تعداد بازدید: 3349

توصیه به دیگران 1

شنبه 15 مهر 1396-13:26

گفتگو با یک دامپزشک ساروی

دامپزشکی به وقت همیشه

دکتر سبحان متولی، دامپزشک: یکی از مراجعه‌کنندگانم جوجه گنجشکی پیدا کرده بود و چون نمی‌توانست به این جوجه گنجشک غذا دهد بسیار نگران بود. توصیه‌های لازم را گرفت و  این جوجه گنجشک را روی ایوان خانه گذاشت و مشاهده کرد که گنجشک بالغ دیگری آمده به این جوجه گنجشک غذا می‌دهد/سال گذشته در ایام چهارشنبه آخر سال، سگی را دیدم که به استفاده مواد آتش‌زا توسط انسان‌ها، به شیوه خودش که همان شکل پارس کردن است اعتراض می‌کرد و برای من بسیار جالب بود یک حیوان به رفتار نادرست انسان‌ها اعتراض می‌کند/مردم به اشتباه تصور می‌کنند گربه باعث نازایی است یا اینکه همه سگ‌ها آلودگی دارند.


مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، کلثوم فلاحی: در نگاه نخست، این تصور از دامپزشکی وجود دارد که حرفه‌ای است که فقط با حیوانات در ارتباط است. اما وقتی پای صحبت‌های یک دامپزشک می‌نشینیم متوجه گستره فعالیت دامپزشکان می‌شویم و نگاه ابتدایی به این بخش از جامعه تغییر می‌کند.

دکتر سبحان متولی معتقد است بسیاری از انسان‌ها هرروز قبل از اینکه نیاز به خدمات پزشکی داشته باشند، به خدمات دامپزشکی نیاز دارند، بدون آن که خود بدانند و این نیاز از زمانی شروع می‌شود که سر میز صبحانه حاضر می‌شویم.

در ورود به مرکز درمانی پارسه با این تابلو نوشته مواجه شدیم :«در هر حرفه ای که هستید نه اجازه دهید به بدبینی‌های بی‌حاصل آلوده شوید و نه بگذارید بعضی لحظات تاسف‌آور که برای هر ملتی پیش می‌آید شما را به یاس و ناامیدی بکشاند. در آرامش حاکم بر آزمایشگاه‌ها و کتابخانه‌هایتان زندگی کنید. نخست از خود بپرسید برای یادگیری چه کرده‌ام سپس همچنان که پیش می‌روید بپرسید من برای کشورم چه کرده‌ام و این پرسش را آنقدر ادامه دهید تا به این احساس شادی‌بخش و هیجان‌انگیز برسید که شاید سهم کوچکی در اعتلای بشریت داشته‌اید. اما هر پاداشی که زندگی به تلاش‌هایمان بدهد یا ندهد هنگامی که به پایان تلاش‌ها نزدیک می‌شویم هر کدام ما باید این حق را داشته باشیم که با صدای بلند بگوییم "من آن چه در توان داشته‌ام انجام داده‌ام"».

دکتر متولی این بخش از سخنان پاستور را الگوی کاری خود قرار داده و باور دارد این نوع نگاه  به ما شهروندان کره زمین برای ساخت دنیایی بهتر کمک  می کند. چگونگی گرایش به دامپزشکی، درآمد دامپزشکان، جایگاه دامپزشکی در جامعه ایرانی، گزارش‌های حیوان‌آزاری، موارد مهربانی در حیوانات، باورهای نادرست درباره برخی حیوانات، جراحی‌های زیبایی در حیوانات و ... سوالاتی است که مسئول سابق انجمن حمایت از حیوانات مرکز مازندران در این گفت و گو پاسخ داد.

گفت و گوی بین دامپزشک و صاحبان حیوانات، بسیار جالب است. گرفتن درجه حرارت بدن حیوانات، سوال از شیوه اجابت مزاج و نوع غذاهایی که حیوان در چند روز اخیر خورده و بعد اقدامات درمانی که صورت می‌گیرد، همه اینها نهفته در دامپزشکی است که به درمان جامعه هدف دامپزشکان منجر می‌شود.

ابتدا با دکتر متولی و سپس با دو مراجعه کننده گفتگو کردیم.

چرا دامپزشکی را انتخاب کردید؟ مجبور به این انتخاب بودید یا علاقه‌مند؟

دامپزشکی علاقه شخصی من از سال‌های کودکی بود. در دوران کودکی از حیوانات بسیاری نگهداری ‌کردم چون  حیوانات را دوست داشتم. در واقع دامپزشکی یک انتخاب آگاهانه برای من بود.

چه مسائلی در حوزه دامپزشکی باید مورد توجه و یا بازنگری قرار گیرد؟

نگاه جدی و علمی به علم دامپزشکی و  بهره گیری  عملی از دانش  و قابلیت‌های  دامپزشکان، یکی از مسائلی است که باید در کشور مورد توجه قرار گیرد. دامپزشکی به عنوان  رشته‌ای که در معرض بیماری‌های مشترک انسان و دام قرار داشته  و در واقع هسته علمی و هوشمند در مهار این  بیماری بوده  و نقش اصلی که  در تامین سلامت غذا داشته و به این واسطه در  حوزه کلان و صنعتی  نقشی که در تامین کمی و کیفی مواد پروتئینی  دارد که حتی   به  صورت غیرمستقیم در امنیت ملی هم تاثیرگذار است می‌تواند بیشتر در معرض نگاه‌ها قرار گیرد.

سگ‌های زنده‌یاب در سازمان‌های امداد و نجات و سگ‌هایی که در حوزه مبارزه با مواد مخدر به کار برده می‌شوند بدون فعالیت دامپزشکی وجود کیفی و کمی ندارد. در واقع بیشتر  کارخانجاتی که در صنایعی که از  شیر گوشت و  فرآورده‌های  پروئیینی  حیوانی به عنوان مواد اولیه  استفاده می‌کنند این دامپزشکان هستند که سلامت ماده غذایی را  با دانش خود تامین می کنند.

جالب است بدانیم در انستیتو رازی که مسئول  تهیه واکسن‌های  انسانی مانند بسیاری از واکسن‌هایی که  به کودکان تزریق می‌شود، دامپزشکان نقش اصلی  دارند. یا باید به  خاطر بیاوریم که شبیه سازی حیوانات که  دانشی بسیار مدرن  محسوب می‌شود هم یکی از کارکردهای دامپزشکی است. جامعه  دامپزشکی با دارا بودن نیروهای  تحصیلکرده و کیفی واجد ظرفیت قابل توجهی است که  می‌توان از این ظرفیت به نحو مطلوب در جامعه استفاده کرد.

در  مورد کنترل  سگ‌های ولگرد، طبق  قانون این موضوع بر عهده شهرداری‌هاست در حالی که به نظر می رسد جزو حوزه‌های  کاری سازمان دامپزشکی کشور باشد؟

طبیعی است که درگیر شدن سازمان دامپزشکی با این مسائل، نیازمند تشکیلات قوی‌تر از نظر بودجه است. با تغییر نگرش در سطح کلان، می‌توان علمی‌تر و تخصصی‌تر به مسائل مرتبط با حوزه دامپزشکی رسیدگی کرد.

به عنوان مثال اکنون چون روند جمع آوری سگ‌های بی‌صاحب بر عهده شهرداری‌هاست مشاهده می‌شود که به شکل سلیقه‌ای عمل می‌کنند و گاهی  اتفاقات  ناخوشایند نیز رخ می دهد  که روش مورد تایید انجمن جهانی حمایت از حیوانات نیست.  کنترل سگ‌های ولگرد می‌تواند کنترل کننده بیماری‌های انگلی، بیماری لیشما نیوزیس و هاری باشد که تاثیر مستقیم در سلامت مردم دارد.

«جهانی فکر کنید منطقه‌ای عمل کنید» شعار سازمان جهانی بهداشت است و به نظر اینجانب می‌توان در همه حوزه‌ها  از  آن استفاده کرد. در زمینه جمع‌آوری سگ‌های ولگرد می‌توان با استفاده از نگاه جهانی، مطابق فرهنگ خودمان بومی‌سازی کنیم. جالب است بدانیم  ما سازمانی به نام  سازمان جهانی بهداشت  حیوانات با عنوان  اختصاریOIEداریم  که درزمینه بیماری‌های  حیوانات مانند هاری یا آنفلونزا  به رصد جهان می‌پردازد و این مسئله را هویدا می‌کند که  بیماری‌های انسان و حیوان بدون مرز است.

همانطور که گفتید دامپزشکی از مشاغل در معرض برخی از بیماری‌هاست. تاکنون پیش آمده در حین درمان، خودتان بیمار شوید؟

دامپزشکان باید واکسن‌های مشاغل خاص را تزریق کنند. مانند واکسن هاری، چراکه در صورت درگیر شدن با این بیماری، 100درصد احتمال مرگ وجود دارد و دامپزشکان جزو گروه‌های نخست در معرض خطر این بیماری قرار دارند.

دامپزشکان با توجه به تخصص علمی که دارند و نکات بهداشتی که رعایت می‌کنند، می‌توانند از خود در برابر بیماری‌های مشترک انسان و دام، محافظت کنند.  البته فداکارانه در  خط نخست برخورد با بسیاری از بیماری‌ها هستند و تلاش می کنند.

آمادگی ذهنی، روانی و جسمی از مسائلی است که دامپزشکان مورد توجه قرار می‌دهند تا سختی‌های این شغل را قابل  پذیرش کنند. من در ماه گاهی تا 150 کیلومتر ورزش دو انجام می‌دهم تا  فشارها و سختی‌های کار برایم قابل مدیریت باشد.

در سال‌های گذشته شاهد بودیم بیماری‌های مشترک بین انسان و دام مانند آنفلونزای پرندگان، منجر به بحران ملی و جهانی شد. یا بیماری جنون گاوی که صادرات برخی کشورها را مختل کرد و یا بیماری تب برفکی که مسئله‌ساز بود یا بیماری  سیاه زخم و بسیاری بیماری‌های دیگر که اهمیت زیادی دارد. بسیاری از بیماری‌ها در جامعه مسئله جدی ایجاد نمی‌کند و شما موضوع خاصی در این زمینه نخواهید شنید چرا که  دامپزشکان فعالیت خود را به خوبی انجام می‌دهند.

مناطق  اطراف کشورمان مناطق آلوده‌ای از نظر بیماری‌ها  محسوب می‌شوند و سد دامپزشکی مانع بحران‌سازی  آنها در کشور عزیز ماست. بدون فعالیت دامپزشک‌ها  ما به صدها سال قبل پرتاب خواهیم شد گویی قرن‌ها به عقب برگشته‌ایم  چرا که بسیاری از بیماری‌ها  بشر را تهدید خواهد کرد.

وضعیت درآمدی دامپزشکان چگونه است؟

تعرفه‌های نظام دامپزشکی باید مطابق با شرایط اقتصادی امروز جامعه باشد در حالی که این تعرفه‌ها مربوط به سال‌های خیلی قبل است. سازمان‌هایی مانند نظام دامپزشکی، دقت بیشتری در استانداردسازی تعرفه‌ها  متناسب با استانداردهای  جهانی و شرایط  امروز جامعه داشته باشند تا تداخلی در وضعیت  اقتصادی حرفه  ایجاد نشود. جمعیت دامی ما در شکل سنتی، کاهش یافته چون اقتصادی نبود و این مسائل، آمار مراجعه سنتی به دامپزشکان را کم می‌کند. از نظر دامداری صنعتی  هم نقش انجمن‌های صنفی و نظام دامپزشکی در ایجاد ساز و کاری در  مدیریت فضای حرفه‌ای برای بهبود شرایط ضروری است و همه این موارد در درآمد دامپزشکان تاثیر مستقیم دارد.

از آنجا که دامپزشکی از حوزه‌های تاثیرگذار در جامعه است می‌توان مکانیزمی تعریف کرد که به استانداردهای جهانی نزدیک شویم و این نیازمند مدیریت و نگاه کلان و همکاری اعضای سازمان نظام دامپزشکی، سازمان دامپزشکی کشور و  انجمن‌های صنفی دامپزشکی است. بازار دامپزشکی در ایران نسبت به کشورهای توسعه یافته، رشته  بسیار ارزانی محسوب می‌شود  و نیازمند تحول اساسی در تعرفه‌هاست.



مراجعه‌کنندگانی که دارید آیا حیوانات خود را به موقع درمان می‌کنند یا اینکه وقتی حیوان را برای درمان می‌آورند که کار از کار گذشته است؟

اطلاع‌رسانی عمومی درباره بیماری حیوانات خانگی در ایران به فرم دنیا نیست. اغلب کسانی که از حیوانات در خانه نگهداری می‌کنند هیچ پیش‌زمینه‌ای از اینکه چه گونه با حیوان رفتار کنند، ندارند.در یک کلینیک دامپزشکی مشاوره، ویزیت، واکسیناسیون، درمان، جراحی و حتی خدمات فروشگاهی مرتبط انجام می شود.

فردی که از حیوان خانگی مانند سگ و گربه  نگهداری می‌کند بهتر است برای تمام این خدمات به یک مرکز دامپزشکی مراجعه کند و از پذیرش توصیه‌های خودسرانه  که توسط افراد بدون صلاحیت  ارائه می‌شود، بپرهیزد و فقط به  کلینیک یا بیمارستان دامپزشکی مراجعه کرده و خدمات دریافت کند. این مراکز  به شما اطلاعات  لازم را در این زمینه می‌دهند و درصورت عمل به توصیه‌ها، خطر بهداشتی شما را تهدید نمی کند.

مراجعه به مراکز درمانی هم به لایه اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی  بستگی دارد که متعلق به آن هستند. اگر از این نظر در سطح مناسبی قرار داشته باشند، به موقع برای درمان حیوانات مراجعه می‌کنند.

یک جامعه تا چه اندازه وابسته به فعالیت و تخصص دامپزشکان است؟

یک شهروند عادی وقتی صبح از خواب برمی‌خیزد بدون آن که بداند از خدمات دامپزشکی استفاده می‌کند چراکه باید به سراغ صبحانه‌ای رود که از مواد پروتئینی مانند پنیر، شیر، کره، تخم‌مرغ و سایر موارد در آن استفاده می‌شود.

از ابتدای صبح، بسیاری از ما قبل از اینکه نیاز  به خدمات پزشکی داشته باشیم غذای سالمی نیاز داریم که منجر به بیماری نشود، از همان زمان نیاز ما به دامپزشکی شروع می‌شود که سلامت افراد را تامین می‌کند و مانع بیمار شدن می‌شود.

حوزه فعالیت دامپزشکان را نه فقط در درمان حیوانات بلکه علاوه بر آن باید در سلامت غذای انسان دید. در صورتی که دامپزشک، کار خود را به درستی انجام ندهد از همان ابتدای صبح بیمار می‌شویم.

دامپزشکی به شکل امروزی، علم مدرنی است. البته سابقه دامپزشکی به انسان‌های نخستین برمی‌گردد، زمانی که به کشاورزی روی آورده و دام‌ها را اهلی می‌کردند و نیازمند درمان آنها بودند. در واقع  کتابی با عنوان تاریخچه  دامپزشکی و پزشکی  ایران در قبل و بعد از اسلام تالیف شده که کتاب سال جمهوری اسلامی ایران شده است.

در کشورهای برخوردار در حوزه اقتصادی و صنعتی، دامپزشکی هم رونق بیشتری دارد.  و در واقع رونق دامپزشکی تابعی از صنعتی شدن  کشور است  و کشور ما در مرحله گذار به صنعتی  شدن قرار دارد و به آینده‌ای روشن در این زمینه امیدوار هستیم.

مواردی از حیوان‌آزاری به ویژه در فضای مجازی، منجر به واکنش‌های عمومی شد. ریشه حیوان‌آزاری را در چه چیزی می‌دانید و آیا گزارش‌های حیوان‌آزاری در کشور ما قابل توجه است؟

موارد گزارش شده حیوان‌آزاری قابل توجه است. همچنان که علاقمندان بی‌شماری به حیوانات هم  داریم. درعین آن که ایرانیان  سابقه تاریخی در مهر و محبت به انسان و حیوان دارند  اما  نیازمند آموزش و فرهنگ سازی بیشتری در تعامل انسانی با حیوانات نیز هستیم. در بسیاری از موارد حیوان‌آزاری، به دلیل ضعف فرهنگی است یا ریشه در اختلالات روانی و استعمال مواد مخدر وجود دارد.

علاوه بر  فرهنگ سازی و اطلاع رسانی، نیازمند قانون مدون برای مقابله با حیوان‌آزاری هستیم چون در بسیاری از موارد فقط به حیوان‌‌آزاری ختم نمی‌شود بلکه می‌تواند امنیت روانی یک خانواده و منطقه را تهدید کند  یا می‌تواند منجر به  ناهنجاری‌های اجتماعی شود. بسیاری از افراد بزه‌کار، سابقه حیوانآزاری دارند. تدوین قانون جامع حمایت از حیوانات، مورد تایید جامعه دامپزشکی و بسیاری از فعالان حامی حیوانات است چون این مسائل، هم  دامپزشکان را که علاقه‌مند به حیوانات هستند آزرده‌خاطر کرده و هم وجدان عمومی جامعه را جریحه دار می کند. این قانون باید به گونه‌ای تدوین شود که بازدارنده باشد. باید بدانیم بسیاری از انسان‌های مهربان و شریف، حیوان آسیب دیده‌ای را در  خیابان یافته و برای درمان  آنها اقدام می‌کنند که خاضعانه از آنها سپاسگزاری می‌کنم.

مواردی از مهربانی در حیوانات را مشاهده کرده‌اید که بیان کنید؟

بله. موارد بسیاری از مهربانی در حیوانات را می‌بینیم . به عنوان نمونه یکی از مراجعه‌کنندگانم جوجه گنجشکی پیدا کرده بود و چون نمی‌توانست به این جوجه گنجشک غذا دهد بسیار نگران بود. توصیه‌های لازم را گرفت و  این جوجه گنجشک را روی ایوان خانه گذاشت و مشاهده کرد که گنجشک بالغ دیگری آمده به این جوجه گنجشک غذا می‌دهد.

سال گذشته در ایام چهارشنبه آخر سال، سگی را دیدم که به استفاده مواد آتش‌زا توسط انسان‌ها، به شیوه خودش که همان شکل پارس کردن است اعتراض می‌کرد و برای من بسیار جالب بود یک حیوان به رفتار نادرست انسان‌ها اعتراض می‌کند، در حالی که طبیعتا انسان باید رفتار نادرست حیوان را کنترل کند.  سگی را دیدم در زمانی که صاحبش فوت کرده بود  روزها راس ساعتی که   صاحبش را می‌دید زوزه می‌کشد یا  در زمان مرگ صاحب خود در بیمارستان  زوزه می‌کشید  یا سگی که  اگر کسی در  آن منطقه فوت کند  حس  می‌کند و زوزه می کشد.

 جامعه چه نگاهی به دامپزشکان دارد؟

 ابتدای باید دید  منظور شما کدام بخش از جامعه است. در قشر تحصیلکرده  شناخت مناسبی وجود دارد  اما در مورد عموم  جامعه شناخت به اندازه‌ای که باید، نیست. به نقش رسانه هم می‌توان در این زمینه اشاره کرد. در حوزه رسانه، آن اندازه که باید در زمینه دامپزشکی اطلاع‌رسانی نشده تا این شناخت برای مردم جامعه به وجود آید. البته نگاه‌های امروز به دامپزشکی نسبت به 20 سال گذشته ، بسیار تغییر کرده و شناخت بهتری را شاهد هستیم.

با عمل‌های زیبایی که بر روی حیوانات انجام می‌شود موافق هستید؟ اگر نظر شما مثبت است دلیل آن را بیان کنید.

باید دید منظور و هدف از عمل زیبایی چیست. وقتی شخصی، حیوان خود را تحت عمل زیبایی قرار می‌دهد این مسئله باعث می‌شود که رسیدگی بیشتری به حیوان داشته باشد که در نهایت به بهبود کیفیت زندگی حیوان و رسیدگی بهداشتی بهتر منجر می‌شود. در نتیجه  برای سلامت محیط  زیست هم بهتر است و با این شکل از عمل‌های زیبایی موافق هستم.

وقتی فردی از یک حیوان به خوبی مراقبت می‌کند این نگاه توجه به حیوانات در جامعه هم گسترش می‌یابد و جراحی حیوانات از این منظر قابل توجه است. البته در همه  کشورها این جراحی‌ها موافقان و مخالفان  خود را دارد و در بعضی کشورها هم مطابق با شرایط بومی و منطقه‌ای تصمیم‌گیری می‌شود و نمی‌توان برای همه فرهنگ‌ها و مناطق دنیا، از شعار کلی استفاده کرد.

اما گاهی با مواردی مانند جراحی بر روی حنجره حیوان مواجه هستیم که حیوان را از ذات خود دور می‌کند و با عمل‌های ای نچنینی موافق نیستم و انجام نمی‌دهم. اگر جراحی جنبه آزار بر حیوان دارد باید از آن اجتناب کرد. اما در مجموع، درصد قابل توجهی از اعمال جراحی در محوطه شکمی یا  برای عقیم‌سازی  یا جراحی‌های ارتوپدی است که  به حیوان کمک می کند.

تصوراتی درباره تاثیر گربه‌ها در نازایی و سقط جنین وجود دارد. این موارد را تایید می‌کنید؟

تصور نادرستی نسبت به گربه‌ها در جامعه وجود دارد و این چنین فکر می‌کنند که نگهداری از گربه باعث نازایی و سقط جنین است. با همین تصور نادرست، به حیوانات آسیب وارد می‌شود که می‌تواند باعث اختلال در سیستم ایمنی حیوان شود. به نظر می رسد این  تصور  به دلیل بیماری توکسوپسلاسموزیس در گربه‌های مبتلا است.  ابتدا باید دانست  که  تمام گربه‌ها آلوده نیستند و دوم اینکه گربه‌های  آلوده همواره  انگل را دفع نمی‌کنند حتی اگر گربه‌ای آلوده باشد درصورتی که توصیه‌های دامپزشک را رعایت کرده و تماس با مدفوع آن تا  ۳۶ ساعت بعد از دفع  نداشته باشیم، گربه مشکلی برای انسان ایجاد نمی‌کند اما اگر به  همین گربه آسیب برسانیم  احتمال  انتقال از گربه  آلوده افزایش می‌یابد و ممکن است انسان درگیر شود. برای دریافت اطلاعات علمی در این زمینه باید  فقط به مرکز دامپزشکی معتبر مراجعه کرد نه توجه به شایعات. رفتار ما در مقابل حیوانات، تعیین می‌کند که آن حیوان به ما آسیب می‌رساند یا نه.

مردم تصور می‌کنند گربه باعث نازایی است یا اینکه همه سگ‌ها آلودگی دارند، در صورتی که  چک آپ نکردن سگ و گربه، واکسینه نکردن حیوان، انجام ندادن درمان  ضدانگلی، رعایت نکردن بهداشت و راه دادن حیوان به محل خواب انسان‌ها است که ممکن است مشکل ایجاد کند.

برخلاف رویه‌ای که در پزشکی وجود دارد، هر حیوان خانگی که به مراکز درمانی دامپزشکی برده شود ابتدا  پاکسازی انگلی انجام می‌گیرد. این کار در درمان حیوانات انجام می‌شود در حالی که انسان‌ها کمتر این کار را انجام می‌دهند.برخلاف تصور عموم،  بین انسان سالم، گربه سالم و سگ سالم آلوده‌ترین بزاق مربوط به بزاق انسان است. توصیه ما  عمل دقیق به دستور دامپزشک  برای سلامت حیوان و دارنده حیوان است تا  سلامت شما از این ناحیه  تامین شود.

در پایان در کنار تمام سختی‌های شغل دامپزشکی به موارد رضایت‌بخش این حوزه هم اشاره کنید.

یک دامپزشک در تمام شئون زندگی خود باید آماده برای درمان باشد. گاهی نیمه‌های شب با تماس مراجعه‌کنندگان مواجه می‌شویم که تقاضای درمان حیوان دارند و نمی‌توان گفت صبر کنید صبح شود و بعد حیوانات را درمان کنیم. یاد می‌آید در ایام سوگواری از دست دادن پدرم و و همچنین در ساعات نزدیک به ازدواج برادرم هم درمان حیوانات را کنار نگذاشتم و زمانی که لازم بود به وظیفه‌ام عمل کردم. بهبود حال حیوانات و دور شدن از درد و بیماری و شادی کسی که از حیوان نگهداری می‌کند از لحظات رضایت‌بخش دامپزشکان است. حیوانات سرشار از محبت و عشق هستند و دیدن  آنها  فی نفسه لذت سرشاری دارد.  در پایان  روز ملی دامپزشکی را به تمام  دامپزشکان ایرانی تبریک عرض می‌کنم.



با تعدادی از مراجعه کنندگان به این مرکز درمانی هم گفت و گو کردیم. خانم سلاله مشکینی ابتدا به سوالات ما پاسخ داد.

از چه حیواناتی نگهداری می‌کنید؟

سگ و گربه

چرا از حیوانات نگهداری می‌کنید؟

چون به حیوانات علاقه‌مند هستم و آنها را دوست دارم.

از میان مراکز درمانی که در ساری وجود دارد چرا این مرکز را انتخاب کردید؟

جست و جوی بسیاری کردم تا درمان حیواناتم به وسیله پزشکی متخصص و خبره انجام شود و پس از تبادل نظر با برخی افراد آگاه، این مرکز را انتخاب کردم.

چه پیشنهادی به بقیه کسانی دارید که بنا به هر دلیلی از حیوانات نگهداری نمی‌کنند؟

پیشنهاد می‌کنم اگر حیوانات را دوست ندارند حداقل به آنها آسیب نرسانند، می‌توان گفت جامعه ما دوستدار حیوان نیست.من به حیوانات غذا می‌دهم و از حیوانات آسیب‌دیده هم نگهداری می‌کنم و غذا دادن به حیوانات، حداقل انتظاری است که می‌توان از مردم داشت.

یعنی حیوانات آسیب دیده را از شهر جمع‌آوری و نگهداری می‌کنید؟

بله. البته کار سختی است چون خیلی با افراد مطمئنی مواجه نیستیم که بخواهیم برخی از این حیوانات را واگذار کنیم. درباره گربه‌ها هیچ مرکز نگهداری در ساری وجود ندارد. مرکز نگهداری از سگ‌های بی‌سرپناه هم از امکانات کمی برخوردار است، امکانات پزشکی به اندازه کافی ندارند و معلوم نیست چه سرنوشتی در انتظار حیوان است. چند سگ را به این مرکز واگذار کردم اما از سرنوشت آنها اطلاعی ندارم که به خوبی از آنها نگهداری می‌شود یا خیر.

مواردی از حیوان‌آزاری را هم دیده‌اید؟ چه پیشنهادی برای رفع این معضل دارید؟

حیوان‌آزاری بیشتر از طریق پسرهای جوان انجام می‌شود و موارد بسیاری را مشاهده کرم. البته فضای مجازی در بسیاری موارد به کمک آمده و از حیوان‌آزاری جلوگیری شده است. نیازمند قانون جامع حمایت از حیوانات هستیم تا بخشی از حیوان‌آزاری‌ها کاهش یابد.



فاطمه مرتضوی از دیگر مراجعه‌کنندگان به این مرکز دامپزشکی است. گفت و گوی کوتاهی هم با مرتضوی انجام دادیم.

چرا از حیوانات نگهداری می‌کنید؟

چون به حیوانات علاقه‌مند هستم و حیوانات هم، انسان‌ها را دوست دارند.

علت مراجعه شما به این مرکز درمانی چیست؟ چرا به دامپزشک دیگری مراجعه نمی‌کنید؟

دکتر متولی تخصص بسیار خوبی در تشخیص بیماری حیوانات دارد ضمن اینکه با حیوانات هم بسیار مهربان است.

چه پیشنهادی به دیگر افراد جامعه دارید تا آنها هم از حیوانات مراقبت کنند؟

پیشنهاد می‌کنم از حیوانات مراقبت کنند چون بعد از نگهداری از حیوانات، به بسیاری از مسائل پی می‌بریم که قبل از آن هرگز به ذهن ما خطور نمی‌کرد. نگهداری از حیوانات و بزرگ کردن آنها بسیار لذت‌بخش است.




    ©2013 APG.ir