تعداد بازدید: 2155

توصیه به دیگران 1

پنجشنبه 3 اسفند 1385-0:0

كار مقداد تمام شده است

مديرعامل بابلسري تيم استقلال تهران احتمالا"اولين قرباني حذف استقلال از ليگ قهرمانان خواهد بود.


مقداد نجف نژاد -مديرعامل استقلال- به همراه حسن غفاري -مدير روابط بين الملل فدراسيون فوتبال- و علي اصغر مانوسي فر -مشاور باشگاه استقلال-پريروز وارد کوالالامپور شدند تا آخرين رايزني هاي خود را براي نجات استقلال انجام دهند.

اما خود آنها هم مي دانند که شانس شان براي از بين بردن راي کنفدراسيون فوتبال آسيا نزديک به صفر است. با اين حال مديرعامل استقلال به دنبال اين است با ارائه مدارکي که از ايران با خود به مقر کنفدراسيون برده بتواند مسوولان AFC را متقاعد کند تا در مورد حذف استقلال از ليگ قهرمانان آسيا تجديدنظر کنند.

در اين ميان تعطيلي مالزي در چند روز گذشته موجب شد تا ديروز مسوولان استقلال و فدراسيون نتوانند هيچ ارتباطي با مقامات AFC برقرار کنند.  «پل موني» دبيرکل کنفدراسيون فوتبال آسيا و يکي از مسوولان رقابت هاي ليگ قهرمانان درخواست ملاقات هيات سه نفره استقلالي ها را نپذيرفت و به آنها اعلام کرد برگزاري جلسه حضوري با اين هيات خلاف مقررات است و استقلالي ها بايد امروز مدارک خود را تحويل AFC بدهند و مسوولان کنفدراسيون پس از بررسي اين مدارک نظر خود را اعلام مي کنند.

 اين برخورد و اظهارنظر پل موني مشخص مي کند که هيچ گونه ارفاقي شامل حال استقلالي ها نخواهد شد و آنها بايد از طريق قانوني به دنبال رفع مشکل خود باشند و همين مساله است که شانس استقلال را بسيار کم مي کند.

در برنامه دوشنبه 90 هم مشخص شد که دست اندرکاران استقلال در ارسال اسامي خود به AFC سهل انگاري کرده اند و بعيد است که مدارک آنها که ترجمه يک رسيد از پست منطقه 14 تهران است، مورد قبول مقامات AFC قرار بگيرد. خود استقلالي ها هم به خوبي مي دانند که حتي چند روز پس از مهلت 21 بهمن نيز اسامي خود را ارسال نکرده بودند و تنها اميد آنها به لابي هايي است که تا به حال موفق به انجام آن نشده اند.

در واقع حسن غفاري و علي اصغر مانوسي فر نيز براي همين کار و انجام مذاکره رودررو با مقامات عالي رتبه فوتبال قاره، راهي مالزي شده اند که آنها هم تا به ديروز موفق نشدند به هدف شان برسند. پس از اختلافاتي که بين عباس ترابيان مشاور امور بين الملل استقلال و مقداد نجف نژاد به وجود آمد مديرعامل استقلال دوشنبه شب ترابيان را از سمت خود برکنار و مانوسي فر را جانشين وي کرد.

 اين تصميم مديرعامل مازندراني استقلال با واکنش شديد هيات مديره روبه رو شد به طوري که دکتر اميدوار رضايي رئيس هيات مديره استقلال در همان برنامه 90 اين تصميم مديرعامل را رد کرد تا مشخص شود چه اختلافاتي بين اعضاي هيات مديره و مديرعامل وجود دارد. حتي خود ترابيان هم علناً عملکرد نجف نژاد را زير سوال برد.

به هرحال در هيات سه نفره استقلال علي اصغر مانوسي فر به جاي ترابيان در نقش مشاور مديرعامل، در کوالالامپور حاضر است تا رايزني هاي لازم را انجام بدهد، با اين حال خود او معترف است که استقلال در اين ماجرا قانون را رعايت نکرده است. او  گفت؛ «باشگاه استقلال آيين نامه و مقررات کنفدراسيون فوتبال آسيا براي شرکت در مسابقات فوتبال ليگ قهرمانان را رعايت نکرده يا در اين زمينه دير اقدام کرده است. با عنايت به نامه نگاري هايي که طي هفته جاري از سوي باشگاه استقلال و فدراسيون فوتبال با AFC انجام شده و مذاکراتي که چهارشنبه (ديروز) با مسوولان کنفدراسيون فوتبال آسيا خواهيم داشت، اميد است در راي صادره پيرامون محروميت باشگاه استقلال از حضور در مسابقات فوتبال ليگ قهرمانان آسيا تجديد نظر شود.»

صفايي فراهاني؛ لابي نمي کنم

همانطور که از صحبت هاي مانوسي فر و مسوولان استقلال استنباط مي شود تنها اميد آنها به لابي هايي است که قرار است انجام شود و در اين ميان آنها اميد داشتند محسن صفايي فراهاني رئيس کميته انتقالي فدراسيون فوتبال از روابط خوب خود با مقامات AFC استفاده کند و محروميت استقلال را از بين ببرد اما صفايي ديروز در مصاحبه خود با سايت فوتبال ايران يک بار ديگر تاکيد کرد، از آنجا که تخلف استقلال آشکار است او نمي تواند کاري براي اين تيم انجام دهد؛ «چگونه مي توان اين مشکل را حل کرد، در حالي که استقلال سهل انگاري کرده و قوانين AFC را ناديده گرفته است.

 در اين خصوص نمي توانم با کنفدراسيون فوتبال آسيا لابي کنم چون در AFC اعتبار دارم و از راه ناصواب اين مشکل قابل حل نخواهد بود. اينطور نيست که با بردن فرش و هديه براي مسوولان کنفدراسيون بخواهيم مشکل استقلال را حل کنيم.

 انجام دادن اين کار مثل آن است که يک داور را بخريم تا استقلال برنده از زمين خارج شود. آيا اين کار درست و منطقي است؟ اگر حق با استقلال بود آن وقت موضوع فرق مي کرد.» با اين حال هنوز مديران استقلال به لابي هاي صفايي فراهاني اميد دارند و مي خواهند هرطوري که شده رئيس کميته انتقالي را متقاعد کنند تا از نفوذ خود در AFC به سود استقلالي ها استفاده کند.

 البته با توجه به اخلاق و نحوه کار صفايي بعيد است او راضي شود تا چنين کاري انجام دهد. دکتر محمد خبيري يکي ديگر از اعضاي کميته انتقالي نيز در مصاحبه خود پيش بيني کرد که اتفاق خاصي براي استقلال رخ نخواهد داد و بعيد است تصميم AFC تغيير کند؛ «اين يک اشتباه غيرقابل بخشش است. AFC و فيفا مقررات و آيين نامه ها را دقيق برنامه ريزي و اجرا مي کنند. به نظر مي رسد استقلال راه دشواري داشته باشد تا بتواند مسوولان AFC را براي بازگشت مجدد به اين مسابقات راضي کند.»

زلزله در راه است

تمامي شواهد نشان مي دهد که هواداران ميليوني استقلال نبايد اميد داشته باشند که خبر خوشي از کوالالامپور به آنها برسد و بايد کارشان در ليگ قهرمانان را تمام شده بدانند. آن موقع است که بايد منتظر وقوع اتفاقات جديدي در باشگاه باشيم.

 اميدوار رضايي نيز پس از جلسه دوشنبه شب هيات مديره در صحبت هايش در برنامه 90، به هواداران استقلال وعده داد که هيات مديره برخورد تندي با عاملان حذف استقلال از ليگ قهرمانان خواهد داشت و تمامي مسببان آن را برکنار خواهد کرد.

 گويا مهندس محمد علي آبادي قبل از جلسه دوشنبه شب هيات مديره از اعضا خواسته بود که عوامل محروميت اين باشگاه از حضور در مسابقات ليگ قهرمانان آسيا شناسايي شده و به شدت با آنها برخورد شود. اعضاي هيات مديره نيز تصميمات سخت گيرانه يي در اين باره گرفته اند و منتظرند تا تکليف استقلال در ليگ قهرمانان آسيا مشخص شود تا خانه تکاني خود را شروع کنند.

در اين ميان کار مقداد نجف نژاد را بايد تمام شده دانست. اعضاي هيات مديره استقلال دوشنبه شب تصميم بر برکناري نجف نژاد گرفتند و اين تصميم تا چند روز ديگر اعلام مي شود. با اين حال سفر نجف نژاد به مالزي آخرين فرصتي است که در اختيار مديرعامل استقلال قرار گرفته تا او آخرين تلاش هاي خود را انجام دهد.

نجف نژاد در اين مدت به هيچ وجه نتوانست فردي موثر براي استقلال باشد و اين فاجعه موجب شد که هيات مديره براي برکناري او شتاب بيشتري به خرج دهد. مطمئناً برکناري نجف نژاد جنجال هاي زيادي به وجود خواهد آورد. مديرعامل استقلال خود را در اين اتفاقات بي گناه مي داند و اتفاقاً کمي هم حق دارد. به نظر مي رسد سهل انگاري اصلي از سوي امير قلعه نويي بوده که با دير ارسال کردن اسامي موجبات حذف استقلال را فراهم کرد.

 نجف نژاد قصد دارد پس از برکناري اش تمامي اين مسائل را بازگو کند. او اولين قرباني حذف استقلال از ليگ قهرمانان خواهد بود، البته نجف نژاد تنها قرباني نخواهد بود. امير قلعه نويي رئيس سازمان فوتبال استقلال که در اين روزها فشار زيادي را تحمل مي کند استعفاي خود را نوشته و چه استقلال از ليگ قهرمانان حذف شود و چه راي AFC برگردد او چند روز ديگر از سمت خود در باشگاه استقلال کناره گيري مي کند. البته آرزوي قلعه نويي اين است که محروميت استقلال برطرف شود و او به عنوان يک بازنده از تيم محبوبش جدا نشود بلکه به بهانه يک شغله کردن خود استقلال را رها کند.

علي نظري جويباري سرپرست استقلال ديگر فردي است که در لبه پرتگاه قرار دارد و مجموعاً حذف استقلال از ليگ قهرمانان بحران ها و زلزله هاي زيادي در استقلال به همراه خواهد داشت. در اين اوضاع کاملاً نابسامان قرارداد جاسم کرار با استقلال هم مشکلات اين تيم را دوچندان کرده، شايعه شده که استقلال به طور غيرقانوني با اين بازيکن عراقي قرارداد بسته و محروميت هايي در انتظار اين باشگاه خواهد بود.

محروميت از جذب بازيکن و حتي کنار گذاشتن از ليگ جريمه هايي است که از گوشه و کنار شنيده مي شود اگر چنين چيزي صحت داشته باشد ديگر هيچ اميدي به کمر راست کردن استقلال نخواهد بود. هرچند که دست اندرکاران اين باشگاه عقد قرارداد با کرار را تکذيب کرده اند و قوياً گفته اند که محروميتي به سراغ اين باشگاه نخواهد آمد، البته آنها در مورد محروميت از ليگ قهرمانان آسيا هم چنين ادعايي داشتند اما حقيقت چيز ديگري است. 

مشکلات جديدي پيش روي استقلال خواهد بود؛ آنها با يونگ چه کار خواهند کرد؟ آيا کسي مي تواند آبي ها را نجات دهد و معجزه يي در راه خواهد بود؟ حتي هواداران اين تيم در امريکا نيز با تهيه تومار و ارسال آن به مقر AFC به دنبال معجزه هستند، اما هميشه اتفاقات آن طور که ما دوست داريم رخ نمي دهد. احتمالاً امروز يا فردا AFC با انتشار بيانيه يي آب پاکي را روي دست استقلالي ها خواهد ريخت. دقيقاً مثل همان کاري که در سال گذشته در چنين روزي با چهار تيم اندونزيايي و تايلندي انجام داد.(etemaad)



    ©2013 APG.ir