سوی وزارت ارشاد، هنرمند را خسته می کند. در این فضا دلال ها رشد می کنند، دلال های فرهنگی، فضا را برای فعالیت هنرمند تنگ می کنند.

ما سالن تمرین در اختیار نداشتیم، در حالی که ارشاد در این زمینه وظیفه قانونی دارد. سالن آمفی تئاتر ارشاد در بهشهر خالی است اما برای تمرین در اختیار ما قرار ندادند. سالن را فقط یک شب قبل از اجرا در اختیار ما قرار می دهند.

این را هم بگویم که رئیس قبلی ارشاد برای هر سانس سالن از هنرمندان پول هم دریافت می کرد.

الان هم هنرمندان مورد حمایت قرار نمی گیرند، خیلی از هنرمندان بیمه نیستند و من هم زیرپوشش بیمه کشاورزی قرار دارم.

در شهر برای هنرمندان هیچ دیوار و تابلویی وجود ندارد. بابت 5 روز تبلیغات، برای هر بیلبورد شهری مبلغ یک میلیون تومان می پردازیم. این مسائل، هنرمند را دلسرد می کند.

دو سال و نیم است به این ساختمان نقل مکان کرده ایم، نه رئیس ارشاد حتی یک کارمند از ارشاد بهشهر نیامده به ما سری بزند.

رئیس ارشاد چه تخصصی در حوزه های مختلف هنری دارد؟ وقتی تخصص ندارد باید از بازوان متخصص بهره ببرد.

انجمن موسیقی بهشهر را راه اندازی کردند اما گویا رییس ارشاد بهشهر فقط می خواست رزومه ای در این زمینه داشته باشد و بیلان کاری ثبت کند. انجمن موسیقی بهشهر را تاکنون حتی یک جلسه به خدمت نپذیرفته اند. به آنها اعلام کردم وقتی اختیار نداریم حکمی که به ما داده اید را پس بگیرید.

*هنرمندان موسیقی پدر ندارند

در جذب اسپانسر برای برپایی کنسرت هم با مشکلاتی مواجه هستیم. در این زمینه یک بدبینی وجود دارد چراکه آقایی مدتی قبل، می خواست کنسرت پاپ در بهشهر برگزار کند، از اسپانسر پول دریافت کرد اما بلیت ها فروش نرفت و کنسرت هم لغو شد. این شخص پول را به اسپانسر پس نداد، حالا ما باید تاوان رفتار آن فرد را بدهیم در حالی که همان موقع نسبت به وقوع چنین اتفاق ناخوشایندی تذکر داده بودیم.

ارشاد باید واحدی ایجاد کند که رابط بین اسپانسر و هنرمند باشد، این مسئله را مدیریت کند تا شان هنرمند هم حفظ شود.

هنرمندان موسیقی مانند فرزند یتیم و رها شده هستند، ما پدر نداریم.

*با شهرداری هم چالش داریم

معضل دیگر ما رشته موسیقی است که در دانشگاه علمی کاربردی تدریس می شود، اشخاصی با مدرک لیسانس در این دانشگاه به استاد تبدیل شده اند و شاگردانی را با مدرک لیسانس تحویل می دهند که مدعی استادی هستند. ارشاد هم به کسانی مجوز آموزشگاه می دهد که لیسانس موسیقی داشته باشند. کسی که در کار چیره است نمی تواند مجوز دریافت کند و این چنین کار به موسیقی زیرزمینی کشانده می شود.

کسانی مجوز دریافت می کنند که هیچ تخصصی ندارند، جوانان تحصیل کرده دارای صلاحیت، بیکار می مانند چون 10 سال قبل، یک کارمند مجوز چنین موسساتی را دریافت کرده، زمانی که ما هنوز نوجوان بودیم.

چالش دیگر ما با شهرداری است که زیرنظر روابط عمومی، کلاس های هنری برگزار می کند در حالی که ارشاد در این زمینه مسئولیت دارد.

*مردم از هنرمندان حمایت کنند

رسول عبدی یکی از نوازندگان گروه:

 نگاه مردم باید نسبت به موسیقی تغییر کند. آرزوی من این است کنسرت هایی برگزار کنیم که با نمایش همراه باشد. بهشهر هنرمندان بسیاری دارد که باید دیده شوند. از مردم می خواهیم از هنرمندان حمایت کنند.

*هنرمندانی که پنج شنبه و جمعه این هفته در سالن بصیرت بهشهر برای علاقه مندان موسیقی سنتی می نوازند:

مهدی تفضلی: سرپرست گروه و نوازنده سه تار
رسول عبدی: سه تار
سعیده اسماعیل نژاد: سه تار
الهام سرفراز: سه تار
زینب یعقوب نژاد: سه تار
احسان واحدی مقدم: تنبک
منیره اصغری: دف
معصومه بهرامی: کوزه
برزو بهرامی: سازهای کوبه ای
اسماعیل خاک زاد: آواز

محل فروش بلیت: شهر کتاب بهشهر


  • فرهنگی بهشهرپاسخ به این دیدگاه
    جمعه 9 تير 1396-3:5

    اقای مدیرکل چه وقت بیدار می شود؟ یک اقایی که شعرهای ضداخلاقی می گوید و بیشتر شیپورچی سیاسی هست و انجمن شعر را منحرف کرده - انجمن ها تعطیل شدند. آقای مدیر فقط زیر کولر می نشینند و دفتر و دستک راه انداخته. افتابه لگن هف دس شده. فرهنگ تعطیل است. مدیر مازندنومه درد دل ما را به گوش اقای جاوادانی برسانید والا .... ناچاریم به گفته مقام معظم رهبری آتش به اختیار شویم.

    • شنبه 10 تير 1396-15:7

      آقای جاودانی که مدیر روشنفکر و فرهنگ دوستی است و رابطه خوبی با هنرمندان و فعالان هنری و رسانه ای دارد و دغدغه توسعه فرهنگی و هنری مازندران و حمایت از هنرمندان، نویسندگان و موسیقیدانان را در دستور کار و عمل خویش قرار داده و دارد...بی آنکه در مقام جانبداری از ایشان برآیم ؛ بهتر نیست درخواست و انتظار مشخص خویش را از ایشان به طور صریح مطرح نمائید و مازندنومه نیز ضمن انعکاس مراتب به وی، نظر و پاسخ جناب مدیر کل را در همین صفحه منعکس نماید...


    ©2013 APG.ir