تعداد بازدید: 5447

توصیه به دیگران 1

دوشنبه 26 تير 1396-9:12

عصر جمعه 23 تیرماه؛

کتاب «جناب سرو نجیبم» در قائم شهر رونمایی شد

  مراسم رونمایی از دفتر شعر دکتر کمال الدین علاالدینی شورمستی با نام "جناب سرو نجیبم" با حضور هنرمندان و اهالی فرهنگ و هنر در سالن آمفی تئاتر شهرداری قائمشهر برگزار شد.


مازندنومه، سرویس فرهنگی و هنری: عصر جمعه 23 تیرماه، آیین رونمایی از دفتر شعر دکتر کمال الدین علاالدینی شورمستی با عنوان "جناب سرو نجیبم "، با حضور هنرمندان عرصه خوشنویسی، موسیقی، ادبیات و... در سالن آمفی تئاتر شهرداری قائمشهر برگزار شد .

در این مراسم ضمن شعرخوانی چند شاعر برجسته استان، از جمله محمود جوادیان کوتنایی، هنرمندان عرصه موسیقی استاد ابوالحسن خوشرو و استاد جمال محمدی به اجرای برنامه پرداختند.

هم چنین دکتر رضا ستاری از اعضای هیات علمی دانشگاه مازندران و از چهره های شاخص ادبیات استان درباره ویژگی های دفتر شعر "جناب سرو نجیبم " سخن گفت و تصریح کرد: دکتر علاءالدینی شاعری است با تخیلی لطیف و عاطفه ای رقیق که زندگی اش با شعرش عجین شده است.

این استاد دانشگاه افزود:هنر و قدرت آفرینش هنری یک چیز است و منش و اخلاق انسانی چیز دیگری؛ لزوما آنچه در شعر شاعر می آید با شخصیت شاعر یکی نیست، اما من با دوستی سه دهه ای که با این شاعر دارم، شخصیت و منش انسانی اش را از شعرش جدا نمی بینم.

  ستاری در ادامه گفت: این دفتر شعر رخداد فرخنده ای در فضای فرهنگی استان است و باید انتشار آن را به فرهنگ دوستان و علاقه مندان به شعر، شادباش گفت.

وی محوریت این دفتر شعر را "عشق" برشمرد و گفت: شعر یکی از ابزارهای دوری از رنج و کسالت است.  هنر می تواند در زنگ تفریحی باشد تا هر وقت از زندگی پرالتهاب و جهان متصلب خسته می شویم، به سایه سار آن پناه ببریم. 

عضو هیات علمی دانشگاه مازندران افزود: مقوله هایی چون سیاست و فلسفه و مانند این ها با همه ارج و قربی که دارند، بر سر سفره هنر مهمان اند و مهمان نباید جا را بر میزبان تنگ کند.

هم چنین دکتر فردوس حاجیان، چهره نام آشنای فرهنگی و استاد دانشگاه نیز دقایقی درباره دفتر شعر "جناب سرو نجیبم" سخن گفت و از شعر به عنوان ابزاری برای حفظ هویت فرهنگی در برابر هجوم فرهنگ های مهاجم در دوران جهانی شدن یاد کرد.

در ادامه دکتر کمال الدین علاالدینی با خواندن چند غزل از دفتر تازه انتشار یافته اش، دقایقی در باره چگونگی علاقه مندیش به شعر و شاعری سخن گفت و از کسانی که در این مسیر بر او تاثیرگذار بودند یاد کرد.

شاعر دفتر شعر "جناب سرو نجیبم" در صحبت هایش گفت: مضمون همه ی شعرهای "جناب سرو نجیبم" عشق است و در پاسخ به این پرسش که ضرورت پرداختن به عشق چیست و چرا بزرگان این قدر سفارش به عشق می کنند؟ اشاره کرد: بیماری ذهن مهمترین و دشوارترین بیماری جوامع بشری است که بزرگان اهل معرفت و معلمان معنوی دنیا درصدد درمان آن برآمدند و عشق را طبیب جمله علت ها و بیماری های ما دیدند، درحالی که  ذهن سعی در تمایز آدم ها و متورم سازی "من" آن ها دارد.

این شاعر ادامه داد: عشق آدمی را از توهم جدایی و تمایز بیرون می آورد؛ یعنی هرچه ذهن می بافد را پنبه می کند. ذهن خالق "من" است منی که جهان را به آشوب کشیده است و جنگ هفتاد و دو ملت را به راه انداخته است.

علاءالدینی افزود: ذهن گاهی دست به دامان انواع مرزبندی های جغرافیایی، جنسیتی و حتی ایدئولوژیکی می شود برای دوام و بقای خود و گاه در قالب های دلنشین تری مانند گرایش به علم و هنر خودش را تثبیت می کند، اما عشق به آدمی تاکید می کند داشته هایت غیر از تو هستند و خودت را با داشته هایت (علم، هنر و... ) یکی تصور نکن.
داشته هایی که توهم جدایی و تمایز از دیگران را در تو قوت می بخشد.

در پایان مراسم اعلام شد که درآمد فروش این دفتر شعر، به گروه تئآتر کم بینایان بهزیستی قائمشهر اختصاص داده می شود.


  • شنبه 20 مهر 1398-22:41

    دکتر علاالدینی یک تعمت بزرگ اند...خدا سلامتی بدهد به ایشان.


    ©2013 APG.ir